Pikkulehtikalat kutivat!

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Nainen

Re: Pikkulehtikalat kutivat!

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Täällä ei edes sitä ekaa päivää nähty :frown:

Seuraavaa kertaa taas odottaessa :)
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
pikkulehtikala+
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala+ »

Hei! Ostin Akvaarioliike Kurjesta viikko sitten ne 3 pikkulehtikalaa lisää, josta puhuin vähä aikaa sitten eli nyt minulla on 6 kpl luonnosta pyydystettyä pikkulehtikalaa. Toivottavasti nyt syntyisi kutupari. Minua ärsyttää kylläkin se, että uudet pikkulehtikalat piileskelevät jättiläismiekkakasvin takana todella paljon ja tulevat kaikki kunnolla esiin vain silloin kun on ruoka-aika, ja jos tulen altaan eteen kaikki pikkulehtikalat katoavat näkyvistä, että ne on hyvin arkoja, mutta vaikuttaisiko se, että ne on luonnosta pyydystettyjä kuten ne minun edellisetkin pikkulehtikalat . [}:)] Mikä voisi olla vikana vai kestääkö tottuminen yli viikon? [:I]

T: Pikkulehtikala+
@ruusu
Member
Member

pikkulehtikala+ kirjoitti:Hei! Ostin Akvaarioliike Kurjesta viikko sitten ne 3 pikkulehtikalaa lisää, josta puhuin vähä aikaa sitten eli nyt minulla on 6 kpl luonnosta pyydystettyä pikkulehtikalaa. Toivottavasti nyt syntyisi kutupari. Minua ärsyttää kylläkin se, että uudet pikkulehtikalat piileskelevät jättiläismiekkakasvin takana todella paljon ja tulevat kaikki kunnolla esiin vain silloin kun on ruoka-aika, ja jos tulen altaan eteen kaikki pikkulehtikalat katoavat näkyvistä, että ne on hyvin arkoja, mutta vaikuttaisiko se, että ne on luonnosta pyydystettyjä kuten ne minun edellisetkin pikkulehtikalat . [}:)] Mikä voisi olla vikana vai kestääkö tottuminen yli viikon? [:I]
T: Pikkulehtikala+
Eeh heh hee, salli mun hymyillä ääneen :P

Mulla on pikkulehtikalat olleet nyt yli puoli vuotta ja edelleen ovat "arkoja". Jos meillä on vieraita, niin tietävät kyllä olla piilossa, kaverit jo kuittailee, että mulla mitään pikkulehtikaloja olekaan, kun niitä ei kerta näy 8-) Nyt viimeiset pari kuukautta ehkä olleet enemmän esillä, eli jos huoneessa on rauhallista, niin ovat kyllä esillä. Nykyään saa jo huoneessa liikkuakin ja ihan altaan edessä, niin eivät mene piiloon. Mutta kyllä hyvin häviää 12 pikkulehtikalaa 450 litraan, jos niin haluavat [;)]

Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Täällä on ensimmäinen kutu tehty ison anubiaksen lehdelle. Vanhemmat vahtivat lähettyvillä ja ajavat muut kalat kasvin viereltä pois. Täytyy toivoa, että selviytyisivät sätkiäisiksi asti, kun tuosta olisi helppo napata poikaset talteen. Yövaloa pitäisi alkaa virittelemään, jotta näkisivät vahtia kutuaan. Ja tietenkin kutivat juuri tänään, kun olisi ollut vedenvaihtopäivä ja olin ajatellut lisätä sinne kasveja. No ehkä maltan pitää näppini erossa tuosta akvaariosta muutaman päivän ajan.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Retuliini
Member
Member

