Voiko tämä olla enää totta?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen

Voiko tämä olla enää totta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Taustaa löytyy keskustelusta Teemun vauva osa 3.

Mittailin äsken tuosta altaasta vesiarvoja jotka näyttivät seuraavaa:

pH 8
KH 7
PO4 0,5mg/l
NH4 0 mg/l
NO2 0 mg/l
NO3 0 mg/l
Ca 340 mg/l
Mg 2060 mg/l

Calsiumia siis koralleita ajatellen liian vähän, mutta magnesiumia ihan liikaa eikö näin?

Muiden vesiarvojen puolesta allas vaikuttaisi olevan kypsä vai olenko ihan kokonaan hakoteillä? Fosfaattiahan siellä hiukan on...

Onko todellakin mahdollista että allas olisi kypsynyt vajaassa kahdessa viikossa?

Levävaihe tällä hetkellä: ruskeaa, rihmamaista levää kasvaa pohjahiekassa ja keskikerroksen kivissä, mutta mintakerrosten kivissä nähtävissä jo selkää vihreää leväkasvustoa. Myös muutakin pientä elämää siellä on havaittavissa. Uskomatonta miten kestävää tavaraa noi kivet ja niissä olevat ötökät on! Tossa puolison pikkubroidi jo alkaa vähän innostumaan ku sieltä aina bongataan jotain uutta:)
vmp
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
Sukupuoli: Mies

Re: Voiko tämä olla enää totta?

Viesti Kirjoittaja vmp »

Moi,

Minulla on ainkin Mg ollut aina mittareiden mukaan ja testin "vahvistamana" todella korkealla, juuri tuossa lähellä 2000. Tästä en ainakaan ottaisi häiriötä (en ole koskaan lisännyt magnisiumia, ja minulla on kohtuu monta kasvavaa kivikorallia). Calsium on hieman vähäinen, mutta minulla on Calsium erään testin mukaan aina yli 550 ja toisen mukaan 420, joten ota noista selvää... Oma neuvo on vaan lisää veden vaihtoja, haittaa siitä ei ainakaan luulisi olevan.

Toisaalta sulla ei varmaan ole vielä yhtään kivikorallia nuoressa altaassa, joten toi mahdollinen, mutta epätodennäköinen kalsium pula ei haittane.

V-M
~900l riutta
IHQ Riutta
Teemu Salonen

Joo, ei ole mitään muuta elämää, ku se mitä kivestä tuli. Lähinnä mua todellä ihmetyttää toi nopea "kypsyminen".
Janne J
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Janne J »

Teemu Salonen kirjoitti:Lähinnä mua todellä ihmetyttää toi nopea "kypsyminen".
Itseänikin ihmetyttää juuri sama juttu. Nanossani on parin viikon jälkeen typpikierron ja fosfaatin arvot minimeissä, ihan alkoi epäilyttää voivatko testit olla kunnossa. Oma elävä kiveni oli kyllä erittäin laadukasta, eikä levää ole juurikaan ilmestynyt (pl. seinien viherlevä), joten pitänee uskoa.

Itselläni on haasteena vesiarvoissa liian matala karbonaattikovuus - olen lisäillyt ruokasoodaa, mutta vähän alkaa hirvittää sen jatkuva laittaminen kun kH ei meinaa nousta viidestä. Kalsiumia testi näyttää toisaalta yli viittäsataa, mistähän lie sekin kotoisin?

Itse ajattelin ryhtyä lisäämään altaaseen eliöitä heti kun täältä maakunnasta pääsee johonkin sopivaan kauppaan.
Teemu Salonen

Varmistusmittaukset tänään eri testeillä: Kaikki typpiyhdisteet nollilla.

Voiko allas tosiaan olla nyt kypsä, vai onko tämä joku välivaihe?
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Miksei voisi olla totta, eli totta se varmaan on.
Monet vaan ei halua millään uskoa että allas kypsyy nopeammin kuin annetaan ymmärtää.

Kimi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”