Apua kaipaan lehtikalan kudun kanssa

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Apua kaipaan lehtikalan kudun kanssa

Viesti Kirjoittaja MerjaKatariina »

Elikkäs lehtikalat teki eilen aamulla toisen kudun ja se on edelleen altaassa, muutama on mennyt valkoiseksi (noin 6-8) Nyt tässä sitten mietin että säilyykö/tuleeko noista nyt sitten jotain, joko kannattaisi alkaa kypsyttelemään 40 litraista allasta poikasille? Ottavatko ne itse pois nuo valkoiset kudut pois? Tuonne ei kyllä kädellä ole asiaa, tulevat heti kiinni kun ovat niin ärhäköitä.

Kiitos teille jotka vaivaudutte vastaamaan
tane123
Junior Member
Junior Member

Re: Apua kaipaan lehtikalan kudun kanssa

Viesti Kirjoittaja tane123 »

Hei
Mulla myös lehtikalat kutivat eilen.
Kuinka edellisen kudun kävi?
Jos kaikki menee hyvin niin tiistaina tai keskiviikkona kudun pitäisi kuoriutua.
Anna vanhempien hoitaa poikaset. Kutua tulee kyllä varmasti lisää.
Ne valkoiset kudut ovat niitä, jotka eivät ole hedelmöittyneet. emojen pitäisi poistaa ne.
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

tane123 kirjoitti:Hei
Mulla myös lehtikalat kutivat eilen.
Kuinka edellisen kudun kävi?
Jos kaikki menee hyvin niin tiistaina tai keskiviikkona kudun pitäisi kuoriutua.
Anna vanhempien hoitaa poikaset. Kutua tulee kyllä varmasti lisää.
Ne valkoiset kudut ovat niitä, jotka eivät ole hedelmöittyneet. emojen pitäisi poistaa ne.
Hei!

Edellinen kutu hävisi ensimmäisenä yönä :( Niin olen miettinyt sitäkin että saavat itse hoitaa mutta kasvaisiko varmimmiten kun keräilisi talteen? Jos he itse hoitavat poikaset niin sitten minun täytyisi kehittää joku yövalo niille jotta voivat suojella poikasia. Minulla ei ole altaassa kovin paljon uhkaa kuitenkaan niille poikasille, kun ei ole kun rusokiilakylkeä ja albiinomonnisia mutta voivathan nekin syödä ne poikaset jos sille päälle sattuvat. Onko sinulla ensimmäinen kutu nyt vai ovatko jo "mestareita"? Oletko jättänyt aina poikaset samaan altaaseen jossa ovat myös vanhemmat? Onko niitä selviytynyt siinä?
tane123
Junior Member
Junior Member

Hei
mulla on ollut muutamia "variaatioita". :D
Ensimmäinen oli sellainen, että sain kaverilta kutua. Kerrain sain kasvatettua kaksi poikasta isoksi asti.
Nämä kasvoivat 20l. Tämä vaihtoehto vaatii paljon hommaa veden vaihdossa. Tosin poikasia on helpompi
ruokkia pikku astiassa. Sitä en muista oliko altaassa hiekat ja kasvit vai oliko vain ei.
Poikaset ovat herkkiä siirroille, joten siinä on oma riskinsä kun siirtää toiseen altaaseen.
Omasta mielestäni kannattaa siirron kannalta odottaa ainakin siihen asti kunnes poikaset ovat kuoriutuneet.
Sitten oli pari viikkoa kutu, jonka omat kalani tekivät. Tästä "satsista" kaikki menehtyi. Tosin kyseessä oli
akkapari, joten sillä kudulla ei ollut mitään mahiksia.
Tällä hetkellä annan uuden kutuparin hoitaa poikaset (ainakin siihen asti kun kuoriutuu).
Kaverilla on viime viikolla syntyneet lehtikalanpoikaset lähteneet uimaan. Hänellä kyseessä on vanha pari.
Hommassa auttoi se, että laitettiin yövalo ja toinen koiras poistettiin altaasta( uiskeltelee nyt mun altaassa).
Se on hyvä muistaa, että vaikka tämä kutu ei onnistuisikaan niin uutta kutua tulee varmasti. :mrgreen:
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

Hei!

Niin kudun saavat itse hoitaa mutta suunnittelin siirtoa sitten kun kuoriutuvat. Laitoin just 40 litraisen odottelemaan, siirsin tuosta isosta altaasta veden jotta kerkeäisi käydä sillä vedellä eikä tulis probleemia hetken kuluttua. Innolla odottelen kuoriutumista. Nyt vain mietin että poikaset ovat varmasti herkkiä niin sitä siirtoa, oliko lappo noukkimiseen paras vai ihan joku lasi jolla pyydystän ne?

Ilmoittelehan miten sinun kudun käy... :D
tane123
Junior Member
Junior Member

Unohdin mainita, että jos pystyt kasvattamaan artemiasta, niin se on oivallista poikas ruokaa.Toinen hyvä on liquifry 1 (aluksi).
Ja siirrossa olen käyttänyt lääkeruiskua. Vedenvaihdossa aina muutama poikanen päätyi vatiin, josta poimin elävät lääkeruiskulla takaisin akvaarioon.
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

tane123 kirjoitti:Unohdin mainita, että jos pystyt kasvattamaan artemiasta, niin se on oivallista poikas ruokaa.Toinen hyvä on liquifry 1 (aluksi).
Ja siirrossa olen käyttänyt lääkeruiskua. Vedenvaihdossa aina muutama poikanen päätyi vatiin, josta poimin elävät lääkeruiskulla takaisin akvaarioon.
Juu kävin varalta ostamassa äsken nestemäisen artemian. Meinaa vaan olla vähän huono tuo kielipää niin ohje vähän avoin. Onko se että 10-15 tippaa 4 kertaa päivässä?
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

