Kasvit valotta lomaviikon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kasvit valotta lomaviikon?
Haulla löysin lomaruokinnasta, mutten kokemuksia valaistuksen katkaisusta viikoksi.
Tarkoitus on lähteä reissuun. Viikon aikana käy ruokkija noin kaksi kertaa mutta valot ajattelin laittaa pois päältä kokonaan. Varmaan kasvit kärsivät tästä mutta mahtavatko kuitenkin selvitä? Onkohan kaloille haittaa pimeydestä (tai eipä yölläkään ihan pimeää Suomessa tule..)?
Voisin virittää tuohon pienempään ajastimen, jos se on tarpeen.. mutta isommassa purkissa on monimetalli, jota ajastin ei ehkä kestä.
Tarkoitus on lähteä reissuun. Viikon aikana käy ruokkija noin kaksi kertaa mutta valot ajattelin laittaa pois päältä kokonaan. Varmaan kasvit kärsivät tästä mutta mahtavatko kuitenkin selvitä? Onkohan kaloille haittaa pimeydestä (tai eipä yölläkään ihan pimeää Suomessa tule..)?
Voisin virittää tuohon pienempään ajastimen, jos se on tarpeen.. mutta isommassa purkissa on monimetalli, jota ajastin ei ehkä kestä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Re: kasvit valotta lomaviikon?
Ajastin on hyvä ratkaisu ainakin siihen pieneen, monimetallien kanssa monilla on ollut ajastinongelmia. Niistä varmaan löytyy haulla jotain. Jos sulla ei oo työllä ja tuskalla kasvatettuja kasveja tai jotain herkkiksiä, niin mielestäni viikon pimeys on ok. Luultavasti vähemmän haittaa on pimeydestä kuin viikon valokuurista... Kaloja valon puute tuskin haittaa, ruokittaessa varmaan voisi pitää päällä?
-
- Advanced Member
Meillä on nyt ollut kohta vuoden ajastimet monimetalleissa eikä mitään ongelmaa ole ollut. Ja pakko ollakin ajastimet, koska noissa valaisimissa ei ole katkaisijaa ollenkaan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Täälläkin kohta puoli vuotta ollut digitaalinen ajastin monimetallissa, eikä ole poksahtanut. Sitäpaitsi analogisia kelloajastimia saa parhaimmillaan muutamalla eurolla, joten tuskin suuri tappio on, vaikka niitä välillä menisikin
Digitaalisen ostin Motonetistä kympillä. Näitä suosittelen lämpimästi, jos tykkää ohjelmoida eri päiville vähän erilaiset valoajat (kuten viikonlopuksi pidemmälle iltaa).

-
- Starting Member
no hitsiläinen.. sittenhän tässä on lähdettävä ajastinkauppaan. Voihan sitä aina kokeilla (kaikkea kerran, paitsi kansantanhuja). 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla on 3kpl 70W monimetallia yhteydessä toisiinsa ja on posahtanu jo monta 16A.n ajastinta. Tollanen digitaalinenko kestäis paremmin?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Advanced Member
Mulla on nimenomaan 3 70 wattista monimetallia, mutta ei ole tullut mieleenkään laittaa niitä yhteen ajastimeen. Ei ihme jos ajastimet ei kestä. Mulla on jokaisessa oma ajastin ja ajastettukin syttymään "luonnollisesti" n.5-10 minuutin välein. Niin kuin aurinko nousisi.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
- Advanced Member
Joo, nuo oli ostettaessa kytketty yhteen.. Pitääpä kysyä, jos sukulais-sähkömies vois ne laittaa erilleen toisistansa. Se kyllä meinas, että 16A ajastimen pitäis kestää ja kyllä ne on jonkin aikaa kestäneetkin, mutta nyt kesällä ku on ollu noita sähkökatkoksia, niin on pasahdellut.nallu80 kirjoitti:Mulla on nimenomaan 3 70 wattista monimetallia, mutta ei ole tullut mieleenkään laittaa niitä yhteen ajastimeen. Ei ihme jos ajastimet ei kestä. Mulla on jokaisessa oma ajastin ja ajastettukin syttymään "luonnollisesti" n.5-10 minuutin välein. Niin kuin aurinko nousisi.
Hivenen OT, mutta mulla poksahti koko monimetalli viime kesälomareissun aikana. Onneksi oli vain laittanut sähköt poikki osasta taloa eikä esim. sytyttänyt taloa tuleen - kai sekin mahdollisuus olisi ollut olemassa? Koko episodista selvittiin (myös kalat) pelkällä säikähdyksellä, mutta enää en monimetallia päälle laita reissun ajaksi - loisteputket saavat silloin hoitaa työtään valonlähteenä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Re: Kasvit valotta lomaviikon?
Ei mun mielestä kasveja haittaa vielä yhden viikon pimennys. Sitä on käytetty aika paljon levän tappo keinona. Parempi jättää valot pois, kuin että palaisivat. Ajastinkin voi hajota ja valo on ympri vuorokauden päällä ja tulos: hirveä levän kasvu.
Mulla myös kun oli monimetallit, ni ajastimet poksahteli koko ajan, yksi kesti ehkä kuukauden, muut päivän tai kaksi justiin siten, ettei valot sammuneetkaan ollenkaan. Monimetallit lyö ajastimen kärjet jumiin.
Mulla myös kun oli monimetallit, ni ajastimet poksahteli koko ajan, yksi kesti ehkä kuukauden, muut päivän tai kaksi justiin siten, ettei valot sammuneetkaan ollenkaan. Monimetallit lyö ajastimen kärjet jumiin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
On kyllä vähän hankalaa ku ei voi ajastaa noita monimetalleja, ku on vuorotyökin..
Komeesti voi valot pitää pois päältä viikon. Vaikka pidempäänki. Just tapoin altaasta sinilevän reilu viikon valopaussilla. Peittoja en vetäny päälle, joten jonkunlaista valoa sinne tuli. Ei kyllä olis tehny heikkookaan se peittäminen. Kyllä ne vihannekset siellä pärjää.
-
- Starting Member
Ite oon pitäny aina lyhyiden lomien ajan akvaarion pimeenä, tämän kesän 5 päivän loman ajan oli nytkin pimeenä, levä oli hävinnyt, ja kasvit voi oikeen hyvin 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Miulla 2 X150W monimetallin kestävä ajastin on ollut semmoinen ulos tarkoitettu ajastin. Toiminut nyt reilu vuoden päivät moitteetta. Sisäkäyttöön tarkoitetut ajastimet eivät kestäneet..