Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Feliza
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 20:34, 01.06.2009
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Substral kirjoitti:
Feliza kirjoitti:Asiantuntemus kuuluu myyjäntyöhön.
Tässä yleistetään aika rankasti.. Verrataanpa muutamaa myyjää ja heiltä odotettua asiantuntemusta.. Akvaarioliike myy vain akvaariotarvikkeita. Myyjän tulisi olla asiantuntija kaikista kaloista, kasveista ja teknisistä vimpaimista mitkä altaisiin liittyvät. OK, ihan mahdollista, varsinkin jos myyjä on itsekin innokas, mieluusti pitkän linjan akvaristi. Normaali eläintarvikeliike myy useille eri eläinlajeille tarkoitettuja tuotteita. Myyjän tulisi olla asiantuntija näistä kaikista, hevoset, marsut, kilpikonnat, koirat ja vielä varpuset? Supermarketti myy tuotteita hammaslangasta desinfiointiaineiden kautta gps-paikantimiin. Vieläkö myyjältä odotetaan asiantuntevuutta? En nyt sano että myyjä saisi olla kuka tahansa mallikoulusta pudonnut tavi, mutta asiantuntemusta ei mielestäni voi myyjältä vaatia, ainakaan kattavasti koko myyjän vastuualueen alta. Sen sijaan voitaisiin toivoa, että myyjä osaisi edes jotain perusasioita.. Mutta kuka senkin opiskelun kustantaa? Toki työsopimukseen voidaan kirjata kohta, että myyjän tulee työaikanaan, kun ei ole asiakkaita, tutustua eri osa-alueisiin.. Vapaa-ajalla myyjä tuskin haluaa lueskella hevosten satulan kiinnitysmekanismien eroista.
Olisin aika monesti jäänyt kuin nallikalliolle, jos myyjä ei olisi asiantuntemuksellaan auttanut. Näin esimerkiksi rautakaupassa, urheiluliikkeessa, kodinkoneliikkeissä, kosmetiikka- ja elektroniikka-osastoilla... Supermarketeissakin on usein osastomyyjiä, jotka vastaavat alueestaan. Ongelma lemmikkiliikkeissä taitaa enemmänkin olla, ettei todelliset asiantuntijat ole tiskin takana. Tässä varmaan on taustalla matala palkkataso, mikä taas johtunee lemmikkiliikkeiden matalasta tuottavuudesta. Tuskimpa kodinkoneliikkeeseenkään palkataan myyjää, joka ei tunne koneita, eikä ole edes kiinnostunut oppimaan niistä. Miksi siis näin olisi lemmikkiliikkeen myyjän kohdalla?
Viimeksi muokannut Feliza, 21:09, 19.09.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

RvaHuu kirjoitti:Laki pykälineen on kuin kansanterveyslain suositus d-vitamiinista. Vähin mahdollinen, ettei puutos iske.
Eikö lakien ja asetuksien tehtävä ole nimenomaan asettaa minimit, joilla asiat sallitaan tehtäväksi?[/quote]

Ymmärsin, että tässä nimenomaan keskustellaan siitä, täyttyvätkö minimit. Ja millä mittapuilla sallitaan, kenen eduksi ja miksi.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja jumase »

Feliza kirjoitti:Tuskimpa kodinkoneliikkeeseenkään palkataan myyjää, joka ei tunne koneita, eikä ole edes kiinnostunut oppimaan niistä. Miksi siis näin olisi lemmikkiliikkeen myyjän kohdalla?
Itse asiassa kodinkonemyymälät ovat pullollaan myyjiä, jotka eivät ymmärrä pätkän vertaa myymistään tuotteista. Yritäpä kysyä jotain vaikkapa tietokoneen komponenteistä, niin lyövvt sulle manuaalin käteen, jos sellainen sattuu löytymään. Sama juttu pankin tiskillä. Yritä kysyä alkeellinenkin kysymys esimerkiksi rahaston allokaatiosta, niin koko konttori on huuli pyöreenä. Yleisesti ottaen myyjien osaamisen taso laskee lineaarisesti tuotteen hinnan ja myyntivolyymin mukaan. Ja tämä nyt on aivan selvääkin selvempi juttu. Asiakasta ei saa harhaanjohtaa, mutta myyjillä ei ole mitään velvollisuutta tuntea myymiään tuotteita. Vastuu on ostajalla. Ja kun vastuu on ostajalla, niin moni yritys menee sieltä missä aita on matalin. Eurot pois tyhmiltä jne.

