Mattosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Nyt mattosuodattimesta kysymyksiä. Ja kysyjänä ihminen jolla mattosuodattimeen liittyvät sivustot menee yli hilseen, niin sanotusti. Luin myös vanhoja keskusteluja matoista, mutta ongelma on se etten oikein osaa soveltaa niistä saatuja tietoja omaan tilanteeseen. Jos joku jaksaisi vääntää rautalangasta mattoon liittyviä perusasioita, olisin hyvin kiitollinen.

Aion vaihtaa toimivan ulkosuodattimen mattoon. Suodattimessa ei ole mitään vikaa (paitsi merkki (eheim prof 3) jos joilta kuilta kysytään :P ), mutta yliherkkänä ihmisenä pelkään että joku kaunis päivä suodatin alkaa vuotamaan. Jäljelle jää siis mattosuodatin sisäsuodattimen kaveriksi.
Akvaarion koko 317 litraa. Mitat 130x46x53. Voisinko rakentaa tähän akvaarioon päätymallisen mattosuodattimen vai mikä olisi hyvä vaihtoehto? Kuinka paljon tarvikkeet tähän about maksaa? Millainen pumppu olisi hyvä? Siis kuinka tehokas olisi tuohon tarpeeksi tehokas? Mistä saan sitä itse mattoa? Voiko mattosuodattimen lisätä akvaarioon joka on jo käytössä? Olenko ymmärtänyt oikein että riittäisi se että vähentää veden akvaariosta puoleen (tai jotain) ja siirtää hiekkaa ja asentaa maton? Mille korkeudelle pumppu on tarkoitus laittaa maton taakse? Ja pumpuksi käy siis joku kiertovesipumppu? Miljoona kysymystä...
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla ei ole mattosuodatinta, harkitsin kyllä sellaisen rakentamista, joten kaikkiin kysymyksiin en osaa antaa vastausta. Mutta näihin, joihin osaan.
Mattosuodatinmattoa saat vaikka täältä. Ymmärsin aiemmista pähkäilyistä sen, että toi hienompi menis herkemmin tukkoon, joten kannattais valita karkeampi. Mutta viisaammat oikaiskoon, jos oon ymmärtänyt väärin.

Kiertovesipumppuja on niitäkin monenlaisia, mulla on käytössä noita Eheim compact-pumppuja. Niitä saa erikokoisina. Pumppu kannattaa asettaa sillai, että se pysyis koko ajan vedenpinnan alapuolella, myös vedenvaihdoissa. Tämä siksi, ettei sun tartte sitä suodatinta sammuttaa vedenvaihtojen ajaksi. Toisaalta toi taitaa olla enempi makuasia, että miten tahtoo tehdä.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Tulikin lisää kysymyksiä. Riittäisikö mun akvaarioon mattolevy, joka olisi sen 50x50cm? En laita akvaa ihan täyteen, joten 3 cm liian matala ei varmaan olisi ongelma? Ja oliko se nyt niin että sen maton reunan pitäisi olla sentin veden pinnan yläpuolella? Kumpi pumppu olisi parempi (vai onko kumpikaan sopiva): Eheim compact 1001 (150-600l/h) vai Eheim compact 1002 (150-1000l/h)? Jossain ohjeissa oli että pumpusta vain ulostulo menisi matosta läpi, onko näin? Pitääkö mattosuodatin akvaarion pohjan puhtaana? Vai kertyykö sinne skeidaa jota sitten vedenvaihdossa pitää imuroida?
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
kijutu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kijutu »

Antamiesi tietojen perusteella laskin http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... laskut.php -sivun avulla, että pumpun tehon pitäisi olla 700 - 1400 l/tunti. Koska akvaariosi on vähän reilut 300-litraa, niin tuon tehon pitäisi olla mieluummin tuon tehohaarukan alapuoliskossa, eli maksimissaan 1000 l/tunti. Leikkaa tuosta matosta ylimääräinen suikale pois ja silikonilla tai siimalla ompelemalla kiinni toiseen syrjään. Pysyy paremmin kiinni, jos on kiilautunut kehyksen/päällyslasin ja pohjan väliin.

