Eli tilauksessa on 312-litrainen allas, 125*50*50cm, joka olisi tarkoitus sisustaa ja kansoittaa Etelä-Amerikkalaiseksi.
Vähän tietoa ja kysymyksiä:
*Valaistukseksi tulee 2*36W T-8 loisteputket, riittääkö kyseiseen altaaseen, vai pitäisikö jossain vaiheessa alkaa suunnittelemaan lisävalaistusta, kun kasvitkin olisi tarkoitus saada kasvamaan?
*Ulkosuodattimeksi tulee Eheim Ecco 2236, joka on jo olemassa ja käyttämättömänä. Taitaa kuitenkin olla vähän turhan nafti yksinään siihen altaaseen ja aikomuksena olisi hankkia kaveriksi sisäsuodatin. Mutta mikä olisi sitten riittävä sisäsuodatin?
*Kotona pyörii ylimääräisenä yksi 100W:n sauvalämmitin, joten olisiko järkevintä hankkia toinen pienempi lämmitin ja laittaa altaaseen kaksi lämppäriä, vaiko hankkia yksi tujumpi kapine?
*Altaan pääkalaksi olen suunnitellut lehtikalaa ja allas olisi takoitus sisustaa ja kansoittaa sen mukaan. Aluksi olisi siis ilmeisesti järkevintä hankkia esimerkiksi 4 lehtikalaa ja toivoa niistä muodostuvan parin ja luovuttaa ylimääräiset pois? Kyseinen allas voi kuitenkin ilmeisesti useammalle lehtarille tulla vähän ahtaaksi?
*Parvikalaksi olen suunnitellut timanttitetraa. Sopiiko kyseiset kalat lehtareiden kanssa yhteen ja montako niitä voisi hankkia?
*Toiseksi parvikalaksi olen miettinyt sitruunatetraa vähän väriä tuomaan. Mietin vaan, että tuleeko siihen keskikerrokseen sitten liikaa väkeä pörräämään? Näistäkin olisi kiva saada vähän vinkkiä määrästä tai vaihtoehtoisista lajeista.
*Pohjalle tulee partamonni, joka muuttaa nykyisestä asumuksestaan isompaan. Pohjalle olisi kyllä kiva saada muitakin asukkaita mielessä on käyneet kuparimonniset tai noitamonnit. Vai meneekö akvaario jo liikakansoituksen puolelle näillä minun kalahaaveilla?
*Sopivista kasvilajeista olisi kiva kanssa saada vinkkejä, lehtarit kai tykkäisi miekkakasveista?
*Onko olemassa jotain Etelä-Amerikkalaista sammalta, vai pitääkö minun siinä kohtaa vähän luistaa amerikkalaisuudesta tai unohtaa sammalhaaveilut kokonaan?
*Pohjamateriaaliksi akvaarioon tulee hiekka, johon muuttaa pieni armada kierteisiä.
312 litraa Etelä-Amerikkaa
Valvoja: Moderaattorit
-
Hinia87
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
312 litraa Etelä-Amerikkaa
312L, 84L, 2 koiraa, 3 kissaa ja ukko seurana
Re: 312 litraa Etelä-Amerikkaa
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/LoisteputkiHinia87 kirjoitti:Valaistukseksi tulee 2*36W T-8 loisteputket, riittääkö kyseiseen altaaseen, vai pitäisikö jossain vaiheessa alkaa suunnittelemaan lisävalaistusta, kun kasvitkin olisi tarkoitus saada kasvamaan?
http://www.lemmikkiexpress.fi/product_d ... php?p=1031Hinia87 kirjoitti:*Ulkosuodattimeksi tulee Eheim Ecco 2236, joka on jo olemassa ja käyttämättömänä
Lisäksi ehkä tämä roskanpoistajaksi eli huokoisella vaahtomuovilla?
http://www.petshop.fi/jager_heater_150w.htmlHinia87 kirjoitti:vaiko hankkia yksi tujumpi kapine?
Tee kalaton kypsytys
Kalat ja kasvit ovat katsojan silmänilo joten niihin en halua ehdottaa mitään, mutta katotaan yhteensopivuutta, kun teet haluamasi kokoonpanon ja kerrot akvaarion vesiarvot ja lämpötilan. Kypsytyksen jälkeen toteutuneet vesiarvot kannattaa pitää lähtökohtana, koska arvojen muuttaminen ja pitäminen muuna on vaikeaa ja joskus myös työlästä ja kallistakin.
-
Mabo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
En lähtisi tuolla tekniikalla liikkeelle, jos totta puhutaan.
