Heippa vaan.
Kyllä niitä varmasti tulee, jos olet tullut ostaneeksi molempia sukupuolia. Meillä kävi niin että ostimme kolme aikuista, 3cm kokoista omppua ja niistä kaksi osoittautui koiraiksi. Naaras sai kyllä kyytiä miltei heti kun altaaseen pääsivät, alkoivat siis parittelun heti. Munaryppäitä on tullut tasaiseen tahtiin, parhaimmillaan viikon välein! Niin että nyt vaan ihmetellään että mihin noita oikein laittaisi .
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Uni97 kirjoitti:Minäkin nyt sitten päätin liittyä tähän keskusteluu. Minulla on siis tällä hetkellä 5 omppua jotka voivat hyvin tuolla miljoonakalojen ja platyjen seassa. En ole huomannut yhtäkään näykkimistapausta. Joka ikinen omppunen on täällä erivärinen: (en noitten värien oikeita nimiä tiedä) aika vaalea sininen, ruskea (tummempia raitoja), keltainen, valkoinen ja keltaisia ja ruskeita raitoja. Kaikki paitsi 1 omppu ovat vielä sen kokoisia, että eivät pysty lisääntymään, mutta eiköhän tännekkin suuntaan ala kohta munaryppäitä ilmaantumaan.
No täällä on vaihdokkeja, jos ei sattunut molempia sukupuolia.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
heips!
tunnustan että en lukenut ketjua läpi mutta kokeilin hakua. ei löytynyt.
no itse kysymykseen että möyhiikö nää omput tuota pohjaa? siis hiekkapohjaa olen laittamassa enkä ihan heti ottaisi noita kierteisiä kun lisääntyy myös ilman isukiia ja ovat silti niin pieniä...
ajattelin että jos yhden ompun ottaisi niin ei kai tulisi paljon vaivaa kun ei yksineen lisäänny. sitten jos vielä(se omppu) möyhisi niin että pohja ei menisi tukkoon...
toivottavasti ei mene liian ot:ksi mutta kun on ompuista kumminkin pohjimmiltaan kyse...
2 isointa omppua ovat ainakin naaraita. Minkä kokoisilta ompuilta ne sukupuolet erottaa? Eivät nuo 3 pienintä ole vielä edes 2 cm, että onko mitään järkeä yrittääkkään selvittää niiden sukupuolia? Ja jos noita poikasia sitten sattuu tulemaan, niin varmaankin joudun jossain välissä myös lähettelemään niitä, joten mistä te olette saaneet niitä tyhjiä filmikoteloita, joissa sitten omppuja lähettelette? Ja pitääkö sitä kostutettua talouspaperia laittaa sinne "poksutinmuovi"pussiin niiden omppujen kanssa? Vai käykö, jos reunustaa koko filmipurkin tuolla poksutinmuovilla ja sitten omput esim. pieneen minigrip pussiin kostutetun talouspaperin kanssa? Montako postimerkkiä olette niihin omppukirjeisiin laittaneet? Toivottavasti edes joku osais vastata näihin minun blondikysymyksiini.
Itse olen postittanut monella tyylillä ja pari kertaa on käynyt niin että vettä on päässyt tihkumaan.
Paras tapa on ehkä laittaa vähän talouspaperia kalankuljetuspussiin, omput sinne, kumirenksuilla tiukasti kiinni! ja sitten kuplamuovilla päällystettyyn kirjekuoreen tai kuplamuovia+pahvinen kuori. Lähetys maksaa1,60 ylöspäin, riippuen painosta. Kantsii sitten mahdollisimman lättänä pakkaus olla, että mahtuu postiluukusta, silloin ei postimaksut nouse kovin korkeiksi.(jos ei mahdu postiluukusta, niin menee pakettina ja on huomattavasti kalliimpaa)
Vaikea noilta on niitä sukupuolia erottaa ainakaan pieniltä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
iomeron kirjoitti:Itse olen postittanut monella tyylillä ja pari kertaa on käynyt niin että vettä on päässyt tihkumaan.
Paras tapa on ehkä laittaa vähän talouspaperia kalankuljetuspussiin, omput sinne, kumirenksuilla tiukasti kiinni! ja sitten kuplamuovilla päällystettyyn kirjekuoreen tai kuplamuovia+pahvinen kuori. Lähetys maksaa1,60 ylöspäin, riippuen painosta. Kantsii sitten mahdollisimman lättänä pakkaus olla, että mahtuu postiluukusta, silloin ei postimaksut nouse kovin korkeiksi.(jos ei mahdu postiluukusta, niin menee pakettina ja on huomattavasti kalliimpaa)
Siis se talouspaperi pitää olla KOSTEAA- ei tihkuvan märkää ja missään nimessä EI SAA OLLA vettä, eikä kuiva.
Siis pakkaaminen; omput kieputetaan VÄHÄN KOSTEAAN wc/talouspaperiin/nenäliinaan ja se mytty muovipussiin tai filmipurkkiin jossa on ilmareikä tehtynä kanteen.
Pakkaus saa olla enintään 2,99cm että mahtuu postin mankelista läpi.
Omppuja voi lähettää kun ovat pikkurillin pään kokoisia
Postinjakajat marmattaa sellasista lähetyksistä jotka on kastelleet postin.
