Monnit tappelee

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mesis
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Monnit tappelee

Viesti Kirjoittaja mesis »

Nyt alan työlääntyä. Mulla on 2 urospartista ja 1 naaras. Toinen uroksista on "faija". Minkä hiivatun takia nyt vuosien jälkeen tämä nuorempi uros lähtee flaidaamaan vanhuksen kanssa?? Ihan tosissaan vielä, molemmilla on valkoisia jälkiä tappeluista ja hyvä ettei vanhuksen toinen silmä mennyt. Vanhus on asunut kaikki vuoden kannon kolossa ja tämä nuorempi omassa pääkallossaan. Jostain syystä nuorempi haluaa nyt omia sen tietyn kannon kolon, missä vanhus asuu. Lisäksi nyt vihdoin ymmärsin, mihin yksi piikkisilmistä aikanaan kuoli. Sillä oli samanlainen valkoinen jälki kuin näillä nyt tappelun jälkeen. Tämä nuorempi uros kun käy välillä piikkisilmien ruukunpuolikkaassa; jos yksi piikkisilmistä ei silloin suostunutkaan lähtemään sieltä? Se haava ei sitten koskaan parantunut ja vei koko vanhan piikkisilmän mennessään. Mietinkin silloin, että mistä se oli sen saanut.

Olen nyt reilun viikon ajan laittanut poikasaltaan partiksen pääkallon päälle niin, että tämä tappelupukari on siellä "vankilassa". Olen päivittäin päästänyt sen "jaloittelemaan", mutta aina jossain vaiheessa se löytyy haastamasta.. Löytyisikö mitään ideoita? Olisikohan tämä kausiluontoista vai tappeleeko ne nyt ikuisesti? Olenko sidoksissa siihen, että jos haluan pitää molemmat hengissä, laitan päivittäin toisen vankilaan? Mitä jos en päästäkään sitä päivittäin jaloittelemaan, kärsiikö se? Vai pitääkö luopua toisesta? Mitä jos vanhus ei kestäkään haavojaan vaan kupsahtaa niihin jossain vaiheessa, niinkuin piikkisilmä aikanaan ja sitten olenkin antanut toisen pois.. Niin ja kuka ottaisi hiukan vioittuneen tappelupukarin? En sitten mitenkään voi teilata sitä, mielummin laitan sen vaikka päivittäin vankilaan. :cry:
Mun ongelmana taitaa olla se, että inhimillistän eläimet ja eläimellistän ihmiset.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Monnit tappelee

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Altaan koko? Se nyt van voi olla niin, et kosiopuuhissa toinen liikaa, ja toinen voi olla vaikka vainaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Minkä kokoinen allas sinulla on? Kuulostaa siltä että nuorempi on nyt jo "iso", eli haastaa riitaa omasta reviiristään, varsinkin kun elinpiirissä on vielä naaras. Suosittelisin luopumaan tästä riitapukarista ainakin, ehkäpä myös naaraasta, koska voi olla poikasia miljoona kohta.

Mulla on nyt 3 koiraspartista, joista kaikki on myynnissä. Kaksi niistä on veljeksiä, jotka pari viikkoa sitten ottivat oletettavasti keskenään yhteen. Toisella oli jokin ihovaurio, johon tuli hometta. Lääkitsin sen erillisessä akvaariossa ja kala on nyt ok, eivätkä ne ole tapelleet nyt. Silti uusi koti on hakusessa, ihan jo sen takia että en halua pitää kolmea partista. Tulivat siis vanhoista altaistani, jotka olivat vanhemmillani. Partiksille kun on vaan tänä päivänä hieman hankala löytää kotia kun poikasia tursuaa joka suunnasta.

Joka tapauksessa lääkitse vaurioituneet kalat, mieluiten omassa akvaariossaan. Periaatteessahan toki ongelmasi on se että ne tappelevat, eli kun nyt lääkitset niin homma voi olla sama viikon päästä. Kannattaa vaikka yrittää löytää riitapukarille koti lääkityksen aikana, jotta voit sieltä suoraan laittaa sen matkalle uuteen kotiin. Jos kotia ei heti löydy, hommaa lisää piilopaikkoja altaaseen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Kyllä siinä jommankumman ukon henki lähtee niillä hormoonit hyrrää. Sun on pakko poistaa sieltä ainakin yksi kala lopullisesti jos et halua ruumista.
mesis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mesis »

Joo, näin mä vähän arvelinkin että vastaisitte. Kaveri ihmetteli että miten jaksan stressata tuota akvaarioa, ne on "vain kaloja". Mulle ne on silti kaikki tärkeitä. :| Ei se nyt niin maailmaa mullistavaa ole välillä laittaa poikasallasta toisen himan suojaksi, jos sillä säästetään henkiä. Pitänee hommata toinen ruukunpuolikas, kun se on näköjään hyvä suojautumispaikka eikä piikkisilmät kauheasti innostu siitä, että partis käy välillä ajamassa ne ulos omasta kodistaan. Se näköjään tarvitsee 2 kunnon kotia. Jestas että kyseinen partis repii kauheita raivareita tuolla just nyt kun tukin sisäänpääsyreitin sinne ruukunpuolikkaaseen.. Kolo on vain sen kokoinen, että piikkisilmät mahtuvat kulkemaan. Tässä en ole vielä kertaakaan lopullisesti onnistunut: aina se jostain onnistuu sinne kaivautumaan.

Akvaario on 128L. Haavat eivät nähdäkseni ole tulehtuneet; ei mitään homeeseen viittaavaa (ainakaan vielä), näyttävät molemmat olevan hyvin toipumaanpäin. Poikasista ei pelkoa, viimeksi henkiin jäi vain yksi. Luulen, että petokotilot hoitavat hyvin senkin homman. Petokotilot kyllä lisääntyvät! :)
Mun ongelmana taitaa olla se, että inhimillistän eläimet ja eläimellistän ihmiset.
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Jaa jos akvaario on 128 niin ei sinne sitten mahdu kuin yksi partamonni
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Sun altaasi on sen verran pieni, että sinuna luopuisin kahdesta partamonnista. Yhdelle yksilölle suositellaan vähintään 100-120 litraista akvaariota, joten tuon kokoiseen 3 partista on ihan liikaa. Partamonnit ovat lähinnä erakkokaloja eli ne eivät vaadi lajitoverien seuraa. Mulla on 200 litraisessa 1 partamonniuros, joka on sen verran äksyluonteinen, että kahdelle olis toi 200 litrainenkin liian pieni.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-mintam-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?

Viesti Kirjoittaja -mintam- »

Partamonninaaraat eivät ole niin erakkoja. Minulla kaksi pulikoimassa liian pienessä akvaariossa ja pitävät seurasta.Hanki lisää piiloja nuoremmalle ja ne tarpeeksi kauas vanhuksen kolosta. Tuo sinun vankila hommasi ja jaloittelu voi stressata kalaa jolloin se sairastuu helpommin. Kannattaa vain etsiä uutta kotia kahdelle partiksille tai hankkia isompi purkki.
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Yksilöeroja niistä naaraistakin löytyy, toiset saattavat olla ihan yhtä ärhäköitä kuin uroksetkin ja taasen vastaavasti toiset urokset saattavat olla hyvin tossukoita.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Meillä myös pahapäisin partis on ollut ilman partaa...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”