Uuden harrastajan Nano projekti.

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Uuden harrastajan Nano projekti.

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

jafar,
jafar kirjoitti:Ja tästä asiasta ei kukaan muu saa olla erimieltä? Toisinsanoen minä ja muut jotka ovat saaneet parempia tuloksia TM:llä ovat väärässä?
Mikä hitto täällä AW:ssa on nykyään vikana kun ei lainkaan voi keskustella asioista? Osoitin vain sen itsestäänselvyyden, että hw:n suola sopii riutta-akvaarioihin - tästä kai ei kukaan järkevä ihminen voi olla eri mieltä? Miten ihmeessä saat väännetyksi kommenttini tuohon esittämääsi muotoon? Enhän mä millään muotoa sanonut, etteikö joku olisi voinut saada parempia tuloksia TM:n suolalla. Sopiiko sulle, että mä olen saanut parempia tuloksia hw:n suolalla?

Vastauksena tähän leimataan idiootiksi ja valehtelijaksi: "Olisiko sinulla syynä limaan Tm suolaa käytettäessä hyvät suhteet Hw suolan kauppiaaseen vai joku muu?" Edellisessä keskustelussa vastattiin kuvailemalla minua akvaarion hoitohuoneeseen jumittuneeksi muumioksi.

Että tällaisella tasolla.
On se hyvä että meillä täällä suomessa on edes yksi joka tietää kuinka nämä asiat oikesti toimii ja meille välillä tietoaan jakaa.
No huhhuh... mistä ****** tämä nyt tulee? Oletko sitä mieltä että mun ei pahemmin kannattaisi jatkossakaan tänne kirjoitella? Onko tämä joku leikkaa liimaa jonka laitat kaikkien viestiesi loppuun?

Säälittävää.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

"Time out" pojat nyt heti.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mä luulen että jatkan jo aloittamaani time-outtia ;) On tämä AW ollutkin read-only tilassa jo kauan. Eiköhän maailmassa ole tarpeeksi tilaa mulle ja jafarille, ei mun tarvitse tälle tontille väkisin tunkea :D
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Mä luulen että jatkan jo aloittamaani time-outtia ;) On tämä AW ollutkin read-only tilassa jo kauan. Eiköhän maailmassa ole tarpeeksi tilaa mulle ja jafarille, ei mun tarvitse tälle tontille väkisin tunkea :D
Äläs ny, kyllä täällä on tilaa kaikille ja varsinkin myös sun jutuille. :D
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Heh, päätin jo aikaa sitten että tän harrastuksen pitää olla hauskaa, en viitsi hommaa pilata stressaamalla Internet keskusteluista. Paljon on foorumeita, minusta ei ole mitään ideaa väkisin koettaa yhteen jumittua.
DnooB
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry

Viesti Kirjoittaja DnooB »

No minusta ainakin on näin märkäkorvan näkökannalla kiva lukea eri ihmisten kokemuksia eri asioista ja muodostaa niistä sitten oma näkökantani. Jos kaikki on aina samaa mieltä olisi tällainen keskustelufoorumi ihan turha. Yksi sanoisi jotain ja loput huutaisi "joo joo" :D

Peace and Love
Dnoob
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

DnooB kirjoitti:No minusta ainakin on näin märkäkorvan näkökannalla kiva lukea eri ihmisten kokemuksia eri asioista ja muodostaa niistä sitten oma näkökantani. Jos kaikki on aina samaa mieltä olisi tällainen keskustelufoorumi ihan turha. Yksi sanoisi jotain ja loput huutaisi "joo joo" :D
Täsmälleen samaa mieltä!

Tosi paljon on minusta foorumeilla homma mennyt eteenpäin 2000-luvun alun jälkeen, nykyään on enemmän perusteltuja mielipiteitä juupas/eipäs kinaamisen sijaan. Kaippa ne kaikki suuret riidat on jo sitten riidelty ja nyt hiotaan yksityiskohtia :) Tältä ainakin minusta tuntuu.
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Vilpittömästi uskon, että se toisen keskustelun muumiokommentti oli enemmän huumoripitoista kunnioituksen osoittamista kokeneimpia kohtaan, ei mitään piruilua.

Voi kun Suomessakin olisi enemmän suolamerkkejä yleisesti käytössä, ei tarvisi aina tingata näistä kahdesta :) Itse olen käyttänyt lähinnä HW:ta ja vesiarvoissa ei ole ollut mitään ongelmia. Ei myöskään TM:llä. Altaan vointiin vaikuttaa niin moni seikka ja vesikin vaihtuu "merkistä" toiseen niin hitaasti, että en uskaltaisi lähteä laskemaan hirveästi tietyn suolamerkin syyksi tai ansioksi.

Arvoja mittaillessa kannattaa muistaa se, että suolapussin sisältö ei ole tasajakoista vaan tietyt ainesosat painuvat pohjalle. Tuosta oli kohua jossain foorumilla (RC?) kun porukka mittaili Tunzen suolasta (joka puolestaan on HW:n valmistamaa) erikoisia arvoja - muistaakseni johtopäätös oli, että arvot pitäisi mitata koko pussillisesta eikä siitä yhdestä kupillisesta.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Just kun saatiin keskustelua niin joku mikä lie ks laittoi pelin poikki [}:)] . Toisaalta jos hommaisi lehtikaloja niin ei tarttis suolamerkkejä ihmetellä.

