Eli tässä mietin sellasta että mahtaakohan olla valaistuksesta kiinni sellanen juttu kun nuo kasvien lehdet (esim. miekat ja papukaijalehti) kasvavat sivulle päin. Monesti kun kuvista katsoo niin lehdet kasvavat enemmän ylöspäin.
Valaisimena Arcadia T5 Overtank. Putkina nuo jotka tulivat valaisimen mukana (Arcadia Plant Pro -putket). Putkista nyt en osaa tarkemmin kertoa kun en netistä löydä tietoa. Olen nyt siis töissä enkä pysty tarkistamaan.
Onko T5 putkissa edes paljoa valinnanvaraa? Valoa akvaariossa n.1w/l.
Kasveille nostetta
Valvoja: Moderaattorit
Kasveille nostetta
Liian puhtaassa vedessä ei ole kaloja.
- Ts'ai Ken T'an
- Ts'ai Ken T'an
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kasveille nostetta
En noista valoista tiedä, mutta omassa pytyssä olen semmoisen huomannut että jos kasveja on harvakseltaan ja valoa siis tosi paljon ja muutenkin tilaa levitä, ne ovat kasvaneet joka suuntaan eli myös leveyttä (varsinkin miekat). Nykyään kasvit kurkottavat lähinnä valoon tuolta viidakosta eli kasvavat pelkästään pituutta.
Runsaassa valossa tulee tosiaan leveää kasvua ja mulla joskus tietyt vesimiekat ihan "lässähtivät" hiekan pinnalle kun valoa oli niin paljon. Myös valon aallonpituuksilla on merkitystä eli menikös se nyt niin että punainen valo edistää eniten pituuskasvua ja sininen leveyskasvua...
(Lisäys: Noiden acardian putkien aallonpituudet ovat tällaiset: http://www.arcadia-uk.info/img/content/ ... ro-SPD.gif" onclick="window.open(this.href);return false; )
(Lisäys: Noiden acardian putkien aallonpituudet ovat tällaiset: http://www.arcadia-uk.info/img/content/ ... ro-SPD.gif" onclick="window.open(this.href);return false; )
No miekoilla yms. on kyllä tilaa levittää lehtensä. Veisivät vaan näkyvyyttä vähemmän jos esim. miekkojen alimmat lehdet eivät olisi pohjaa pitkin. Ei kai tässä sitten auta kun kärsiä. Valoa en vähennä ja tuskimpa rupean ahtamaan kasveja tiiviimmin
.

Liian puhtaassa vedessä ei ole kaloja.
- Ts'ai Ken T'an
- Ts'ai Ken T'an