Kalojen ruokinta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
patzex
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja patzex »

Miten täällä porukka "varmistaa" että kaikki kalat saavat ruokaa ?
Tetra83
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Tetra83 »

Itse "murskaan" lusikalla hiutaleruoan pienemmäksi ennen altaaseen pudottamista enkä laita ruokaa vain ruokinta-luukusta vaan yleensä laitan sen pienen ruokamäärän sillai, että hiutaleita tippuu molempiin päihin akvaariota. Vastaavalla tavalla puolitan myös pohjakalojen tablettiruoan ja tiputan tabletin puolikkaat sitten eri puolille akvaariota. Näin koen varmistavani, että muutkin kuin ahmatit ehtivät syömään. Nämä taitavan olla kyllä aika itsestään selvyyksiä... :roll:
Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
Sindi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sindi »

Murskaan itsekkin hiutaleet. Tai annan ns. kahdessa erässä. Isoimmat kalat ovat aina ensimmäisenä ottamassa hiuko palaa. Ja yleensä eivät tule sen jälkeen kärkkymään, "jätän kannen auki" (akvaarioni on siis kannellinen). Ja annan hetken päästä lisää. Ja tabut sitten mukaan
Dranj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dranj »

Itselläni on kasa ahneita tiikeribarbeja, parvi tetroja ja monnisia pohjalla -> monta kertaa päivässä pienissä annoksissa ja ripottelen ruoan ympäri allasta. Hyvin ne monnisetkin näyttää voivan vaikka tabletit yleensä menevät parempiin suihin(lue: tiikeribarbit). Tabletin yleensä laitan yöllä, kun tiiberibarbit "nukkuvat".
180L

If you can dream it, You can do it - Walt Disney
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tällä tulee annettua isompaan akvaan 3 kertaa päivässä muonaa silleen, että millin mitta kauhalla laitan pari kauhallista hiutaleita mittamukiin ja suunnilleen puoli kauhallista pohjatableteista tehtyy mursketta hiutaleiden sekaan, sitten pipetillä akvasta vettä päälle jotta muona vettyy ja sitten vaan pipetillä levittelen sössön ympäri akvaa, samalla tavalla annan muonat myös muihin akvoihin. :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

3 kertaa päivässä? Minun mielestäni yliruokit. Eihän se akvakaan ole muistaakseni kovin iso?
Sullahan taisi olla jatkuvia ongelmia kalojen kanssa?

Minä ruokin kerran päivässä + 1 paastopäivä. Tämä lienne ihan normi. Toiset ruokkii 2 kertaa päivässä. Riippuu tietenkin kalojen määrästä ja ahmateista.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Mä ruokin kolmesti noi altaat, tosin automaatilla yleensä. Kääpiöpallot saa 1-2*pv kuinka olekaan kotona ja rapu-omppula ½-1*pv... Tosin mun kalatkin saattaa olla paastolla 1-2pv... kun aina ei ehdi lataan automaattia joka 4s pv. Meillä on ainakin kalojen esilläolo lisääntynyt huomattavasti tuon usein vähemmän ruokinnan ansiosta. Kun ruokin kerran, ne veti aina itsensä ähkyyn hotkimallaja sulattelivat sit kuka missäkin loppu vuorokauden. Nyt ne syö kohtuudella kun tietävät koska tipahtaa seuraava lasti ja mun ajan ovat joka paikassa liikkeellä. Samoin värit ja kutemiset on lisääntynyt.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä ruokin aikuiset kalat 2 kertaa päivässä ja lapsukaiset 3-4 kertaa päivässä (2 kk ikäiset taistolapset siis). Mulla tosin isoin samassa akvaariossa oleva kalamäärä on vain 8 kalaa, joten ei ole mitään ongelmaa sen suhteen etteivätkö kaikki saisi ruokaa.
Akvarismia 1992-2014
Tetra83
Junior Member
Junior Member

Ei kai se kolme kertaa päivässä ruokkiminen voi liikaruokintaa olla, jos ruokamäärät ovat riittävän pieniä?! Ainakin lukemani akvaariokirjallisuuden perusteella tuntuu suositus olevan juuri tuo mieluummin useita kertoja pieniä määriä kerrallaan eli sen verran vain kun kalat ehtivät lyhyessä ajassa syödä. Täällä ruokitaan kaksi kertaa päivässä, tosin nyt on tulossa parin päivän paasto, kun lähdetään lomareissulle.
timo1976
Member
Member

