Altaan muuttaminen kiekkolaksi

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
erkka77
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Altaan muuttaminen kiekkolaksi

Viesti Kirjoittaja erkka77 »

Kiekot ovat kiehtoneet alusta asti ja nyt olen jo jonkin aikaa kypsytellyt ajatusta että muuttaisin tuon 720l altaan kiekkolaksi. Tällä hetkellä purkissa asustaa 2 Isoa lehtikalaa, 2 delfiinikirjoahventa,2 levänuoliaista, appelsiinipleko, 3 sokkeloplekoa, kuunjuovapleko, punasilmäpleko ja juovapuupleko sekä purjesampimonni pariskunta. Mitäs noista pitäisi karsia pois jos kiekkoja altaaseen haaveilen? Ainakin muut kirjot? Tällä hetkellä altaan vesi pehmeää, ph n.7 ja lämpöä n.27-28 astetta, ilmeisesti ainakin lämpöä saisi nostaa muutaman asteen, mutta mitenkäs tuon ph:n laita? Olen ajatellut että jos kiekkoja hankin altaaseen niin tyytyisin näihin jalostettuihin versioihin. Ja vielä altaan kasvistosta, se on todella runsas ja peittää ainakin puolet altaasta, tarvisiko sitä karsia? vai viihtyvätkö kiekot "rehevässä altaassa"? ja minkäkokoinen parvi niitä kannattaisi hankkia? ja kaikki muut vinkit ja neuvot tervetulleita :D
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Altaan muuttaminen kiekkolaksi

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

Muut kirjoahvenet ainakin pitää hävittää, niinkuin jo ajattelitkin. Plekot voit pitää vaikka kaikki jos eivät hakeudu kyljille, tai sitten myyt osan ja ostat tilalle jotakin lämpöä kestävää monnis-lajia esim. Helmimonnisia(Corydoras sterbai) pohjan siivoajiksi [;)] Kiekot viihtyvät runsaskasvisessa akvaariossa, mutta vähäkasvisempi allas on siinä mielessä toimivampi, että kiekot sottaavat paljon ja allas on helpompi pitää puhtaana kun kasveja on vähän. pH voisit säätää hiukan alemmas. Helppo ja halpa konsti on turvesuodatus jolloin veteen liukenee samalla humushappoja. Se kuinka monta kiekkoa voit ottaa riippu siitä hankitko kalasi aikuisina vai meinaatko kasvattaa ne itse. Täysikasvuisia kiekkoja menee n.14 (50litraa vettä per kiekko). Itse olen tehnyt niin, että ostin reilun parven kiekkoja ja kasvatan ne aikuisiksi. Sitten pidän itselläni ne kaikkein kauneimmat ja kutuparit. Loput myyn eteenpäin.
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”