Nimenomaan näin. Hansu77: lla tuntuisi olevan perusasiat vielä hiukan hakusessa, kannattaa lueskella asiasta lisää itse jotta kokonaiskuva aukeaa.Zissou kirjoitti:Ei. Makrot on N-P-K eli nitraatti - fosfaatti - kalium.hansu77 kirjoitti:Easy-Life ProFito 250 ml
Tässä tuotteessako ei ole makroravinteita?
Easylläkin löytyy ne pullot erikseen, kuten Easy Life Fosfo ja Easy life Nitro.
Harmissaan kasvikannasta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Harmissaan kasvikannasta
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Kaliumhan näkyy olevan tässä mainitussa tuotteessakin läsnä, samoin magnesium joka myös usein lasketaan makroravinteisiin. Ei myöskään pitäisi olla ihan noin epäkohtelias tuntemattomammille kirjoittajille vaikka kokisikin tietävänsä kaiken. Lisäksi olen ymmärtänyt että yrityksille on nykyään omat sektorit joissa voi mainostaa vapaasti.Mari kirjoitti:Nimenomaan näin. Hansu77: lla tuntuisi olevan perusasiat vielä hiukan hakusessa, kannattaa lueskella asiasta lisää itse jotta kokonaiskuva aukeaa.Zissou kirjoitti:Ei. Makrot on N-P-K eli nitraatti - fosfaatti - kalium.hansu77 kirjoitti:Easy-Life ProFito 250 ml
Tässä tuotteessako ei ole makroravinteita?
Easylläkin löytyy ne pullot erikseen, kuten Easy Life Fosfo ja Easy life Nitro.
Sinänsä jos makrojen kanssa aletaan askartelemaan niin kannattaa ostaa aineet yksitellen esim. Satekin valikoimista, jolloin päästään annostelemaan jokainen erikseen tarpeen mukaan. Minusta tässä tapauksessa kannattaa nyt kuitenkin kokeilla muita parannuksia ensin ennen kuin lähdetään etsimään syitä makroravinteista.
No onpa keskustelu saanut kitkeriä sävyjä! 
Keskustelussa tuntuu olevan edelleen vallalla käsitys, että makrot aiheuttavat levän kasvun. Heitänpä tähän taas vastapainoksi Tom Barrin ajatuksen, joka kumoaa tuon väitteen. Hänen mukaansa yleisin syy levien kasvuun lähtöön on ammoniumtypen esiintyminen altaassa. Sitä tulee kalanruoasta, kalojen jätöksistä, kasvien lahoamisesta, usein myös esim. pohjan pöyhimisen seuraksena pohjasta pölähtää ammoniumia esiin. Tästä syystä altaassa on hyvä olla hyvä suodatus ja hyvä happitasapaino: ammoniumin hapettuminen nitriitin kautta nitraatiksi vaatii happea.
Toinen Barrin pointti on, että hiilidioksidi ja erityisesti sen puute altaassa on kasvien kasvua rajoittava tekijä - usein myös pääasiallisesti kala- ei vain kasvialtaissa. Tästä syystä ja omaan kokemukseen perustuen olen eri mieltä Marin kanssa hiilidioksidin tarpeesta: itse olen kokenut siitä olevan hyötyä kasvien kasvuun myös vähäisesti valaistuissa altaissani. Kasvit kasvavat tuuheampina ja terveempinä sen kanssa, vaikkeivät ehkä juurikaan nopeammin kuin muuten koska valo on kasvua rajoittava tekijä.
Keskeisintä levien ja kasvien kasvun suhteen sekä tietysti kalojen hyvin voinnin kannalta on tasapaino altaassa. Kasvien kohdalla tämä tarkoittaa, että ravinteita tulee olla oikeissa suhteissa. Ei auta, vaikka kalat kuinka tuottaisivat nitraattia jos muut tekijät rajoittavat niiden kasvua.