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Ruokin kaksi kertaa päivässä meidänkin kalat, koitan päivittäin vaihdella tarjottavaa ruokaa. Käytännössä pyöritän neljää eri ruokavaihtoa: New Life Spectrum Small fish formula, JBL Gala, surviaisen toukkia ja sitten joku Tropical Color ruoka, jonka merkkiä en nyt vaan muista :)

Hankin juuri viime viikolla parven kerritetroja ja minua on alkanut huolettaa että mahtaakohan ne saada tuota ruokaa, kun isommat kalat tuntuvat napsivan nuo ruuat ennen kuin nuo pienet uskaltautuvat syömään, olen koittanut pudotella ruokaa ympäri allasta ja ainakin osa noista kerritetroista ehtii syömään ennen kuin isommat vievät muruset.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Joo siis tuohon 128L akvaarion kaloille oon antanu kolmesti päivässä ton määrän muonaa minkä mainitsin ja kyllä kalat vetää napaansa kaiken muonan aina.
smamlla tavalla oon antanu ruokaa tohon 84L akvaarion asukkaille, tosin kerta annos on tietysti pienempi ja työ päivinä en oo antanu muonaa tohon penempään akvaan kun kahdesti päivässä kun ei jouda antaa useammin. Kaloille pidän myös yhtenä päivänä viikossa paastopäivän joskus kaksikin päivää.
timo1976
Member
Member

Olen muuten aina miettinyt että mistä tietää mikä on kaloille sopiva määrä ruokaa?
Onko teillä jotain hyviä vinkkejä?
Audiostatic
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Audiostatic »

Isommassa altaassa on pakko ruokkia jokainen fisu erikseen pihdeillä. Muuten ahneimmat syövät kaikki ennen kuin ruoka pääsee edes lähelle pohjaa. Ruokana möröillä on lohta, simpukkaa, katkarapuja, matoja, mustekalaa, kesäkurpitsaa ja silloin tällöin muikkuja. Itse olen ruokkinut joka toinen tai kolmas päivä pakasteilla/tuoreella ja joka toinen päivä pelleteillä (new life) kun valot on sammutettu. Paastopäiviä 1-2 viikossa. Pienemmässä altaassa saavat pallot ruokaa kaksi kertaa päivässä.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

timo1976 kirjoitti:Olen muuten aina miettinyt että mistä tietää mikä on kaloille sopiva määrä ruokaa?
Onko teillä jotain hyviä vinkkejä?
Tarkkailemalla, kokeilun ja erehdyksen kautta... hups, meni liikaa ja jäi syömättä, ja eikun lappoamaan pois... Aijaa jollain on nälkä vielä, no ota lisää... Aikaahan tuohon menee, mutta äkkiä sitä oppii...
timo1976
Member
Member

en kirjoitti:Tarkkailemalla, kokeilun ja erehdyksen kautta... hups, meni liikaa ja jäi syömättä, ja eikun lappoamaan pois... Aijaa jollain on nälkä vielä, no ota lisää... Aikaahan tuohon menee, mutta äkkiä sitä oppii...
Tuota "jäi vielä nälkä" kohtaa olen miettinyt, kun tuntuu että nuohan söisivät vaikka kuinka jos niille sitä kaataisi. Mutta ilmeisesti niille voisi kaataa vielä enemmän kuin tähän asti, siis sen verran kuin nyt syövät? Lopettavatko ne tosiaan ruuan syömisen sitten täytyttyään?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

timo1976 kirjoitti: Lopettavatko ne tosiaan ruuan syömisen sitten täytyttyään?

Kalat ovat usein niin ahmatteja, ettei kannata jäädä odottelemaan niiden ruokahalun loppumista. Itse laitan sen verran, että ruoka häviää suht´ nopeaan, ehkä muutamassa minuutissa. Ruokin kaksi kertaa päivässä.