Paras esimerkki tästä on mielestäni vakuutukset. Vakuutusmyyjien puheet eivät sido vakuutusyhtiötä korvaustapauksessa. Eli vaikka kotivakuutuksen myyjä selittää ummet ja lammet kuinka vakuutus korvaa akvaariokalat vahinkotilanteessa, mutta kun vahinko tapahtuu, niin korvauksia ei heru. Tätä käytäntöä on aqua-webbiläistenkin toimesta muistaakseni testattu. Tätä kutsutaan liiketoiminnaksi ja jokainen kuluttaja voi tilanteeseen vaikuttaa omalla ostokäyttäytymisellään. Onhan se tosi söpöä, kun täällä naiivit maailmanparantajat kuvittelevat omilla kampanjatarroilla vaikuttavansa asiaan, mutta herätkää nyt reaalimaailmaan. Kaikessa yritystoiminnassa maksimoidaan tulosta ja se tarkoittaa valitettavan usein sitä, että maksavaa asiakasta ei kyseenalaisteta missään tilanteessa, joten ei ole mitään tarvetta edes palkata sellaista henkilökuntaa, jolla olisi asiantuntemusta tähän sortua.
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 09:07, 03.01.2008
Akvaarioseurat: Juueioo
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

ihan jokusenkin kerran on joutunu puremaan kieltänsä "hifi"liikkeessä, kun asiakkaille on myyty kajareita yms ihan ihme argumenteilla. Ei viitti jokaiseen puutaheinää-kommenttiin olla korjaamassa :)
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Muistan, kun erään tavarataloketjun postimyyntikuvastossa oli myynnissä tehtaalla viritetty sähkökitara. :mrgreen:
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

RvaHuu kirjoitti:Muistan, kun erään tavarataloketjun postimyyntikuvastossa oli myynnissä tehtaalla viritetty sähkökitara. :mrgreen:
Hahaha... Eiks se oo pikemminkin niin, että basistit tarvitsisivat sellaisen tehtaalla esiviritetyn ja ikuisesti vireen pitävän. Eihän ne sitä kumminkaan vireeseen ite saa ja kitaristi sen sitte lopulta virittää. :-p Nojoo... Myyntiargumenttina aika lailla vailla pohjaa tuo kyllä ellei sitten virityksellä sitten tarkoiteta sitä, että se on muuten laitettu kondikseen tyyliin nauhanpäät hiottu, kieltenkorkeudet jne fiksattu. Halpiskitaroitahan tulee suoraan tehtaalta myös sellaisina versiona, joissa nuo on tekemättä.

Yhteen akvaliikkeeseen olen kerran aikanaan käynyt työhaistattelussa, mutta eipä ne mua sinne huolineet. Joko oli palkkapyyntö liian mässevä tai sit naamataulu ei muuten vaan miellyttänyt mikä ei sinäänsä olisi mikään yllätys. Jonkinlaista tietämystä nyt kuitenkin oisivat varmaan saaneet. Nyt kun siellä tuossa hiljattain kävin niin eipä se kovin kummoiselta vaikuttanut. Voi ainakin kitkeränä mielessään sanoa, että olis se paljon stylempi paikka, jos oisivat mut ottaneet. :-p

Että jos täällä nyt joku akvakauppias etsiskelee asiantuntemusta niin saa ottaa yhteyttä. Voisin vaikka tulla raivaamaan paikat kuntoon ja ajamaan asiakkaat tiehensä.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Sellaisiahan ne ovat, miesbasistit. Terveisin naisbasisti. 8-)
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Ite oon ihan tasa-arvon kannalla ja mollaan pasisteja sukupuolesta riippumatta. Hmm... vaan tekeekö se musta sitten rasistin? Onneks ei basistia kuitenkaan. Hahahaa...
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Myynnissä olevien kalojen nimien ja hoito-ohjeiden esille laitossa voisimme auttaa akvaarioliikkeitä, tekemällä tarrapohjan joho voisi kirjoittaa tarvittavat tiedot. Akvaarioliikkeelle jäis vain tarran tulostaminen. Tällaisen edun vois tarjota kaikille yhteistyökumppaneille.
Faunatar -akvaarioliikeketju on hyvä esimerkki kalatietojen esille laitossa.
Anastasia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 217
Liittynyt: 23:23, 06.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Ainakin siinä liikkeessä, missä itse asioin, aina kun ostan kaloja, niin jokainen myyjä kysyy ainakin kysymykset "minkäs kokoinen allas sulla oli?" kaloja metsästäessään. Toinen kysymys tulee yleensä kassalla "Onhan kotiuttaminen tuttua?" Perin helppoja kysymyksiä esittää ihan normaalin asiakaspalvelutyön ohessa. Syynä kuulemma se, että jos asiakas antaa aivan väärät vastaukset, niin voi edes vähän yrittää opastaa. Ja hyvä niin. Kyseisessä paikassa on kalojen nimi- ja hintalapuissa myöskin mainintoja kalojen erikoisvaatimuksista tyyliin: hiekkapohja, kalan lopullinen koko tms. Tässä kaupassa myydään myös muita eläimiä ja tarvikkeita. Kalaosastolta löytyy myös lukuversioita sellaisista opuksista kuin Markku Varjon akvaariokalat ja muuta asiakkaiden vapaassa käytössä olevaa informaatiota. Jos tuo on mahdollista edes yhdessä paikassa, niin tuskin olisi mahdotonta toteuttaa ihan missä tahansa.