Itselläni on 375-litraisessa karkea 50X50-suodatinmatto ja Eheim compact 1000 maton takana, ulostuloputki läpi matosta. Toisessa päässä on pieni pisaranmallinen mattosuodatin lähinnä vettä kierrättämässä ja maton vieressä pinnassa aquaball-pumppu pintavettä kierrättämässä. Lisäkierrätystä tarvitsen, koska matosta vesi tulee takalasia pitkin altaan puolivälin alapuolella miltei vaakasuorassa ja hillitön jaavansaniaispuska rajoittaa veden kiertoa pinnassa. Tuon kokoisella pumpulla (1000 l/h) sinun altaassasi vesi varmasti kiertää tarpeeksi, etenkin jos suuntaat ulostuloveden enemmän pintaa kohti (30-45 astetta?).

Matto ei kerää roskia yhtä hyvin kuin sisäsuodatin, mutta minulla moska takertuu jaavansaniaisen juuriin ja muihin kasvitiheikköihin eikä lillu vedessä. En imuroi pohjaa (1-2 mm hiekkapuhallushiekkaa) koskaan, mutta joskus suodatinmattoa, kun se alkaa tukkeentua. Tämän huomaa siitä, että vedenpinta maton takana on reilusti alempana kuin muualla altaassa ja pumppu alkaa hörppiä välillä ilmaa.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

-matokani- kirjoitti:Ja oliko se nyt niin että sen maton reunan pitäisi olla sentin veden pinnan yläpuolella? Kumpi pumppu olisi parempi (vai onko kumpikaan sopiva): Eheim compact 1001 (150-600l/h) vai Eheim compact 1002 (150-1000l/h)? Jossain ohjeissa oli että pumpusta vain ulostulo menisi matosta läpi, onko näin? Pitääkö mattosuodatin akvaarion pohjan puhtaana? Vai kertyykö sinne skeidaa jota sitten vedenvaihdossa pitää imuroida?
Jos vesi pääsee maton yli, niin se ei mene maton läpi, eikä pääse hyvien bakteerien kanssa kosketuksiin. Tämä johtuu siitä, että vesi kulkee sitä kautta mistä pienimmällä vastuksella pääsee. Toki jos virtaus on kova, voi osa vedestä mennä maton läpikin. On suotavaa, että maton yläreuna olisi vedenpinnan tasolla tai sentin yli. Itse laittaisin tuon 1002-mallin ja säätäisin virtauksen siihen "noin 800 l/h" tasolle. Ei sitä tarvitse ämpärin kanssa arvioida, mutta vähän laskee maksimitehosta alemmas, jos tuntuu että kasvit ja hiekka ei pysy paikallaan. Mattosuodattimella on erittäin huono imuvirtaus, johtuen suuresta pinta-alasta, joten roskaa se ei juuri kerää. Voit odottaa, että kaikki kalankakat ja muut moskat kerääntyvät kasvien juurille tai muiden koristeiden koloihin, minne syntyy pieni suojapaikka jossa ei virtaa. Lappoamalla niistä pääsee tai siirtää sisäsuodattimen siihen kohtaan keräämään roskat talteen.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

-matokani- kirjoitti:Nyt mattosuodattimesta kysymyksiä. Ja kysyjänä ihminen jolla mattosuodattimeen liittyvät sivustot menee yli hilseen, niin sanotusti. Luin myös vanhoja keskusteluja matoista, mutta ongelma on se etten oikein osaa soveltaa niistä saatuja tietoja omaan tilanteeseen. Jos joku jaksaisi vääntää rautalangasta mattoon liittyviä perusasioita, olisin hyvin kiitollinen.

Aion vaihtaa toimivan ulkosuodattimen mattoon. Suodattimessa ei ole mitään vikaa (paitsi merkki (eheim prof 3) jos joilta kuilta kysytään :P ), mutta yliherkkänä ihmisenä pelkään että joku kaunis päivä suodatin alkaa vuotamaan. Jäljelle jää siis mattosuodatin sisäsuodattimen kaveriksi.
Akvaarion koko 317 litraa. Mitat 130x46x53. Voisinko rakentaa tähän akvaarioon päätymallisen mattosuodattimen vai mikä olisi hyvä vaihtoehto? Kuinka paljon tarvikkeet tähän about maksaa? Millainen pumppu olisi hyvä? Siis kuinka tehokas olisi tuohon tarpeeksi tehokas? Mistä saan sitä itse mattoa? Voiko mattosuodattimen lisätä akvaarioon joka on jo käytössä? Olenko ymmärtänyt oikein että riittäisi se että vähentää veden akvaariosta puoleen (tai jotain) ja siirtää hiekkaa ja asentaa maton? Mille korkeudelle pumppu on tarkoitus laittaa maton taakse? Ja pumpuksi käy siis joku kiertovesipumppu? Miljoona kysymystä...
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... m+Mat+Blue <- tuolta saa isompaakin mattoa, kannattaa laittaa ainakin 5cm paksua, niin pysyy tukevammin pystyssä. Minulla 35*35*5cm pullistelee vähän.

