Kysymys tokoista

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pasis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kysymys tokoista

Viesti Kirjoittaja Pasis »

Minulla on tällä hetkellä 2kpl Keltatokkoja -Gobiodon okinawae- ja tarkoitus olisi hankkia vielä 2-3kpl lisää. Haluaisin lisäksi Gobiodon histrio tai Sitruunatokkoja -Gobiodon citrinus- , mutta voiko näitä yhdistää noiden Keltatokkojen kanssa?

Altaankoko on 270-L. Muina kaloina on mm. Vuokkokala pariskunta, keltapyrstökoralliahven -Chrysiptera parasema- sekä kyltapyrstöluikero -Ecsenius bicolor-.

Otan vastaan myös ehdotuksia muista kaloista, jotka sopivat tuohon 270 Litraiseen ja yhteen edellä mainittujen kanssa (sopivuus selkärangattomien ja muiden öttimönkisten kanssa olisi suotavaa [;)] ). Erityisesti sinisävyiset kalat kiinnostavat.
Tiinali
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kysymys TOKOISTA

Viesti Kirjoittaja Tiinali »

Meillä Okinawaet ja Histrio tulevat hyvin toimeen keskenään. Raputokkokin tuli näiden kanssa hyvin toimeen.
Tiinali
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiinali »

Niin ja edelliseen lisäys, että myös Amblygobius rainfordi tokko tulee hyvin toimeen edellisten tokkojen kanssa.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Tiinali kirjoitti:Niin ja edelliseen lisäys, että myös Amblygobius rainfordi tokko tulee hyvin toimeen edellisten tokkojen kanssa.
Itselläni A. Rainfordi tulee hyvin toimeen muiden kanssa, mutta olen kuullut vaihtelevia menestyksiä Rainfordista. Eli ota varauksella.
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Mielenkiintoinen lisä voisi olla Gobiosoma oceanops,puhdistajatokko.Eikä ole koolla pilattu,max 3cm.Pohjahiekkaa haukkailemaan voisi sopia A.Phalaena.Ei mikään värikäs kala,mutta aika usein tarjolla liikkeissä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Useampi keltatokko saattaa nahistella keskenään. Oman kokemukseni mukaan useampi on mennyt ihan hyvin yhdessä, mutta kun neljästä tokosta yksi kuoli, kolmesta jäljelle jääneestä kaksi pariutui ja ne ajoivat kolmannen piiloon. Kolmas tokko meinasi nääntyä hengiltä, kun sitä ei päästetty enää syömään. Kohderuokkimalla sai sen vahvistumaan ja aktiivisemmaksi, mutta kaksi muuta tokkoa ei oikein anna sen olla esillä. Altaassa on melko vähän acroja, joten hyviä reviireitä on niukassa. Tämäkin saattaa vaikuttaa.
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

ocellaris kirjoitti:Mielenkiintoinen lisä voisi olla Gobiosoma oceanops,puhdistajatokko.Eikä ole koolla pilattu,max 3cm.Pohjahiekkaa haukkailemaan voisi sopia A.Phalaena.Ei mikään värikäs kala,mutta aika usein tarjolla liikkeissä.
Itselläni on ollut g.oceanops, ja oli todella todella virkeä ja veikeä kala. Oli plajon esillä ja kulki rohkeasti ympäri allasta. Ainoa huono puoli näissä on, että eivät ilmeisesti elä kahta-kolmea vuotta kauempaa?

Lisäksi itselläni on A.phalaena, joka todellakin pitää hyvää huolta koko altaan pohjahiekasta :) Vaihtaa paikkaa päivittäin ja toimii sellaisena talonmiehenä. Lisäksi sen ulkonäkö kyllä ainakin minua miellyttää -on muutes yllättävän iso pohjanpuhdistajaksi!
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Pasis
Junior Member
Junior Member

Terve taas

Olen nyt päätymässä tälläiseen kokoonpanoon (siis kalat):
2x Gobiodon okinawae - keltatokko*
2X Gobiodon histrio - tulitäplätokko
6-8x Chromis viridis - viherneitokala
1x Chrysiptera parasema - kultapyrstökoralliahven*
1x Ecsenius bicolor - kultapyrstöluikero*
2x Amphiprion ocellaris - vuokkokala*
1x Gramma loreto - keijukala tai Lilakeijuahven - Pseudochromis fridmani

*Siirtynyt vanhasta altaasta.

Eli onko sopivia keskenään, näin olen saanut ainakin ymmärtää akvaarioliikkeessä, ja riutta turvallisia?
Entä onko liikaa 270-litraiseen?
Akvaariossa lisäksi n. 35-40kg elävääkiveä, 3kpl Rhynchocinetes uritai - rapua (tiedän että ei paras mahdollinen riutta-altaaseen), 5kpl erilaista pehmytkorallia ja 2x erillainen kivikoralli sekä pari Discosomaa. Niin ja kiven mukana tuli iso joukko 6-8kpl "taskurapua".
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Blenneillä on taipumusta kiusata gobeja, mutta jos kerta ne ovat pärjänneet keskenään niin ei sitten mitään ongelmaa.

Keijukaloilla on myös taipumusta olla ärhäköitä. Muut voi niistä kertoa paremmin.

Mä jättäisin koralliahvenen väliin, mutta se nyt on mun oma mielipide. Ne kun luokitellaan semi-aggressiiviseks.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Oman Pseudochromis fridmanin kanssa ei ole ollut yhteensopivuusongelmia muiden kalojen kanssa. Tietokirjallisuuden mukaan aggressioita voi esiintyä vastaavanvärisen/-oloisen kalan kanssa.
Itse jättäisin myös pois tuon C.paraseman, tai ainakin varautuisin sen kohdalla (jos käy viridiksiä höykyttää).
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Re: Kysymys tokoista

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Meilla on P.Fridmanni ja G.Melancara samassa altaassa. Pyörivät samassa nurkkauksessa ja ihmettelevät toistensa touhuja. Tappeluita ei ole vaikka kuulemma vois/pitäis olla. Käsittääkseni G.Loreto on kyllä kiukkuinen.
Pasis
Junior Member
Junior Member

cmmd kirjoitti:Blenneillä on taipumusta kiusata gobeja, mutta jos kerta ne ovat pärjänneet keskenään niin ei sitten mitään ongelmaa.

Keijukaloilla on myös taipumusta olla ärhäköitä. Muut voi niistä kertoa paremmin.

Mä jättäisin koralliahvenen väliin, mutta se nyt on mun oma mielipide. Ne kun luokitellaan semi-aggressiiviseks.
Meillä ei ole ollut ongelmia gobejen ja luikeron kanssa. Aluksi tuo koralliahven lennätti meidän luikeroa, mutta nyt uudessa isimassa altaassa ei ole ollut minkään laisia yhteen ottoja. Koralliahven tuntuu ottaneen toisen päädyn nurkkauksen omakseen. Tästä nurkasta tuo ei juuri poistu muulloinkun ruokinta aikaan, muulloin pujoittelee oman nurkkansa kivien seassa. Kultapyrstöluikero ilmestyy millon mistäkin ja häviää yhtä nopeasti, on ottanut kodikseen yhden muoviputken, joka törröttää elävänkiven läpi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”