Mitä tulee siihen, ettei voi kaikkea muistaa kaikista kaloista, eläimistä ja muista tuotteista, niin olisihan kohtuutonta vaatia yhtä ihmistä muistamaan kaikki mahdollinen. Mutta yleensä näihinkin liikkeisiin hakeutuu töihin ihmisiä, joita enemmän tai vähemmän kiinnostaa eläimet ja niiden hyvinvointi. Ei tarvitse kovin suurta älyä ja koulutusta opiskella edes perusasiat niistä tuotteista, eli tässä tapauksessa eläimistä ja niihin liittyvistä tarvikkeista, etteikö se olisi mahdollista vaikka siinä työn ohessa. Itse ainakin tiesin jo ala-asteella paljon erilaisista eläimistä siksi, että lueskelin äiskän ja iskän tilaamaa eläinmaailma-lehteä. Jos minä pystyin siihen jo kymmenen vanhana, niin eiköhän eläinliikkeiden myyjienkin pitäisi samaan kyetä. Minä kun en ole kuitenkaan sen kummoisempi ja fiksumpi kuin muutkaan ihmiset.

Ja alkuperäisestä aiheesta: Sanoako sananen iäksi vai vaieta? Minusta on ihan turha valittaa, jos ei edes yritä tehdä asioille, jotka kokee jollakin tavalla epäkohdiksi, mitään. Voi ainakin valittaa paremmalla omalla tunnolla, kun on edes yrittänyt takoa järkeä jonkun päähän. Ja senkin voi tehdä ystävällisesti. En minä ainakaan vaikene tuollaisessa tilanteessa. Jos se toinen ihminen siitä hermostuu, niin mitä sitten? Ehkä se tosiaan edes miettii asiaa jälkikäteen ja ottaa siitä selvää.

Asiakkaan ominaisuudessa äänestän mieluusti jaloillani ja käyn minkä tahansa asian tarpeessa sellaisissa liikkeissä, joista koen saavani hyvää palvelua ja joissa muutenkin asiat ovat omien arvojeni mukaisia ja kunnossa. Ja muistakaa ihmiset antaa asiakaspalautetta asiallisesti ja aiheellisesti. Monessa paikassa kuitenkin kuunnellaan mieluusti asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita, vaikkei aina siltä tuntuisikaan. Jokainen liike ja yrittäjä todennäköisesti kuitenkin haluaa pitää asiakkaansa ja saada päälle vielä pussillisen uusia. Tyytyväinen asiakas kun kertoo palvelusta yhdelle ihmiselle. Huonoa palvelua saanut asiakas yleensä kymmenelle.

Ihmiset! Teillä on valta. Käyttäkää sitä (oikein)! Ranskassa noustaan barrikadeille aina kun patongin hinta nousee kymmenen senttiä. Suomessa vaan valitetaan jossain internet-palstoilla, kuinka mikään ei toimi :mrgreen:
Olisihan se pitänyt arvata...
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Annan kyllä valtavat respectit sellaisille lemmikkiliikkeiden myyjille, jotka pystyvät pahan kysymyksen tullen myöntämään, etteivät tiedä vastausta, sen sijaan että mietitään pari sekuntia ja vastataan jotain, mikä voisi kuulostaa tietämättömästä asiakkaasta järkevältä. Vielä suuremmat respectit annan sellaisille työntekijöille, jotka innoissaan tarttuvat kysymykseen ja ryhtyvät sitten asiakkaan kanssa sitä yhdessä selvittämään esimerkiksi kaupassa olevista kirjoista tai internetistä. Luonnollisesti suurimmat respectit menevät myyjille, jotka ottavat asioista selvää ja kehittävät tietouttaan myymistään tuotteista. Mielestäni mikään tietämättömyyden taso ei kuitenkaan oikeuta antamaan keksittyä, tai vääristeltyä tietoa asiakkaalle, varsinkaan kun on kyseessä kaupanteko elävistä kaloista.
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Lemmy kirjoitti:ihan jokusenkin kerran on joutunu puremaan kieltänsä "hifi"liikkeessä, kun asiakkaille on myyty kajareita yms ihan ihme argumenteilla. Ei viitti jokaiseen puutaheinää-kommenttiin olla korjaamassa :)
Näistä on täälläkin hyviä kokemuksia.. Joskus yhdeksänkymmentä-luvun lopulla myyjä muun muassa myi 1200W PMPO minihifi sarjaa (n. 1200 FIM) "parempana" kuin Yamahan erillisvahvistinta ja Audio Pron kaiuttimia (n. 3200 FIM), koska watteja on enemmän. Samoin tietokoneliikkeisiin en päästä yhtäkään tuttuani, jotka eivät tietokoneista mitään tajua. Myyjät eivät ole olleet kiinnostuneita asiakkaan tarpeista (esim. äitini, joka selaa nettiä ja katsoo YLE Areenasta videoita) olisi varmaan saanut kuulla Mustassa Pörssissä 1999 euroa maksavan pakettikonetarjouksen olevan juuri se hänen käyttöönsä sopiva. Näin on käynyt sen verran usein, että olen alkanut pakottaa tuttavia konsultoimaan minua aina kun ostavat mitään tietokoneisiin liittyvää.