Edit. akvaarioprojektille: Minulla mg oli aina kovin alhaalla hw-suolalla.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Mikko V
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mikko V »

Itselläni oli kanssa sama Mg ongelma HW:n kanssa. Muuten ihan kelpo suolaa. Kieltämättä ison suolapurkin kanssa (millä tahansa suolalla) tulee juuri tuo sekoittumisongelma varsinkin kun suola väkisinkin pääsee kosketuksiin ilmankosteuden kanssa. Ihan loppupönikkä ei enää sekoitu kunnolla veteen.
DnooB
Senior Member
Senior Member

Asiasta toiseen, 2viikkoa jo ollut allastilaus liikkeessa ja ei edelleenkään näy eikö kuulu. Alkaapi vähitellen kiristään ottasuonta tämä odottelu :?
DnooB
Senior Member
Senior Member

Kertokaapas arvon raati, kun käytännönsyistä käy niin,että kivet eivät tule samaan aikaan kuin allas. Olen tutkiskellut tuota mainiota mikaelin tekemä manuaalia ja siellä kerrottiin pelkän hiekan avulla tehtävästä altaan käynnistämisestä. Eli laittasin ensin altaaseen pohjahiekan, valot, kiertovesipumpun ja vaahdottimen. Sitten pariviikkoa mentäisiin sillä kokoonpanolla ja vasta sitten kivet altaaseen. Perustelu on, että kivissä tulevä öttimönkiäiskanta ei joutuisi niin myrkylliseen ympäristöön, kun käynnistäminen on jo alkanut. Jos toimii näin, ei minulle sieltä selvinnyt pitääkö käynnistäminen startata jollain kemikaalilla?

Taijampa testata moista. :)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Ostat Rollelta sitä levande sandia, siinä pitäis olla tsiljoonia bakteereja. Lupaavat jopa että uuden altaan perustuksessa ei tarvi ootella käynnistysvaiheita vaan saat heittää kalatki samaan soppaan heti ;) http://www.livesand.com/

Tulipa tuosta mieleen että aquaramassa oli ollut esillä vettä joka kelpaa sellaisenaan meriveden ja makeanveden kaloille...oispa siistiä pitää vaikka lehtikalat ja vuokkokalat sekasin :mrgreen:
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Löyty videokin vedestä, http://www.youtube.com/watch?v=gFmEAl77eG4 , kimppatilausta pystyyn?
DnooB
Senior Member
Senior Member

Tuolla Rolella näyttää olevan kahta eri versiota Live Sand valikoimasta.
http://www.akvariecenter.com/Shop/Index ... rtId=25430
http://www.akvariecenter.com/Shop/Index ... rtId=25431
Pitääpä sitä reilu kymppäkilo napata mukaan. Tosin ei sinne uskalla mitään suorilta nakata. Antaa niien tziljoonienmiljoonien bakteerien ja öttimöntiäisten siellä muhia hiekassa tovi ensin. :mrgreen:

Tuo sinun video.... aika hauskan näköinen. mitenhän lie toteutettu 8O
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

patu kirjoitti:Löyty videokin vedestä, http://www.youtube.com/watch?v=gFmEAl77eG4 , kimppatilausta pystyyn?
Watwat?? Mikäs tämä temppu on? Tietääkö joku tästä jotain? Millä kemialla tuollainen oikein toimii?
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Täällä vähän lisätietoa, http://www.freepatentsonline.com/3683855.html ,oispa makian näkönen laittaa seepraplekot levää syömään merivesialtaaseen :mrgreen: kaikkea ne kinukit keksii..
DnooB
Senior Member
Senior Member

Solekko testaa. mie tulen sitten taskulampun ja oluen kans katteleen tuloksia :mrgreen: ;)
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

No huhhuh.. Täytynee perehtyä tuohon tekstiin paremmin sitten kun silmät taas kykenee katsomaan samaan suuntaan. Sen verran siellä hyppi uusia sanoja :roll:
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Osaisiko joku selittää lyhyesti, että miten tu oikein toimii! 8O
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Nopean vilkaisun perusteellahan tuo on synteettistä murtovettä (?). Eikös tuolla luvata toimivan vain osalla meri- ja makeanveden kaloista ja lähinnä loisien poistossa käytettäväksi á la suolakylpy makeavetisille ja vähäsuolaisuus merivetisille.

Tuossa oma käsitykseni pähkinänkuoressa. Korjata saa!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
DnooB
Senior Member
Senior Member

JaBlolle kiitos. RO laite saapui ja odottaa tositoimiin pääsemistä.
DnooB
Senior Member
Senior Member

Kolmas viikko pytyn tilauksen jälkeen lähti liikkeelle, eikä vieläkään kuulu pihaustakaan myyjältä. Onko se juuri tosi, että ei yhtä allasta saada naapurimaahan 8O
Alkaapi jyrsiin miestä...
DnooB
Senior Member
Senior Member

Tuli ilmotus liikkeestä, ensiviikon keskiviikkona taivas aukeaa ja Allas saapuu kotiin. :D
DnooB
Senior Member
Senior Member

Tilasin lisäksi 2*54l kokolasiallasta. Toisen saan altaan viereen korvausvesialtaaksi ja toiseen voin tehdä tarvittaessa karanteenialtaan ja muuten pitää siinäkin RO vettä. On tämä käsittämätöntä, miten kokoajan hoksaa unohtaneen jotain 8O Eipä tuo ensiviikolla tuleva tavaraläjä enään sedaniin mahdu, joten pitää alkaa jostain kelkkomaan farmari / pakettiautoa lainaan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”