Ehkäpä linkkaan tähän taasen erinomaisen leväartikkelin: http://www.aquariumalgae.blogspot.com/.
Kannattaa lukea ajatuksella ja miettiä oma näkökantansa tuohon.
Kyseisen altaan jatkohoidon kannalta olen aika lailla maisun kanssa samoilla linjoilla annettujen tietojen pohjalta. Ehkäpä ketjun aloittaja voisi tarkemmin kertoa altaan tiedot, niin tekniset, vetiset kuin kalaisatkin ja kasvipuolen.

Keskustelussa tuntuu olevan edelleen vallalla käsitys, että makrot aiheuttavat levän kasvun. Heitänpä tähän taas vastapainoksi Tom Barrin ajatuksen, joka kumoaa tuon väitteen. Hänen mukaansa yleisin syy levien kasvuun lähtöön on ammoniumtypen esiintyminen altaassa. Sitä tulee kalanruoasta, kalojen jätöksistä, kasvien lahoamisesta, usein myös esim. pohjan pöyhimisen seuraksena pohjasta pölähtää ammoniumia esiin. Tästä syystä altaassa on hyvä olla hyvä suodatus ja hyvä happitasapaino: ammoniumin hapettuminen nitriitin kautta nitraatiksi vaatii happea.
Toinen Barrin pointti on, että hiilidioksidi ja erityisesti sen puute altaassa on kasvien kasvua rajoittava tekijä - usein myös pääasiallisesti kala- ei vain kasvialtaissa. Tästä syystä ja omaan kokemukseen perustuen olen eri mieltä Marin kanssa hiilidioksidin tarpeesta: itse olen kokenut siitä olevan hyötyä kasvien kasvuun myös vähäisesti valaistuissa altaissani. Kasvit kasvavat tuuheampina ja terveempinä sen kanssa, vaikkeivät ehkä juurikaan nopeammin kuin muuten koska valo on kasvua rajoittava tekijä.
Keskeisintä levien ja kasvien kasvun suhteen sekä tietysti kalojen hyvin voinnin kannalta on tasapaino altaassa. Kasvien kohdalla tämä tarkoittaa, että ravinteita tulee olla oikeissa suhteissa. Ei auta, vaikka kalat kuinka tuottaisivat nitraattia jos muut tekijät rajoittavat niiden kasvua.
Ehkäpä linkkaan tähän taasen erinomaisen leväartikkelin: http://www.aquariumalgae.blogspot.com/.
Kannattaa lukea ajatuksella ja miettiä oma näkökantansa tuohon.
Kyseisen altaan jatkohoidon kannalta olen aika lailla maisun kanssa samoilla linjoilla annettujen tietojen pohjalta. Ehkäpä ketjun aloittaja voisi tarkemmin kertoa altaan tiedot, niin tekniset, vetiset kuin kalaisatkin ja kasvipuolen.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
-
- Junior Member
Viestiketju lähti liikkeelle tästä viestistä.MerjaKatariina kirjoitti:Olen tässä katsellut tiedän akvaariokuvia joita olette tänne laittaneet ja harmistun entisestään. Teidän altaissanne on niin kauniit kasvit ja ne ovat niin rehevän näköisiä. Minun altaani on niin surkastunut ja kasvit ovat niin kitukasvusia vaikka ravinnettakin olen laittanut. Jättimiekkakasvinikin meni niin surkeaksi, kerää jotain outoa mustaa levää ja lehtiin tulee reikiä. Kaikki arvot ovat ok joten sen suhteen ei ole ongelmaa. Kummassa pohjassa kasvit kasvaa paremmin, ihan hienossa hiekassa vai tuollaisessa vähän suuremmassa sorassa? Minulla on altaassa noin nuppineulan pään kokoista soraa jonka vaihtoa olen alkanut harkita hiekkaan...
