Sain tässä taannoin kaverilta puoli-ilmatteeks 350litrasen akvaarion. Paketin mukana tuli vanha sisäsuodatin (merkkiä en nyt muista), sorat pohjalle + loisteputkilamppuviritelmä, taustakuva sekä jalusta. Ostin vastikään jägerin parisataawattisen lämmittimen ja ostoslistalla olis seuraavana ainaki nämä vesiarvomittarit (ph, NO2 ja NO3, muita?) sekä jotaki rehuja. Joku letku pitäs kans hommata vissiin veden vaihtoa varten.
Nakkasin sorat pohjalle ja heitin sankolla laarion lähes täyteen vettä. Näitä sivustoja lukiessani tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että hiekka lienee parempi vaihtoehto. Rautakaupasta ostin 50kg maxit-merkkistä hiekkaa (sitä karkeampaa versiota). Tämän jälkeen painelin kotiin ja poistin sorat pohjalta, puhdistin 25kg sitä hiekkaa (kettumaisen rankkaa hommaa) ja nakkasin akvaarion pohjalle. No tottakai siinä vesi akvaariossa sitten sumeni kun hiekka ei sitten ilmeisesti vieläkään täysin puhdasta ollut. Pitääkö vesi vaihtaa vai painuuko sameus pohjalle?
Pitääkö minun nyt antaa sen veden vain olla paikallaan ja antaa kypsyä sen 5viikkoa vai vaihdella sitä jo tässä vaiheessa aktiivisesti? Akvaariokaupan työntekijä esitteli minulle jotaki tököttiä millä akvaarion veden saa välittömästi käyttövalmiiksi eikä kypsytystä tarvitse muka tehdä ollenkaan, puhuko se p*skaa?
Jänskättää kans se minun sisäsuodatin kun siinä tosiaan menee se sähköjohto veteen, jotenkin ei natsaa, että sähköjohtoa pystyy veden alle upottamaan, onko turvallista? Tällä hetkellä se suodatin seisoo pöydällä pölyttymässä. Akvaario on siis tällä hetkellä siinä pisteessä, että siinä on puolet hiekasta laitettu ja se on melkein täynnä sameahkosta vedestä. Mitenkähä tästä olisi nyt sitten hyvä jatkaa? Kaloja minä en ole vielä oikeastaan edes miettinytkään, koska haluan varmistaa, että akvaario rupeaa muuten toimimaan, niin kuin sen kuuluukin. Kalat on paljon kivempia silloin kun ne ei kellu pinnalla maha pystyssä

Mulla ei tosiaan oo mitään aikasempaa kokemusta näistä hommista joten joitakin vinkkejä saattasin mielellään kaipailla. Kiitoksia paljon!