Liiketoiminta todellakin on reaalimaailmaa, myös akvaariotarvikkeissa. Ison ketjun myyjä on myyjä, eikä akvaario-asiantuntija ja pienen putiikin myyjä saattaa olla omistaja itse, jonka pitää oma liiketoiminta maksaakseen olla töissä ja todennäköisesti väsynyt hommaansa, jos harrastaja tulee kysymään miksi F0 kiekko maksaa yli 39e.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Anastasia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 217
Liittynyt: 23:23, 06.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Miten te saatte tämän kuulostamaan siltä, että kaikessa liiketoiminnassa asiakasta vaan kustaan linssiin, yhdessäkään paikassa ei ketään kiinnosta asiakaspalvelu ja se, että mitä enemmän myydään ja tehdään rahaa, niin sitä parempi? Ei kai se ihan noin mustavalkoista ole, vai ovatko ihmiset vaan kyynisiä? Tuskin mikään liiketoiminta toimii pelkästään niin, että vaan myydään asioita ja asiakkaat nyt vaan antaa rahaa vaikka asiat olis miten huonosti tahansa? Joo, raha maailmaa pyörittää, mutta silti...
Olisihan se pitänyt arvata...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Eipä vielä tähän päivään mennessä ole omalle kohdalle tullut vastaan ihmistä, joka tietäisi kaiken kaikesta tai olisi aina oikeassa (muuta siis kuin kenties omasta mielestään). Ei edes vaikka katsoisi peiliin.

Asiakkaana pyrin antamaan kauppiaalle ja muille asiakkaille sen oman rauhansa tehdä bisneksensä eli ihan pikkumokiin en puutu. Siinä vaiheessa kuitenkin jos se mahdollinen myyjän tai asiakkaan tietämättömyys on selkeästi aiheuttamassa harmia itse akvaarion menestyksekkäälle pitämiselle ja on uhka sen asukkaille, niin olen ottanut luvakseni ottaa epäkohdan esille ja yrittää hienovaraisen asiallisen ytimekkäästi perustella kantani. Se on sitten heidän häpeänsä, jos eivät ota onkeensa eikä ole enää minun ongelmani, mutta onpahan sitten ainakin joku edes yrittänyt varoittaa.

Myyjän taasen ei voida mitenkään olettaa tietävänsä kaikkea myymistään tuotteista, mutta joku perustaito silti pitäisi olla ja vastuuntuntoa asiakkaita kohtaan ja lemmikkialalla kun on kyse elävistä olennoista niin pitää olla tietty vastuu myös myymistään eläimistä, etteivät ne päädy ihan millaisiin tahansa oloihin. Myyjä on mielestäni väärällä alalla, jos pyrkii vain kertakauppoihin eikä omaa kiinnostusta olla ajan tasalla myymistään tuotteista. Tämä ei tarkoita, että pitäisi kotosalla lukea illat pääksytysten. Harva työpaikka kuitenkaan on luonteeltaan sellainen, etteikö siellä olisi myös luppoaikoja, jonka voi käyttää esim. työtaitojensa kehittämiseen sen sijaan, että kävisi takahuoneessa sauhuttelemassa ja kaivelemassa korviaan.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja jumase »

