Musta karvainen levä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
patzex
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Musta karvainen levä

Viesti Kirjoittaja patzex »

Akvaan on kasvien päälle peieniä esiintymiä mustaa karvaista levää ? Mitä se on ja miten se hävitetään? Lisäksi on ilmeisesti kasvien mukana tullut postitorvikotiloita. Onko nuo postitorvikotilot haitallisia ja pitääkö ne saada häviämään ?
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Musta karvainen levä

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Levä on luultavasti tupsulevää, ja postitorvista pääsee eroon joko myrkyttämällä tai petokotilojen avulla, myös jotkut nuoliaiset syö kotiloja, mutta jos kotilot ei silmää häiritse niin ei niistä haittaa ole.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Punalevää. Saat poistettua helpoimmin levän leväbarbeilla, mutta jos akvaariosi on alle 1,20 m pitkä niin ei sinne voi pysyvästi ottaa leväbarbiparvea.
Muussa tapauksessa punalevän saa hitaasti nirhattua turpeella ja/tai hiilidioksidin lisäyksellä. Jos sinulla on emäksisen veden kalasto pienessä altaassa, niin sitten on ehkä vaan parempi sopeutua elämään punalevän kansssa, nyppiä vaan pahimmat pois aina kun jaksaa.

En ole itse mikään postitorvikotilofani. Hävittäisin ne, vaikka ei niistä nyt juuri ole kasveille haittaa kun ovat niin pieniä. Rumia vaan ovat mielestäni.
Päätä itse! Postitorvet voi joko noukkia pois akvasta tai liiskata lasia vasten ja antaa kalojen hoidella raatojen hävitys. Myrkkyä en suosittele käytettäväksi, jos haluat pitää kierteissarvikotilot tai sukaravut joskus hengissä akvaariossasi.
Sakru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sakru »

minulta hävisi nuo kotilot kun akvaan tuli kirsikkasukarapuja.. Olisiko ne syöpötelleet ne öklömönniäiset?
Sama tapahtui ystäväni akvassa kun sinne muutti samaisia rapuloita.
Syökö sukaset niitä, onko kellään muulla kokemusta?
Kaikkea sitä jaksaa ihmetellä kun oikeen päätänsä vaivaa. =D
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Eivät syö. Mulla ainoa allas missä on postitorvikotiloita ongelmaksi asti on keittiön tulisukarapula. Johtuu varmaankin siitä, että siellä ei ole ollut yli sentin pituisia kaloja.
Kirsikkasukarapujen altaasta olen nirhannut postitorvikotiloita myös muutaman vuodessa, mutta siellä asuukin taistoteinejä, joska pistävät ihan kaiken liikkuvan päreiksi, ellei se tajua piiloutua jonnekin.
Arvelisin, että kirsikkasukarapujen poikaset ovat innostaneet sinulla ja ystävälläsi kalat elävän ruoan metsästykseen. Sitten kun kaikki pienet rapuset on popsittu mitä on kiinni saatu, on siirrytty kotiloiden kiusaamiseen. Tai sitten kirsikat ovat syöneet kotiloiden ruoan ja kun ruokaa ei ole ollut ylenmäärin tarjolla, eivät postitorvet ole enää lisääntyneet.
Sakru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sakru »

millia kirjoitti:Eivät syö. Mulla ainoa allas missä on postitorvikotiloita ongelmaksi asti on keittiön tulisukarapula. Johtuu varmaankin siitä, että siellä ei ole ollut yli sentin pituisia kaloja.
Kirsikkasukarapujen altaasta olen nirhannut postitorvikotiloita myös muutaman vuodessa, mutta siellä asuukin taistoteinejä, joska pistävät ihan kaiken liikkuvan päreiksi, ellei se tajua piiloutua jonnekin.
Arvelisin, että kirsikkasukarapujen poikaset ovat innostaneet sinulla ja ystävälläsi kalat elävän ruoan metsästykseen. Sitten kun kaikki pienet rapuset on popsittu mitä on kiinni saatu, on siirrytty kotiloiden kiusaamiseen. Tai sitten kirsikat ovat syöneet kotiloiden ruoan ja kun ruokaa ei ole ollut ylenmäärin tarjolla, eivät postitorvet ole enää lisääntyneet.
Ihan järkeenkäypä selitys varsinkin tuon elävän ruoan metsästyksen osalta.. Kiitos! :o
Kaikkea sitä jaksaa ihmetellä kun oikeen päätänsä vaivaa. =D
alvil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alvil »

patzex kirjoitti:Akvaan on kasvien päälle peieniä esiintymiä mustaa karvaista levää ? Mitä se on ja miten se hävitetään? Lisäksi on ilmeisesti kasvien mukana tullut postitorvikotiloita. Onko nuo postitorvikotilot haitallisia ja pitääkö ne saada häviämään ?
Onko levä pieninä mustina tupsuina? Sitten olis ehkä tupsulevää.
Törmäsin samaan "ongelmaan" kun ostin kasvin eräältä toiselta ihmiseltä tän palstan kautta. En tiennyt ko levästä mitään mutta silmääni se pisti kun olin istuttanut kasvin omaan akvaani.