Mari neuvoit Minimilakia käyttäen (Liebig)
Organismin tuotto määräytyy sen aineen määrän mukaan, mitä on vähiten suhteessa organismin tarpeisiin ; makroravinne, mikroravinne, energia, lämpötila, pH…
Vai?
Minä taas kerroin oman mielipiteeni, että niitä neste lannotteita ei kannata käyttää.
Jos akvaario on jo ennestään kuormitettu ni tämä minimilaki ei toimi. Nämä ravinne hommat on tärkeitä, mut pysyn kannassani, että esim. tähän kyseisen viestiketjun aloittajan altaaseen niiden lisääminen tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Voihan sen talon rakentamisenkin tietty aloittaa katosta!
-
- Elite Member
Luetaanpa uudelleen mitä minä neuvoinkaan....hansu77 kirjoitti:Viestiketju lähti liikkeelle tästä viestistä.MerjaKatariina kirjoitti:Olen tässä katsellut tiedän akvaariokuvia joita olette tänne laittaneet ja harmistun entisestään. Teidän altaissanne on niin kauniit kasvit ja ne ovat niin rehevän näköisiä. Minun altaani on niin surkastunut ja kasvit ovat niin kitukasvusia vaikka ravinnettakin olen laittanut. Jättimiekkakasvinikin meni niin surkeaksi, kerää jotain outoa mustaa levää ja lehtiin tulee reikiä. Kaikki arvot ovat ok joten sen suhteen ei ole ongelmaa. Kummassa pohjassa kasvit kasvaa paremmin, ihan hienossa hiekassa vai tuollaisessa vähän suuremmassa sorassa? Minulla on altaassa noin nuppineulan pään kokoista soraa jonka vaihtoa olen alkanut harkita hiekkaan...
Mari neuvoit Minimilakia käyttäen (Liebig)
Organismin tuotto määräytyy sen aineen määrän mukaan, mitä on vähiten suhteessa organismin tarpeisiin ; makroravinne, mikroravinne, energia, lämpötila, pH…
Vai?
Minä taas kerroin oman mielipiteeni, että niitä neste lannotteita ei kannata käyttää.
Jos akvaario on jo ennestään kuormitettu ni tämä minimilaki ei toimi. Nämä ravinne hommat on tärkeitä, mut pysyn kannassani, että esim. tähän kyseisen viestiketjun aloittajan altaaseen niiden lisääminen tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Voihan sen talon rakentamisenkin tietty aloittaa katosta!
Mari kirjoitti:Yleisin syy kasvien menestymättömyyteen on riittämätön, tai vääränlainen valaistus. Sen jälkeen mikroravinteiden puute, sitten hiilen ja viimeiseksi makroravinteiden puute. Kasvien kasvua säätelee minimitekijä, eli se kasvutekijä jota kasveilla on käytössään vähiten. Yleisohjeena sanoisin, että tarjoa kasveillesi kaikkia muita kasvutekijöitä yllin kyllin niin, että fosfaatti jää minimitekijäksi, niin kasvisi rehottavat ja levät eivät viihdy. Tämä toki on helpommin sanottu kuin tehty, mutta kannattaa aloittaa huolehtimalla vedenvaihtorutiinit kuntoon (poistetaan ylimääräistä fosfaattia akvaariosta) ja hoitamalla valaistus kuntoon (vähintään kunnolliset loisteputket + hyvät heijastimet). Sitten säännöllinen lannoitus, nestemäistä köynnöstäville ja pohjaravinnetta vahvajuurisille. Mittaile vedestä nitraatti-, fosfaatti- ja rautapitoisuuksia, jotta näet mitä kasveiltasi puuttuu. Jos nämä näyttävät olevan kunnossa eivätkä kasvit edelleenkään kukoista, hommaa hiilidioksidia kasveillesi. Siitä se lähteeAlkuun kannattaa akvaariossa olla sekä nopeakasvuisia köynnöksiä, että hitaampikasvuisia kasveja, tällöin ravinnetasapainon löytäminen on helpompaa. Myöhemmin kun olet perehtynyt kasvien saloihin paremmin, voit kokeilla erilaisia muunnoksia. Tsemppiä matkaan!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Junior Member
Hei kaikille ja huh huh, neuvoa tulee jos jonkin näköistä
Elikkäs nyt en pysty mittaamaan noita arvoja kun just vaihoin sen pohjan hiekkaa josta tuli käden vääntöä moneen suuntaan. Mutta joku teistä kyseli mittoja ja watteja niin tässäpä nämä 100*45*40 ja kaksiputkinen valaisin on 2*30 W ja toinen putki on ihan normi joka on ostettu cittarista, sellainen halppis malli. Nyt kun pohjan uusin niin jätin kokonaan pois ravinteet kasveille laittamatta, mietin että laitanko tuota mitä olen laittanut tähänkin asti vai ostanko ihan liuosta.