Anastasia kirjoitti:Miten te saatte tämän kuulostamaan siltä, että kaikessa liiketoiminnassa asiakasta vaan kustaan linssiin, yhdessäkään paikassa ei ketään kiinnosta asiakaspalvelu ja se, että mitä enemmän myydään ja tehdään rahaa, niin sitä parempi? Ei kai se ihan noin mustavalkoista ole, vai ovatko ihmiset vaan kyynisiä? Tuskin mikään liiketoiminta toimii pelkästään niin, että vaan myydään asioita ja asiakkaat nyt vaan antaa rahaa vaikka asiat olis miten huonosti tahansa? Joo, raha maailmaa pyörittää, mutta silti...
Tuskin kovin monessa paikassa asiakasta linssiin kustaan. Ongelma onkin siinä, että asiakaskunta on monimuotoista ja eri liikkeet profiloituvat eri asiakkaisiin. Joku liike pyrkii erottumaan muista laadun ja asiantuntevuuden kautta ja näissä liikkeissä asioivat sitten ne, jotka arvostavat näitä aspekteja kauppiaassa. Sitten on se suurempi asiakasmassa, joita ei voisi vähempää kiinnostaa mitä myyjän pääkopassa liikkuu. Heitä kiinnostaa edullinen hinta ja kivan näköiset kalat. Myös näille asiakkaille löytyy sopivat liikkeet, koska markkinarako on olemassa ja aina joku täyttää sen eurojen kiilto silmissä.

Koska homma ei tosiaankaan ole mustavalkoista, vaan kaikissa liikkeissä käy kuitenkin loppujen lopuksi monen näköistä asiakasta, on myyjän tehtävä taipua kulloisenkin asiakkaan tarpeisiin. Muuten menee eurot sivu suun ja todennäköisesti myös asiakas. Arvostan kyllä itse liikkeitä, joissa asiakasta opastetaan ja hänelle ei myydä sopimattomia kaloja, mutta on täysin ymmärrettävää, että tällainen toiminta ei ole kovin laajaa. Siinä ei nimittäin pulju välttämättä pysy kovin kauaa pystyssä, jos ryhdytään asiakkaita valikoimaan ja rahasta kieltäytymään. Asiakas kuitenkin saa haluamansa jostakin toisesta liikkeestä. Ja koska tilanne on tämä, niin ei yrittäjälle ole suurta tarvetta panostaa työntekijöiden tietotaitoon. Tiedostava asiakas tuntee kuviot itse ja muilta onkin pääasiallisesti tarkoitus saada eurot kotiutettua.

Ja kun sitten mietitään asiakaspalvelun tietotasoa, niin yleislemmikkieläinliikkeen myyjät tuskin ansaitsevat kovin paljoa. Vaihtuvuus on suurta ja tämä väistämättä johtaa siihen, että tietotaso on aina vähintäänkin kyseenalaista. Tällaisella kauppiaalla on harvoin tarvetta pitää kiinni osaavista työntekijöistä palkankorotuksilla, koska liiketoiminta ei kuitenkaan pohjimmiltaan perustu heihin. Kun kulut painetaan alas, on mahdollista houkutella juuri sitä asiakasmassaa, joka on kiinnostunut enemmän hinnoista kuin neuvoista.

Mitä tulee itse alkuperäiseen kysymykseen, niin eikö sellainen pieni huomautus tietämättömälle asiakkaalle riittäisi: "kuule, noi sun valitsemat kalat ei oikein sovi samaan altaaseen. Jäävät kovin lyhytikäisiksi. Kannattaa säästää rahaa ja selvittää esim. netin akvaarioforumilta paremmat lajit". Eli keskittyy lähinnä huomauttamaan ja antamaan rahallisen syyn miettiä valintoja uudelleen ja samalla tarjoaa tavan jatkossa hoitaa asiat paremmin. Ja yksi huomautus ja sen jälkeen jatkaa matkaa. Ei niille kannata saarnaamaan ruveta, kun puolustusreaktio iskee joka tapauksessa päälle. Mutta ehkä tosiaan kotona kaivavat aqua-webin esiin ja kokevat herätyksen. Parasta olisi kun voisi lyödä aqua-webin käyntikortin käteen www-osoitteineen, niin ei pääsisi unohtumaan.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mun mielestä oli ihan hyvä, että aloittaja meni kysymään, kuinka asioiden laita on. En ala mollaamaan kauppiaita tai ketjuja, pääasiassa mulla on hyviä kokemuksia liikkeistä. Sanasen voi sanoa, ainakin on yrittänyt.

