Miekkapyrstön perheenlisäys! Auttakaa!

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minttukoo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Miekkapyrstön perheenlisäys! Auttakaa!

Viesti Kirjoittaja minttukoo »

Hei! Vihdoinkin mun toive toteutui, eli miekkapyrstöni oli saanut poikasia n. 9kpl!! jihuu! :) Nyt vain haluaisin tehdä kaikki mahdollisimman oikein, että poikaset voisi ja kasvaisi hyvin, eli vinkkejä kiitos ;)

Eli eilen illalla huomasin pikkupikku kalaset akvaariossani. Muistin että pikkuset pitäis ottaa pois ettei niitä syödä joten otin haavilla kaikki 5 jota näin niin pois. Laitoin vaavit n. 5 litran vetoiseen lasimaljaan, kun en ensihätiin muutakaan löytänyt. Nyt mietinkin, onko tuommoinen lasimalja, jossa pohjalla hiekkaa ja vähän kasveja riittävä ainakin alkuun, vai onko se huono? Es. pitäiskö olla suodatinta, valoa tms.?

Sitten tänään huomasin akvassani vielä 4 poikasta lisää. En kuitenkaan vielä siirtänyt niitä, kun en tiedä onko tuo malja hyvä vai ei, ja voisiko nuo poikaset selviytyä akvaariossa, ilman että joku ne syö? Akvaarioni on siis n. 65 litrainen, jossa neljää eri muovikasvia (jotkut aika tuuheitakin) ja pari aitoa kasvia, sekä ruukku ja puu, sekä asukkeina marmorirapu, 6 neontetraa, 3 miekkapyrstöä ja 3 miljoonakalaa sekä 1 pieni partamonni. Onko liikaa syöjiä/mitään syömättä jäämisen toivoa poikasilla, vai pitäiskö suosista siirtää pois?

Sitten vielä kuinka isoina voin siirtää ne takaisin ja muitakin vinkkejä siihen, että poikasilla ois mahdollisimman hyvät oltavat, kiitos :)
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Re: miekkapyrstön perheenlisäys! auttakaa! :)

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Vettä pitää ainakin poikasaltaasta vaihtaa useammin,parempi vaihtoehto voisi olla kelluva poikasallas normaaliakvaariossa, jolloin olis valoa ja suodatin..Mutta viisaammat kommentoikoot tuota enemmän.

Kalastosta sen verran,että partamonni on aivan liian pienessä altaassa..100litr per partamonni ja parvikoot sulla vähän pienet mun mielestä.. :)
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
minttukoo
Starting Member
Starting Member

ahaa, joo kiitos! :) Juu mä vähän arvasinkin että kalastosta alkaa tulla kommenttia ;) Mutta noi miljoonakalat on lähdössä pois (juuripa isompaan laumaan) Ja partamonnia en aio pitää tossa sen kasvaessa, se on vaan vähä niinku väliaikasena levänpoistajana, ja isompi akva on tiedossa jo. ;)
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

No sittenhän sulla ei ole ongelmaa :) neontetrat on myöski vähän pehmeän veden kaloja,joten ne kannattaa vaihtaa kans jos miekkapyrstöihin oot mieltynyt. Itse haaveilein myöski platyistä,mut vielä en ainakaan ole jaksanut käydä vedenkovetushommiin..

Siehän voit pitää kaks allasta,niin toiseen pehmeän ja toiseen kovan veden kaloja :mrgreen:
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Noin pienessä akvaariossa ei kyllä kannattaisi kovin innostua kasvattamaan miekkapyrstöjä, koska ne kun pääsevät vauhtiin, niin alat toivoa että poikaset tulisi syödyksi, tai ainakin osa. Kyllä ainakin ilmapumppu pitäisi poikasilla olla, jos pidät niitä erillään, ja mieluummin joku 20-litrainen akva ensikodiksi jos haluat kasvattaa poikaset aikuisilta turvassa.
Akvarismia 1992-2014
minttukoo
Starting Member
Starting Member

Hei! Kiitos kommenteista! :) Juu, onneksi on pari akvaarioharrastaja-kaveria, joille kaloja voin antaa ;) Juu no nyt mulla on kolme erilaista ratkaisua käytössä, eli:
5 poikasta on edelleen siinä n. 5 litrasessa maljassa, jossa hiekkaa, kasveja ja ruokaa.
Sitten tein itse kelluvan poikas-astian pakasterasiasta johon laitin runsaasti reikiä, ja siellä on 3 poikasta.
Kolmantena paikkana on vielä itse akvaario, johon jäi pari nopeinta poikasta (ainakin nopeita ne oli kun niitä haavilla yritin. ;)) Mikähän näistä on se parhain ratkaisu?, kun tosiaan tuota viislitrasta isompaa sijoituspaikkaa ei tällä haavaa ole (eikä ylimääräistä pumppuakaan)
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Mikäli altaassa on kyllin tiheitä kasvipöheikköjä, nuo pienet selviävät hyvin ihan akvaariossakin. Itselläkin oli miekkapyrstöjä jonkin aikaa kun altaan mukana tulivat, ja poikasia ehti sen muutaman kuukauden aikana tulla reilut parisenkymmentä jotka sitten uiskentelivat akvaariossa ja näyttivät pärjäilevän oikein hyvin ilman mitään toimenpiteitäkin. Vähän liiankin hyvin, itsellä kun tavoitteena oli päästä aikuisistakin eroon. Aikuisille sitten löytyikin uusi koti, mutta tänäänkin vielä kun kävin kasveja läpi sieltä seasta löytyi yksi poikanen... Eli noista vaihtoehdoista varmaan itse valitsisin altaassa muiden joukossa pitämisen, tuollaisessa kypsytämättömässä hapettamattomassa viiden litran purkissakin kun vesiarvot voivat käydä äkkiä huonoiksi. Ja jos vielä haluaa poikasten pärjäämistä varmistella, niin lisää kasvitiheikköjen määrää (esimerkiksi intianvesitähdikki ja jaavansammal hyviä) ja tarjoile niiden lähelle myös jotain sopivaa pientä ruokaa.
minttukoo
Starting Member
Starting Member

Re: Miekkapyrstön perheenlisäys! Auttakaa!

Oi ihana kun jokun vaivautuu vastaamaan, kiitos paljon! :) Juu, mä oonkin nyt tehnyt tarkkaa vertailutyötä, ja musta vaikuttais kans että toi akva toimis parhaiten :) Ainakin vielä siellä on hengissä ne pari jota sinne jätin. :) Toivoisin vaan ettei ainakaan noita kaikkein hienoimman värisiä syötäis ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”