Tuossa joku kirjoitti myös että kasvit kärsii myös siitä jos pohjaa möyhii runsaasti ja tiheään, se voi olla myös yksi osa syy kasvien huonokuntoisuuteen, häätyy jättää möyhiminen sikseen. Miekkakasvin karsin ihan kokonaan, kaikki lehdet pois ja juuret vain laitoin, suas nähä mitä tuleman pitää.
Kasvilajeina minulla on se konnanputki, jaavansaniaista, jättimiekka ja tiikerilumme. Kalat 17 kiilakylkeä, 5 albiinomonnista, 4 leopardimonnista (odottavat uutta kotia) 2 piikkisilmää, 2 touhunuoliaista (nekin odottavat uutta kotia) 2 klovninuoliaista, 3 leväbarbia (huomenna uuteen kotiin) ja lehtikalapariskunta (pieniä vielä).
Että näin...

Tuossa joku kirjoitti myös että kasvit kärsii myös siitä jos pohjaa möyhii runsaasti ja tiheään, se voi olla myös yksi osa syy kasvien huonokuntoisuuteen, häätyy jättää möyhiminen sikseen. Miekkakasvin karsin ihan kokonaan, kaikki lehdet pois ja juuret vain laitoin, suas nähä mitä tuleman pitää.
Kasvilajeina minulla on se konnanputki, jaavansaniaista, jättimiekka ja tiikerilumme. Kalat 17 kiilakylkeä, 5 albiinomonnista, 4 leopardimonnista (odottavat uutta kotia) 2 piikkisilmää, 2 touhunuoliaista (nekin odottavat uutta kotia) 2 klovninuoliaista, 3 leväbarbia (huomenna uuteen kotiin) ja lehtikalapariskunta (pieniä vielä).
Että näin...

-
- Junior Member
Heipsan taas!
Tulin tänne päivittämään tätä ketjua
. Minähän vaihoin sen sorapohjan hiekkaan ja tein kiljupullon tuohon altaaseen ja poistin kaikki leväset kasvinlehdet. Nyt kiljupullo ollut käytössä muutaman viikon ja kas kas, levä ei ole tullut uudestaan joka normaalisti on tullut muutaman päivän sisällä takaisin ja kasvit pukkaa uutta lehteä ihan urakalla
. Ehkä minäkin saan nyt upeat vihreät ja rehevät kasvit.
Elikkäs haluan kiittää teitä hyvistä neuvoista joita annoitte ja joita minä yritin noudattaa
Tulin tänne päivittämään tätä ketjua

Elikkäs haluan kiittää teitä hyvistä neuvoista joita annoitte ja joita minä yritin noudattaa

Heips!