Mitä kauppiaisiin ja noihin asioiden opiskeluihin tulee, niin asiakaspalveluluonne on hyvästä. Jos ei tiedä, sen voi myöntää, mutta sitten otetaan asioista selvää oppaista tai netistä. Mieluummin niin, kuin että keksitään jotain omia juttuja "faktaksi". Esimerkiksi Faunattarissa taitaa olla ihan kansio, johon on kerätty tietoja myynnissä olevista kasveista ja eläimistä. Näin voi sekä myyjä että asiakas tarkistaa tietoja näin halutessaan.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minä en tykkäisi henkilökohtaisesti yhtään siitä, että joku tulisi kyselemään minun altaista (tai ruokakaupassa allergioista). Liikkeet joissa asioin, tiedetään jo minun altaani ja monesti tiedän jo mennessäni mitä ostan. Olen myös samalla kertaa ostanut kardinaalitetroja ja miljoonakaloja, onneksi ei kukaan tullut kyselemään ja neuvomaan, kun tietääkseni en ole tilitysvelvollinen kenellekkään. Enkä odota missään kaupassa sitä, että myyjät tietää kaikesta kaiken, edelleen vastuuta on myös ostajalla, oli kyse mistä tahansa.
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 08:24, 18.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

aquamarina kirjoitti:Minä en tykkäisi henkilökohtaisesti yhtään siitä, että joku tulisi kyselemään minun altaista (tai ruokakaupassa allergioista). Liikkeet joissa asioin, tiedetään jo minun altaani ja monesti tiedän jo mennessäni mitä ostan.
Vertaus on sikäli huono, että ruoka-allergia on ihmisen oma asia eikä tosiaan muille kuulu, mutta se miten joku kohtelee lemmikkejään ei ole vain heidän oma asiansa, koska kyse on eläimistä, jotka eivät voi itseään puollustaa ja lakikin velvoittaa kohtelemaan lemmikkejä oikein.

Täälä olleiden keskustelujenkin perusteella, suuri osa Aqua-webbiläisistä on ollut akvakaupassa todistamassa tilannetta, jossa asiakas selvästi ei tiedä mitään kaloista joita on ostamassa eikä välttämättä edes välitä tietää tai jossa myyjä antaa täysin väärää tietoa. Ei siis mitenkään voida automaattisesti olettaa kaikkien asiakkaiden tietävän mitä he ovat tekemässä, kun näin ei kertakaikkiaan ole.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa, jos kauppias itse olisi ollut myymässä, eikä olisi mitään kysynyt, en olisi minäkään siihen puuttunut, koska olisin nimenomaan olettanut tämän hyvän ja asiantuntevan kauppiaan tietävän millaisia altaita näillä asiakkailla on, kuten hän tietää millaiset altaat minullakin on. Kysyin koska kyseessä oli tuuraaja ja tiedän, että tämä muuten oikein mukavan tuntuinen ihminen, ei ole akvaarioalan asiantuntija ja tilanne oli hieman epäilyttävä.

Jos nämä asiakkaat ovat Aqua-webin lukijoita ja heillä on tarjota oikeat olot kyseisille kaloille, niin pahoitteluni teille jos aiheutin kysymykselläni mielipahaa. Se ei ollut tarkoitukseni vaan olin vain huolissaan kalojen hyvinvoinnista. Jos kaikki kalojen ostajat välittäisivät lemmikkiensä hyvinvoinnista, niin sitten tälläisiä kysymyksiä ei tosiaan tarvitsisi esittää.

-------------------------------

Taidan olla vähän väsynyt kun mieleeni nousi hassu ajatus. Mitä kalat itse sanoisivat, jos osaisivat puhua.

Kultakalat olisivat vain pohtineet tulevan asunnon ruokatarjoilua. Lehtikalat olisivat nyrpistäneet nenäänsä ja tiedustelleet, että ette kai ole ajatelleet majoittaa meitä noiden kylmäveristen kakkakoneiden kämppäkavereiksi. Neontetrat olisivat hyvästelleet läheisensä ja alkaneet suunnitella testamenttia ajatellessan joutuvansa kultakalojen ja lehtikalojen seuraan ja pieni piikkisilmä olisi kysynyt saako Matti ja Penakin tulla mukaan, kun yksin on niin kurja olla ja voidaanko sitten kämpätä lehtisten kanssa, kun mekin tykätään lämpimästä.

Kalojen huolet saattoi olla ihan turhia, mutta kun ne ei osaa puhua, niin onko se niin paha, jos jonkun ihmisen ylpeyttä kolautetaan sillä, että toinen ihminen nämä kysymykset kysyy?
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja jumase »

omamaailma kirjoitti: Kalojen huolet saattoi olla ihan turhia, mutta kun ne ei osaa puhua, niin onko se niin paha, jos jonkun ihmisen ylpeyttä kolautetaan sillä, että toinen ihminen nämä kysymykset kysyy?
Kyllä se voi sen kauppiaan kannalta olla vähän huonompi juttu kun liikevaihto laskee ja tulos kärsii, jos asiakas tilanteesta loukkaantuu.

