Outo valaisin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Outo valaisin

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Ostin tänään pienen akvaarion kun lähti niin halvalla.. Mukaan tuli valaisin, jossa ei ole paikkaa loisteputkelle vaan kaksi paikkaa tavalliselle hehkulampulle.
Miten on, myydäänkö missään tällaisia lamppuja?
Vaihdetaan 240l kokolasiakvaario isompaan.
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Re: Outo valaisin

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Taitaa olla lamppu kultaiselta 80-luvulta. :D Pistät siihen ihan vaan normaalit hehkulamput paikalleen, ei siihen mitään erikoisia polttimoita tarvita. Valon laadusta voidaankin nykytekniikkaan verrattuna olla eri mieltä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kyllä ihan perussiwasta ja ärrältäkin saat hehkulamppuja. Itse laittaisin soppelit energiansäästölamput sinne niin ei lämpene niin tolkuttomasti. Ainakin duralampilla on valikoimissa tuollaisia daylight sävyisiä energiansäästölamppuja vakiokannoin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mustaneon
Member
Member

No jos laitan sellaset, niin kuoleeko mun kasvit sitten kaikki? :(
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

osta toiseen kasvihehkulamppu!
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
mustaneon
Member
Member

Kiitos tiedosta, ostan.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla oli aikoinaan vaaratilanne tuollaisen hehkulamppuvalaisimen kanssa, kun akvaarion huoltotöitä tehdessäni käsistäni roiskahti vesipisaroita siihen. Hehkulamppu räsähti rikki ja siitä nousi violetti "salama" kättäni kohti. Onneksi selvisin säikähdyksellä. Suosittelen siis erityistä huolellisuutta tuollaisen valaisimen käytössä. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
mustaneon
Member
Member

Oho. No pitää aina sammuttaa valo ensin ja ottaa valaisin pois siitä päältä.
Ja ostaa mahd. pian kokonaan uusi valaisin=)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tai tosiaan hommata siihen energiansäästölamput. Niitäkin kun saa kasvilamppuina ja tosiaan se kuumeneminen on sen verran pientä etteivät räjähdä roiskeesta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mustaneon
Member
Member

Niin teen. Kävin jo eilen kärkkäisellä katsomassa, mutta siellä ei ollut ja ainoat kasvilamput oli väärää kokoa. Tarvitsen 15 Wattisen. Tietääkö kukaan mistä merkistä/kaupasta löytyisi?
j_h
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j_h »

mustaneon kirjoitti:Niin teen. Kävin jo eilen kärkkäisellä katsomassa, mutta siellä ei ollut ja ainoat kasvilamput oli väärää kokoa. Tarvitsen 15 Wattisen. Tietääkö kukaan mistä merkistä/kaupasta löytyisi?
Normaalimarketeista yms. kai saa noita Megamanin 15w energiansäästökasvilamppuja E27 kannalla. Itse ostin prismasta. Osaisiko joku puolestaan kertoa minulle että mistä saisi vastaavia pienemmällä (E14) kannalla? Vaikea löytää sopivaa valaisinta suuremmalle kannalle. Haluaisin lampun sellaiseen klipsivalaisimeen joka on helppo kiinnittää melkein minne vaan ilman seinän/ katon reijittelyä. Ei vaan ole myynnissä sellaisia kun pienemmälle kannalle! :frown:
Liian puhtaassa vedessä ei ole kaloja.
- Ts'ai Ken T'an
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jos siinä valaisimessa lukee, että max. 15W lamppu, niin siihen voi ihan hyvin laittaa pienempitehoisenkin. Toki wattimäärän maksimoiminen on hyväksi kun silloin saa sen maksimimäärän valotehoakin mitä vain valaisimesta saa lähtemään energiansäästölamppujen kanssa.
mustaneon
Member
Member

Kiersin tänään kauppoja ja en löytänyt kasvilamppua sopivalla kannalla. Ja huomenna ois tulossa kasveja. Joten kauan kasvit kestää olla ilman kasvivaloa tavallisen valon ja lannoitteen voimalla?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tavallinen hehkulamppu on oikein hyvä akvaariokasveille. Kasvilampuista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
mustaneon
Member
Member

Oho! Miten se noin on? Mun ei siis kannata ostaa kasvilamppua ollenkaan? Hyvä vaan jos ei tarvi.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Hankit vaan ne energiansäästölamput, niin kasvit kasvaa kyllä ihan hyvin. Ei välttämättä ne kaikkein vaativimmat, mutta niitä et saa esim. yhdellä loisteputkella viihtymään yhtään sen paremmin. ;)
mustaneon
Member
Member

