Nämä kai niitä äkäsiä sitruunoita ovat?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Nämä kai niitä äkäsiä sitruunoita ovat?
Tervehdys,
Minulle jahkautui tällainen tankki, kun muuan yritys ei sitä kyennyt enää hoitamaan. Kalat tunnistelin web-kuvien perusteella sitruunoiksi - toivottavasti meni oikein. Lähes puolet kaloista ehti valitettavasti kuolla ennen kuin ehdimme hätiin. Toisaalta kaloja on nyt 7 (ainakin 2 naarasta - jos noihin kloppeihin on uskomista) mikä on ymmärtääkseni vieläkin aivan liikaa noin ~500L tankissa (~160x56x56). Ilmeisesti hiekan mukana tuli paha vihersamennus joka helpotti vajaan viikon pimennyksellä vähän ja lopulta hävisi UV-sterilisaattorilla muutamassa päivässä. Hiekasta samennusta nousi vielä pitkään jälkikäteenkin.
Kasvithan altaassa ei pysy joten leväongelma on ilmeinen - nyt veden mukana kulkeva levä(vai itiöt?) kyllä kuolee pois, mutta pintoihin kiinnittyvää ruskeaa levää tuuppaa tulemaan kovaa vauhtia - sterilisaattorista huolimatta. Nykytilan aiheuttamat hommat jokseenkin jo kestää - kun se on lähinnä pientä kasvien korjailua ja n. viikonvälein putsailua. Mutta jokainen neuvon hitunen olisi tervetullutta. Olen tähän asti hoitanut vain pieniä kaloja ja n.100L akvaarioita. Näissä kaloissa on omanlaistaan persoonaa ja näyttävyyttä, vaikka ihan kauniimmasta päästä ne ei ole.
Ne alkavat nyt olla tottuneet uuteen ympäristöön siinä määrin että uskaltavat jo hyökkäillä käsilleni omalla reviirillään. Olen ymmärtänyt että jos tankissa alkaa kutuhommat, niin vähintään evakkoa tarvitaan. Olisin kiinnostunut luovuttamaan/vaihtamaan muutamia yksilöitä näiden kanssa pärjääviin monneihin tms. Muutama pienehkö partamonni altaassa jo onkin - ainakin ne saavat olla rauhassa. Päällä on yksi 58W 10kluxin putki, joka on olettaen liian kirkas näille kaloille - pelkäävät pinnastasyömistä ja majailevat pääosin pohjalla kunnes valot sammuvat. Toinen putki on tavallinen kellertävän sävyinen joka on ollut poissa päältä. Olin ajatellut siihen vaihtoehdoksi marine-tankkeihin suunnattua kuuvalo-putkea.
Kuvissa ei vielä ole juurakkoa jonka juuri lisäsin uudeksi "reviiri"-kohteeksi - sellaista nämä tuntuivat ainakin kaipaavan. Pomo näkyy laavakivien välissä - se päästää toistaiseksi kyllä muutkin sinne hädän hetkellä. Kasveille olen harkinnut ruukkuja, tms sitomis menetelmiä. Kalat kaivavat "pesäkoloaan" aina pohjalasiin asti - välittömästi siivoilun ja peittelyn jälkeen.
Minulle jahkautui tällainen tankki, kun muuan yritys ei sitä kyennyt enää hoitamaan. Kalat tunnistelin web-kuvien perusteella sitruunoiksi - toivottavasti meni oikein. Lähes puolet kaloista ehti valitettavasti kuolla ennen kuin ehdimme hätiin. Toisaalta kaloja on nyt 7 (ainakin 2 naarasta - jos noihin kloppeihin on uskomista) mikä on ymmärtääkseni vieläkin aivan liikaa noin ~500L tankissa (~160x56x56). Ilmeisesti hiekan mukana tuli paha vihersamennus joka helpotti vajaan viikon pimennyksellä vähän ja lopulta hävisi UV-sterilisaattorilla muutamassa päivässä. Hiekasta samennusta nousi vielä pitkään jälkikäteenkin.
