Nyt kun uusi allas on tulossa, on aika siirtää haaveet seuraavaan projektiin:
Illalla heräsi ajatus ns jokialtaasta. Joko aasia tai eteläameriikka/amazon biotooppi. Ajatuksena olisi laittaa yhdelle seinälle 4 - 4.5 metrinen joenpätkä. Alla on 40cm betonilaatta, joten paino ei oo ongelma. Vesi on lähellä ja lämpö melko tasainen ympäri vuoden. Tuosta noin äkkiä laskien tilavuutta tulisi (400 x 40(k) x 60(l)) reilut 9000 litraa... saako tuommosita enää teetettyä? Kuinka kovasti tuossa pitää tekniikkaan satsata, että onnistuisi?
Tämä on tulevaisuuden haave toteutuu, jos toteutuu, joskus muutaman vuoden kuluessa, kunhan ensin edes pikkuisen ymmärtäisi mihin on ryhtymässä... ja onko jossain jo juttuja tuollaisista altaista?
Jokiallas 9000l
Valvoja: Moderaattorit
Re: jokiallas 9000l
Jos noi mitat on senttejä, on tilavuus likemmäs ehkä tuhatta litraa... 960.
-Gone fishing-
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Joo eli tuo on siis lähemmäs 960 litraa.. Mutta eikös tuota leveyttä (ja miksei korkeuttakin) voisi olla enemmän. Jos laitat "joen" rannalle kasveja, niin mitä isompi pohjapinta-alakin nin sitä parempi...aloitus kirjoitti:Nyt kun uusi allas on tulossa, on aika siirtää haaveet seuraavaan projektiin:
Illalla heräsi ajatus ns jokialtaasta. Joko aasia tai eteläameriikka/amazon biotooppi. Ajatuksena olisi laittaa yhdelle seinälle 4 - 4.5 metrinen joenpätkä. Alla on 40cm betonilaatta, joten paino ei oo ongelma. Vesi on lähellä ja lämpö melko tasainen ympäri vuoden. Tuosta noin äkkiä laskien tilavuutta tulisi (400 x 40(k) x 60(l)) reilut 9000 litraa... saako tuommosita enää teetettyä? Kuinka kovasti tuossa pitää tekniikkaan satsata, että onnistuisi?
Tämä on tulevaisuuden haave toteutuu, jos toteutuu, joskus muutaman vuoden kuluessa, kunhan ensin edes pikkuisen ymmärtäisi mihin on ryhtymässä... ja onko jossain jo juttuja tuollaisista altaista?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Kolme ja puoli metrisestä tankista olen kuullut, mutta eipä 4,5 pitäisi olla ongelma jos lasit tulevat tehtaalta 6m pätkissä. Tuon verran matalaan altaaseen riittäisi suht ohut 12mm lasikin hyvin kunhan on yläreunasta reilusti tuettu. Tekniikaltaan tuo tuskin kummempia vaatisi, virtausta siihen ei kunnolla saa kokomatkalle, mutta yrittää voi laittamalla suodatuksen ulostulon eri päähän kuin paluun. Suodatus joko ulkosuodattimin, valuttamalla tai ala-altaalla.
Valaisimiakaan ei tarvitse miettiä, 4-5 70W monimetallia. Jotkut maksavat yhestä valaisimesta 20€ toiset haluavat merkkilisää ja maksavat 300€. Oma valinta.
Valaisimiakaan ei tarvitse miettiä, 4-5 70W monimetallia. Jotkut maksavat yhestä valaisimesta 20€ toiset haluavat merkkilisää ja maksavat 300€. Oma valinta.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Puhutteko nyt siitä 9000l vai alle 1000 litraisesta tankista? Onko otsikossa 1 nolla liikaa? Ajattelin otsikon perusteella että kylläpä tulee iso allas! 

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Itse ainakin luin "jatkoviestit" sen perusteella, että altaan koko on tuo aloittajan antamien mittojen mukaan laskettu n. 960 litraa. Sitten tein pienen ajatusleikin; miltä näyttäisi neljä metriä pitkä allas, jonka tilavuus on 9000 litraa.. Huu.-matokani- kirjoitti:Puhutteko nyt siitä 9000l vai alle 1000 litraisesta tankista? Onko otsikossa 1 nolla liikaa? Ajattelin otsikon perusteella että kylläpä tulee iso allas!
Eiköhän tämä ollut tässä..
Hups... yks nolla lipsahti liikaa... sorppa. siis reilut 900 litraa... sitä kun on liikaa haaveissa, niin mikä tahansa menee läpi, varsinkin kun itse kirjoittaa.
-----------------------
Ja nyt olen ihan myyty noista monimetalleista, kun olen asiaan täällä ja livenä tutustunut.
Kiitos kaikille nokkelille, jotka "pikkuvirheen" huomasitte...
-----------------------
Joo. Ajattelin, että josko sinne voisi lätkäistä muutaman sisäsuodattimen ihan vaan tuomaan matkalle virtausta ja kaksi ulkosuodatinta, jotka ottavat vettä toisesta päästä ja palauttavat toiseen. Jotenkin visiossa on sivukuva joenpenkasta, jossa takaosa on lähellä veden pintaa ja etuosa melkein pohjaa vasten. Semmoinen penkere. Sain perheeltä jopa luvan suunniteluun, paikka kun on lattiakaivon ja vesieristeen kanssa melkoisen turvallinen. (meilläkö vainoharhaista porukkaa, miten niin?)Thompson kirjoitti: virtausta siihen ei kunnolla saa kokomatkalle, mutta yrittää voi laittamalla suodatuksen ulostulon eri päähän kuin paluun. Suodatus joko ulkosuodattimin,
Ja nyt olen ihan myyty noista monimetalleista, kun olen asiaan täällä ja livenä tutustunut.
Kiitos kaikille nokkelille, jotka "pikkuvirheen" huomasitte...