Tuota alkupäätä ketjusta lukiessani mietin että kuvaamasi levä on todennäköisesti punalevää, mikä ei tykkää hiilidioksidista vaan viihtyy emäksisessä ja virtaavassa (hapekkaassa) vedessä. Lisäksi laitoit soraan joka toinen viikko initial sticsejä, mitkä ovat todella hyviä lannoitteita varsinkin jos ne laittaa allasta perustettaessa. Itselläni ainakin oli se ongelma niiden lisäämisessä vedelliseen altaaseen että liukenevat heti veteen päästyään, eli ravinnetta liukeni niistä veteen, mikä saattoi aiheuttaa lisääntyvää levänkasvua. Varsinkin, jos pohjaa lapotessa ravinnetta pöllysi veteen. Hiekan kanssa pohjalannoite pysyy paremmin pohjassa, koska sitä ei lapota ja pohja on tiiviimpää. Toisekseen mielestäni ruokit kaloja aika tuhdisti, vert. mulla 120L 24 kiilakylkeä, taisto, ~10 piikkiilmää, harlekiininuoliainen, pilkkuimunuoliainen ja pari leväbarbipoikasta (noh, jo melkein 5cm, eivät jää tähän altaaseen) ja annan kaloille 1 pohjatapletin 4 osassa ja maustemitallisen (eli 1ml, teelusikassa 5ml) hiutaleita vain kerran päivässä. Periaatteessa kalojen määrä suurinpiirtein sama, mutta minä annan vain 1ml ruokaa kun sinä annat 5-7,5 ml (puoli teelusikkaa 2-3krt/p). Lisäksi ilmeisesti vaihdoit vettä 2vkon välein ja alle 50%, normaalin suosituksen ollessa 30-50%/vko. Itse vaihdan aina 50-70% viikottain, joskus tietty venähtää 2vkoon,
Eli mielestäni teit oikean ratkaisun vaihtaessasi soran hiekkaan, itse olisin tosin lisännyt lannotteet pohjalle, mutta sen voit hoitaa esim. satekin voimapelleteilläkin. Myös hiilidioksidin lisäys on hyvä, kuten jo totesitkin, pH tippuu samalla hiukan happaman puolelle mikä taasen ehkäisee punalevien kasvua. Vielä kun hoidat viikottain vedenvaihdon ja tarkistat ruuan määrän, sekä lannoitat kasveja sopivasti, niin levät eivät pääse valloittamaan allasta jatkossakaan. Aikuisille kaloille ei tarvitse antaa kuin kerran päivässä ruokaa sen mitä parissa minuutissa syövät, paastopäivätkin ovat suisiteltavia.
Tuota alkupäätä ketjusta lukiessani mietin että kuvaamasi levä on todennäköisesti punalevää, mikä ei tykkää hiilidioksidista vaan viihtyy emäksisessä ja virtaavassa (hapekkaassa) vedessä. Lisäksi laitoit soraan joka toinen viikko initial sticsejä, mitkä ovat todella hyviä lannoitteita varsinkin jos ne laittaa allasta perustettaessa. Itselläni ainakin oli se ongelma niiden lisäämisessä vedelliseen altaaseen että liukenevat heti veteen päästyään, eli ravinnetta liukeni niistä veteen, mikä saattoi aiheuttaa lisääntyvää levänkasvua. Varsinkin, jos pohjaa lapotessa ravinnetta pöllysi veteen. Hiekan kanssa pohjalannoite pysyy paremmin pohjassa, koska sitä ei lapota ja pohja on tiiviimpää. Toisekseen mielestäni ruokit kaloja aika tuhdisti, vert. mulla 120L 24 kiilakylkeä, taisto, ~10 piikkiilmää, harlekiininuoliainen, pilkkuimunuoliainen ja pari leväbarbipoikasta (noh, jo melkein 5cm, eivät jää tähän altaaseen) ja annan kaloille 1 pohjatapletin 4 osassa ja maustemitallisen (eli 1ml, teelusikassa 5ml) hiutaleita vain kerran päivässä. Periaatteessa kalojen määrä suurinpiirtein sama, mutta minä annan vain 1ml ruokaa kun sinä annat 5-7,5 ml (puoli teelusikkaa 2-3krt/p). Lisäksi ilmeisesti vaihdoit vettä 2vkon välein ja alle 50%, normaalin suosituksen ollessa 30-50%/vko. Itse vaihdan aina 50-70% viikottain, joskus tietty venähtää 2vkoon,