Minusta tämä keskustelu on siinä mielessä hölmöä, että kyseessä on hyvin marginaalinen epäkohta yhteiskunnassa. Voi voi, kun joku piittaamaton ostaa kaloja väärän kokoiseen akvaarioon. Pitäisikö Alkon myyjän kysyä jokaiselta ostajalta, että osaathan käyttää kohtuudella. Ettet sitten vaan vedä nakkikioskijonossa ketään viatonta ohikulkijaa nekkuun. Pitäisikö autokauppiaan kysyä asiakkaalta, että osaatkos muuten ajaa vesisateessa. Ettet vaan joudu sitten vesiliirtoon ja lähetä jotain jalkakäytävällä kyykkäävää mummoa paremmille laitumille. Entä pitäisikö Anttilan myyjän kysyä K18-elokuvaa myydessä, että olikos sulla lapsia. Ettet vaan sitten tuhoa pienokaisten viatonta lapsuutta jättämällä elokuvaa heidän ulottuvilleen. Entä kokkipuodin myyjä. Pitäsikö kysyä asiakkaalta, että olikos sinulla taipumusta depressioon. Etten vaan sitten vedä itseltäs ranteita auki tällä veitsellä kun syksyn pimeys alkaa masentamaan.

Ei myyjät ole mitään moraalinvartijoita.
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 08:24, 18.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

jumase kirjoitti:Minusta tämä keskustelu on siinä mielessä hölmöä, että kyseessä on hyvin marginaalinen epäkohta yhteiskunnassa. Pitäisikö Alkon myyjän kysyä jokaiselta ostajalta, että osaathan käyttää kohtuudella. Ettet sitten vaan vedä nakkikioskijonossa ketään viatonta ohikulkijaa nekkuun.
Se on totta, että yhteiskunnan kannalta tämä ongelma on kovin pieni. Pieniä ongelmakohtia nyt vaan on yksittäisen ihmisen helpompi koittaa muuttaa.

Itse en ole vaatimassa, että myyjien pitäisi joka ikiseltä asiakkaalta tentata akvaarion kokoa tai allaskavereita. Jotain voisi kuitenkin kohteliaasti sanoa, jos tilanne näyttää selvästi pahalle (tyyliin ostetaan platyjä, lehtikaloja ja tiikeribarbeja juuri eilen haettuun 100 litran purkkiin). Eihän se Alkon myyjäkään myy viinaa selvästi humaltuneelle asiakkaalle.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja jumase »

omamaailma kirjoitti:Eihän se Alkon myyjäkään myy viinaa selvästi humaltuneelle asiakkaalle.
Niin Suomessa ei myy, kun on valtion monopoli ja laki kieltää myymisen. Mutta heti kun mennään yksityiselle puolelle, niin aika harvakseltaan esim. ravintoloissa kieltäydytään myymästä, vaikka laki senkin suhteen on selkeä, mutta valvonta puuttuu ja taustalla onkin tuloksenteko toisin kuin Alkossa.

Mutta tätähän olen tässä yrittänyt selittää. Akvaariokauppaa pidetään yleensä liiketaloudellisistä syistä ja niiden perusedellytys on asiakkaiden pitäminen tyytyväisenä. Asiakkaan mielestä turha kyseleminen tai peräti myymättä jättäminen ei edesauta tätä tavoitetta, joten se ei ole liiketaloudellisesti järkevää, ellei asiakas itse kysy neuvoa.

Ymmärrän kyllä mitä ajatte takaa, mutta kun tällaiset toiveet eivät ole reaalimaailmasta. Ne eivät toteudu käytännössä missään liiketoiminnassa ainakaan kovin laajasti. Kyllähän ne pienet kalaset varmasti aiheuttavat sääliä monissa, mutta sen kanssa on nyt elettävä aivan kuten kaikkien muidenkin epäkohtien jota maailma on pullollaan.
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 08:24, 18.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Hyvä myyjä ei menetä kauppoja vaan saa asiakkaan ostamaan jotain muuta. Kyllä tääläkin on moni manannut, kun on liikkeessä myyty täysin yhteensopimattomia kaloja ja täältä sitten kuultu totuus asiasta. Ei ole nämäkään tyytyväisiä asiakkaita. Ei ole aina helppoa myyjän työ.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Tuntuisi vain, että jos ja kun asiakas jossain vaiheessa lukee jotain alan teosta tai kaivelee nettiä, ja löytää sitten tietoa, ettei myyjän myymä kala sovi alkuunkaan hänen akvaarioonsa, niin voisi helposti käydä niinkin, että siihen liikkeeseen ei enää asioimaan mennä. Nykyään kun se tieto on niin helposti saatavissa.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja jumase »

