Hankin uuden akvaarion 125 l, johon laitoin eilen veden ja samalla myös nopeakasvuisia kasveja. Kaadoin joukkoon SafeStartin ja vähän kalanruokaa.. Laitoin kasveille pohjaan Seran hieman Florenette A kasviravinnetta ja hiilidioksidilevittimen päälle. (toivottavasti ei mennyt pieleen jo tässä...) Tankissa on tehokas ulkosuodatin, joka riittäisi 2 kertaa isompaan akvaarioonkin.
Sitten testasin innokkaana hanaveden vertailupohjan saamiseksi Seran tippatesteillä: nitriitti ja nitraatti 0, ph 7 (tai 7,5, mutta voikohan se olla oikea tulos). Tänään vuorokauden kuluttua hiilidioksidia piti lisätä, kun se oli loppunut putkesta, voisin myös vannoa että kasvit ovat kasvaneet päivässä! Testasin sitten akvaarioveden ja siinä oli nitriitti 0, ph 7 ja ihmeekseni nitraatti punertunut lievästi, ehkä 6 kieppeillä. Nyt en tajua tulosta.
Voiko SafeStart olla ihan oikeasti niin tehokasta, että siellä olisi nyt jo päivän kuluttua bakteerikanta, joka muuttaa nitriittiä nitraatiksi ja kasvit kuluttavat lopun niin, ettei tule mitattavia lukemia? Vai voiko esim. kasviravinnetableteista tulla akvaarioon nitraattia? Olen aiemmin luullut, että nitraattia pitäisi tulla vasta bakteeritoiminnan tuloksena.
Toinen akvaariokauppias myi mulle tänään ohimennen Bio Digest-ampulleja, joiden pitäisi kuulemma olla niin tehokkaita, että voisi heti tuoda kaloja akvaarioon. Meinaan hankkia kaloja kokonaisuudessaankin vain 3-4 pientä, eikä niilläkään mikään kiire ole, mutta tuote kuulosti kaikin puolin tosi hyvältä. Onko kenelläkään siitä kokemuksia, onko se toimivaa vai tulinko huijatuksi?.. Kiitos vastauksista!
PS. Kumpi yhdistelmä sopii paremmin: 1 taistelukala + 2 kääpiörihmakalaa, vai 1 taistelukala ja 3 hunajarihmakalaa?
Taas noviisi kysyy kypsyttämisestä
Valvoja: Moderaattorit
-
Genuinex
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Taas noviisi kysyy kypsyttämisestä
Henkilökohtaisesti voin suositella. Itse kypsytin Bio Digestillä 300l akvaarion. Kalojen lisääminen ei aiheuttanut ongelmia. Kunhan muistaa pitää määrän maltillisena.Tepa123 kirjoitti: Toinen akvaariokauppias myi mulle tänään ohimennen Bio Digest-ampulleja, joiden pitäisi kuulemma olla niin tehokkaita, että voisi heti tuoda kaloja akvaarioon. Meinaan hankkia kaloja kokonaisuudessaankin vain 3-4 pientä, eikä niilläkään mikään kiire ole, mutta tuote kuulosti kaikin puolin tosi hyvältä. Onko kenelläkään siitä kokemuksia, onko se toimivaa vai tulinko huijatuksi?.. Kiitos vastauksista!