Tiikerinuoliaisia 150x60x60 akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Tiikerinuoliaisia 150x60x60 akvaarioon?
Tervehdys kaikille!
Ollaan hankkimassa akvaariota ja 150cmx60cmx60cm olisi oikeastaan maksimikoko mikä pystytään ottaan asuntoon eli senlaista käyn katsomassa.
Kysymys kuuluu että voiko sinne ottaa Tiikerinuoliaisia siinä mielessä että niillä olisi jotain edellytyksiä elellä siellä?Minkä kokoisen parven niitä voisi hankkia x kpl?
Akvaariossa ei ole entuudestaan mitään kaloja jne vaan se perustetaan puhtaalta pöydältä. Noita tiikerinuoliaisia olen aina halunnut.
Voisiko joku suositella jotain muuta nuoliaislajia? En halua hirveän pieniä/erakoita ja pelkästään piiloissa viihtyviä nuoliaisia.
P.S ei tarvitse vaivautua neuvomaan käyttämään etsi-toimintoa ellei ole joku todella hyvä linkki tai topicki. Käytän sitä kyllä ja paraikaa lueskelen viestiketjuja täältä puolelta etiä päin tasaista tahtia.
Kiitoksia etukäteen mahdollisista vastauksista!
Ollaan hankkimassa akvaariota ja 150cmx60cmx60cm olisi oikeastaan maksimikoko mikä pystytään ottaan asuntoon eli senlaista käyn katsomassa.
Kysymys kuuluu että voiko sinne ottaa Tiikerinuoliaisia siinä mielessä että niillä olisi jotain edellytyksiä elellä siellä?Minkä kokoisen parven niitä voisi hankkia x kpl?
Akvaariossa ei ole entuudestaan mitään kaloja jne vaan se perustetaan puhtaalta pöydältä. Noita tiikerinuoliaisia olen aina halunnut.
Voisiko joku suositella jotain muuta nuoliaislajia? En halua hirveän pieniä/erakoita ja pelkästään piiloissa viihtyviä nuoliaisia.
P.S ei tarvitse vaivautua neuvomaan käyttämään etsi-toimintoa ellei ole joku todella hyvä linkki tai topicki. Käytän sitä kyllä ja paraikaa lueskelen viestiketjuja täältä puolelta etiä päin tasaista tahtia.
Kiitoksia etukäteen mahdollisista vastauksista!
Re: Tiikerinuoliaisia 150x60x60 akvaarioon?
Se on vähän siinä ja tossa... Itselläni on kymmenen tikrun parvi 200*60*60 kokoisessa altaassa. Suurimmat noista nuoliaisista on parikymmentä senttisiä möllyköitä. Noille isoimmille tuo oma altaanikin näyttää pienehköltä, kun pistävät täyden rallin käyntiin..
Suolaista, mutta niin makeaa...
Kiitoksia ensimmäisestä vastauksesta. Samankaltaista kommenttia olen lukenut tähän mennessä luetuista keskusteluista.
Klovninuoliainen olisi toinen kiinnostava vaihtoehto ja se ilmeisesti ei kasva niin isoksi ~15cm ?!?
Olisiko jollain antaa linkkivinkkiä tai kommenttia tuosta klovninuoliaisesta?
Onko se eloisa kala?
Klovninuoliainen olisi toinen kiinnostava vaihtoehto ja se ilmeisesti ei kasva niin isoksi ~15cm ?!?
Olisiko jollain antaa linkkivinkkiä tai kommenttia tuosta klovninuoliaisesta?
Onko se eloisa kala?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Nyt mut lynkataan täällä, kun sanon näin, mutta kyllähän se tiikerinuoliaisten kasvu 20cm jötiköiksi kestää aika monta vuotta, eli periaatteessa tuo sinun tankkisi menee kyllä niille aika pitkään (mutta tietenkään kaloja ei saisi ostaa sillä perusteella, että myy ne pois, kun kasvavat liian isoiksi, kunhan vaan huomioin, että sellainen 5cm pitkä tikru ei tarvitse 2m allasta ja siinä vaiheessa, kun ovat liian isoja, voi elämäntilanteesi olla sellainen, että saat hankittua niille vaikka 3metrin altaan).