omamaailma kirjoitti:Hyvä myyjä ei menetä kauppoja vaan saa asiakkaan ostamaan jotain muuta. Kyllä tääläkin on moni manannut, kun on liikkeessä myyty täysin yhteensopimattomia kaloja ja täältä sitten kuultu totuus asiasta. Ei ole nämäkään tyytyväisiä asiakkaita. Ei ole aina helppoa myyjän työ.
Ymmärsinkö oikein, että olet siis sitä mieltä, että akvaariokauppojen myyjät ovat sitten keskimäärin huonoja, kun eivät onnistu käännyttämään asiakkaita parempiin päätöksiin? Itse rohkenisin väittää, että suuri osa lemmikkikauppojen asiakkaista on pikemminkin huonoja asiakkaita, kun eivät viitsi ottaa selvää asioista etukäteen. Ei sitä välttämättä voi luottaa siihen 15-kesäiseen lomatuuraajaan, joka ei välttämättä ole koskaan edes omistanut akvaariota.

----------------------------
RvaHuu kirjoitti:Tuntuisi vain, että jos ja kun asiakas jossain vaiheessa lukee jotain alan teosta tai kaivelee nettiä, ja löytää sitten tietoa, ettei myyjän myymä kala sovi alkuunkaan hänen akvaarioonsa, niin voisi helposti käydä niinkin, että siihen liikkeeseen ei enää asioimaan mennä. Nykyään kun se tieto on niin helposti saatavissa.
Eli asiakkaalla ei ole vastuuta ostopäätöksistään. Jos minä menisin autokauppaan ja osoittaisin sormella ensimmäistä sinistä autoa ja ostaisin sen. Voisinko sen jälkeen tulla nettipalstoille kiukuttelemaan, että helkkarin myyjä kun myi mulle tällaisen sähköauton, jossa yhdellä latauksella ajaa vain 100 kilometriä. Munhan oli tarkoitus kulkea tällä Lapin erämajalle. Ja siellä ei ole minkäänlaista sähkötolppaa 300 kilometrin säteellä.

Jos ostaa kalan ulkonäön perusteella, niin turha siitä on myyjää syyttää, kun se ei sitten sovikaan altaaseen. Tämä siis sillä oletuksella, että myyjä ei ole antanut mitään vääriä tietoja. Mutta se onkin sitten jo aivan toinen keskustelu mitä myyjien pitäisi osata. Nythän keskustellaan siitä, pitäisikö myyjän tai muiden asiakkaiden hyökätä väliin, vaikka heiltä ei ole mitään kysyttykään.
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 08:24, 18.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

jumase kirjoitti:
omamaailma kirjoitti:Hyvä myyjä ei menetä kauppoja vaan saa asiakkaan ostamaan jotain muuta. Kyllä tääläkin on moni manannut, kun on liikkeessä myyty täysin yhteensopimattomia kaloja ja täältä sitten kuultu totuus asiasta. Ei ole nämäkään tyytyväisiä asiakkaita. Ei ole aina helppoa myyjän työ.
Ymmärsinkö oikein, että olet siis sitä mieltä, että akvaariokauppojen myyjät ovat sitten keskimäärin huonoja, kun eivät onnistu käännyttämään asiakkaita parempiin päätöksiin? Itse rohkenisin väittää, että suuri osa lemmikkikauppojen asiakkaista on pikemminkin huonoja asiakkaita, kun eivät viitsi ottaa selvää asioista etukäteen. Ei sitä välttämättä voi luottaa siihen 15-kesäiseen lomatuuraajaan, joka ei välttämättä ole koskaan edes omistanut akvaariota.
Ymmärsit vissiin niinkuin halusit. En minä ole ketään akvaariokauppiasta haukkunut, vaan päin vastoin olen tässä keskustelussa useita kertoja kehunut tämän liikkeen kauppiasta. Huonojakin kuitenkin on. Ja vikaa mielestäni on molemmin puolin. Osa kauppiaista ei edes yritä vaikuttaa asiakkaan valintoihin. Ei ole vaikea sanoa "se teidän 100 litrainen on hiukan nafti lehtikalalle, mutta mitä tykkäisitte näistä perhoskirjoahvenista? Nämähän on todella kauniita ja mukavia kaloja". Jos asiakas silti ostaa lehtikalan, niin vastuu siirtyy asiakkaalle. Myyjä on ainakin parhaansa yrittänyt, eikä asiakas pääse jälkikäteen itkemään ettei tiennyt tosiasioita.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”