Lyhyt oli tämä ilo. Sammutin kolme valoa ja jätin yhden valon päälle ja samantien kun olin saanut osan valoista pois päältä, hyökkäsivät muut pikkulehtikset (10 kpl) kuin piraijat kudun kimppuun. Vanhemmat yrittivät ajaa niitä pois, mutta niin vain kutu hävisi kavereiden kitaan. Muutaman viimeisen palleron söi toinen vanhemmista. Mites seuraavalla kerralla kannattaisi toimia, onko ideoita? Nappaanko kudun heti talteen tai jätänkö kaikki valot päälle, kumpi olisi parempi vaihtoehto? Tai olisiko jollakin jotakin parempaa ideaa?
@ruusu
Member
Member

Ite joskus miettinyt, että olispa näppärää, jos vois eristää kutuparin munineen muiden seurasta jollain siirrettävillä verkkohäkillä :mrgreen:

Mutta siis! Mie oon aina jättänyt munat altaaseen ja aina ei edes mitään valoa ollut yöllä ja silti on poikasia tullut. Eilen viimeksi kutivat, yöllä ei valoa ja näkyyy olevan kutu vielä tallella. Joitain valkoisia munia on joukossa, mutta muuten tilanne hallinnassa. Toivottavasti NYT vihdoin tulis poikasia, niin pääsis niitä ruokkimaan.

Tänään piti vihdoin vaihtaa osa pohjasorasta hiekkaan, mutta just se kohta, johon oon vaihtamassa, on aika lähellä sitä kasvia, jossa munat on. Joten taas siirtyi tuokin projekti...

Onnea Retuliinille munista. Eiköhän niitä taas tule uudestaankin!

tande
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tande »

Mitäs @ruusun viimeiselle kudulle tapahtui?
Onko ruokittavia tällä hetkellä?
Täällä väsätään parhaillaan kolmatta kutua ja taas ihan samaan paikkaa!
:D Ensimmäistä kertaa olen katselemassa tapahtumaa!
lumoava vedenalainen maailma
Retuliini
Member
Member

Taas on kutua tehty anubiaksen lehdelle ja sitä vartioidaan silmä kovana. Taitaa olla toinen kutupari kyseessä, kun näin nopeasti tuli toinen kutu. Kuinkahan nyt käy kun aloittelen valojen sammutusta (viimeksi kutu syötiin alta 5 min, vaikka jätinkin valoa päälle). En raaskisi ryöstää kutua vanhemmilta poiskaan.
@ruusu
Member
Member

Jonkin verran on poikasia kellusastiassa, mutta eilen otin sieltä 16 kuollutta pois ja ei minusta nuo loputkaan kovin hyvin ui. En kyllä muista, miten silloin viimeksi kun poikasia tuli, että uivatko ne näin huonosti, mutta aikapa taas näyttää.

Ja taas on uusi kutu samassa kasvissa, tosin eri lehdellä [;)] Viimeksi oli molemmat vanhemmat hoitamassa, nyt on vain toinen.

Milloinkahan mie alotan artemian kasvatuksen :roll: Tähän asti oon pärjännyt kaupan valmiilla nestemäisellä poikasruualla.

Retuliini
Member
Member

Jätin yöksi yhden loisteputken päälle, kun en uskaltanut alkaa virittelemään mitään yövaloja. Kutua on edelleen tallella ja vanhemmat sitä vahtivat kovasti. Alunalkaenkaan sitä kutua ei ollut kovin paljon, mutta en usko, että on paljon huvennut yön aikana. Eli yksi yö ainakin selvitty. Olikos se niin, että mahdollisesti jo huomenna olisi odotettavissa väriseviä poikasia? Silloin ajattelin astua kuvioihin ja napata ne talteen pieneen altaaseen.
tapiopa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tapiopa »

Niille "natiaisillehan" pitää olla sapuskaa, kun ruskuaispussi on käytetty loppuun ja artemialla menee kuoriutumiseen ainakin minulla 1 - 2 vuorokautta. Siitä voipi laskeskella :mrgreen: .
@ruusu
Member
Member

tapiopa kirjoitti:Siitä voipi laskeskella :mrgreen: .
Mie olen laiska laskemaan 8-) Mulle pitäis jonku näyttää kädestä pitäen :mrgreen:

