Miljoonakalat ja omput

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
siukku
Starting Member
Starting Member

Miljoonakalat ja omput

Viesti Kirjoittaja siukku »

Niin, anopilta sain varmaan 2 kuukautta sitten reilu 100 litran akvan tykötarpeineen. Vielä on ihan käyttämätön. Ajattelin josko tekisin siitä millis +omppu altaan. Mitäs suosittelisitte kasveiksi ja ennenkaikkea pohjamateriaaliksi? Jostakin luin että korallimurskaa olis hyvä olla. Entäs miten monta kalaa ja omppua sinne voisi ottaa? Vai olisiko muita kalaehdotuksia? Ennestään näin pientä akvaa ei ole ollut, eli mites vedenvaihdot?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: miljoonakalat ja omput

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Korallimurskahan kovettaa vettä jonkin verran, mikä on millisten ja omppujen kannalta hyvä asia, mutta ei sitä kovettamista toki tarvitse sillä korallimurskalla toteuttaa, voit hyvin käyttää (esim. Satekin) kipsiä ja olla käyttämättä korallimurskaa. Omput ja milliksehän on molemmat helposti lisääntyviä otuksia, eli kannattanee siinä mielessä ottaa niitä maltillinen määrä tai esim. vain poikamilliksiä. Mikäli omput alkaisivat lisääntyä liiaksi, niin niiden munaryppäät voi toki halutessaan poistaa akvaariosta. Yleisesti ottaen suositus on 1 omppu/10 litraa. Uskoisin, että hieno hiekkapohja olisi enemmän pohjalla paljon möyrivien omppujen mieleen kuin se korallimurska. Omput saattavat tykätä syödä kasveja, joten siinä mielessä suosittelisin kestäviä kasveja, kuten esim. anubiaita. Vettä vaihtaisin n. kerran viikossa tarpeen mukaan 30-50%.
Akvarismia 1992-2014
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Miljoonakalat saattavat nyppiä omppujen tuntosarvia, joten tuo ei ole välttämättä paras yhdistelmä. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... *#p6831914" onclick="window.open(this.href);return false;

Veden kovettamiseen käyvät kipsi ja ruokasooda. Kipsi nosta kokonaiskovuutta ja sooda pH:ta sekä karbonaattikovuutta.http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Vedenvaihtoja tuon kokoiseen tehdään ihan tavalliseen tapaan, eli esim. 30% vettä vaihtoon kerran viikossa.
Viimeksi muokannut Taavetti, 23:50, 21.05.2009. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä en suosittele ompuille ihan hienoa hiekkaa. Menee tukkoon tosi helposti.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla oli omppulassa hienoa hiekkaa pohjalla (kierteisten kera), eikä se kyllä tukkiintunut kertaakaan. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
siukku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siukku »

Voi olla tyhmä kysymys, mut silti. Voiko Milliksiä pitää akvassa pelkkiä koiraita? Ne ei sitten "kaipaa" naaraita?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Taavetti kirjoitti:Mulla oli omppulassa hienoa hiekkaa pohjalla (kierteisten kera), eikä se kyllä tukkiintunut kertaakaan. [;)]
Joo, en tiiä mikä mulla on noitten omppujen kans, ku menee aina tukkoon pohja. Kierteisiä on ihan mieletön läjä ja silti.. :cry:
Mulla on siis 200litraisessa nyt 10 aikuista omppua ja kakaroita muutama kymmen. Lisäksi on muunnoslimakotiloita ja muutamia sukarapuja. Vettä vaihdan 1-2kertaa viikossa 1/3osan tai puolet(+kipsit ja soodat) Oon nyt ruokaa vähentäny ja laittanu karkeemman hiekan ja lisänny suodatusta, jospa siitä olis apua. Kasveja vähensin myös aika reippaasti, ku oli juuret mätääntyny siellä kakkapohjassa. Oon siis takunnu jo vuosia tuon omppujen pohjan kans. Ne on vieläpä ollu eri altaissa ja erilaisilla pohjamatskuilla ja silti tukkeutuu ja mätänee.. Blääh.. hieno hiekka on ollut kuitenkin pahin mahdollinen pohja-aines.
siukku kirjoitti:Voi olla tyhmä kysymys, mut silti. Voiko Milliksiä pitää akvassa pelkkiä koiraita? Ne ei sitten "kaipaa" naaraita?
Mulla ainakin viihtyi ihan kivasti n. 10 urosmillistä keskenänsä. Eivätkä kiusanneet omppuja tai sukarapuja.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Miljoonakalat ja omput

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Eiköhän ne millikset tai muutkin hammaskarppipojat suorastaan viihdy paremmin ilman naaraita, mulla on nyt 4 miekkapyrstöpoikaa eikä enää ainuttakaan naarasta, pojilla ei ole mitään syytä ärhennellä toisilleen kun ei ole kilpailuasetelmaa ja ne voivat vaan keskittyä olemaan rennosti kun ei tartte jahdata naaraita. SItäpaitsi tosiaan se kalojen hallitsematon lisääntyminen on aika huono tilanne, ja niin siinä helposti käy jos pitää hammaskarppeja molempia sukupuolia samassa altaassa.
Akvarismia 1992-2014
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”