eSHa Optima vitamiini

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
blackbird
Starting Member
Starting Member

eSHa Optima vitamiini

Viesti Kirjoittaja blackbird »

Onko kellään tietoa tai kokemusta kyseisestä vitamiinivalmisteesta? Tilasin sellaisen koemielessä Saksasta ja käyttöohjeet ovat vain saksaksi. Pakkauksessa kyllä kehotetaan englanniksi lukemaan käyttöohjeet. Luinhan minä, mutten mitään ymmärtänyt.

Ainut tieto on että annostelu on 20 tippaa / 100l. Onko siis väliä paljonko kaloja on ja minkä kokoisia? Milloin ainetta suositellaan käytettävän ja kuinka pitkiä ajanjaksoja, vai voiko käyttää jatkuvasti? Mitä iloa aineen käytöstä pitäis olla?

Mulla ei ole ollut aiemmin mitään vitamiinivalmisteita ja olen näinollen aikalailla pihalla näiden käytöstä.
zeldu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: eSHa Optima vitamiini

Viesti Kirjoittaja zeldu »

Onko jollain muulla tätä ainesta käytössä?

Englanninkielisestä sepustuksesta sai sen käsityksen, että ainetta voisi käyttää viikoittain, mutta mistään se ei varsinaisesti tule ilmi. Miten siis muut; lisäättekö ainetta sen 20 tippaa/100 litraa viikoittain, vai harvemmin?
Juwel Trigon 350L
RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

Geben Sie wöchentlich 20 Tropfen pro 100 Liter Wasser in der Nähe der Wasseraustrittsdüse des Filters zu. - viikoittain 20 tippaa per 100 litraan vettä suodattimen ulostulon läheisyyteen
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kyseistä vitamiinia en ole käyttänyt, mutta yleisesti ottaen vitamineeja kai suositellaan käytettäväksi esim. sairaudesta tai kutemisesta toipumisen yhteydessä, kutuun valmistautumiseen tai ihan vitamiinilisänä, jotta kalat varmasti saavat tarvitsemansa vitamiinit.
zeldu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zeldu »

Mä olen käyttänyt tätä vitamiinia nyt about kuukauden päivät pieninä annoksina kerran viikossa "yleisvitamiinin" tavoin.

En tiedä johtuuko tästä aineesta, mutta sinirihmakalan niskaan on muodostunut aina seuraavana päivänä suomuihin punaista paisetta, joka on hävinnyt muutamassa päivässä.

Taidan lopettaa siis tämän aineen pitkäaikaisen käytön, ja tuupata vain mahdollisissa sairaustapauksissa. Niin omituiselta se rihmakalan niska näytti, etten halua sen leviävän muualle kalaan pysyvästi. 8O
Juwel Trigon 350L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”