Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Nantsu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Oijoi!

Aloittelijana olen seurannut silmä kovana eläinkaupasta muiden mukana saadun hohtomiljoonakalapoikasen kasvua. Tänään huomasin allasta puljatessani, että vauvoja onkin 2. Illanmittaan jostain ilmestyi vielä kolmas! Nyt jänskättää, minkä jälkikasvuksi ne 2 osoittautuvat. Ovat ensimmäiseksi havainnoksi hiton isoja jos vertaa siihen ensimmäiseen vauvaan ja sen ikään. Ellei ne ole hengissä kuoriutumiseen asti selvinneitä, ja sen jälkeen jossain taidokkaasti muilta kaloilta piilotelleita intiaaninsulkia, niin mistä ihmeestä tuonne on yhtäkkiä ilmestynyt kaksi n. senttistä sinttiä? Vaikea uskoa, että ne inkkareita olis. Elämme jännittäviä aikoja :D

Tänään Viivikseltä ostetut uudet kasvit on ihania, ja nyt niitä piiloja inkkarivauvoillekin olisi vaikka kuinka, kun akvaario on viidakko! Corydorakselta tulleet kirsikkasukaravut voi paksusti. Yksi (tai useampi?) meni reteesti munat vattassa vilkkuen pitkin pohjaa muutama päivä sitten. Jei!

(Kuinkahan kauan menee, ennen kuin noiden reippaastisikiävien lajien vauvat saavat riemun sijaan tuskanhien aikaan...? Veikkauksia ja kokemuksia otetaan vastaan.)
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Cocktail kirjoitti:
Feliza kirjoitti:Oioioi.. olis halpa iso akvaario myynnissä täälläpäin. Jospa se ei olis mennyt vielä, niin voisi tehdä vaikka ja mitä... Laittaa vaikka jonku hiton ison ja ruman mörön :D
Mitä, missä, milloin :twisted:
*näkee jo oskarit polskimassa iloisesti jättialtaassa*

ainiin mutta eihän tänne pitänyt mahtua isoa allasta. Tai jos siirtäisin tuota pakastinta vähän ja sitten siirtäisin sohvaa ja ja... Ei ei. Sohva pois ja tilalle akvaario! Mutta missä koira nukkuu sitten?
Minä kuule kans katselin oskarinkuvia eilen :D. Tietysti mielessä kävi kiekot, sitruunat ja jopa kultakalatkin, mutta taitais oskarit olla kompromissi kaikesta: Saa parven, ovat fiksuja ja ihan kohtuu nättejäkin. Sitruunat kai tappaa allaskamut ja kultikset on tyhmiä. Ja en mä taida sulle kertoa, mistä sen löysin. Paitsi siinä tapauksessa, että ukko pistää mun akvahankinnan jäihin véto oikeudellaan.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Feliza kirjoitti:Minä kuule kans katselin oskarinkuvia eilen :D. Tietysti mielessä kävi kiekot, sitruunat ja jopa kultakalatkin, mutta taitais oskarit olla kompromissi kaikesta: Saa parven, ovat fiksuja ja ihan kohtuu nättejäkin. Sitruunat kai tappaa allaskamut ja kultikset on tyhmiä. Ja en mä taida sulle kertoa, mistä sen löysin. Paitsi siinä tapauksessa, että ukko pistää mun akvahankinnan jäihin véto oikeudellaan.
No en minä olisi halpaa isoa oskariallasta halunnutkaan... :o :D

Kiekkokalatkin olisi kyllä mahtavia, mutta ei sellaisia minun muutaman vuoden akvaristikokemuksella taida tulla vielä piiiitkiin aikoihin. Ehkä vielä joskus
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Cocktail kirjoitti:No en minä olisi halpaa isoa oskariallasta halunnutkaan... :o :D