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... im+compact <- eheim compactkaan ei ole pahan hintainen

Itse lisäsin maton toimivaan akvaan. Vähän tuli nitriittiä, kun lemppasin vaihdossa sisäsuodattimen pois, mutta tilanne korjaantui muutamassa päivässä.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Nyt alan ymmärtää idean. Onneksi mulla on nyt sellainen ns. sekavärinen pohja, niin ei roskat näy niin hyvin pohjalta. Imen sitten ne kasat sieltä vedenvaihdon yhteydessä. Mites nyt sitten on, mille korkeudelle laitan sen pumpun? Mulla pyörii pintavesi hyvin kun siellä on sisäsuodatin. Laitanko todella sen pumpun niin alas ettei tarvitse vedenvaihdossa sammuttaa? Eikö se silloin myös puhalla ulos todella alhaalla? Pysyykö tällöin kasvit enää pohjassa? Laitanko pumpun keskelle mattoa, lähemmäs etulasia vai lähemmäs takalasia? Kiitos kaikille jo auttaneille! :) Eiköhän tämä tästä hahmotu. On muuten hyvä idis ommella se leveyssuunnassa ylimääräinen suikale sinne ylös kiinni! Mites muuten sitten tuo maton hoito? Eli kuinka nopeasti saattaa mennä tukkoon ja voiko tukkeutumista estää? Mitä teen jos matto menee tukkoon?
Feliza
Member
Member

Pumpun voi laittaa mille korkeudelle vaan. Esim. ulostuloputken voi johtaa hiekkojen alta akvaarion toiseen päätyyn. Tai ylös, ja letku pintaan. Tai jonnekkin, ja johtaa vesi vaikkapa parvekelaatikosta tehtyyn eläviä kasveja sisältävään valutussuodattimeen... (OAS:n sivuilla oli ohje, ja joo, kyllä polttelee!)

Joku sanoi et jos laittaa pumpun alas, ni sitä ei tartte ottaa vedenvaihdon ajaksi päältä pois ollenkaan. Pinnassa ollessa näin pitää toimia, kun pumppua ei saa käyttää ilman vettä.

-------------------------
-matokani- kirjoitti: Mites muuten sitten tuo maton hoito? Eli kuinka nopeasti saattaa mennä tukkoon ja voiko tukkeutumista estää? Mitä teen jos matto menee tukkoon?
Oon ymmärtäny et matto on teoriassa huoltovapaa. Käytännössä pitää ainakin joskus vähän puristella möhniä liikkeelle, tai kevyesti kurittaa kylppärin lattialla. Mutta joillakin se kai on pyörinyt vuosia ilman huoltoa. Minulla on ollut tuo 1kk ajan, joten liian varhaista sanoa mitään omasta kokemuksesta.
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Muutamissa ohjeissa myös lukee, että lappoletkulla imuttelee enimmät limat pois maton pinnalta. Näin joissain tapauksissa matto ei ole mennyt "koskaan" tukkoon. Omassa karanteenialtaassani on niin kevyt kuormitus, ettei limaa ja möhnää muodostu juuri nimeksikään.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Onko siitä sitten haittaa jos pumpun laittaa pois päältä vedenvaihdon ajaksi?
Feliza
Member
Member

-matokani- kirjoitti:Onko siitä sitten haittaa jos pumpun laittaa pois päältä vedenvaihdon ajaksi?
Ei.
rauli
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rauli »

Hei.

Harkitse maton paikaksi myös kulmaa. Eli matto tulisi takalasiin ja sivulasiin liimattavien pidikkeiden varaan ja olisi ikään kuin puoliympyrän muotoisena kulmassa. Sinne taakse saat piiloon lämmittimen ja kiertovesipumpun haluamallesi kohdalle. Päätyyn laitettaessa joudut katselemaan mattoa etulasissa, mutta jos laitat maton kulmaan se on minun mielestäni nätimpi.