Tyhjiä filmipurkkeja saa valokuvaliikkeistä ainakin. Vanha c-kasettikotelokin käy.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Jipii pitkän odottelun jälkeen munarypäs ilmestynyt akvan lasiin. Nyt aloin miettimään semmoista kun veden pinta on noin 3 senttiä alempana kuin muna rypäs ( sehän ei saa olla vedessä) mutta onko tuo 3cm jo liikaa? jos on niin pitäisikö veden pintaa nostaa? vai riittääkö sumuttelu? kuinka useesti pitäisi sumutella?
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Heippa,
ei kai tuo 3cm mitenkään liikaa ole. Luulisin. Itse sumuttelen noita aina ja joka välissä. Hyvin on poikaisa tullut kun sumuttelen niitä välillä vaan kahdesti päivässä, aamuin illoin. Tämä on sitten vain minun altaissani hyväksi todettu juttu, muista en tiedä mitään, enkä muitten ohjeista. Toisin sanoen voin olla väärässäkin .
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Ei ole 3 cm liikaa. Mulla on normaalisti vettä noin 5-10 cm kansilasista vesirajaan ja pääsee välillä laskemaan enemmänkin. Ja mitään en ole sumutellut munaryppäitä ja aina niitä vaan syntyy lisää.
Mulla oli ensin 5 omppukotiloa, mutta sitten yksi kuoli ja monnit oli syömässä sitä, siltä oli revitty "jalka" osittain pois kuoresta ja hais ihan kamalalle. Vähän tämän kuoleman jälkeen ilmesty tonne kansilaseihin ompun munarypäs ihan yht äkkiä. Aloin miettiä että olisko se iso omppu( n. 4 cm, onko harvinaista?) joka kuoli vaikuttanut jotenkin omppujen lisääntymiseen? Kun eikös ne ala 2- 3,5 senttisinä poikas tehtailun? Ja kun noi mun omput on kaikki kasvanut sen yli ihan reilusti! Onko normaalia ollenkaan?
Omenakotilon poikasista semmonen kysymys, että pitäskö vasta munasta kuoriutuneiden omenakotilon poikasten heti ruveta syömään, vai onko niillä saman lainen ruskuaispussi vaihe
niinkun esim. kuparimonnisten poikasilla jotka elää muutamanpäivän ruskuais pussin varassa ennen syömään ryhtymistä?
Tänään nimittäin sain postissa muutaman omenakotilon munaryhmän joista poikaset oli ruvennu kuoriutumaan ja kun tiputtelin ne tonne 84l akvaarioon niin ovat nytten kiivenny lasille jä olla jököttävät paikoillaan.
Aggh! Munaryppäästä on vasta arviolta kuoriutunut 1/5 osaa poikasista, mutta altaassa niitä näyttää olevan 100! Ja minä illalla mietiskelin itsekseni että mitenköhän noitten käy kun partamonnit yöllä imuttelee laseja .
Pakko kysyä ompuista semmonen juttu, että mitä mieltä te muut omppujenpitäjät ootte jos väitän että omenakotilot menee hyvin akvaariossa jonka veden ph on 7 ja gh 5?
Eli kun sain tässä useampi kuukausi takaperin 4 omenakotiloa jotka oli kooltaan muutaman millin ja laitoin ne tuonne 20l akvaarioon jonka ph on 7 ja gh 5, nuo omput olivat tuossa akvaariossa aivan täysikasvuseksi asti eikä niitten kuorissa ole näkyny minkäänlaista syöpymisen merkkiä ja esim kahden sinisen omenakotilon kuoret on jo sen verran paksua, että ovat nykyään väriltään hyvin hailakansinisiä, eli ite kyllä uskaltasin väittää että jos akvaarion ph on 7 ja gh 5 niin omput menee siellä aivan mainiosti eikä noita arvoja tarvii muuttaa.
miljoonakala84 kirjoitti:
Eli kun sain tässä useampi kuukausi takaperin 4 omenakotiloa jotka oli kooltaan muutaman millin ja laitoin ne tuonne 20l akvaarioon jonka ph on 7 ja gh 5, nuo omput olivat tuossa akvaariossa aivan täysikasvuseksi asti eikä niitten kuorissa ole näkyny minkäänlaista syöpymisen merkkiä ja esim kahden sinisen omenakotilon kuoret on jo sen verran paksua, että ovat nykyään väriltään hyvin hailakansinisiä, eli ite kyllä uskaltasin väittää että jos akvaarion ph on 7 ja gh 5 niin omput menee siellä aivan mainiosti eikä noita arvoja tarvii muuttaa.
Kai ne sitten sopii sinne jos kerta ei mitään haittaa siitä ole ollut . Vaikka suositukset vedestä olisi erillaiset niin en menisi muuttelemaan jos ne pärjää... Mitäs sitä turhaan työtä tekemään .
Täällä on viime yönä kuoriutunut pikkuisia omppuvaaveja! Aika sympaattisen näköisiä pikku mönkijäisiä Ja jos jollakin on sinertäviä, vaaleanpunaisia tai tummalla jalalla olevia onppuvaaveja vailla kotia niin täällä olisi paikka / paikkoja auki Itselläni on siis keltainen ja violettiraidallinen, molemmat vaalealla jalalla.
Mun omput teki pari viikkoa sitten kauan odotetun munaryppään. Eilen illalla se yhtäkkiä tipahti veteen, koko rypäs. Osaisiko joku sanoa, mikä mahtaa olla syynä? Kuinka kauan munarypäs selviää veden alla vahingoittumatta? Munarypäs ehti olla veden alla maksimissaan tunnin verran ennen kun huomasin tapahtuman.
Toinen munarypäs kypsymässä (vielä lasissa kiinni), pitäisikö varautua tippumiseen?