Kasvithan altaassa ei pysy joten leväongelma on ilmeinen - nyt veden mukana kulkeva levä(vai itiöt?) kyllä kuolee pois, mutta pintoihin kiinnittyvää ruskeaa levää tuuppaa tulemaan kovaa vauhtia - sterilisaattorista huolimatta. Nykytilan aiheuttamat hommat jokseenkin jo kestää - kun se on lähinnä pientä kasvien korjailua ja n. viikonvälein putsailua. Mutta jokainen neuvon hitunen olisi tervetullutta. Olen tähän asti hoitanut vain pieniä kaloja ja n.100L akvaarioita. Näissä kaloissa on omanlaistaan persoonaa ja näyttävyyttä, vaikka ihan kauniimmasta päästä ne ei ole.
Ne alkavat nyt olla tottuneet uuteen ympäristöön siinä määrin että uskaltavat jo hyökkäillä käsilleni omalla reviirillään. Olen ymmärtänyt että jos tankissa alkaa kutuhommat, niin vähintään evakkoa tarvitaan. Olisin kiinnostunut luovuttamaan/vaihtamaan muutamia yksilöitä näiden kanssa pärjääviin monneihin tms. Muutama pienehkö partamonni altaassa jo onkin - ainakin ne saavat olla rauhassa. Päällä on yksi 58W 10kluxin putki, joka on olettaen liian kirkas näille kaloille - pelkäävät pinnastasyömistä ja majailevat pääosin pohjalla kunnes valot sammuvat. Toinen putki on tavallinen kellertävän sävyinen joka on ollut poissa päältä. Olin ajatellut siihen vaihtoehdoksi marine-tankkeihin suunnattua kuuvalo-putkea.
Kuvissa ei vielä ole juurakkoa jonka juuri lisäsin uudeksi "reviiri"-kohteeksi - sellaista nämä tuntuivat ainakin kaipaavan. Pomo näkyy laavakivien välissä - se päästää toistaiseksi kyllä muutkin sinne hädän hetkellä. Kasveille olen harkinnut ruukkuja, tms sitomis menetelmiä. Kalat kaivavat "pesäkoloaan" aina pohjalasiin asti - välittömästi siivoilun ja peittelyn jälkeen.
- Liitteet
-
- sitruunat3.JPG (27.77 KiB) Katsottu 2894 kertaa
-
- sitruunat2.JPG (31.42 KiB) Katsottu 2882 kertaa
-
- sitruunat_koko.JPG (33.21 KiB) Katsottu 2896 kertaa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: Nämät kai niitä äkäsiä sitruunoita ovat ?
Mielestäni ovat sitruunakirjoahvenia, kai sitä "vaaleanpunaista" värimuotoa. Itse ne ole mikään kirjoahvenekspertti, enkä edes -harrastaja, joten joku muu voi korjata. Jos siis ovat sitikoita, tässä vähän luettavaa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Nämä kai niitä äkäsiä sitruunoita ovat?
Kannattaa koittaa antaa muutama pois.Noille olsi suositus, että 225/ per pyrstö.
Kannattaa haulla laittaa siellä saa paljon tietoa.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=82393
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... akirj%252A
Kannattaa haulla laittaa siellä saa paljon tietoa.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=82393
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Joku joku ei ole rikki, sitä ei kannata korjata. Jos nuo kaikki menevät tuolla ok ilman suurempia kähinöitä, anna olla. Voi nimittäin olla, että "kauhun tasapaino" pitää pojat kurissa mutta jos vähennät niitä niin voi alkaa isompikin sotatila. Henkisesti kannattaa kyllä silti varautua että ongelmia tulee, oli niitä sitten kaksi tai kuusi samassa altaassa. Pahimmillaan tarvit jokaiselle sitruunalla oman altaan.
/jari
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Ovat sitruunoita...ja taidanpa tietää tapauksen...
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Viesti:
Olen nähnyt vastaavan virityksen toimivan moneen otteeseen, joskin hieman isommassa altaassa ja useammalla kalalla. Linkki aiempaan viestiini aiheesta:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... tart=45url
En siis muuttaisi mitään minäkäään niin pitkään kuin tuo kokoonpano toimii. Tuollaiselle kalakilomäärälle olisi tosin hyvä olla melkoisen tehokas suodatus ja tiheät vedenvaihdot...
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... tart=45url
En siis muuttaisi mitään minäkäään niin pitkään kuin tuo kokoonpano toimii. Tuollaiselle kalakilomäärälle olisi tosin hyvä olla melkoisen tehokas suodatus ja tiheät vedenvaihdot...