T: Rauli
Feliza
Member
Member

rauli kirjoitti: Harkitse maton paikaksi myös kulmaa. Eli matto tulisi takalasiin ja sivulasiin liimattavien pidikkeiden varaan ja olisi ikään kuin puoliympyrän muotoisena kulmassa. Sinne taakse saat piiloon lämmittimen ja kiertovesipumpun haluamallesi kohdalle. Päätyyn laitettaessa joudut katselemaan mattoa etulasissa, mutta jos laitat maton kulmaan se on minun mielestäni nätimpi.
Mattoon voi virittää myös jaavasammalta naamioksi päälle. Kokemuksesta uskallan sanoa, että paikoilleen tökkiminen kannattaa tehdä ennen kuin maton sijoittaa altaaseen, niin saa tasaisemman tuloksen. Terveisin tupsullisen maton omistaja :D
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vaikka olenkin henkeen ja vereen näitä ihmeellisiä nanoteknologialedivaloeheimhärpäkkeitä vastaan, en missään tapauksessa suosittele vaihtamaan (ainakin toistaiseksi toimivan) ulkosuodattimen tilalle mattoa. Mattojen kanssa on ollut kansalla niin paljon ongelmia, enemmän tai vähemmän vaikeita, että sellaista ei voi suositella kenellekään. Vastoin yleistä luuloa, matto ei ole huoltovapaa. Myös yllättävän sähkökatkoksen sattuessa pilaa matto jo muutamassa tunnissa koko akvaarion veden ja tappaa herkimmät kalat. Ulkosuodattimen ollessa kyseessä pilaantuu vaan ulkosuodattimessa sisällä oleva vesi, ei koko akvaarion vesi.
Mattoa on äärettömän vaikea saada naamioitua altaan muuhun sisustukseen sopivaksi, jollei sitten halua kyniä akvaariota päivätolkulla sen näköiseksi että silmää miellyttää ja samalla stressata kaloja.
Mitä luultavimmin tähän viestiin älähtää joku onnekas, jolla matto on toiminut vuosia hyvin. Näinkin voi olla. Mutta enenevissä määrin matot lentää pois harrastajien altaista ja tilalle hankitaan tehokkas sisä-/ulkosuodatin tai molemmat.
Itselläni oli varmasti suomen ensimmäinen mattosuodatin käytössä. Myönnetään, että vaahtomuovi oli liian tiheää, mutta kokonaisuudessakin koko vehje oli hiton ruma ja suodatusteho olematon. Tai siis vehje varmaan suodatti vettä, mutta mekaanista suodatustehoa siinä ei ole.
Moni puolustelee mattoa sen edullisuudella. Näin varmaan onkin. Mutta maton hintaan pitää laskea myös se mekaaninen suodatin joka kerää sen lilluvan roskan joka ei mattoon mene. Ja hups. Nythän ollaan jo samoissa summissa mitä maksaisi kunnon ulkosuodatin.
Entäs sitte ne ulkosuodattimien "potentiaaliset vesivahingot"? No joo, ainahan se mahdollista on. Mahdollista on myös että sisäsuodatin irtoaa imukupeistaan ja puhaltaa vedet akvaariosta ulos. Meillä on ollu koira ja lapsiperheessä ulkosuodattimia käytössä aina. Yksikään vehje ei ole ollut missään kaapissa tai komerossa piilossa vaan kaikki vapaasti lattialla. Siihen aikaan ku koirien lisäksi oli lapsia, ei tunnettu mitään tuplahanoja tai hanayksiköitä vaan letkut törkättiin laitteeseen kiinni ja sillä mentiin. Yhtään vesivahinkoa ei sattunut (koirat oli tanskandoggeja...).
Mitä tästä vuodatuksesta siis voi päätellä: Pidä se proffa niin kauan kun se toimii, pyydä sen jälkeen myyjältä uusi ja pidä niin kauan kun toimii, hae sen jälkeen myyjältä uusi, jos hermot vielä kestää. Jos ei kestä, niin vaihda aqua-el:n unimax suodattimeen.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Desibelidemokratia ei toimi tällä foorumilla sen paremmin kuin muuallakaan. Ketjun aloittajalle ja kaikille muillekin kiinnostuneille ehdotan sitä haku- toimintoa ja tutustumista aiheeseen. Tietty kuvio tästä aiheesta keskusteltaessa toistuu useimmissa ketjuissa, se tullee ilmi aika nopeasti.