:cry: Puolet kudusta mennyt valkoiseksi, toivottavasti nyt tulis edes muutama elävä kaveri tuosta. Miten teillä kutu jaksaa?
tane123
Junior Member
Junior Member

Täällä kutu on edelleen kutuna. Tosin täälläkin löytyy valkoisia palleroita aika useita.
Artemiaat on kasvamassa. Jospa sieltä kuoriutuisi muutama tänään tai huomenna.
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

kuule unohdin kysyä että alanko annostelemaan tuota artemiaa jo tuohon pikku altaaseen ennen kun laitan kuoriutuneet poikaset vai vasta sitten kun niitä sinne pyydystän? Ja toinen asia mitä mietin on että minkä laisia ovat ne kuoriutuneet poikaset? Toivottavasti eivät mene suodattimeen kun ovat tuossa suodattimessa kiinni. Olen vähän ulalla kun ensimmäistä kertaa kutu menee näin pitkälle.
tane123
Junior Member
Junior Member

Poikaset ovat kuoriutuneet sitten kun alkavat heilua.
Aluksi niillä on semmoinen väkänen, jonka pitäisi pitää ne kiinni siinä lehdessä. Poikasilla on vielä tällöin ruskuaispussi, josta saavat ruokaa.
Tässä vaiheessa ne olisi hyvä siirtää poikasaltaaseen jos haluaa siirtää.
Muutaman päivän kulutta poikaset lähtevät uimaan, jolloin ruokinta kannattaa aloittaa.
Artemiasta ei kannata etukäteen laittaa. se pilaa vain veden. Tosin en tiedä tarkalleen tuosta nestemäisestä artemiaasta.
Liqufry:tä suositellaan lisäämään heti kun kutu on kudettu (=> joitain mikro juttuja kerkee kehittymään).
300l seura,63l rasbora
tane123
Junior Member
Junior Member

Nyt on poikaset kuoriutuneet :D
Samalla emot ovat siirtäneet porukan lehdeltä A lehdelle B.
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

Meillä eivät ole kuoriutuneet, mutta ei ole menny enään valkoiseksikaan. Saa nähä tuleeko tuosta sitten jotain. Katselin yhtä pallukkaa niin siinä heiluu jokin kirkas aivan niinku sieltä olis jokin tulossa mutta en tiedä sitten mikä se on...
tane123
Junior Member
Junior Member

Ne on tosi pieniä nuo poikaset. Ne näyttävät edelleen kudulta kaukaa katsottuna. Jos oikein kauan katsoo niin pientä liikettä huomaa.
Tulin sitten siirtäneeksi osan poikasista omaan altaaseen (20l). Saa nähdä kummat menestyy paremmin.
20 litrasesta on mukava katsoa lähempää poikasia.
Mulla on niin huono näkö, että pystyn läheltä katsomaan tarkasti ilman silmälaseja 8O .
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

tuliko sinulle paljon poikasia? Minä tuossa katselin tuota ja ajattelin että jos ei huomenna ole tullut niin otan pois vaikka eivät olisikaan valkoisia kun eikö niiden pitäisi viimeistään huomenna kuoriutua? Vitsi ku tulis edes muutama mitä sais kasvattaa ja katsella kasvua.
tane123
Junior Member
Junior Member

Siirsin n.10-20 poikasta pikkualtaaseen ja loput olisiko ehkä n.100kpl (vaikea laskea kun ovat rykelmässä) jäi vanhemmilleen.
Emot siirsivät poikaset uudelle lehdelle, kun olin käynyt ne muutamat rosvoamassa. :)
Frank Schäferin kirjassa my angelfish kerrotaan poikasten kuoriutuvan 24-26 asteisessa vedessä 2,5 päivässä (60h) eli eiköhän iltaan mennessä ala jotain tapahtua.
Yritin ottaa poikasista kuvia, mutta mun kamera ei suostu tarkentamaan, että tulisi hyviä kuvia. :roll:
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

Jos saat niistä kuvia niin laitapas tänne kuva niin tiedän mitä metsästää :) Veden lämpötila minulla on 25-27 vaihtelevasti, eli illalla jos ei tuu niin ei tuu varmaan ollenkaan...
tane123
Junior Member
Junior Member

Katsotaanpas miltä näyttää. Lainasin toisen kameran. :P
Nämä kaverit roikkuivat kasvissa jonkinlaisen rihman päässä.
Nämä pyydystin lääkeruiskulla erialtaaseen.
Ei mikään paras mahdollinen, mutta antaa varmaan suuntaa miltä pitäisi näyttää. :mrgreen:
300l seura,63l rasbora
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

Ahaa hyvä tietää mitä pitää pyydystää jos ja kun tulee se hetki :) Nyt vaan on entisestään hävinnyt tuo vähänenkin kutu joten taidanpa alkaa odottelemaan uutta kutua.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Pari vuotta sitten oli ketju lehtikalojen eka kutu, jossa on paljon tietoa asiasta, laittakaapa hakien se ketju esille. Kirjoittelin sinne itsekin silloin, muutama sata lehtikalaa tuli kasvatettua sen jälkeen, 80 on nytkin kasvamassa, vaikka piti vaan muutama ottaa...Eli 3 päivää kuoriutumiseen ja 5 päivää ruskuaispussin kanssa, ja sitten elävää artemiaa kehiin. Ja ennen kuoriutumista valkoiset munat pitää ottaa pois, muuten home voi levitä eläviin.
576 L Sekala, 240 L Malawi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”