-
- Starting Member
- Viesti:
Nämä olivat varmaan muuton jälkeen peloissaan uudessa ympäristössä toistakuukautta. Nyt kaikkein pienimmätkin käyvät päälle kun menen putsailemaan niiden reviireitä. Isompien kanssa saa varoa etteivät satuta itseään kun tarraavat kiinni kunnon hammasrivistöllä
. Kerran tälläaikaa on tapahtunut jonkinlainen reviirien uudelleen jako, mikä alkoi siitä kun siirsin altaassa olevia laavakiviä. Yksi isoimmista antoi toisille kyytiä kolmisenpäivää - ja nyt sillä on yksistään noin 40% altaasta. Laavakivet eivät taida oikein sopia näille kaloille - tuittupäisinä kun repivät suomunsa niihin. Satunaisesti olen huomannut joitain sen tyylisiä jälkiä.
Itelle nämä on kyllä viihdyttäviä otuksia, mutta heti kun huoneessa on enemmän liikkujia ja valot kirkkaalla kalat makaavat pääosin paikoillaan. Ja kun jotain pelästyvät, saa odotella seuraavaan päivään että taas liikkuvat. Ei siis kovin vieraanvaraisia esiintyjiä.

Itelle nämä on kyllä viihdyttäviä otuksia, mutta heti kun huoneessa on enemmän liikkujia ja valot kirkkaalla kalat makaavat pääosin paikoillaan. Ja kun jotain pelästyvät, saa odotella seuraavaan päivään että taas liikkuvat. Ei siis kovin vieraanvaraisia esiintyjiä.
-
- Senior Member
Ehdottomasti komppaan Topia ja JJVi:tä: ei muutoksia kokoonpanoon. Vähimmäislitraehdotukset ynnämuut saa heittää romukoppaan, jos tuo paletti pysyy keskenään hengissä. Veikkaan, että ongelmia tulee, mutta niitä tulee, oli sitruunoita kaksi tai seitsemän. Mutta luulen toisaalta, että tuo kaaooksen tasapaino saattais toimiakin. Laavakivi ei kuulosta parhaalta maholliselta, olisko isot karahkat parempia? Mutta kovin on allas pieni pakoon pääsemiseksi, ja suodatus / vedenvaihto pitää olla korkealla tasolla. Siis erittäin.
Komeita sitruunoita!
Komeita sitruunoita!
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-
- Starting Member
- Viesti:
Yhdyn itsekkin tähän kantaan ja jatkan rauhassa kaloihin tutustumista koska hyvin näyttävät voivan. Olen sisustanut allasta uudelleen mutta laavakivet on edelleen siellä - jostain pitäsi pongata muutama iso esim. saviputki koloksi. Piilopaikkoja on, mutta silloin tällöin joku nyyhkyttää nurkkassa - vai mistähän on kyse kun möllöttää pää ylöspäin kulmassa letkujen ja lämppärin seassa (ja lähtee kyllä sieltä syömään ihan hyvinvoivan oloisesti). Laitoin liuskekiveä "katoiksi" laavakivien päälle ja alkaa olla jo maksimi rasitus mitä uskallan altaassa pitää. Kasveista kokeilin viimeisenä isoa tiikerilummetta, joka on vielä hengissä - mutta muutama oksa on revitty. Mangroveen juurrutettu keihäslehtilaji on ainoana saanut kasvaa jotenkuten.Veikkonen kirjoitti:Ehdottomasti komppaan Topia ja JJVi:tä: ei muutoksia kokoonpanoon. Vähimmäislitraehdotukset ynnämuut saa heittää romukoppaan, jos tuo paletti pysyy keskenään hengissä. Veikkaan, että ongelmia tulee, mutta niitä tulee, oli sitruunoita kaksi tai seitsemän. Mutta luulen toisaalta, että tuo kaaooksen tasapaino saattais toimiakin. Laavakivi ei kuulosta parhaalta maholliselta, olisko isot karahkat parempia? Mutta kovin on allas pieni pakoon pääsemiseksi, ja suodatus / vedenvaihto pitää olla korkealla tasolla. Siis erittäin.
Komeita sitruunoita!
Voisin laittaa kalat kerralla isompaan pyttyyn - olen katsellut käytettynä pitkänmallista ja kapeeta allasta joita tuntuu olevan vaan melko vähän. Sinne voisi ottaa sitten kaveriksi jonkun plekon joka ei kaihda sitruunoja. Nyt altaassa on menestynyt yksi partamonni