Miten viljelen artemiaa?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Uni97
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Miten viljelen artemiaa?

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

En löytänyt pikaisella haulla keskustelua tästä aiheesta (tai sitten en oikein osaa käyttää hakua), mutta jos on jo keskustelua, niin saa liittää. :) Elikkä saan tänään artemian lepomunia kotiini ja olen sitten itse viljeltyä artemiaa ajatellut noille kääpiörihmakalavauvoille syöttää. Nyt olisi siis erittäin olennainen kysymys että miten sitä artemiaa oikein viljelen? Olisi kiva myös lukea teidän artemiaa jo kasvattaneiden kokemuksia (oliko helppoa, lopputulos yms.)

Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)
Karvaisia otuksia talo täynnä.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Miten viljelen artemiaa?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Tuohon myydään parilla eurolla ihan omaa laitettakin, mutta idea on yhdistää vesi + suola + lepomunat ja valo. Suola on edellytys munien kuoriutumiselle ja toukat suuntaavat kohti valoa ja sitä kautta kalojen suuhun. En ole varma onko mikä tahansa suola ok, mutta akvaariokaupoissa olen monesti nähnyt tuohon tarkoitukseen sopivaa kaupallista suolavalmistetta.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Ite kasvattelin artemiaa tuliliskon poikasille.
Vettä, artemiasuolaa (saa akvaariokaupasta) sekä artemian lepomunia. Kaikki sekaisin pakasterasiaan ja rasia akvaariolampun päälle. N.päivässä sinulla on artemian poikasia. Ne sitten imin ruiskuun ja sihvilöin veden pois artemia sihvilällä. Ruoka on valmista. Todella yksinkertaista ja yllättävän helppoa.
317l vettä
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos avusta. Paketissa olikin ohjeet jo (en kieliset joten piti pyytää apua lukemiseen). Niissä sanottiin, että norm. suola käy, kunhan on joditonta (merisuola) ja nyt ovat artemiat kasvamassa muovipullossa. :)

-----------------------

Kauanko ne kuoriutuneet artemiat säilyy tuolla astiassa, vai tartteeko ne syöttää kaikki heti?
tane123
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tane123 »

Jos ei meinaa lähte kuoriutumaan niin ripaus ruokasoodaa( nostaa ph:ta) auttaa asiaan.
300l seura,63l rasbora
Le Tigre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Kuinka kauan munia voi pitää enintään purkissa, ennen kuin ne pitää heittää pois? Tai siis kuinka monen päivän päästä menevät pilalle?
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Minä laitoin artemiaa kasvamaan yhtenä keskiviikkona, ja kun me sitten viikonlopun jälkeen tulimme mökiltä kotiin, haisi artemiat aivan sietämättömälle eikä mitään eloa näkynyt, että eivät ne taida kovin kauaa kestää. Korjatkaa nyt tietävämmät jos ei näin ole, mutta tämä on siis oma kokemukseni.
Siinä minun ostamassani artemian lepomunapurkissa sanottiin, että sitä artemiaa ei saisi syöttää missään nimessä akvaarioon, jossa ei ole ilmapumppua. Miksi näin?
Minkä kokoisia ovat täysikasvuiset artemiat, vai jäävätkö ne sellaisiksi alle mm pituisiksi?
Mikä on artemia sihvilä ja mistä niitä saa?
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Itseä kiinnostaa myös tuo artemia siivilä ja se että eikö tosiaan tuota pientä vesimäärää voi laittaa tuonne altaaseen joka siinä ruiskussa olis?

Jossain luku että artemian kasvatus vaatii kunnollisen ilmastuksen.Eli pitäiskö tuohon artemia kasvatus astiaan laittaa ilmakivi?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
tane123
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tane123 »

Lea_83 kirjoitti:Jossain luku että artemian kasvatus vaatii kunnollisen ilmastuksen.Eli pitäiskö tuohon artemia kasvatus astiaan laittaa ilmakivi?
Tuohon voisin vastata, että riippuu asiasta. Laakea astia tai artemia kasvattamo ei tarvitse ilmakiveä. Mutta limppari pullossa kasvatus vaatiin taas ilmastoinnin. (älä kysy mistä luin kun en muista [:I] ).
300l seura,63l rasbora
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

Löysin hyvät eli selkokieliset ohjeet kuvien kera artemian kasvatuksesta ja ne löytyy tästä linkistä.
HannaManna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja HannaManna »

Mulla kasvaa artemiaa pienessä muovikipossa. Mä oon ostanut valmiita mixejä(artemia-mix), jossa siis suola ja lepomunat. Kippoon 0,5l vettä ja pussin sisältö siihen. Ilmastin astiaan ja saa pitää aika kovalla pari päivää kunnes kaikki on kuoriutuneet. Jos ilmastin on liian pienellä munat kasaantuvat pohjalle, joka heikentää kuoriutumis prosessia. Kerran tyhmänä en muistanut laittaa ilmastinta päälle ja juuri kuoriutuneet artemiat kuolivat yöllä eli tarvitsevat ilmastinta, jotta vesi pysyy hapekkaana. Mulla toi yks pussi kestää sellasen viikon ajan, joskus jopa kaksi. Artemiat alkaa kyl haista välillä pahalle varsinkin jos lilluvat tosi kauan. Kelluvat kuoriutuneet munankuoret yritän aina jotenkin saada kerättyä pinnalta niin säilyy "artemiasoppa" paremmin.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Käytä kuorittua artemiaa. Ei tarvi viljellä... [;)]
Itse kasvatin lehtikalan tällä maailmalle ja kasvoi hyvin.
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

Micke kertoi mulle ihan loistavan vinkin tuosta kuoritusta artemiasta. Ruoka-automaatin saa ruiskusta, sisälle artemian KUORITTUJA munia, sekoittaa munat ruiskun sisällä veteen ja sitten ruiskun kiinnitys lasiin osittain veden alle esim. ulkosuodattimen poistoputken imukuppikiinnityksellä. Ruokaa tippuu poikasille hiljalleen. Tähän tapaan:

kuva isompana
Liitteet
Ruoka-automaattiruisku
Ruoka-automaattiruisku
150_ruoka-automaatti.jpg (5.21 KiB) Katsottu 2036 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”