Kiekkokalatkin olisi kyllä mahtavia, mutta ei sellaisia minun muutaman vuoden akvaristikokemuksella taida tulla vielä piiiitkiin aikoihin. Ehkä vielä joskus
Kiekoissa tökkii se, et kaikilla on jo niitä, ovat kalliita mokomat, veden saa lämmittää 30 asteiseksi, mikä muuttaa olohuoneen tropiikiksi. Ja veden puhtauteen pitää kiinnittää extrahuomiota. En sano, etteikö aloittelijakin siitä selviytyisi (varsinkin kun täältä löytyy hyvät tukijoukot!), työlästä se vain on. Kävi mielessä, että lehtikalatkin olis melkoisia.. niitä kunnon parvi. Eivät ole ihan niin herkkiä kuin kiekot, eikä kalliita :)
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Hopotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Kova olis hinku lähtee kalaostoksille, kun toi uusi 140L on niin autio kaloista. Siellä on vain hiukan yli 20 kalaa joista suurin osa kääpiörasboroita ja isoimman kalan tittelistä kilpailee 1 korurihma ja 1 otto. :roll: Eli suunnitteilla ostaa parvi (20?) sinineontetroja, perhoskirjoahven pari/parvi ja muutama korurihmakala ja mahdollisesti muutama imunuoliainen. Pitää nyt kuiteskin odottaa hetki, että allas ja asukit saa rauhoittua vaihto-operaation jäljiltä.

120L kaipaa edelleen pääasukkia taiston kuoltua keväällä. Mietin jo edellistä pääkalaa eli taistoa ostaessani että otanko jonkun pienemmän rihmakala haaremin. Kauan mietin silloinkin ja kauan ole miettinyt nytkin. Taidan kallistua 1 kääpiörihmaurokseen, toisen vaihtoehtona kun oli hunajarihmapari.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

3.lla sukaravulla bongattu munia. Omppujen poikaset voivat hyvin ja kasvavat joka päivä, Monnisen poikaset alkavat olla jo vajaan 4(!) sentin pituisia, ihmeen nopeesti kasvaa 8O !
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Uh, taisin selvittää ongelmani. Tuossa 54 litraisessa helmiseeprakalojen asumuksessa oli mun kesäloman jälkeen ongelmana se, että kalat sairastuivat ja kuolivat yksi toisensa jälkeen, tiesin että kohta tuo kala on vainaa, kun ne vetäytyivät aina lämppärin taakse. Syyksi veikkaan sitä, että loman aikana oli jokunen kala kuollut ja pilannut äkkiä veden ja sairastuttanut sitten muita. Havaitsin juuri ennen loman alkua kalan, jolla oli joku patti vatsassa, mutta en sitä sitten kiinni saanut, jotta olisin sen lopettanut, taisi tuosta ne ongelmat sitten alkaa. Lopulta en muuta keksinyt kuin laittaa General tonic-kuurin ja tuo tepsi, kaloja ei ole kuollut enää ja hengissäolevat ovat reippaita (sen minkä näen niitä, eivät ole tottuneet liikkeeseen, kun allas asustaa keittiössä).

Ottaa vaan päähän, kun en tuota heti kokeillut, tuon hintaisissa kaloissa yksikin kuollut kala on liikaa..
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
hexa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja hexa »

Miekkikset sairaina pää altaassa, mut poikasaltaan naaras on elämänsä parhaassa kunnossa. Toin ison kasvin ja vaihdoin vettä ja annoin kuivattuja vesikirppuja. Hetken ne olivat pirteitä ja iloisia mut nyt taas niil tuli joku. :cry:

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Pessimisti ei pety
lendu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lendu »

Meille tuli eilen palettikala (tuolla lahjoitetaanpalstalla oli ilmo) ja sille olis etsinnässä likkakaveri. Reippaasti alko tulokas tutkimaan paikkoja. Mulla on samassa altaassa hunajarihmoja. Hunisneidit katteli että tuliko tänne uus mies :roll: evissä kun on vähän samaa väriä.. mutta kun palettikala ei noteerannut niitä mitenkään niin huniksetkin lakkasivat tutkinnan (ne niillä rihmoillaan hosuivat).
Noiden 200L akvaa odottas uus sisustaminen. Ainakin yksi isompi kanto olis hakusessa ja jotain hämärässä viihtyvää rehua. Nyt altaan ulkonäkö ei pahemmin miellytä.