En sen paremmin ota kantaa puolesta tai vastaan tässä ketjussa, oma mielipiteeni tulee ilmi muissa ketjuissa kirjoitetuista viesteistäni.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Nyt on mattosuodatin asennettu paikoilleen ja ulkopönttö tyhjennetty. Täytyy myöntää että on helpottunut olo kun pääsee eroon tuosta ulkosuodattimesta. Mä en jaksa stressata sen takia enää yhtään. Suodattimessa ei sinällään mitään vikaa, se vika on enempi mun korvien välissä. Ihan kelpo peli kumminkin. Toivottavasti matto toimii hyvin. Eiköhän. Eipähän ainakaan tartte pelätä että matto vuotaisi lattialle. :) Senhän takia mä tähän ryhdyin. [;)]
Feliza
Member
Member

Juu, ymmärrän hyvin :)

Minä tykkään mattosuodattimen ideologista: Siinä ei ole mitään turhaa. Äärimmäisen laaja pinta-ala biologiseen suodatukseen bakteerien kasvualustaksi, ei turhia letkuja tai veden kierrätystä, pieni moottori riittää ja jaavasaniaisella maisemoituna se toimii myös piilopaikkana ja ruokapöytänä aremmille kaloille.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Mä en tiedä mikä mua vaivaa, mutta mun silmään ei tuo matto näytä yhtään pahalta. Eli en ajatellut naamioita/peittää sitä mitenkään. Sattui muuten hassu juttu kun laitoin mattoa paikoilleen. Se oli juuri siinä missä pitinkin ja aloin täyttää allasta ja sitten huomasin että kas, muutama hassu kulmatetra oli siellä takana! :roll: Sitten vaan vedentulo seis ja haavin kanssa metsästämään. Sain kaverit maton takaa turvaan ja jatkoin hommaa. Ne oli jääneet sinne silloin kun laitoin mattoa paikoilleen. Matto tuntuu olevan ihan hyvin. Tuli vaan vielä semmoinen kysymys mieleen, että onko normaalia että tuo eheimin pumppu hurisee hiljaa? Olen kyllä kuullut että kaikenlaiset pumput pitää jotain ääntä, eikä tuo ääni paha ole. Mulle on ehkä yleisesti ottaen siunaantunut todella hiljaisia kapistuksia. Onneksi. Missä vaiheessa tuon äänen suhteen kannattaa huolestua? Vielä nyt en ole huolissani. :D
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

En kyllä ymmärrä Teemu Salosen kommenttia että sähkökatkoksen aikana matto pilaisi koko akvaarion veden. Eikö se olekaan juuri niin että altaassa lilluva matto ei kärsi muutamankaan tunnin seisokin aikana koska bakteerit saavat silti happea, toisin kuin suljetussa sisä- tai ulkosuodattimessa jossa vesi ei voi mitenkään liikkua ja näinollen happi loppuu bakteereilta?

Minulla oli aikaisemmin jo keskikarkea 5cm paksu päätymattosuodatin ja hyvin toimi, altaassa piikkisilmiä jotka pöyhivät ja pöläyttelivät hiekkaa ja roskia. Nyt taas kun perustin altaan uudelleen, päätymallinen mattosuodatin mutta karkea 3cm paksu. Altaaseen tulossa piikkisilmiä, kardinaalitetroja ja kaksi salamanteriplekoa. Saa nähdä mitä plekot tykkäävät mattosuodattimesta, tai kuinka paljon roskaavat.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Meillä ainakin tulee niin harvoin sähkökatkoksia (ei muuten ole tullut kertaakaan sinä yli viitenä vuotena kun olen omillani asunut, en ainakaan ole ollut kotona silloin eikä mitään häikkää ole ollut) että en kyllä ole huolissani. Ja täytyy sanoa että jos sähkökatkos tulisi ja osa kaloista kuolisi sen takia niin mieluummin valitsen tämän mahdollisuuden kuin sen että ulkosuodatin alkaisi vuotamaan (etenkin kun olen niin rähmäkäpälä tekniikan kanssa), aiheuttaisi vesivahingon, tulisi iso remppa ja saisin mahdollisesti häädön. Mieluummin muutama kuollut kala ehkä kerran pari elämässä mattosuodattimen kanssa kun paljon isompi ongelma ulkosuodattimen kanssa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

kirjoplaty kirjoitti: päätymallinen mattosuodatin mutta karkea 3cm paksu. Altaaseen tulossa piikkisilmiä, kardinaalitetroja ja kaksi salamanteriplekoa. Saa nähdä mitä plekot tykkäävät mattosuodattimesta, tai kuinka paljon roskaavat.
Plekot ja matot ei juuri vois vähempää välittää toisistaan, ainakaan meillä. Hyvin sopivat siis samaan purkkiin...
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