Valomäärä ei tosiaan riitä kuin vaatimattomimmille kasveille, vähintään se 3 x 36W, mielummin 4 x 36W. Eccon tilalle (en laittaisi edes tehokkaan sisäsuodattimen kaveriksi) voisi harkita joko Classicia 2217 tai Proffaa 2028. Jos on ihan pakko sillä Eccolla pärjätä, sisäsuodattimen on oltava tehokas eli ainoa järkevä vaihtoehto olisi Eheim Powerline 2252.
Kunnollinen ja riittävän tehokas lämmitin ei ole rahallisesti iso satsaus.
Kalahaaveet kuulostavat ihan hyviltä. Itse pidin aikalailla samanlaista kokoonpanoa aikoinaan 317-litraisessa altaassa. Lehtikaloja hankitaan tosiaan esim. 4 ja sitten odotellaan, että kutupari muodostuu. Loput sitten palautetaan liikkeeseen tai myydään/lahjoitetaan eteenpäin. Kahdellle pariskunnalle tai parille + kolmannelle pyörälle altaan koko ei riitä, elleivät ahvenet ole jostain syystä tavallista hyväluonteisempia. Siihen ei kuitenkaan kannata luottaa.
Olen pitänyt 15 kpl timanttitetraparvea lehtikalojen kanssa, sopivat hyvin.
Jos haluat toisen parven timanttitetrojen lisäksi, ottaisin jonkun muodoltaan erilaisen (esim. keisaritetra). Minulla oli hetken aikaa timanttitetrojen kanssa toinen mokoma safiiritetroja: oli hyvin sekavan näköinen parvi, kun kalat ovat saman mallisia ja niitä tuntui olevan kaikkialla. Uivat siis sekaparvessa. Luovuin yhdistelmästä aika pian ja siirsin safiirit eri altaseen.
Sekä kuparimonniset (15-20 kpl) että muutama noitamonni mahtuvat partamonnin kanssa pohjalle. Ei takuulla ole vielä täyden näköistä, eikä liikakansoituksesta ole vaaraa.
Valomäärä ei tosiaan riitä kuin vaatimattomimmille kasveille, vähintään se 3 x 36W, mielummin 4 x 36W. Eccon tilalle (en laittaisi edes tehokkaan sisäsuodattimen kaveriksi) voisi harkita joko Classicia 2217 tai Proffaa 2028. Jos on ihan pakko sillä Eccolla pärjätä, sisäsuodattimen on oltava tehokas eli ainoa järkevä vaihtoehto olisi Eheim Powerline 2252.
Kunnollinen ja riittävän tehokas lämmitin ei ole rahallisesti iso satsaus.
Kalahaaveet kuulostavat ihan hyviltä. Itse pidin aikalailla samanlaista kokoonpanoa aikoinaan 317-litraisessa altaassa. Lehtikaloja hankitaan tosiaan esim. 4 ja sitten odotellaan, että kutupari muodostuu. Loput sitten palautetaan liikkeeseen tai myydään/lahjoitetaan eteenpäin. Kahdellle pariskunnalle tai parille + kolmannelle pyörälle altaan koko ei riitä, elleivät ahvenet ole jostain syystä tavallista hyväluonteisempia. Siihen ei kuitenkaan kannata luottaa.
Olen pitänyt 15 kpl timanttitetraparvea lehtikalojen kanssa, sopivat hyvin.
Jos haluat toisen parven timanttitetrojen lisäksi, ottaisin jonkun muodoltaan erilaisen (esim. keisaritetra). Minulla oli hetken aikaa timanttitetrojen kanssa toinen mokoma safiiritetroja: oli hyvin sekavan näköinen parvi, kun kalat ovat saman mallisia ja niitä tuntui olevan kaikkialla. Uivat siis sekaparvessa. Luovuin yhdistelmästä aika pian ja siirsin safiirit eri altaseen.
Sekä kuparimonniset (15-20 kpl) että muutama noitamonni mahtuvat partamonnin kanssa pohjalle. Ei takuulla ole vielä täyden näköistä, eikä liikakansoituksesta ole vaaraa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
Hinia87
- Starting Member

Tuota valon riittävyyttä epäilin itsekin ja nyt onkin hankittu jo toinen valaisin lisäksi, eli valaistukseksi tulee 4*36W. Kun vielä lisäksi askartelen valaisimiin heijastimet, niin uskoisin tuolla valomäärällä kasvienkin kasvavan.
Eccolla on ainakin toistaiseksi tarkoitus pärjätä, joten laitan sitten tehokkaan sisäsuodattimen hankintalistalle. Jos sitten tulevaisuudessa alkaa näyttämään siltä, ettei sillä Eccolla pärjää, niin pitää laittaa uusi ulkosuodatinkin hankintaan. Tuskinpa silloinkaan tehokkaasta sisäsuodattimesta haittakaan on. Lämmittimeksi ajattelin, että hankin 200W:n lämppärin, niin ainakin pysyy allas lämpimänä.