Jipii kiitos tiedosta! Olin jo eilen vaipua kaupassa epätoivoon mutta tosi hyvä jos menee sillä norm lampulla. Niin ja niitä kaikkein vaativimpia kasveja en edes harrasta 8-)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla on pähkäilyn aiheena, josko ostaisin 20-litraiseeni ArcPodin tilalle kahta hehkulamppua käyttävän valaisimen. ArcPodissa ärsyttää että toinen akvaarion pääty jää hämäräksi, kun se loisteputki on niin lyhyt. Itellä kans tosin myös hieman huolenaiheena, että miten kasvit (liuskavesitähdikki) pärjäisi 2 x max. 15 W hehkulampuilla... ei kai akvaarioliikkeet juurikaan myy mitään hehkulamppuja ja marketit tuskin myy E14-kantaisia akvaariokäyttöön tarkoitettuja lamppuja?

Ja tosiaan kans se vesiroiskeiden kestävyys, mä kun onnistun aina läträämään vettä vähän sinne sun tänne :mrgreen: Ja pari kertaa oon jopa lahjakkaasti onnistunut uittamaan loisteputkivalaisimia akvaarioissa [:I] Mitenhän sitä on edes osannut, mutta jotenkin on vaan päässy toinen reuna lipsahtamaan ja loiskis! Ihme kyllä loisteputkivalaisimille ei ole uimareissuista tapahtunut mitään, vaikka vettä valui niistä ulos ja olisi voinut luulla että seuraukset olisi olleet pahatkin.
Akvarismia 1992-2014
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Mulla on pikkualtaissa kierrekantaiset valaisimet. 36 litraseen tuntui hyvin riittävän 2x8W energiansäästölamput, joista kumpikaan ei ollut kasvivalo. Mun valaisimissa on vielä ne pienet E14 kannat joten lamppuvalikoima on huomattavat suppea.

Jos se valaisin on suunniteltu kynttilälampuille kanattaa mitata paljonko kotelossa on tilaa lampulle, energiansäästölamppu on aika paljon paksumpi kuin tavallinen kynttilälamppu.

Ja eikös noitten tavallisten hehkulamppujen myynti lopu ihan piakkoin.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Tindra kirjoitti:
Ja tosiaan kans se vesiroiskeiden kestävyys, mä kun onnistun aina läträämään vettä vähän sinne sun tänne :mrgreen: Ja pari kertaa oon jopa lahjakkaasti onnistunut uittamaan loisteputkivalaisimia akvaarioissa [:I] Mitenhän sitä on edes osannut, mutta jotenkin on vaan päässy toinen reuna lipsahtamaan ja loiskis! Ihme kyllä loisteputkivalaisimille ei ole uimareissuista tapahtunut mitään, vaikka vettä valui niistä ulos ja olisi voinut luulla että seuraukset olisi olleet pahatkin.

Tuttu tilanne :) pari kertaa kalat ollu tunnin pimeässä, kun ei uskalla laittaa päälle märkänä, vaikka se on kosteus suojaus..
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
kijutu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja kijutu »

Minullakin on yhdessä pikkualtaassa (korkeus 50 cm) valaisin pienellä kannalla (on ollut muitakin samalla konstilla). Aluksi siinä oli 11-wattinen (kaksi "rinnakkain kulkevaa loisteputkea") energiansäästölamppu ja kun se lopetti toimintansa, niin löysin vain 9-wattisen kynttilänmallisen tilalle. Hyvin riittää valo ja kasvit menestyvät silläkin, mutta jos vain jostain tulee vastaan 11-wattinen, niin ostan kyllä sen. Välillä oli hätävaralamppuna 15-wattinen kynttilämallin hehkulamppu ja sen valoteho oli aivan mitätön es-lamppuihin verrattuna. Lisäksi hehkulamppu kuumensi valaisinta, kansilaseja ja vettä aivan kohtuuttomasti. Sitäpaitsi energiansäästölamput ovat tosi pitkäikäisiä, kunhan vain ostaa "laatumerkkejä" eikä ihan halvinta mahdollista halpiskaupan lamppua - niistä on lähinnä negatiivisia kokemuksia.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Eikös nuo hehkulamput kehitä enempi levää loisteputkiin verraten? Mä vaihtaisin varmaan koko valaisimen loisteputkiversioon. Ja samaa mieltä, että ovat vaarallisempiakin, poksahtelevat yleensäkin helposti. Ne energiasäästölamput on kestävämpiä kaikin tavoin, mitä levät niistä tykkää, en osaa sanoa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”