Poikamainen allas vailla lajeja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member

Poikamainen allas vailla lajeja

Viesti Kirjoittaja en »

Eli ehdoteltaas poikiin vetoavia kalalajeja 230l lämminvesi (27-28ast) altaaseen. Pituutta on 117cm ja muut mitat on 45 ja 45... (noin) Vesi on tampereen hanavettä, turve on mahdollinen.

Altaan omistaa 3 poikaa 4-8v, lämpötilan sanelee salamanteriplekot (3kpl). Helmimonnisia ja perhosimunuoliaisia on 6-9 kumpaisiakin. muut kalat on helposti muunneltavissa.

Pitäisi siis keksiä nimen tms puolesta poikamaisen kiinnostavia otuksia, ei kirsikkabarbi tyylisiä...
sinimarttonen
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: poikamainen allas vailla lajeja

Viesti Kirjoittaja sinimarttonen »

Piikkisilmät ainakin meillä on pikkumiesten suuressa suosiossa. :)
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Hmm, mitenkä mä olin luulut et piikkikset ei viihdy noin lämpimässä... Mistähän niitä käärme/ankerias tms luikerompia löytäis...
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

Kyllä piikkisilmät lämpimästä tykkäävät :) Itselläni on 6 tuolla amazon/kiekkoaltaassa(eihän kerrota kellekkään, että aasialaisia on joukkoon eksynyt :mrgreen: ) jossa lämpötila on välillä yli 30astetta eivätkä piikkisilmät näytä kärsivän.
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

noo, onks teillä noita taviksia vai... noita luikerompia?

(mä en tykkää noista taviksista... mahtaako noi Salamanterit ärsyyntyä muuten piikkiksistä?
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

öö, mitä eroo on taviksella ja luikerol [:I] ? Tuskinpa piikkarit salamantereita ärsyttää. Niin ja tonnehan sopisi hyvin partamonni, ainainen lastensuosikki :D Taistelukalakin voisi olla poikien mieleen.
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ne luikerommat piikkisilmät on joko käärme tai ankeriaspiikkisilmiä, iteltä löytyy 84L akvaariosta noitten tavallisten mustakelta raidallisten seasta pari ankerias että käärmepiikkisilmää. :)
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

noo... tavikset on noita mistä tulee sormenpaksusia makkaroita... ja luikerot ankerias ja käärme piikkisilmiä... tjsp. jotka pysyvät "hoikkina".

Joo siis kiitos ei, meillä on herra Partamonni, ikää 17v, Minun rakas, ärsyttävä, jne olohuoneterroristi. Ei mahdu salamanterien kanssa ja uutta partista ei tule. Tuo minun herra-vanhaherra on estanyt kymmenien kalojen oton tänä aikana... on tullut yhtä aikaa taloon kissani kanssa, kumpikin on vielä kovin nuorekas ikäisekseen...

Joo, suunnitteilla (äidin päässä on)
-3 salamanteria
-9? helmimonniset (jotka ei kyl oikeesti tee tuol oikein mitään...)
-6?perhosimunuoliaista (jotka on ostettu lämpösistä vesistä pari vuotta sitten)
-1u ja 2-3 n taistoa
-parvi kardinaalitetroja+sinineontetroja (mites tapparakalat? Paitsi me ollaan Ilveksen kannattajia :twisted: )
-tms uiva "poikamainen keksintö?"
-nokkamonnit ja noitamonnit taitaa arvostaa viileämpää vettä... muuten olis ihan kivoja...
-piikkisilmiä 6?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... es_id=1505

Yllä olevassa linkissä monneja, jotka uiskentelee altaan keski ja yläosassa. Myydään suomessa usealla nimellä. Itse olen ostanut loistokuultomonni nimellä. Aivan huiput viiksivallut. Nuo planet catfishin sivun kuvat eivät kerro kyllä kaikkea kaloista, ovat paljon hienompia, mitä kuvat antavat ymmärtää. Itse olen saanut noista vain viuhvauhkuvia, kun eivät ole hetkeäkään paikoillaan, niin ei tahdo kuvat onnistua. Voin yrittää ottaa parempia, jos olet kiinnostunut.

Poikia varmasti kiinnostaa myös koukkunokkakalat. Ovat kivannäköisiä ja asustavat ihan pinnassa. Googlettamalla löytyy kuvia näistä.

Noista vesiolosuhteista ja yhteensopivuuksista en alkanut nyt tietoa etsimään tähän hätään. Laitoin vaan ensimmäiset ehdolle, mitä mieleen tuli "poikien altaaseen". Käärmekalahan on kans hyvin kiinnosta pojista. :) Tai haarniskamonnit. (haarniskat on poikani suosikkeja ja uiskentelevat nekin ympäri akvaa.)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Poikamainen allas vailla lajeja

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Taistot ei varmaan tykkää plekojen vaatimasta virtauksesta, vaikka ei salamantereille tarvitsekkaan olla mikään kauhea puhuri, niin ainakin liehukkeinen taistokoiras voinee siinä ryytyä. :)
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Meillä on jostainsyystä ollut vuosien saatossa 2 huntutaistoa jotka aina ui siinä virrassa, elän toiveissa että kolmas moinen "kummitus"löytyy... Tosin, tuolla on yhdessä päässä 2 suodatin/pumppua ja ne puhaltaa sillai viistosti eteen = plekojen kantojen alle ja putkiluoliin... ja sitten on ½ allasta ja 2/3 pintaa vailla virtausta...
sinimarttonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sinimarttonen »

Lapsia varmaan voisi kiehtoa myös läpinäkyvät kalat, esim lasitetrat.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

sinimarttonen kirjoitti:Lapsia varmaan voisi kiehtoa myös läpinäkyvät kalat, esim lasitetrat.
hmm hyvä idea :D , samoin tietty muut lasi... kalat...
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

en kirjoitti:
sinimarttonen kirjoitti:Lapsia varmaan voisi kiehtoa myös läpinäkyvät kalat, esim lasitetrat.
hmm hyvä idea :D , samoin tietty muut lasi... kalat...
Itse varmaan ottaisin lasitetroja, jos nyt oisin parvikaloja valkkaamassa. Valitsin kynäkalat, jotka on osoittautuneet vähän tylsiksi. Hyvin pieni pää = hyvin pienet aivot = mitään ei opita. Käsi on aina pelottava eikä suinkaan merkitse ruokaa ja suodattimen taakse on kiva jäädä jumiin. Onneksi monniset ja partis on sentään vähän fiksumpia. Muuten iskisi epätoivo :roll:.

Lasimonneja mulla joskus oli. Olivat tosi hienoja kaloja, mutta tappelivat toisensa hengiltä. Myöhemmin kuulin, että niitä pitäisi olla iso parvi, että pysyisivät paremmin sopuisina. Mulla oli vain viisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”