Akvaarion vuodenaikojen/lämpötilojen vaihtelu
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion vuodenaikojen/lämpötilojen vaihtelu
Pitääkö ketään akvaariossaan vuodenaikojen vaihtelua tai säädätkö lämpötiloja?
Itse olen nyt kytkenyt lämmittimen myös ajastimen taakse, joten kun valot sammuu illalla niin sammuu myös lämmitin. Yön aikana lämpätila on pudonnut ~0,8°C astetta. Olen myös miettinyt jos lyhentäisi nyt syksyllä valoitusaikaa ja taas palauttaisi pikkuhiljaa keväällä 12h.
Itse olen nyt kytkenyt lämmittimen myös ajastimen taakse, joten kun valot sammuu illalla niin sammuu myös lämmitin. Yön aikana lämpätila on pudonnut ~0,8°C astetta. Olen myös miettinyt jos lyhentäisi nyt syksyllä valoitusaikaa ja taas palauttaisi pikkuhiljaa keväällä 12h.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Re: Akvaarion vuodenaikojen/lämpötilojen vaihtelu
Itse en ole tuollaista systeemiä pitänyt kun on päiväntasaajan kaloja joilla paistaa aurinko aina 12h. Veden lämmönkin olen pitänyt stabiilina. Suunnitelmissa on tosin ollut että kylmemmässä altaassa voisi jotain tuollaista kokeilla.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Meillä akvaarion lämpötila on vuodenajoista riippumatta vakio.
400 l. Juwel rio
Asukkaana altaassa: kiilakylkiä, ruusutetroja, panda-ja safiirimonnisia ja maatiaispartamonni.
Asukkaana altaassa: kiilakylkiä, ruusutetroja, panda-ja safiirimonnisia ja maatiaispartamonni.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Lamput lämmittävät akvaariota päivisin, ja mielestäni tuon lämmittimen tulisi olla päällä juuri öisin, sillä silloin tuo lämpötila laskee muutenkin. Muutosta ei ehkä vielä tule paljon, mutta keskitalvella asia voi olla toisin. Tasainen lämpö on mielestäni parempi, kuin humpaava.janma kirjoitti:Itse olen nyt kytkenyt lämmittimen myös ajastimen taakse, joten kun valot sammuu illalla niin sammuu myös lämmitin. Yön aikana lämpätila on pudonnut ~0,8°C astetta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
itse olen apn tapaista myös ajatellut ja valot onkin kesällä enemän päälä kuin talvella. samoin kevätaamut (osa valoista vain päällä) kudetuttaa kaloja enemmän... enpä tosin ole tajunnut tuota lämppäriä laittaa ajastimeen...
Minkähän takia se pitää olla ajastimessa? Mittareissa on termostaatti, jolla säädetään lämppäri lämmittämään, kun veden lämpö laskee haluttua kylmemmäksi. Se ei kuluta sähköä, muulloin kun lämmittääessään.
^no lähinnä siksi että öisin olis asteen-pari viileämpää...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y
- Sukupuoli: Nainen
Itse tässä mietinkin että pitääkö talven tullen asettaa lämmitin tuohon altaaseen, kesä aikaan ei sitä ole tarvinnut eikä kyllä nytkään. Elohopeapurkauslamput lämmittää vettä ehkäpä liiankin hyvin niin yöllä lämpötila on 27.9 ja päivällä kun lamput porottaa nousee 28.5 tai jopa enemmän, kesällä nousi lämpö välillä 30 asteeseen vaikka piti vain pari tuntia valoja päällä, huoneilmakin oli painostavan kuuma.
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
-
- Elite Member
Mä ainakin alan viritellä lämmittimiä paikoilleen. Juuri sen takia, ettei yöllä lämpö paljoa laskisi.
Nyt meni taas yli hilseenen kirjoitti:^no lähinnä siksi että öisin olis asteen-pari viileämpää...

