Eli veljeni muutti ja jätti minulle akvaarionsa, joka oli aivan karmeassa kunnossa. Siellä ei ole pariin vuoteen pysynyt hengissä kuin 3 kalaa (piikkisilmä ja kaksi monnia joista ainakin toinen melko varmasti partamonni, toisesta en tiedä, Partamonni melko iso, tarkkaa kokoa en tiedä, koska se ei juuri luolastaan tule ulos. Toinen pieni ja vilkas musta monni...) jotka ovatkin meillä sitten olleet alusta asti eli ainakin 5-6 vuotta. Kaikki muut ovat kuolleet tai kadonneet mystisesti aina jonnekin. Meillä on ollut tietämistäni lajeista ainakin: platyja 2 kertaa, ensimmäisellä ne elivät pitkään ja saivat pari poikastakin. Platyt olivat siis ihan ensimmäisiä kaloja akvaariossa ja elivät pitkään. Toisella kerralla kun meillä platyja oli ne kuolivat melko pian. Lisäksi on ollut neontetroja, jotain intiaanitertoja tms., ja joitain neontetran näköisiä pikku kaloja. Kaikki nämä ovat olleet sen kerran jälkeen kun veljeni siivosi akvaarion kokonaan, joten luultavasti kuolivat sitten siihen kun tulivat suoraan akvaarioon jossa ei ollut vielä bakteerikanta kehittynyt. En sitten tiedä millä ilveellä nämä tämänhetkiset kalat ovat kaikki vuodet sinnitelleet.
Siivosin akvaarion, laitoin uudet hiekat yms... En siis tosiaan tiedä akvaariosta mitään (tai nyt tiedän enemmän kun olen tätä palstaa selannut)

Ja ovat raukat kerran ennenkin selvinneet jopa ihan täydellisestä vesien ja hiekan vaihdosta.
Akvaarion koko on noin 100l. Veden lämpötila on 27-28 astetta. Mistään ph arvon yms. mittauksista en ollut ikinä ennen kuullutkaan ennenkuin mukava akvaariokaupan myyjä niistä kertoi. Aion kyllä ostaa ne mittaus laitteet viikonloppuna mikäli vain pääsen kauppaan. Akvaariokaupan myyjä myös antoi ainetta jonka pitäisi kiihdyttää sen bakteeriston kasvua akvaariossa.
Kalat ehkä kuolleet sen takia ennen, ettei veljeni mitään vesiä vaihdellut kerran viikossa saati mittaillut veden arvoja. Itse tahtoisin nyt oppia hoitamaan noita kaloja kunnolla ja tietää mitä muita kaloja sinne voisin hankkia kunhan olen nyt varmistanut että nuo vanhat selviävät hengissä tästä veden lisäily projektista ja kun akvaarion vesi on kypsynyt.
Tämänhetkiset kaikki akvaariossa olevat/akvaarioon liittyvät tarvikkeeni ovat:
4 kasvia joiden nimiä en tiedä (tosin yksi on tekokasvi)
1 pieni kanto ja 1 pieni luola
Luonnon kiviä pohjalla koristeina
Pohja on vaaleaa/valkoista pientä kiveä
Ruokana on ihan marketista ostettuja hiutaleita tämän hetkisille kaloille ne eivät taida olla oikeaa ruokaa...
Baktalysaattori ainetta
Lämpömittari
Suodatin (se on sentään uusi ja toimii)
Säälittävät varusteet tiedän

elikkä siis mikä ruoka olisi tämän hetkisille paras, (tosin vähään aikaan en saa niille kuulemma ruokaa antaa veden takia.) entä sitten kun ostan muitakin kaloja, siis sellaisia ei pohjakaloja?
Mitä kasveja suosittelisitte (ihan nimellä saisi ehdottaa kasveja että osaisin kaupassa kysyä niitä sitten)? Kuinka paljon kasveja kannattaa laittaa?
Kantoja yms. piilo paikkoja ostan tietysti lisää... Tuo tämän hetkinenkin kantokin niin säälittävä "piilo"...
Minkälainen kalasto tuonne sopisi? Värikkäitä kaloja olisi mukava saada, ehkä jotain parvikaloja? Mielellään keskittyisin enempi yhteen tai kahteen kalalajiin joilla suht. samat vaatimukset elinolosuhteiden suhteen.
Mitkä kaikki vesi arvojen mittauslaitteet ovat tarpeen?
Kuinka paljon vettä kannattaa kerralla vaihtaa 100l akvaariosta?
Mitä muuta olisi hyvä osata?
Viikonloppuna tai minun olisi mahdollista noita tarvikkeita ostella, kaloja tosin vasta kun tämä vesioperaatio on loppu.
Palstalta olen jo saanut paljon uutta tietoa ja innostunut näistä otuksista kovasti! Kiitos jos jaksatte auttaa minua ja kalojani

-----
Lisäsin suodattimen listaan (ja on akvaarion päällä iso akvaario lamppukin)
--------------------------
Kirjoittaja Monami » 00:04, 14.08.2009
Niin ja nyt pitää vielä sanoa etten ole enää varma tuon isonkaan monnin lajista kun katselin kuvia... Sitä kun ei juuri näe. Partamonnin kuvauksessa ainakin luki että uros viihtyy omassa kolossa? Ja tämä on tosiaan koko ikänsä kökättänyt aina samassa luolassa.
Ja pieni monni ei siis mikään koko musta vaan vähän rusehtavakin ehkä ja sillä on paljon pieniä vaaleita täpliä. Koetan huomenna napata kuvaa niistä. Piikkisilmästä olen kyllä varma että se on piikkisilmä.