Seurassamme tyhmiä kysymyksiä (tai mulle ei oo tyhmä mutta jollekulle voi olla)....annanko pakastettujen surviaisten toukkien sulaa huoneen lämössä hetken ennen tarjoamista? Vai miten nuo tulis kaloille laittaa...kun en hoksannut kapuassa kysyä.
Pieni pala on nyt mukissa tuossa pöydällä ja aika verisen näköistä litkua siitä irtoaa, meneeko akvaario ihan pa*kaiseksi tästä?
Kyllä mä ensin sulatan pakasterasiassa pitämällä jonkin aikaa huoneenlämmössä, joskus laitan rasian akvaariolampun päälle, niin sulaa nopeammin. Mä en anna meinaan kerralla koko palaa, vaan siitä yhdestä palasta saa jokaisen kuuden altaan asukkaat oman osuutensa. Kelaa sitä jos kalat ei jaksakaan syödä kokonaista palaa kerralla ja ruokaa jäisi pitkin poikin tai jos ne fisut söisi itsensä ihan räjähdyspisteeseen. Mun mielestä on järkevämpää annostella itse muutama matonen kerrallaan, silleen pystyy syöttämään kaloja ihan kädestä.
Minä laitan pieneen haaviin, huuhtelen jään ja pintarasvan pikaisella kuumavesi suihkulla (raanasta).
Pidän haavia akvaarion pintavedessä, kun madot irtoaa palasta ja nousee pintaan päästän ne pintavirran mukaan.
Näin annostelen sulanneina ja palasta irronneina makuannoksina.
R_R kirjoitti:Minä laitan pieneen haaviin, huuhtelen jään ja pintarasvan pikaisella kuumavesi suihkulla (raanasta).
Pidän haavia akvaarion pintavedessä, kun madot irtoaa palasta ja nousee pintaan päästän ne pintavirran mukaan.
Näin annostelen sulanneina ja palasta irronneina makuannoksina.
Kiitos vinkistä!!
Kuulostaa siistille hommalle näin tehtynä
Tindra kirjoitti: Kelaa sitä jos kalat ei jaksakaan syödä kokonaista palaa kerralla ja ruokaa jäisi pitkin poikin tai jos ne fisut söisi itsensä ihan räjähdyspisteeseen. Mun mielestä on järkevämpää annostella itse muutama matonen kerrallaan, silleen pystyy syöttämään kaloja ihan kädestä.
Haha
Eipä tullut mieleen että ruokaa voisi jäädä syömättäkin, kun en harrasta pikkukaloja ja akvan pohjalla on liikaakin kaloja
Meillä tuo survari on melko harvinaista herkkua kaloille ja siksi ei ole pelkoa syömättömästä ruoasta.
Mä en ole koskaan sulattanut, vaan olen pakkasesta otetusta levystä murretun palasen heti heittänyt akvaarioon. Survarit haisee niin pahalta, että en todellakaan halua niiden sulavan esim. mun käteen. Jäinen palanen ehtii kellua sopivan ajan veden pinnalla siten, että siitä irtoilee yksittäisiä toukkia, jotka parvikalat sitten popsivat suihinsa. Loppu vajoaa pohjalle monnisten iloksi. Itse olen kokenut ongelmaksi palasen murtamisen levystä. Ne survarilevyt, joita olen ostanut, ovat niin paksuja, että palasen murtaminen on todella vaikeaa. Saksien kärjen kanssa olen tähän saakka homman hoitanut. Onko tähän jotain erityistä kikkaa, millä sopivan palasen saisi irti helpommin?
Mustavaris kirjoitti:Itse olen kokenut ongelmaksi palasen murtamisen levystä. Ne survarilevyt, joita olen ostanut, ovat niin paksuja, että palasen murtaminen on todella vaikeaa. Saksien kärjen kanssa olen tähän saakka homman hoitanut. Onko tähän jotain erityistä kikkaa, millä sopivan palasen saisi irti helpommin?
Ainoa "kikka" lienee ostaa valmiiksi paloiteltua survaria. Niitä saa suklaalevymäisinä, josta on helppo murtaa pala irti. Tosin tällöin luonteva annoskoko saattaa olla liian iso, jos on pieni allas ja vähän kaloja. Täällä 14 hohtokiilakylkeä, 8 koru- ka 4 kultapäämonnista hoitelee ongelmitta tuollaisen valmispalan. Jos survaria saat vain yhtenäisenä levynä, niin tuolloin jää vain työkalut. Puukolla tai saksilla naarmuttaa levyä ja sitten murtaa paloja irti.. Erittäin tympeää hommaa on se.
Itse käytän mieluiten yhtenäistä levyä. Sopivan palan saa helpoiten tukemalla levyn pöydän kulmalle ja toisella kädellä painaa tai lyö levyn poikki. Tätä joudun käyttämään omatekoisen räkmixin kanssa päivittäin.
Murtamista olen yrittänyt eri tavoin, myös pöydän reunaa vasten, mutta ei vaan onnistu ilman työkaluja. Ja sitten jos kädet vähänkin osuu survareihin, niin sitä hajua ei meinaa saada edes saippualla pois. Pitää varmaan alkaa kysellä valmiiksi paloiteltujen survarilevyjen perään. Joskus monta vuotta sitten mulla taisi itse asiassa sellainen ollakin, mutta ainakaan mun eniten käyttämästä akvaliikkeestä sellaisia ei saa. Räkmix olisi täydellistä, mutta mulla ei ole työkaluja ts. lihamyllyä sen tekemiseen. Kerran sain sitä pari levyä akvaarioseuran kokouksesta, ja se oli kaloille suurta herkkua. Oli vieläpä todella helppo käsitelläkin. Sitä kun saisi jostain.