On lämpötila 1 - 2 astetta viileämpää yöllä, mutta lämpö ei laske alle 24, koska lämmitin pitää siitä huolen. Lämmitin ei lämmitä vettä yli 24 C asteen, jos se on säädetty 24 C asteeseen. Huomioitava on nimeenomaan halppis lämppäreistä, että säädin on kunnossa ja termostaatin kaliprointi on oikea. Joissain lämppäreissä on myös +- 1 C asteen toleranssi.
^no ei meillä kyllä valot lämmitä kuin yhtä pikkupurkkia, ja siis siinä on halogeeni joka lämmittää. Ei loisteputkelliset lämpiä valoista sen vertaa että lämpömittarit huomaisi... Että kun on säädetty 24 astetta, niin se on se päivä ja yölämpötila... huoneenlämpö on kuitenkin talvella 20, kesällä 22-24 et aina se huone viilentää allasta...
Olet tosi onnellisessa asemassa, kun meillä on ovet ja ikkunat auki ja silti lämpötila on hellepäivinä (ulkona >23 ) on sisällä 27 ja yöllä kun ovet on pidettävä myös auki on sisälämpö edelleen yli 20.
Asun Turun keskustassa kivitalojen ympäröimänä. Akvaariossa olis päivällä (jos en pitäis tuuletusta) varmaan 28 ja yöllä 24 C astetta. Viileiden öiden, kuten eilen 12 astetta, tarvittiin lämppäriä pitäämään lämpö 25 asteisena.
Joten edelliset kirjoittelut olivat kateellisen ihmettelyä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Joten edelliset kirjoittelut olivat kateellisen ihmettelyä.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
Kyllä meillä loisteputket kummasti lämmittää allasta. Kansilaseilla on tietysti oma merkityksensä.
Juu eli syy tähän on siis lämpötilan vaihtelu, eikä se että sähköä säästelen. Luulin että tämä ymmärretään jos kirjoitan "vuodenaikojen/lämpötilojen vaihtelu".
Ei luonnossakaan ole koko ajan sama lämpötila joten miksi pitäisi sitten olla akvaariossa? Koita itse elää jatkuvasti tilassa missä aina sama lämpö vuodesta toiseen, samoin valot. Lämpötilan vaihtelu voi myös edesauttaa kututoimintaa. Ja jos nyt alkaa liikaa putoamaan lämmöt niin voi laittaa toisen lämmittimen varmistamaan ettei se sitä tee.

Ei luonnossakaan ole koko ajan sama lämpötila joten miksi pitäisi sitten olla akvaariossa? Koita itse elää jatkuvasti tilassa missä aina sama lämpö vuodesta toiseen, samoin valot. Lämpötilan vaihtelu voi myös edesauttaa kututoimintaa. Ja jos nyt alkaa liikaa putoamaan lämmöt niin voi laittaa toisen lämmittimen varmistamaan ettei se sitä tee.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Elite Member
Ei meillä ainakaan ole seitsemää päivää samat lämmöt, sillä vaihdossa kuienkin aina hieman viileämpää tilalle. Luonnossa kalat voivat hieman erilailla vaikuttaa itse tuohon lämpöön. Painuvat syvemmälle, jos liian tukala tai tulevat matalikkoon lämmittelemään. Akvaariossa tuo on aika mahdotonta, ja mielestäni siksi parempi pitää sellaista lämpötilaa mikä tiedetään "ehkä" olevan kaloille parasta. Mielestäni yön viileän ja päivän lämpimän vaihtelu tuottaa enemmän stressiä kaloille kuin, että siitä olisi niille jotain iloa. Sadekauden demonstrointi kudun laukaisemiseksi on taas aivan toinen juttu. Sekin stressaa, jos jatkuvaa. Lepoakin pitää saada.
Deicide:n vastaukseen lisäksi, ajattelisin ennemmin sen kutuparin kavereita, jotka joutuu stressaamaan yhden parin takia.