Itse olen myös katsellut klovninuoliaisia, mutta päädyin sitten raitanuoliaisiin ja olen todella tyytyväinen valintaani. Ovat aktiivisia ja vilkkaita kaloja, saisit niitä myös kunnon parven altaaseesi. Tietenkään väritys ei ole niin hauska kuin klovneilla, mutta ei se näkyvyyttä haittaa.
Itse olen myös katsellut klovninuoliaisia, mutta päädyin sitten raitanuoliaisiin ja olen todella tyytyväinen valintaani. Ovat aktiivisia ja vilkkaita kaloja, saisit niitä myös kunnon parven altaaseesi. Tietenkään väritys ei ole niin hauska kuin klovneilla, mutta ei se näkyvyyttä haittaa.
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
Kävin eilen katselemassa klovninuoliaisia. Oikein hauskoja kavereita, ne olivat paljon vilkkaampia kuin muut (Akvaariolinna Vantaa) kaupan nuoliaiset. Tiikerinuoliaisia oli useassa altaassa, eivät olleet klovnien kanssa samassa. Klovninuoliaiset ei säikkyneet yhtään vaikka olivat vielä tosi pieniä.
En ole vielä toviin ottamassa mitään elävää akvaarioon, kunhan nyt saa sellaisen sisustuksen mistä tykkää.
Niin, tuo on yksi ihan hyvä pointti että ottaa kasvamaan, todennäköisesti tilaa tulee olemaan 2m+ altaalle kun pääsee muuttamaan pois kerrostalosta omaan kämppään x vuoden päästä.
Mutta toisaalta kun nyt on tullut tuo pönttö hankittua niin joidenkin vuosien päästä olisi hyvä kattoa onko vielä haluja niille Tiikerinuoliaisille ja hommata sitten riittävän kokoisen altaan niille. Eli ei hirveästi huvita hankkia mitään jos tietää ettei sitä voi pitää.
En oikein muita kaloja haluaisi kuin tuon nuoliaisparven. Joku pieni tetra (esim. neontetra) ja piikkisilmät olisi ainoa mitä kiinnostaisi ottaa niiden kaveriksi.
En ole vielä toviin ottamassa mitään elävää akvaarioon, kunhan nyt saa sellaisen sisustuksen mistä tykkää.
Niin, tuo on yksi ihan hyvä pointti että ottaa kasvamaan, todennäköisesti tilaa tulee olemaan 2m+ altaalle kun pääsee muuttamaan pois kerrostalosta omaan kämppään x vuoden päästä.
Mutta toisaalta kun nyt on tullut tuo pönttö hankittua niin joidenkin vuosien päästä olisi hyvä kattoa onko vielä haluja niille Tiikerinuoliaisille ja hommata sitten riittävän kokoisen altaan niille. Eli ei hirveästi huvita hankkia mitään jos tietää ettei sitä voi pitää.
En oikein muita kaloja haluaisi kuin tuon nuoliaisparven. Joku pieni tetra (esim. neontetra) ja piikkisilmät olisi ainoa mitä kiinnostaisi ottaa niiden kaveriksi.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mulla on samankokoisessa akvassa 3 tiikerinuoliaista. Ovat vielä pieniä n. 6 cm, eikä tilasta ole puutetta. Vuodenvaihteessa kun tulivat 3 cm kokoisina sintteinä upposivat akvaarioon ja tietysti piilottelivatkin kun altaassa ei ollut muita kaloja. Halusin myös nimenomaan näitä nuoliaisia ja muista akvaarion kaloista ei vielä ollutkaan suunnitelmia. Kun sitten sattumankauppana meille tuli muutama vilkas tiikeribarbi akvaarioon, nuoliaiset tulivat piilostaan ja lyöttäytyivät barbien kanssa samaan parveen. Nykyisin altaassa on 9 kpl tiikeribarbeja, 3 tiikerinuoliaista ja kaksi lehtikalaa. Tiikerinuoliaiset ovat koko ajan esillä, uivat päästä päähän barbiparvessa ja ovat tosiaan hauskaa seurattavaa!