Tällä hetkellä minua sitten askarruttaa sisäsuodattimen sijoittaminen sinne akvaarioon. Kun sen ulkosuodattimen letkut nyt kuitenkin ovat tulossa vastakkaisiin päihin akvaariota, niin mihin sisäsuodatin olisi järkevintä sijoittaa? Jompaan kumpaan päätylasiin vaiko takalasiin?
Sitruunatetrojen kanssa en yhtään tullutkaan ajatelleeksi, että ne on niin samanmuotoisia timanttitetrojen kanssa. Yritin vain katsoa jotain vähän värillisempää parvea sinne kaveriksi, joka uisi vähän muuallakin kuin vaan keskikerroksessa. Nuo keisaritetrat on sinänsä ihan veikeän näköisiä, mutta onko ne minkänäköisiä luonnossa? Kuvissa kun ne näyttää kovin mustavalkoiselta ja minä sitä väriä sinne haluaisin. Ja mahtaneeko niitä missä määrin olla saatavilla? Toinen tetra jonka tuossa äkkäsin on kerritetra. Mutta onko se liian pieni lehtikalojen seuraan ja mitenkä sitä sitten on yleensä saatavilla?
Kalojahan minä siis en tosiaankaan ole vielä ainakaan muutamaan kuukauteen hankkimassa, tarkoituksena on kuitenkin kypsyttää allas ihan rauhassa ja sitten laittaa kasvejakin ennen kalojen hankintaa. Tuli mieleen myös semmoinen kysymys, että pitääkö se sisäsuodatin olla ulkosuodattimen lisäksi altaassa heti kypsytyksen alusta alkaen, vai riittääkö jos sen laittaa vähän myöhemmin, mutta kuitenkin kypsytyksen aikana? Kypsytys kun on kuitenkin tarkoitus pistää aluilleen heti akvaarion saapuessa ja toisen suodattimen saan hankittua vasta ensi kuussa.
Eccolla on ainakin toistaiseksi tarkoitus pärjätä, joten laitan sitten tehokkaan sisäsuodattimen hankintalistalle. Jos sitten tulevaisuudessa alkaa näyttämään siltä, ettei sillä Eccolla pärjää, niin pitää laittaa uusi ulkosuodatinkin hankintaan. Tuskinpa silloinkaan tehokkaasta sisäsuodattimesta haittakaan on. Lämmittimeksi ajattelin, että hankin 200W:n lämppärin, niin ainakin pysyy allas lämpimänä.
Tällä hetkellä minua sitten askarruttaa sisäsuodattimen sijoittaminen sinne akvaarioon. Kun sen ulkosuodattimen letkut nyt kuitenkin ovat tulossa vastakkaisiin päihin akvaariota, niin mihin sisäsuodatin olisi järkevintä sijoittaa? Jompaan kumpaan päätylasiin vaiko takalasiin?
Sitruunatetrojen kanssa en yhtään tullutkaan ajatelleeksi, että ne on niin samanmuotoisia timanttitetrojen kanssa. Yritin vain katsoa jotain vähän värillisempää parvea sinne kaveriksi, joka uisi vähän muuallakin kuin vaan keskikerroksessa. Nuo keisaritetrat on sinänsä ihan veikeän näköisiä, mutta onko ne minkänäköisiä luonnossa? Kuvissa kun ne näyttää kovin mustavalkoiselta ja minä sitä väriä sinne haluaisin. Ja mahtaneeko niitä missä määrin olla saatavilla? Toinen tetra jonka tuossa äkkäsin on kerritetra. Mutta onko se liian pieni lehtikalojen seuraan ja mitenkä sitä sitten on yleensä saatavilla?
Kalojahan minä siis en tosiaankaan ole vielä ainakaan muutamaan kuukauteen hankkimassa, tarkoituksena on kuitenkin kypsyttää allas ihan rauhassa ja sitten laittaa kasvejakin ennen kalojen hankintaa. Tuli mieleen myös semmoinen kysymys, että pitääkö se sisäsuodatin olla ulkosuodattimen lisäksi altaassa heti kypsytyksen alusta alkaen, vai riittääkö jos sen laittaa vähän myöhemmin, mutta kuitenkin kypsytyksen aikana? Kypsytys kun on kuitenkin tarkoitus pistää aluilleen heti akvaarion saapuessa ja toisen suodattimen saan hankittua vasta ensi kuussa.
312L, 84L, 2 koiraa, 3 kissaa ja ukko seurana
Sisäsuodattimen hankinta on tarpeellista samaan aikaan, kun kalat ja kasvit on hankittu. Sisäsuodatin ei ole biologinen suodatin, joten se ei vaikuta kypsyttämiseen. Sillä vain poistetaan roskat ja jätteet eli on jonkinlainen roska-astia.