Koitin sormilla iroitella tupsuja mutta ei ne lähteneet. Nyppäsin kaikki lehdet pois jossa on levää (mietin myös hävittää koko kasvin mutta toistaiseksi vielä seuraan tilannetta) Ei ole levinnyt (ainakaan vielä) muihin kasveihin...

Mulla on sen verran pieni akvaario ettei sinne voi noita leväbarbeja ottaa.

Tietääkseni tuo levä on ehkä vain esteettinen haitta. Näin ainakin kasvin myynyt henkilö sanoi, ettei siitä olis kaloille vaaraa.
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
Aallotar
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Aallotar »

Taitaa olla tupsulevää; omassa 530- litraisessa altaassani oli todella paha tupsulevä ongelma. Sain levät häviämään muutamassa viikossa, kun aloin lisätä päivittäin nestemäistä hiiltä. Hiilen ansiosta myös kasvit on innostuneet kasvamaan ihan hullun lailla.
Tetra83
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tetra83 »

Aallotar: nestemäistä hiiltä? Kerro ihmeessä tarkemmin?! Minulla ei kasvit kasva parhaalla mahdollisella tavalla. Sooriii OT.
Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
Luumunkukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Luumunkukka »

Easycarbo...? Mullakin on sitä, kun myyjä suositteli, kun hankin aika läjän uusia kasveja. Kysyin, että mikä estäisi, ettei levää pääsisi myöhemmin kasvamaan. Tietysti siihen levään vaikuttavat monet asiat. Mutta parempi jättää se osaaviempien selitettäväksi.

Kopioin akvaariopuodin sivulta tämän selosteen:

EasyCarbo on vahva ja tehokas hiilen lähde akvaariokasveille. Riittävä hiilen saanti on kasveille elinehto. Easycarbo voidaan käyttää hiilidioksidilevittemen kanssa tai ilman.

Yleensä jo kahdessa viikossa voidaan havaita selvä parannus kasvien kasvussa.

Easycarbo auttaa kasveja kilpailemaan levien kanssa, jolloin levien kasvu vähenee tehokkaasti.
Juwel 60: 53 l
4 iki-ihanaa kääpiöhamsteria, sekä 1 syrkkipoju ja havannankoira
patzex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja patzex »

alvil kirjoitti:
patzex kirjoitti:Akvaan on kasvien päälle peieniä esiintymiä mustaa karvaista levää ? Mitä se on ja miten se hävitetään? Lisäksi on ilmeisesti kasvien mukana tullut postitorvikotiloita. Onko nuo postitorvikotilot haitallisia ja pitääkö ne saada häviämään ?
Onko levä pieninä mustina tupsuina? Sitten olis ehkä tupsulevää.
Törmäsin samaan "ongelmaan" kun ostin kasvin eräältä toiselta ihmiseltä tän palstan kautta. En tiennyt ko levästä mitään mutta silmääni se pisti kun olin istuttanut kasvin omaan akvaani.

Koitin sormilla iroitella tupsuja mutta ei ne lähteneet. Nyppäsin kaikki lehdet pois jossa on levää (mietin myös hävittää koko kasvin mutta toistaiseksi vielä seuraan tilannetta) Ei ole levinnyt (ainakaan vielä) muihin kasveihin...

Mulla on sen verran pieni akvaario ettei sinne voi noita leväbarbeja ottaa.

Tietääkseni tuo levä on ehkä vain esteettinen haitta. Näin ainakin kasvin myynyt henkilö sanoi, ettei siitä olis kaloille vaaraa.
Niin juuri, pieninä mustina tupsuina esiintyy meikäläisellä
Anskukalafriikki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anskukalafriikki »

Myös mun akvassa mustaa karvamaista levää!!
Auttaako muka oikeasti jos ne liiskaa lasia vasten!!??
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Tälläistäkö levää? Kuva
Olisin ottanut paremman kuvan, mutta kamera ei jostain syystä toiminut -.- Tuollaisessa savi möhkäleessä ja siihen kiinnitetyssä anubiaksessa mulla on tuota samaa levää nykyään tosi paljon. Kuvasta on monta kuukautta, ja nykyään levää on ihan peittävät kerrokset useissa kohtaa, ja sormella tuntuu silkinpehmeältä karvamatolta. Laseissa ja muissa kasveissa hiukan, mutta enimmäkseen tuossa.

Itse käytän hiilarilannoitteena http://www.acuaristica.com/blog/wp-cont ... reen-2.jpg. Tykkään tuosta kovasti, saa kasvit kasvamaan tosi hyvin, mutta tuota leväongelmaa ei kyllä ole kokonaan poistanut. Tosin en sitten tiedä että miten paljon levää olisi ilman tuon käyttöä.

Eipä tuosta levästä ainakaan omasta mielestä ole muuta kuin esteettistä haittaa. laseissa ei näytä kivalta, mutta kun sitä on jossain koristeessa paljon niin näyttää ihan hauskalta.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Anskukalafriikki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anskukalafriikki »

joo! Tuommosta myös mun akvassa! Ei hajuukaan mitä se on. Ja jos sitä oikein läheltä tutkii niin huomaa että se on tumman sinistä! Huomasin vähän aikaa sitten.
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”