Tänään ollaan menos mun porukoille lasten kanssa yökylään. Eli akvat joutuu olee ihan keskenään. Eniten vaivaa ton hunisvauvalan jättö. On siellä suodatin mutta silti. Pitäis vettä vaihtaa usein jne.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Nyt olisi suunnitteilla parin päivän reissu. Jännittää jättää elukkeet. Ex kyllä tulee ne hoitamaan. Yöpyy täällä jne. Jännittää silti. Yhtenä iltana exän kanssa vitsailtiin että voisi olla aqua-webin sikku-palsta! Voisi yksinäiset akvaarioharrastajat etsiä kaltaisiaan! :mrgreen: Mun ystäväkin innostui: "Joo, kaikki "kala-niilot" koneidensa ääressä seuraa etsimässä!" :twisted:
Muuttoa suunnittelen kovaa vauhtia. Kun nyt löytyisi kämppä!
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Camron
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Camron »

-matokani- kirjoitti: Yhtenä iltana exän kanssa vitsailtiin että voisi olla aqua-webin sikku-palsta! Voisi yksinäiset akvaarioharrastajat etsiä kaltaisiaan! :mrgreen:
Jos en väärin muista, niin juuri tästä asiasta on käyty joskus runsaastikin keskustelua. Mutta eipä se ole näköjään johtanut mihinkään.
Harrastus tauolla
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Camron kirjoitti:
-matokani- kirjoitti: Yhtenä iltana exän kanssa vitsailtiin että voisi olla aqua-webin sikku-palsta! Voisi yksinäiset akvaarioharrastajat etsiä kaltaisiaan! :mrgreen:
Jos en väärin muista, niin juuri tästä asiasta on käyty joskus runsaastikin keskustelua. Mutta eipä se ole näköjään johtanut mihinkään.
Olen aika paljon vanhoja keskusteluja lukenut, mutten tuohon vielä törmännyt! Ajatuksena aika huvittava, tiedä sitten miten toimisi. :)
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Camron
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Camron »

Tai sitten tuo muisti pettää vaihteeksi, muistaakohan kukaan muu? Saattaisi tuolle ollakin tarvetta.
Harrastus tauolla
Luumunkukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Luumunkukka »

Nukkumaan... Viime yönä näin sellaista unta juuri ennen heräämistä, että muutaman km päässä olevasta Shell huoltiksesta oli tullut uusi akvaariokauppa. Siinä oli hienoja kaloja ikkunassa. Sitten menin sisälle, eikä siellä ollutkaan paljon mitään. Siinä oli joku kumma väliseinä jas olin ikään kuin jossain "takahuoneessa", missä oli vanhanaikainen keittiö ja hassun väriset seinät, turkoosia maalia mm. Enkä päässytkään liikkeen puolelle, kun se oli kiinni. Ajattelin, että tuolla pitää kyllä käydä ja sitten heräsinkin...
Juwel 60: 53 l
4 iki-ihanaa kääpiöhamsteria, sekä 1 syrkkipoju ja havannankoira
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Jos maailmassa olisi enää yksi ulkosuodatin, ja se olisi Eheim Ecco, niin minä rakentaisin parvekelaatikon. Ecco on lahja akvaristille...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
ZamY
Senior Member
Senior Member

Jalkaa särkee, perhanan liikanope pisti meiät juoksemaan Purtsin(3.5 kilsaa) 2 kertaa peräjälkee [}:)] . No tulin ainakin 30 juoksiasta neljänneksi :mrgreen: . Nii ja istu ite tuolissa sen ajan.
ruusu93
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ruusu93 »

Tuosta tuli kyllä mieleen ihan mun ala-asteen liikka ope. Laitto meiät aina juoksemaan yhtä järviä ympäri ja ite meni istuun tuolille rantahan, siltä puuttu vaan joku drinksu kädestä ja aurinkotuoli. On ne opet vaan ihania. (:

Jestas ku tekee mieli kauheesti uutta akvaariota, muttaku on tää lukio ja pitää asua vielä mummolaski.. Nyt yhdelle monniselleki on alkanut toinen kiduski punottamaan. Vielä huominen päivä koulua ja sitten viikonloppu. IHANAA. :D
- 450l kiekkola, 128l sekala sekä leijonanharjaskanien pienimuotoista kasvatusta -
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Tällä hetkellä se että: kasvaispa tuo Blyxo Japonia nyt hieman nopeammin niin sitten on koko altaan pohja ois sen peitossa....ei taida mennä kuin 3 viikkoa :)
hexa
Junior Member
Junior Member

Millai sää sit sen pohjan kalan kakasta siivoot jos se on täyn sitä kasvii? :D
Pessimisti ei pety
-Ilona-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Ilona- »

Akvaariot siivottu ja nyt oon kuluttanut pari tuntia työn jälkeä ihaillen. Timanttitetrat innostuu aina vedenvaihdosta ja komeilee toisilleen niin kimaltavina ja kauniina. :mrgreen:
hexa
Junior Member
Junior Member

Juu, mun kalat ei yhtään tykkää veden vaihdoista. Aina kaikki värit menee ja sit ne on pelokkaita ja kärttysiä. Teenköhä taas jotai väärin? :mrgreen: Väkivaltanen veden vaihtaja kenties? :D

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet. Hymiöitä ei tule käyttää välimerkin korvikkeena.
-Ylläpito
Pessimisti ei pety
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Vaihdetaanko kaloja, tai niiden luonteita ainakin :D Minua ärsyttää, kun akvaariota siivotessa kaikki kalat pörrää pohjalapon ympärillä ja seuraavat kokoajan jos sitä yritän johonkin liikuttaa, eivätkä tajua yhtään varoa tai väistää. Siivouksesta ei meinaa oikein tulla mitään kun pelottaa että imaisen jonkun kalan sinne lappoon :roll: Sinineontetrat muka arkoja kaloja, pah
hexa
Junior Member
Junior Member

No mulla ei oo sitä ongelmaa. Mun kalat pinkoo henkensä edestä lappoa karkuun. Niin että rauhassa siellä möyhin ja kaloja ei näy mailla halmeilla. Yleensä jotkut ei millää tahdo mahtuu samaan altaaseen, mutta sitten ku siivous aika koittaa ni jotenki ne kaikki kalat sinne yhteen nurkkaan mahtuu sopusoinnussa. :mrgreen: Onkin ainut hetki kun kukaan ei härnää toista. Eli vaihetaan vaan. :D

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet. Hymiöt eivät korvaa välimerkkiä.
-Ylläpito
Pessimisti ei pety
-Marumine-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Marumine- »

Oli tuossa kesän aikana hirvittävä burnout, ja oli lähellä etten pistänyt koko akvaariota nurin. Annoin kuitenkin olla, ja siinähän se sitten kuumilla säillä levääntyikin ihan kiitettävästi. Nyt syksyllä vähän ennen koulunalkuja iski akvaariobuumi ja olen taistellut tuon 63 litraisen pytyn kanssa tosiaan aika reippaasti että saisin sen kondikseen, itseasiassa nyt se näyttääkin jo ihan siedettävältä, mutta kehumaan tuskin vielä pääsen vähään aikaan. Haaveilen myös salaa isommasta (joku 250 litraa olis mukava) altaasta, mutta sellaista en kyllä tule vanhempieni ansiosta saamaan vielä pitkään aikaan. Näpertelen nyt sitten tuon pikkualtaan kanssa.

Juu ja Aqua Webbiin rekkasin tänään uudelleen, tosin lähinnä siksi että inhosin aiempia nickejäni ja olin unohtanut salasanatkin. ( [:I] )
ZamY
Senior Member
Senior Member

Hmm... mitäköhän tuo punainen juttu meinaa tuolla viestissä vasemmalla ylhäällä, toisilla se on harmaa ja toisilla punainen... Hmm..
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”