-matokani- kirjoitti:Meillä ainakin tulee niin harvoin sähkökatkoksia (ei muuten ole tullut kertaakaan sinä yli viitenä vuotena kun olen omillani asunut, en ainakaan ole ollut kotona silloin eikä mitään häikkää ole ollut) että en kyllä ole huolissani. Ja täytyy sanoa että jos sähkökatkos tulisi ja osa kaloista kuolisi sen takia niin mieluummin valitsen tämän mahdollisuuden kuin sen että ulkosuodatin alkaisi vuotamaan (etenkin kun olen niin rähmäkäpälä tekniikan kanssa), aiheuttaisi vesivahingon, tulisi iso remppa ja saisin mahdollisesti häädön. Mieluummin muutama kuollut kala ehkä kerran pari elämässä mattosuodattimen kanssa kun paljon isompi ongelma ulkosuodattimen kanssa.
Mikäli on niin rähmäkäpälä (kuten itse sanoit) että asettaa oman viihtyvyytensä ja elämänsä kalojen hyvinvoinnin edelle niin onkohan arvot ihan oikeassa järjestyksessä?

Toiselle kysyjälle: Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että sopivasti tukkeutunut matto alkaa kuolemaan hyvin nopeasti jos sen läpi ei pääse happirikasta vettä. Juuri toisessa ketjussa eräs harrastaja harmitteli kuolleita kaloja ja bakteerisamennusta jotka maton rikkoutunut pumppu-> matto oli saanut aikaseksi.

Ulkosuodattimessa on se hyvä puoli, että se pilaantunut vesi tosiaan pysyy siellä pöntössä eikä karkaa mihinkään. Kun sähköt taas palaavat, massojen kevyt huuhtelu riittää. Matto taas on dead. Pitää nimittäin tässä tilanteessa muistaa, että akvaarioita on myös muualla kuin helsingissä. Maaseudulla 12h:n katkokset eivät ole mitenkään harvinaisia.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Teemu Salonen kirjoitti:
Ulkosuodattimessa on se hyvä puoli, että se pilaantunut vesi tosiaan pysyy siellä pöntössä eikä karkaa mihinkään. Kun sähköt taas palaavat, massojen kevyt huuhtelu riittää.
JOS on silloin kotona kun ne sähköt menee... Ihmisillä on myös joskus muutakin elämää kuin tuijottaa, menekö sähköt, tukkiiko kierteinen propellin pyörimästä, hajooko suodatin, hajooko allas...

Tampereella, en muista yhtään yli ½h katkosta olleen, mökillä muistan jopa yhden joka kesti noin 2h... Että samalla todennäköisyydellä se allas hajoo tms kuin että olisin kotona kun ne sähköt katkeaa pariksi tunniksi. Ja siinätapauksessa, voin ottaa maton altaasta ja huuhdella sen suihkun alla sit kun sähköt palaa, toki sänkökatkoksen aikana se ei ole mahdollista, kun vesikierto ei toimi...
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Yritän taas, eli kun sisäsuodattimesta ja mattosuodattimesta loppuu imu pumpusta.
Akvaarion vesi ei mene suodattimen läpi itsestään, päinvastoin suodatinmassat
päästävät liat irti massan pinnasta (sama tapahtuu kun laitat massat vesiastiaan).
Kun lika on 26 asteisessa akvaariovedessä, muutamia tunteja, voit kuvitella mitä tapahtuu.

Ulkosuodattimen pysähtyessä, lika ja liejut jää suodattimeen eikä vapaudu akvaarioveteen.
Ulkosuodattimen käynnistyttyä tulee akvaarioon seissyt ja kuollut bakteerkantainen vesi, mutta suodatettuna.
Onkin syytä vetää pistoke pois ulkosuodattimesta, jos katkos on paria tuntia pitempi ja puhdistaa suodatin.
Ulkosuodatin ei vuoda virran katkaisun takia.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

R_R kirjoitti: Onkin syytä vetää pistoke pois ulkosuodattimesta, jos katkos on paria tuntia pitempi ja puhdistaa suodatin.
Ulkosuodatin ei vuoda virran katkaisun takia.
Edelleenkin... JOS on samassa paikassa (ja hereillä) kuin akvaario ja se suodatin... MUTTA jos ei olekaan? Ei se ulkosuodatin taio niitä kuolleita bakteereita olemattomiin vaan pukkaa ne altaaseen.

JA kierteiset tosiaan mystisesti menevät erinäisten suodatinmateriaalejen kautta propelliin ja tukkivat kuorellaan propelin, tähän ei tarvita edes sitä kauhiaa sähkökatkosta (joka sitäpaitsi viilentää vettäkin haitallisesti...)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”