Eli mielestäni teit oikean ratkaisun vaihtaessasi soran hiekkaan, itse olisin tosin lisännyt lannotteet pohjalle, mutta sen voit hoitaa esim. satekin voimapelleteilläkin. Myös hiilidioksidin lisäys on hyvä, kuten jo totesitkin, pH tippuu samalla hiukan happaman puolelle mikä taasen ehkäisee punalevien kasvua. Vielä kun hoidat viikottain vedenvaihdon ja tarkistat ruuan määrän, sekä lannoitat kasveja sopivasti, niin levät eivät pääse valloittamaan allasta jatkossakaan. Aikuisille kaloille ei tarvitse antaa kuin kerran päivässä ruokaa sen mitä parissa minuutissa syövät, paastopäivätkin ovat suisiteltavia.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
-
- Junior Member
Hei!Hopotus kirjoitti:Heips!
Tuota alkupäätä ketjusta lukiessani mietin että kuvaamasi levä on todennäköisesti punalevää, mikä ei tykkää hiilidioksidista vaan viihtyy emäksisessä ja virtaavassa (hapekkaassa) vedessä. Lisäksi laitoit soraan joka toinen viikko initial sticsejä, mitkä ovat todella hyviä lannoitteita varsinkin jos ne laittaa allasta perustettaessa. Itselläni ainakin oli se ongelma niiden lisäämisessä vedelliseen altaaseen että liukenevat heti veteen päästyään, eli ravinnetta liukeni niistä veteen, mikä saattoi aiheuttaa lisääntyvää levänkasvua. Varsinkin, jos pohjaa lapotessa ravinnetta pöllysi veteen. Hiekan kanssa pohjalannoite pysyy paremmin pohjassa, koska sitä ei lapota ja pohja on tiiviimpää. Toisekseen mielestäni ruokit kaloja aika tuhdisti, vert. mulla 120L 24 kiilakylkeä, taisto, ~10 piikkiilmää, harlekiininuoliainen, pilkkuimunuoliainen ja pari leväbarbipoikasta (noh, jo melkein 5cm, eivät jää tähän altaaseen) ja annan kaloille 1 pohjatapletin 4 osassa ja maustemitallisen (eli 1ml, teelusikassa 5ml) hiutaleita vain kerran päivässä. Periaatteessa kalojen määrä suurinpiirtein sama, mutta minä annan vain 1ml ruokaa kun sinä annat 5-7,5 ml (puoli teelusikkaa 2-3krt/p). Lisäksi ilmeisesti vaihdoit vettä 2vkon välein ja alle 50%, normaalin suosituksen ollessa 30-50%/vko. Itse vaihdan aina 50-70% viikottain, joskus tietty venähtää 2vkoon,![]()
Olen laittanut kerran kuukaudessa nestemäistä lannoitetta, mietin myös silloin kun pohjan vaihoin että olisin sinne laittanut lannan mutta ajattelin sitten kuitenkin että katson miten kasvit alkavat jaksamaan ja laitan myöhemmin jos siltä näyttää. Veden vaihdoin olen alkanut suorittamaan joka viikko josta poistan 50%. Ruan määrää olen vähentänyt huimasti, otan vaan teelusikan kärellä muutaman murun aamuin illoin. Poistin kasveistä kaikki levälehet joka on pikkuhiljaa alkanut pysymään kurissa, oletan että kiljupullon ansiosta koska muuta radikaalia en ole tehnyt. Ehkä minullekin tulee nyt yhtä hienot ja rehevät kasvit kun teidän altaissanne