Pohjakalat saavat tablettejaan kerran päivässä hieman ennen valojen sulkeutumista. Jotkin niistä nimittäin ruokailevat vasta yöaikaan. Kurpitsaa ja kurkkua saavat myös silloin tällöin. Ripsimonni, partis ja levänuoliainen saavat 2-4 pohjatablettia illassa, riippuen osittain siitäkin, mikä valmiste milloinkin on käytössä. Usein myös puolitan noita tabletteja (varsinkin isompia ja runsas ravintoisempia). Laitan ruoat hieman eripuolille allasta. Kalat saavat silloin ruokarauhan toisiltaan ja kaikki tulevat näin varmasti ravituiksi.

Kalani ovat hyvässä kunnossa ja hyvin kasvaneita sekä vantteria; ihan normaaliruokinnalla siis. :D
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

timo1976 kirjoitti:
en kirjoitti:Tarkkailemalla, kokeilun ja erehdyksen kautta... hups, meni liikaa ja jäi syömättä, ja eikun lappoamaan pois... Aijaa jollain on nälkä vielä, no ota lisää... Aikaahan tuohon menee, mutta äkkiä sitä oppii...
Tuota "jäi vielä nälkä" kohtaa olen miettinyt, kun tuntuu että nuohan söisivät vaikka kuinka jos niille sitä kaataisi. Mutta ilmeisesti niille voisi kaataa vielä enemmän kuin tähän asti, siis sen verran kuin nyt syövät? Lopettavatko ne tosiaan ruuan syömisen sitten täytyttyään?
no meidän tetrat ja monnit(+-set) lopettaa kyllä syömisen, samoin kääpiöpallot... ja nuoliaiset...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Tuli vaan mieleen tuosta että lopettaako kalat kylläsenä syömisen että, muistelisin lukeneeni täältä aqua webistä joskus että jonkun taistelu kala söi itsensä hengiltä 8O.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mä olen ruokkinut kalat kerran päivässä. Altaasta riippuu miten paljon ruokaa laitan, millin lusikkaa käytän, mutta olen ollut sillä linjalla, että jos jollekulle jää tänään nälkä, niin onpahan ahneempi seuraavalla kerralla enkä ole murehtinut sitä, että saavathan kaikki kalat kerralla tarpeeksi ruokaa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Taavetti kirjoitti:Laitan ruoat hieman eripuolille allasta. Kalat saavat silloin ruokarauhan toisiltaan ja kaikki tulevat näin varmasti ravituiksi.
Tärkeä ohje kun on useampia/äkäisiä pohjalta syöviä kaloja. Varsinkin jos on kovin nuoria kaloja, monipuolinen ruokavalio on tärkeää, ja aina se mitä löytyy toisten jäljiltä jostain kolosta, ei ole kaikkein ravitsevinta.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Malys, sun ruokkimistapa ja ajatus ettei väliä, kuka saa ruokaa ja kuka ei, on yksimalli
saada heikommat ja arimmat kalat tapettua nälkään.

Toivon, että harkitsisit kuitenkin jotain lempeämpää tapaa.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Harvemmin akvaario-oloissa kalat nälkään kuolee, yleensä liikaruokinta ongelmana. Jos unohdetaan erikoisemmat kalat jotka vaativat noita pinsettitemppuja, normaalit kalat kyllä puolensa pitää. Kertoo lähinnä yhteensopivuudesta, jos joku jää jatkuvasti ilman ruokaa. Poikasia kasvatettaessa asia tietysti aivan toinen. Kalansa hyvin tunteva kyllä oppii mikä on oikea metodi.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Sindi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sindi »

Eikö siihen ollu joku että "kalasi täytyy syödä ruoka muutamassa minuutissa" tai jotain sellaista. Ja kyllä sen alkaa huomaamaan jos mättää akvaarioon vain ruokaa, niin sitä alkaa pikku hiljaa menemään enemmän pohjaan ja kalat alkavat lähteä yksi toisensa jälkeen siitä.
Tetra83
Junior Member
Junior Member

Akvaristilehden numerossa 1/2009 oli tosi hyödyllistä tietoa kalojen ruokinnasta ja siitä, mitkä seikat vaikuttavat kalojen energian tarpeeseen. Ainakin tällaiselle aloittelevalle akvaarioharrastajalle siinä oli paljon hyödyllistä tietoa. Kannattaa lukea. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”