Voiko käden laittaa aqvaan vaikka jos siirtelee jotain?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ppiikkis
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Helsingin akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Voiko käden laittaa aqvaan vaikka jos siirtelee jotain?

Viesti Kirjoittaja ppiikkis »

voiko käden laittaa aqvaan vaikka jos siirtelee jotain? olen itse laittanut käden aqvaan ja laitanut kasveja paremmin... Voiko se haitata kalojen olemista tai voiko niille tulla jotain bakteereita?

Itse olen aina pessyt käteni ja sitten vähän noita kasveja on tullut laitettuu syvemmälle... :mrgreen:

Oletteko te??? :D
----------------130l-----------------
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: voiko käden laittaa aqvaan vaikka jos siirtelee jotain

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

No tottahan toki! :D Meriveden puoli taitaa olla eri asia, niihin altaisiin ei taida ilman pitkävartisia hanskoja olla asiaa mennä sorkkimaan. Makean veden altaissa sen sijaan ei tästä ole haittaa, mikäli tosiaan pesee kätensä (ennen ja jälkeen)ja huuhtelee ne huolellisesti ettei jää saippuajäämiä jotka menee käsien mukana altaaseen.
Kasvejahan joutuu karsimaan hyvinkin usein, samoin lappoamaan pohjaa/pöyhimään hiekkaa, joten kyllä ne kädet omissa altaissa ui ihan viikoittain. [;)]
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kasvien uudelleenistuttelu tai kantojen siirtely voisi olla hieman haastava esim. jalalla tai suulla joten joo, käden tai kädet sinne akvaarioon olen aina laittanut :roll: . Suojahansikkaista ja tarttuvasta kalatuberkuloosista löytyy juttua mm. Aponosta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Adrianna kirjoitti:Kasvien uudelleenistuttelu tai kantojen siirtely voisi olla hieman haastava esim. jalalla tai suulla joten joo, käden tai kädet sinne akvaarioon olen aina laittanut :roll: .
:mrgreen: :mrgreen: Melkein tipahdin tuolilta. Anteeksi, olen väsynyt yövuorojen jäljiltä.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Kasvipihdit ovat myös varsin kätevät kun niitä on harjaantunut käyttämään. Ei tarvitse uittaa käsiään ihan niin usein.
Teemu Salonen

Re: Voiko käden laittaa aqvaan vaikka jos siirtelee jotain?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

ppiikkis kirjoitti:voiko käden laittaa aqvaan vaikka jos siirtelee jotain?
Mitäs sitä sinne laittais, jossei käsiä:D

Joitakin toimituksia voi hoitaa pihdeillä, haavilla, kepillä tms, mut kätevimmin homma hoituu ihan vaan käsin.

En lukenu koko ketjua läpi, joten on saattanu vouhottaa kalatubista jotain. Siitä ei kannata murehtia, se on yksi maailman yleisimmistä bakteereista ja käytännössä melkein jokainen meistä saa sen viimeistään siinä vaiheessa ku menee eka kertaa luonnon veteen uimaan.

Eli ihan rohkeesti vaan käsien kanssa altaaseen. Kädet tosiaan kannattaa kyl pestä ylimääräisistä rasvoista pois ni ei tuu turhia kalvoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”