Loistokääpiöahvenen kutu?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VSK
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Loistokääpiöahvenen kutu?

Viesti Kirjoittaja VSK »

Loistokääpiökolmikko (1k+2n) ollut vasta muutaman päivän ja jo nyt toinen naaras
vallannut yhden kapean luolan jossa vierailee toistuvasti muutaman sekunnin välein
eikä poistu kauaksi luolan suuaukolta.

Voisiko jo olla kyseessä kutu vai onko kyseessä mahdollisesti jonkinlaiset harjoitusrituaalit?

Onko yleensä kokemuksia loistokääpiöahvenen kudusta?
kumali
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Loistokääpiöahvenen kutu?

Viesti Kirjoittaja kumali »

vastaan tänne tuohon inkkarisulka-ketjuun lähettämääsi viestiin, muistelinkin että tästä oli kysymys.. Olosuhteista sen verran että vesiarvot: ph 6.6-6.8, lämpö 26c, nitraatit max 12,5. Vesi hieman humus. Juuri vedenvaihdon jälkeen. Kosiskelua ollut pari päivää jo ennen tätä. Naaraista näki mielestäni että masut pullottivat. Samoin ehkä koiraan. Ruokinta ollut reipasta ennen tätä.
Toinen n kuti kannon onkaloon, en näe kutua, on sen verran syvällä. Todistin kyllä käyttäytymistä ja värejä kun maha pömpöllä naaras aina koiraan ilmaantuessa kääntyi miltei selälleen ja jopa hieman pyörähteli, seuraavana päivänä masu oli ihan normaali ja värit tummemmat, plus että naaras istui onkalossaan ja välillä tuli kurkkaamaan ja hätyyttämään monnisia sun muita nuohoojia. Toisen naaraan kutu tehtiin kiven sivuun, silloin näin kutuhetkellä kuinka olivat vierekkäin ja naaras laski munia. Tai naaraan takapuolesta ainakin silmin todistettaessa yksi mätimuna. Enempää en uskaltanut häiritä ja kiven kutureuna on takalasia kohden joten en näe mikä on tilanne. Nyt ne ovat kadonneet tai sitten eivät. Kirjoitin tuosta mitä tästä on seurannut, ketjun "kääpiöahventen perheriita?". Kannattaa lukaista ;) saas nähdä miten tämä ensimmäinen kutu päättyy. Olen kuitenkin päättänyt että jälkikasvua saisivat hankkia, sen verran nättejä ovat!
nam
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nam »

Mulla loistokääpiöahvenpari kutee n. kerran viikossa. Uros ei osallistu ollenkaan kudun vahtimiseen, vaan jos se tulee lähelle, naaras alkaa näykkimään ja häätämään urosta pois. Uros kuitenkin ärhentelee muille kaloille satunnaisesti. Siinä vaiheessa kun naaras ei meillä enää häädä urosta, ruukussa ei enää ole kutua (se on syöty) ja seuraavaa aletaan valmistelemaan.

Mun mielestä hyvä sivu loistokääpiöaventen kutu- ja muista puuhista:
http://www.seriouslyfish.com/profile.ph ... izii&id=65" onclick="window.open(this.href);return false;
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Mä tossa kattelin tonne loistojen valtaamaan luolaan taskulampulla ja siellä oli luolankatossa kutua. Naaras on tässä nyt parin päivän sisällä vaihtanut kyljen kuviointiaan useaan otteeseen. Eli taitaa olla todellinen kutu menossa.
Nyt vaan mietityttää että miten tuon muun seuran kanssa. Kavereina niillä on neontetroja joita naaras häätää luolan läheltä pois. Naaras ei tosiaan tule pahemmin enää tuolta luolasta ulos. Suu aukolle se tulee ja tekee pienen pyrähdyksen vähän kauempana ja taas takasin luolaan. Ukkeli haahuilee toisaalla.

Lähinnä mietityttää että miten nuo poikaset pärjää tuossa seurassa vai tarvisko noi tetrat siirtää toiseen altaaseen?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
nam
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nam »

Mä vähän luulen (eikä luulo ole tiedo väärti), että tetrat syö kyllä parveilevat vauvakalat aika mielellään, jos kutu sinne asti pärjää. Mulla on kyllä käynyt niin, että kudut on syöty kokonaan vanhempien toimesta jo viimeistään toisena yönä.

Mulla on yksinäinen loistokääpiöahvennaaras myynnissä nyt!
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Eli jos haluu oikeesti poikasii niin kannattais siirtää toi kutuluola ilmeisesti toiseen altaaseen heti kun sinne kutu ilmestyy?
Tai sitten noi loistot kutemaan toiseen altaaseen jossa ei ole mitään elämää ja kudun ilmestyttyä kalat pois?

Kumpi olis se turvallisempi vaihtoehto?

-----------------------------

Kirjoittaja Lea_83 » 23:49, 12.08.2009

Jos tossa kattelin tonne luolaan lampun kanssa ni siellä oli jo pieniä kaloja seinässä kiinni. Naaras niitä siellä vahti ja ainakaan sillä aikaa ku mä sinne vilkuilin ni se ei ite siellä käyny napsiis niit poikasii.
Kyl saa jokainen tetra lähtöpassit luolan suulta. Eli ainakin sen kohdilla asia on kunnossa.
Nyt sit vaan jännätään et tuleeko noista poikasii vai kuoleeko kaikki ennen ku kehittyy tarpeeks isoiks.
Vois kuvitella että tetrat ei enään yritä niitä syödä ku on isomman kokosii.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Karasan79
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Karasan79 »

Mikäs siellä on tilanne? Päätyivätkö tetrojen suihin? :?
Kalojen maailmaan yllättäen sukeltanut kera 317 litraisen akvaarion...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”