Eli pelkästään tiikerinuoliaisia jos ajattelit altaaseen, ne ainakin mun tapauksessa olisivat piilotelleet luultavammin kaiket ajat. Lisäksi oppivat syömään paljon monipuolisemmin kun ahneet barbit näyttivät mallia
Tuolta mun kotisivun linkistä löytyy mm. kuvia ja video akvaarion elämästä (450-akva)
Eli pelkästään tiikerinuoliaisia jos ajattelit altaaseen, ne ainakin mun tapauksessa olisivat piilotelleet luultavammin kaiket ajat. Lisäksi oppivat syömään paljon monipuolisemmin kun ahneet barbit näyttivät mallia

Tuolta mun kotisivun linkistä löytyy mm. kuvia ja video akvaarion elämästä (450-akva)
-
- Starting Member
Juu, en tietenkään kehoita ketään hankkimaan kaloja, jos tietää, ettei niille ole tulossa sopivaa akvaariota, paljon fiksumpaa on tehdä kuten sanoit, eli odotella ja katsoa, josko kiinnostus säilyy. Ja totta on myös, että pienessä parvessa tiikerinuoliaiset ovatkin säikkyjä ja piilottelevia (ainakin omani olivat) eli niitä pitäisi olla tarpeeksi monta. Omani vilkastuivat selvästi vasta parviluvun noustessa lähemmäs kymmentä (nyt 13).
Hyvä valinta nuoliaisten kanssa on mielestäni kardinaalitetrat (neontetrat tykkää viileemmästä vedestä) ja piikkisilmät on myös aivan mahtavia kaloja! Niinhän sitä kannattaakin akvaarionsa rakentaa, että ottaa jonkun päälajin ja sitten pikkuhiljaa miettii, mitä muuta ehkä haluaisi.
Hyvä valinta nuoliaisten kanssa on mielestäni kardinaalitetrat (neontetrat tykkää viileemmästä vedestä) ja piikkisilmät on myös aivan mahtavia kaloja! Niinhän sitä kannattaakin akvaarionsa rakentaa, että ottaa jonkun päälajin ja sitten pikkuhiljaa miettii, mitä muuta ehkä haluaisi.
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
Joo. Hyvä pointti oli kuitenkin tuo "ota kasvamaan" ja myöhemmin. Kyllä ihan mahdollista olisi myös se että ottaa isomman akvaarion myöhemmin kun on enemmän tilaa.
Mutta voip olla että suunnitelmat muuttuvat vielä kalojen osalta, täytyy nyt rauhassa miettiä vielä. Menee kuitenkin vielä pitkään ennenkuin saa akvaarion siihen kuntoon että voi alkaa kypsyttelemään sitä. 95% varmuudella otan noita nuoliaisia ja tiikerinuoliaisia olen aina halunnut.
---------------------------
Mitenkäs noiden nuoliaisten vedenlämpötila? Mistä ne tykkäisivät eniten?
Ihan kuin eilen olisi ollut juttua Akvaario Linnassa että pitäisivä hieman viileämmästä..
pH 5,0–7,5, lämpötila 25–30 °C, pehmeä vesi (dH alle 10).
Eli vedenlämpötila olisi lähempänä tuota 25 kuin 30 celsiusta.
Voi olla että muistan väärin mutta sellainen fiilis jäi jutustelusta.
Mutta voip olla että suunnitelmat muuttuvat vielä kalojen osalta, täytyy nyt rauhassa miettiä vielä. Menee kuitenkin vielä pitkään ennenkuin saa akvaarion siihen kuntoon että voi alkaa kypsyttelemään sitä. 95% varmuudella otan noita nuoliaisia ja tiikerinuoliaisia olen aina halunnut.
---------------------------
Mitenkäs noiden nuoliaisten vedenlämpötila? Mistä ne tykkäisivät eniten?
Ihan kuin eilen olisi ollut juttua Akvaario Linnassa että pitäisivä hieman viileämmästä..

Eli vedenlämpötila olisi lähempänä tuota 25 kuin 30 celsiusta.
Voi olla että muistan väärin mutta sellainen fiilis jäi jutustelusta.
-
- Elite Member
Kyllähän se lämpimän veden kala on.
-
- Junior Member
http://www.loaches.com/
Tikruille 25-30c... tuolta hoito-ohjeet tavallisimmille nuoliaisille.
älä -ota kasvamaan-![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tikruille 25-30c... tuolta hoito-ohjeet tavallisimmille nuoliaisille.
älä -ota kasvamaan-
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
-
- Elite Member
Ohoh! Unohtui näimmä nuo asteet tuolta!
24c-28c on Varjon kirjan haarukka.