Sain 240-litraisen akvaarioni mukana muutaman leväbarbin, joista olen nyt ajatellut luopua. Tarkoituksenani olisi hankkia siniharjarapu altaaseen, mutta pelkään vilkkaiden ja uteliaiden leväbarbien tuovan liikaa stressiä ravulle. Siniharjarapuhan on lukemani mukaan suht arka, varsinkin jos akvaariossa on isoja vilkkaita kaloja. Tai jos ostan tuonne vielä yhden ison juurakon, niin pystyisiköhän rapu elämään leväbarbien kanssa? Nykyisen juurakon kun nuo leväbarbit ovat vallanneet ja etsivät sen pinnalta melkein koko ajan levää. Mulla on muutama rauhallinen sinirihmakala, mutta ne viihtyvät useimmiten pintaan asti ylettyvässä kasvipöheikössä, enkä usko että niistä olisi ravulle hirveästi haittaa. Rapuhan menee pohjalla ja sinirihmat pinnan tuntumassa.
Jos luovun leväbarbeista, niin mikä olisi hyvä kala syömään mahdollisia leviä? Sellainen, mikä sopisi siniharjaravun kanssa samaan akvaarioon (eli ei olisi turhan vilkas).
Siniharjarapu ja vilkkaat kalat
Valvoja: Moderaattorit
Re: Siniharjarapu ja vilkkaat kalat
Siniharjaravut ei taida kovin yleisiä olla?
Mikä olisi pieni ja hyvä levänsyöjä siniharjaravun kanssa samaan altaaseen?
Mikä olisi pieni ja hyvä levänsyöjä siniharjaravun kanssa samaan altaaseen?
Itselläni on 4 siniharjarapua, joista 3 on pientä ja yksi on sitten noin 7 senttinen. Puna-aavetetroja on samassa akvaariossa ja siniharjat piilottelevat ja piilottelivat vaikka olivat neljästään pienemmässä akvaariossa lääkitystä suojassa joten aika piilotteleva laji on kyseessä. Toki akvaarioliikkeen akvassa olen ne nähnyt esillä, mutta siinä ei ollut kuin keskellä yksi puu suojana.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
Mitenkäs mahtaisi sopia nuolimonnit ("otto"), lukumäärä riippuen altaan koosta. Pieni ja kiltti, mutta tehokas levänsyöjä, eikä tietääkseni ole akvamaailman ADHD.
Rauhalliset kalat sopivat varmasti paremmin kuin vilkkaat ja isokokoiset kalat tai vilkkaat ja pienet. Mahdollisimman rauhallisia, kun ostaa seuraksi niin todennäköisyys sille, että siniharjat liikkuvat nousee.
Eli jos leväbarbit vaihtais nuolimonneihin. Akvaarioni on 240-litrainen, pituutta joku päälle 120cm. Kuinka monta ottoa siihen olisi hyvä hankkia?