No, eikäkö, juu tiiän, pitäis olla jo kasvamassa, jos sillä haluais ruokkia. Nyt ne poikaset näyttäis uivan oikeinkin hyvin, eli kyllä niistä eläjiä tuli sittenkin, vaikka pahinta pelkäsinkin. Eilinen uusi kutu on yön aikana syöty, eipä niitä ollutkaan kuin toinen vanhemmista hoitamassa. Mutta edellistä pikkusakkia saan siis hoitaa. Ehkä se on sen artemia haku edessä... Joskus... Ehkä...

@ruusu
Member
Member

Mitenkäs muilla menee kasvatushommelit?

Piti käydä täältä tarkistamassa, miten vanhoja noi poitsut on ja nehän on siis nyt jo kohta kuukauden ikäisiä :D

Asustelevat 11l faunaboxissa, jossa ilmastin pörisee (ja pitää ihan järkyttävää ääntä). Boxi tietenkin ihan sängyn vierellä 8-) Laskin äsken poikasia olevan 26. Juurikaan tuon isompia mulla ei ole koskaan poikueet olleet, siis lopulta epäonnistuneetkaan. Kehtaakohan käydä ees tarkistamassa, miten ison poikueen Johis silloin aikanaan kasvatti.

Ihania ne on silti. Pikkuiset [;)]

Tänään oli sit seuraava kutu, mutta ne meni harakoille hetikin, tai siis sinineontetroille, kun eivät lehteen kiinnittyneet alkuunkaan, vaan irtoilivat melkeestään heti ja siniset sähiköi kokoajan ympärillä.

Retuliini
Member
Member

Meillä kutu on pysynyt lehdellä aina yhden yön yli ja seuraavana päivänä on aina hävinnyt kalojen suihin. Voisihan sitä ottaa kudun vanhemmilta pois aiemminkin, mutta en ole toistaiseksi raaskinut sitä niiltä viedä. Tänään kutivat jälleen anubiaan lehdelle ja mietinkin, että pitäisikö se ottaa 20 litraiseen altaaseen vai jättääkö taas se tuonne altaaseen. Olisi mukavampi antaa vanhempien hoitaa kutu sätkimisvaiheeseen, kun ryöstää se niiltä pois ja yrittää olla homehduttamatta kutua.

-------------------------

Olin sitten se ilkeä ihminen ja varastin kudun 40 litraiseen. Huomasin, että vanhemmat pistelivät jo kovaa vauhtia kutua napaansa, joten suurinosa kudusta meni jo parempiin suihin. Taisi lehdelle jäädä vain parisenkymmentä palleroa maksimissaan. Nyt sitten odotellaan, onnistuuko yksikään napero kuoriutumaan. Pistin varmuudeksi pari ilmastinta akvaarioon pöhisemään.
@ruusu
Member
Member

Toivotaan, että onnistaa! Toi ilmastin on kyllä ehdoton, kun katselee emoja, niin nehän leyhyttelee munia jatkuvasti.

Täällä on vielä 22 poikasta elossa humisevan ilmastimen kanssa 11 litraisessa. Ehkä jossain vaiheessa kohta tulee muutto 40 litraiseen. Jahka saan sieltä asukin pois.

