Sininen loisteputki ja 200L
Valvoja: Moderaattorit
Sininen loisteputki ja 200L
Etsisin sinistä loisteputkea 100x40x35 (pxkxl) akvaarioon. Minkäpituinen tuon putken pitäisi muuten olla? Kasvattelen kasveja ja olen lukennut että n. 10 000 Kelvinistä eteenpäin olisi sopiva taatakseen parhaan mahdollisen kasvun
Mitä putkia te tiedätte? Kertokaa : )

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Sininen loisteputki ja 200L
Itse en omiin altaisiini pahemmin yli 10L putkia huoli, koska harvoin on osunut omaa silmää miellyttäviä. Sen oman silmän miellyttämisen mukaan kannattaa muutenkin mennä, koska käytännössä kasvit kasvaa monenlaisilla putkilla. Itse käytän pääasiassa 84- ja 865-putkia niiden mielestäni parhaan hintalaatusuhteen vuoksi. Maksaa kolme egeä tossa lähisähkökaupassa ja ovat suht liki sitä sävyä mikä sopii omalle maulle. Ei liian keltaista, ei liian sinistä/punasta.
-
- Katalysaattori
En kyllä sinisellä putkellä lähtisi kasveja kasvattelemaan. 

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Eikös näillä mitoilla altaan tilavuudeksi tule 140l? 10 000K ylöspäin olevia putkia käytetään enemmänkin merivesipuolella ja näitä sinivaloputkia erityisesti vain siellä. Jos yhtä putkea haet, suosittelen jotain väliltä 5000-7000K makeaan veteen. Jos sinulla on useampi, esim. kaksi putkea, voit laittaa yhdeksi putkeksi jonkun kasviputken. Kasviputkethan ovat tosin melko violetteja sävyltään, joten yksinään en sellaista laittaisi. Kasvien kannalta merkityksellisempää on enemmänkin valoteho, jonka tulisi olla luokkaa 0,4W/l, kun puhutaan loisteputkista. Jos ei aivan vaativimpia kasvattele, vähemmälläkin valolla pärjää, mutta tuohon altaaseen suosittelisin ainakin kahta 30W putkea.wune kirjoitti:Etsisin sinistä loisteputkea 100x40x35 (pxkxl) akvaarioon. Minkäpituinen tuon putken pitäisi muuten olla? Kasvattelen kasveja ja olen lukennut että n. 10 000 Kelvinistä eteenpäin olisi sopiva taatakseen parhaan mahdollisen kasvunMitä putkia te tiedätte? Kertokaa : )
-
- Senior Member
Mulla on omassa akvaariossa kaikki 4 loisteputkea 12000K mutta valitsin putken niiden sävyn takia en kasvien kasvun.Lievästi sinertävät ja kirkkaat,eikä onneksi juuri keltaista sävyä.Kasvit kylllä kasvaa hyvin ja levää ei ole juuri ollenkaan vaikka ei levää syöviä kalojakaan ole kuin muutama laiska Leväbarbi.
10000k putki ei ole vielä kovinkaan sininen, ja sopinee mainiosti makean veden kaveriksi, mitää reefblueta sinne en kyllä laittaisi.
Mulla makaisikin sopivasti tuolla kaapin pohjalla ylimääräisenä 4kpl 24w t5 putkia. Saa ostaa pois.
Mulla makaisikin sopivasti tuolla kaapin pohjalla ylimääräisenä 4kpl 24w t5 putkia. Saa ostaa pois.