miten pidätte veden kylmänä akvaariossa?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Mandell-
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

miten pidätte veden kylmänä akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

toivottavasti tästä ei ole jo ollut juttua, en ainakaan löytänyt..

eli miten saatte kultakala-akvaarion veden pysymään kylmänä?
mulla on työtä saada pysymään se alle 25 asteessa ja siellä se kyllä onkin pysyny mutta en saa millään alle 22 asteen, ainakaan kesällä.. :?
altaalla on kokoa 500 litraa ja asukkeina on tällä hetkellä vain 3 kultakalaa (2 on tulossa piakkoin :mrgreen: ) ja 3 leväbarbia ja muutamia monnisia jotka ovat kumma kyllä viihtyneet tuossa n.23 asteessa..
vettä vaihdan n. joka toinen viikko silloin altaan lämpötila laskee ehkä yhden asteen jos sitäkään ja jos laskee niin nousee takaisin parin päivän sisällä..pitäisikö tilata tyylii saksasta jäähdytin vai saako niitä suomestakin VAI onko jollain muita ideoita..

anteeks et oon vähä urpo.. :roll:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: miten pidätte veden kylmänä akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

-Mandell- kirjoitti:toivottavasti tästä ei ole jo ollut juttua, en ainakaan löytänyt..

eli miten saatte kultakala-akvaarion veden pysymään kylmänä?
mulla on työtä saada pysymään se alle 25 asteessa ja siellä se kyllä onkin pysyny mutta en saa millään alle 22 asteen, ainakaan kesällä.. :?
altaalla on kokoa 500 litraa ja asukkeina on tällä hetkellä vain 3 kultakalaa (2 on tulossa piakkoin :mrgreen: ) ja 3 leväbarbia ja muutamia monnisia jotka ovat kumma kyllä viihtyneet tuossa n.23 asteessa..
vettä vaihdan n. joka toinen viikko silloin altaan lämpötila laskee ehkä yhden asteen jos sitäkään ja jos laskee niin nousee takaisin parin päivän sisällä..pitäisikö tilata tyylii saksasta jäähdytin vai saako niitä suomestakin VAI onko jollain muita ideoita..

anteeks et oon vähä urpo.. :roll:
Saa jäähdyttimiä suomestakin mm. http://www.akvaterra.fi/at007.html#
Mutta se on kyllä aika kallis investointi...
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Kaskelin
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: miten pidätte veden kylmänä akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja Kaskelin »

Oman akvaarioni lämpötila on 24 astetta. Lämpötila nousisi yli 26 asteeseen ilman tuuletinta.

Käytän vanhan PC:n virtalähteen sisältä purettua laitetuuletinta (tuulettimia saa ostaa myös erillisinä alan liikkeistä). Tuuletin seisoo vapaasti kansilasien päällä ja se puhaltaa ilmaa ruokintareiästä lasien alle. Tuulettimen alle olen liimannut tiivistenauhan pätkät estämään resonointiääniä. Lisäksi tuulettimen pohjaan on pingotetu hyttysverkko siltä varalta, että joku yrittäisi hypätä tuulettimen siipiin. Virtalähteenä käytän Ikean ledivaloille tarkoittua 12 V:n muuntajaa. Tuuletin on kytketty samaan ajastimeen kuin akvaarion valaistus. Jos tuuletin kävisi ympäri vuorokauden putoaisi lämpötila useita asteita ilman lämmittimen apua.

Jäähdytysteho perustuu veden haihtumiseen sekä siihen, että loisteputkien säteilylämpö kulkeutuu pois. Tuulettimen vaikutuksesta veden pinta laskee noin 1-2 senttiä viikossa. Jos jäähdytys kävisi ympäri vuorokauden, olisi haihtuvuus ainakin 3 cm.

Tuuletin on puhtaana lähes äänetön. Lapoihin kerääntyy ajan kassa pölyä jolloin myös suhina voimistuu. Onneksi pöly on helppo pyyhkiä pois...

Tuuletustehoa lisäämällä saa lämpötilaa laskettua vielä lisää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”