Retuliini
Member
Member

Olin näkevinäni silloin alussa, että kaksi poikasta olisi kuoriutunut, mutta sittemmin en niitä nähnyt ja luulin, että turhaan on ilmastimet päällä "tyhjässä" akvaariossa. Tänään näin kuitenkin yhden poikasen siellä ja heitin samantien artemiaa altaaseen. Hyvin näyttää ruoka maistuvan! Taitaa olla vain vaikea yrittää pitää elossa yhtä ainoaa poikasta, mutta toivotaan parasta.
@ruusu
Member
Member

Retuliini kirjoitti:Olin näkevinäni silloin alussa, että kaksi poikasta olisi kuoriutunut, mutta sittemmin en niitä nähnyt ja luulin, että turhaan on ilmastimet päällä "tyhjässä" akvaariossa. Tänään näin kuitenkin yhden poikasen siellä ja heitin samantien artemiaa altaaseen. Hyvin näyttää ruoka maistuvan! Taitaa olla vain vaikea yrittää pitää elossa yhtä ainoaa poikasta, mutta toivotaan parasta.
Tuleeko sille nimeksi sitten Aino :mrgreen: Toivottavasti "Aino" elää pitkän ja hyvän elämän!

tande
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tande »

@ruusu kirjoitti:Mitenkäs muilla menee kasvatushommelit?
Kahta ainokaista hoivataan tuhdisti 22l boksissa.
Ovat aika lailla saman ikäisiä kun ruusun poikaset.
Muistuttavat jo hyvinkin lehtikalaa. :D
lumoava vedenalainen maailma
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Onpa ollut mukavaa lukea teidän vauvauutisia ja iloisia tapahtumia pikkulehtikalojenne kanssa.

Itselläni on vielä tuo naaraskala, josta olen ketjun alussa kertonut. Sen lisäksi minulla on tuosta ensimmäisestä poikueesta jäljellä 1 kala (joka ilmeisesti myös naaras). Näiden kahden "vanhuksen" seuraksi ostin muutama kuukausi sitten Marilta 4 pikkulehtikalaa lisää ja toivoin, että niistä löytyisi uusi heila tuolle monesti kuteneelle naaraskalalle.

Nyt 200-litraisessa akvassani asustaa siis 6 pikkulehtikalan parvi. Käsitin, että nämä uudet kalat ovat omien kalojeni poikasten tekeleitä, joten minulla taitaa täällä nyt asustaa isoäiti lapsenlapsineen :-)

Olen muutaman päivän seurannut kahden kalan edesottamuksia ja minusta ne ovat näyttäneet kutuun valmistautumiselta (isoäiti ei näissä touhuissa ole ollut mukana). Tänään tullessani töistä olivatkin kutuputket esillä ja nyt on vesimiekan lehdellä rypäs vahdittavaa. Ihan hauska oli pitkästä aikaa seurata kutupuuhia!

Kovin suuri ei tämänkertainen kutu ole ja taisivat vahditkin kyllästyä touhuun kudun tehtyään, joten saapi nähdä, onko (yövalosta huolimatta) huomenna enää munan munaa jäljellä :-) Aika siis näyttää, kasvaako täällä kohta parvi pikkuisia vai saavatko muut akvan asukkaan maittavan yöpalan kutupalleroista :-)
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
pikkulehtikala+
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala+ »

Ihan itku silmässä luen teidän kutu uutisistanne, sillä meidän 6 suht isoa lätty pikkulehtikalaa ei sitten millään suostu kutemaan, vaikka lämpötila on koko ajan yli 26 astetta ja vesi on pehmeää. Ehkä se suurin osa miksi ne eivät kude on se veden lämpötila, mutta täytyy yrittää nostella ja surviaisa melkein joka päivä syötän, vaikka hyvin laiskasti tulevat syömään jos edes uskaltavat ja yksi niistä ei ole syönyt ainakaan kahteen viikkoon. Menee ihan ilo harrastuksesta kun kalat ovat koko ajan miekka kasvin takana eivätkä ole paljoa esillä. :cry: [}:)] Suurimmalla osalla värit ovat myös koko ajan haaleat paitsi ruuan aikana.
Johis
Member
Member

