Helmiseeproja hommaisinkin (kuten ekassa viestissä sanoin), jos niitä on vain saatavilla jostain. Se onkin mun suunnitelma A. Nyt mietin suunnitelma B:tä, jos niitä ei löydy. Mutta tuosta pick-upista olen eri mieltä.

Mulla on aquaball, jota pidän surkeana suodattimena, tehottoman oloinen ja mulla menee hermo putsauksen kanssa ja ovat isoja rumia mötiköitä kirkkaanvärisine koreineen, pick-uppeja on ollut n. 10 vuotta käytössä, nyt tuli kolmas eikä mitään moitittavaa. Rapuja löytyy pick-upista toisessakin altaassa, mutta eipä tuo hirveästi haittaa, ulkosuodatin syö luultavasti niitä enemmän ja ovat siellä suodattimessa hyvin elinvoimaisia. Päätellen siitä, että 63 litraisen altaan rehevä sukarapukanta on peräisin ulkosuodattimestani.
Ja kyllä tuo 15W on riittänyt ihan hyvin, kunhan vain kasviston valitsee sopivaksi. 63 litraisessa altaassa on 15W putki + heijastin ja vähemmän valoa vaativat kasvit viihtyvät hyvin. Mm. tiikerilumme on lehtineen vallannut ~70% koko akvaariosta.
Mä en oikein noista pienistä rasboroista uuteen altaaseen innostu, sillä tuossa 63 litraisessa on jo 30 hehkurasboraa, joten vähän erisorttista kalaa haen, kuin kääpiö- tai juovaminirasborat eikä niistä kumpikaan voita ulkonäöllisesti hehkujen.. no hehkumista. Tuo raitarasbora olisi kyllä kanssa ihan kiva ja sitä olen sillä silmällä tuohon 63 litraiseen aikoinani katsellutkin, mutta jostain syystä arastelen veden kovettamista, mittaamisessa muka liian iso työ meikäläiselle, joka tekee vesitestejä erittäin harvoin.

Jos onnistutte kauppaamaan mulle hyvät veden kovetusaineet, niin kaupat suunnitelma B:sta voidaan lyödä lukkoon. Sen jälkeen olisikin vuoro suunnitelma C:lle.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.