Aihe lipuu offtopikiksi hurjaa vauhtia, mutta joku voisi järjestää tuollaisen räkmix-kokkailupäivän.. Samanlainen kuin HASin valukivet, mutta porukalla tehtäisiin pakasteruokaa. Yksikseen ei jotenkin vain jaksa. Ja pitäisi se lihamyllykin ostaa, vaikka eipä ne kalliita ole.
Survarilevyähän voisi liottaa akvaariossa kokonaisena siten, että vain yksi kulma on veden alla. Kun riittävästi toukkia on irronnut, niin levy takaisin pakkaseen. Saattaapa nuo reunimmaiset siitä hieman kärsiä, mutta tuskin mitenkään hirveän haitallisesti. Kun pitää kiinni parin paperinpalan kanssa, niin loppulevy ei sula laisinkaan.
Mustavaris kirjoitti:Murtamista olen yrittänyt eri tavoin, myös pöydän reunaa vasten, mutta ei vaan onnistu ilman työkaluja. Ja sitten jos kädet vähänkin osuu survareihin, niin sitä hajua ei meinaa saada edes saippualla pois.
Sitruuna voisi auttaa, tai sitten fairy. Hajuun siis.
Itselläni on Ocean Nutritionin Bloodworm paketteja. Ostin ne Viherkalasta. Tosi kätevän kokoisia valmiita kuutioita. Ei ole noista muista levyistä kokemusta. Sen verran muistan, että eikö jossakin kirjassa lukenut, että jos sulamisvesi värjäytyy punaiseksi on levy todennäköisesti sulanut jossakin vaiheessa ja lähes kaikki ravinteet sitäkautta valuneet ulos? Noista minun käyttämistä kuutioista ainakin tulee ihan puhdas sulamisvesi. Itsekkin käytän tuota R_R:n taktiikkaa sulattaa palat haavissa. Ei tule hajua käsiin ja helppo annostella.
Voisihan tuota mahdollisesti soveltaa tuohon kokonaiseen levyynkin. Ottaa levystä sen verran esille kun haluaa kaloille antaa ja pitää sitä haavinpäällä hanan alla. Ei luulisi levystä kauheasti ylimääräistä sulavan jos käyttää haaleaa vettä.
Levystä saa helposti palasen, kun laittaa leipälaudalle tms. levyn paperipalalle ja laattapäisellä meisselillä jota lyö vasaralla (itse käytän kämmentä).
Tuon haavisysteemin sijasta käytän itse sellaista pientä siivilää... lienee tarkoitettu leivontahommiin?! Se on varsin näppärä vekotin kaikessa öttiäistouhussa, helppo putsata ja kuivata. Eikä maksanu montaa euroa; ehkä just yhden
Mä ostin myös suklaalevymäisen, jossa yhdessä palassa on tavallaan kaksi osaa.
Meidän akvaariossa on kumminkin sen verran pieniä suita (ja mahoja) että nuo levyn palat ovat aivan liian isoja. Mä käytän apuna veistä Ja kerran viikkoon olen suunnitellut antavani tuollaista safkaa.
Mulla on semmoinen pieni kippo (kai alunperin tullut messuilta ja on tarkoitettu koiranruoan annosteluun) jonne laitan yhden palan survaria. Sitten vettä päälle (ei kuumaa vaan sopivaa) ja annan sulaa. Kun on sulanut, kaadan haaviin jottei nesteitä mene altaisiin. Tästä sitten haarukalla annostelen joka altaaseen tarvittavan määrän. Ostan survarit yleensä valmiina paloina. Yksi pala riittää hyvin kolmeen akvaarioon.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Mitäs luulette voisiko tuollaisen survarilevyn säilöä jääkaapin pakastelokerossa? Mulla on vain sellainen ja olen siellä pitänyt mm. leipää ja jätskiä useammankin viikon ja hyvin ovat säilyneet. Mittari näyttää phjalla maatessaan -28 astetta, tuskin ilma on ihan yhtä kylmää, mutta onhan se levy kuiteskin pohjalla. Hmm...
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Itse napautan puukolla palasen, laitan sen haaviin ja huuhtelen kuumalla vedellä (en sulata). Sitten laitan haavin akvaarioon ja päästän toukkia siitä veteen sitä mukaa kun ne irtoaa palasta (nousevat pintaan). Ajattelen, jos ahmatit hotkii jäisiä toukkia mahaansa, ettei se tee hyvää ruuansulatukselle.
Siihen räkmiksiin liittyen, onko joku tehnyt sitä joskus sauvasekoittimella minimääriä? Luulisi, että silloin ainakin onnistuisi, jos siinä on sellainen erillinen "teholeikkuriosa". En ole itse (vielä) koittanut, mutta ajattelisin, että ainakin rapu-vihannes mixin saisi sekoitettua. Homman "ällöttävyyskerroin" voi sitten kyllä olla eri asia...
Ja taas mainoskatko, Tampereen akvaarioseuran syysvuosikokouksessa tehdään erilaisia miksejä kaloille.