Johis kirjoitti:Aika siis näyttää, kasvaako täällä kohta parvi pikkuisia vai saavatko muut akvan asukkaan maittavan yöpalan kutupalleroista
Aika näytti, että vanhemmat hoitivat kutuaan ... ja pistelivät sen poskeensa pallero kerrallaan :( Nyt vahtivat raukat tuota tyhjää vesimiekan lehteä :P
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Johis kirjoitti:Nyt 200-litraisessa akvassani asustaa siis 6 pikkulehtikalan parvi. Käsitin, että nämä uudet kalat ovat omien kalojeni poikasten tekeleitä, joten minulla taitaa täällä nyt asustaa isoäiti lapsenlapsineen :-)
Voi olla hyvinkin korkea mahdollisuus, että sulla on minun poikasia altaassasi. Eli alunperin kai Marilta ostamasi kalat kutivat, ja veit poikasia Marille. Minä ostin siitä porukasta omani, jotka kutivat, ja vein poikasia Marille. Josta sinä nyt taisit ostaa omasi. Pienet on meillä piirit :mrgreen: !
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
@ruusu
Member
Member

Juu, mullakin pitäis olla Johiksen kalojen jälkeläisiä :mrgreen:

Yks on ensimmäisestä onnistuneesta poikueesta ja seuraava poikue on 21 päinen, ovat jo niin ison näköisiä [;)]

Nyt taas kutu yhdellä parilla menossa :D

Retuliini
Member
Member

Nappasin tänään jälleen vanhemmilta kudun talteen. Edellisestä kudusta kuoriutui yksi ainoa, mutta menehtyi viikon ikäisenä. Toivottavasti nyt onnistuisi. Laitoin viimeksi kudun 40 litraiseen, mutta niinkin isossa altaassa oli hankala ruokkia yhtä ainoaa poikasta, joten nyt laitoin kudun (+ anubiaslehden, jossa kutun on) kelluvaan poikasboksiin. Boikasboksi on vuorattu ulkopuolelta sukkahousuilla ja on toiminut hyvin ainakin monnisten alkupäivien hoidossa. Sukkahousut on viritelty niin tiukasti boksin kylkeen, ettei sinne väliin mahdu liiskautumaan. Ainakin monnisten kohdalla näin pienessä boksissa löytävät helpommin ruokaa alkupäivinä, kuin liian isossa altaassa. Tämä kelluva poikasallas on tuossa 40 litraisessa, johon voin sitten mahdolliset poikaset (hieman kasvettuaan), päästää uimaan suurempaan tilaan. Innolla odotan kuinka nyt käy.
Johis
Member
Member

Adrianna kirjoitti:mahdollisuus, että sulla on minun poikasia altaassasi. Eli alunperin kai Marilta ostamasi kalat kutivat, ja veit poikasia Marille. Minä ostin siitä porukasta omani, jotka kutivat, ja vein poikasia Marille. Josta sinä nyt taisit ostaa omasi. Pienet on meillä piirit :mrgreen: !
Näin minäkin ymmärsin asian olevan :-) on tosiaan pienet piirit.

Meillä on tänään menossa tämän uuden pariskunnan kolmas kutu. Edelliset ovat maistuneet hyvältä vanhempien suissa eikä niistä ole ollut jäljellä palleron palleroa muutaman päivän päästä. Varmasti tällä kerralla käy ihan samalla lailla. On kuitenkin hauska seurata kalojen touhuja, kun kutuun valmistautuvat ja siitä nauttivat :-)

Outoa tässä on kyllä se, kuinka kalat kutevat, vaikka hoito on viime aikoina ollut luvattoman huonoa. Pakasteruokaa eivät ole saaneet minulla kertaakaan (siis nämä muutama kuukausi sitten saapuneet tulokkaat) ja vedenvaihtovälikin venynyt kahteen-kolmeen viikkoon. Silti tölkissä on nyt pikkulehtisten kutu toisessa päässä ja purjesampimonnien kutu toisessa. Kuvablogiin laitoin muutaman kuvan: pikkulehtisten kutu, toinen kuva (kutupuuhat vielä kesken) ja purjesampimonniuros vahtii omaa kutuaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”