Uusi ylläri-asukki akvaariossa
Valvoja: Moderaattorit
-
Cisu
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Uusi ylläri-asukki akvaariossa
Huomenta!
Tänään aamulla laittaessa valon päälle tulilisko-altaaseeni huomasin yhdellä lehdellä uuden asukkaan altaassa. Kyseessä on jonkin lajin kotilo (en ole varma mikä laji on kyseessä) ja se on ilmeisesti tullut uuden kasvin (vesihyasintin) mukana. Kotilo oli malliltaan pyöreä ja väriltään ruskeahko. Kotilo on läpimitaltaan noin 1 cm. Kotilo oli yhden lehden päällä ja söi hyvää vauhtia levää, mikä oli hyvä juttu. Äsken selasin aqua-webin keskustelua "tunnista tavallisimmat kotilot" ja oma kotiloni muistuttaa ehkä Seepralevä-tai tiikerikotiloa tai omenakotiloa malliltaan. En varma ole sillä en aamulla ehtinyt sitä sen kummemmin tarkastelemaan.
Kysymykseni kuuluukin että mitä teen kotilolle? Kannattaako se hävittää vai säilyttää akvaariossa? Onko vaara että lisääntyy ongelmaksi asti? Pitääkö sitä jotenkin erityisesti hoitaa tai ruokkia?
Tänään aamulla laittaessa valon päälle tulilisko-altaaseeni huomasin yhdellä lehdellä uuden asukkaan altaassa. Kyseessä on jonkin lajin kotilo (en ole varma mikä laji on kyseessä) ja se on ilmeisesti tullut uuden kasvin (vesihyasintin) mukana. Kotilo oli malliltaan pyöreä ja väriltään ruskeahko. Kotilo on läpimitaltaan noin 1 cm. Kotilo oli yhden lehden päällä ja söi hyvää vauhtia levää, mikä oli hyvä juttu. Äsken selasin aqua-webin keskustelua "tunnista tavallisimmat kotilot" ja oma kotiloni muistuttaa ehkä Seepralevä-tai tiikerikotiloa tai omenakotiloa malliltaan. En varma ole sillä en aamulla ehtinyt sitä sen kummemmin tarkastelemaan.
Kysymykseni kuuluukin että mitä teen kotilolle? Kannattaako se hävittää vai säilyttää akvaariossa? Onko vaara että lisääntyy ongelmaksi asti? Pitääkö sitä jotenkin erityisesti hoitaa tai ruokkia?
Akvaario 84l: kääpiökynsisammakoita, kirsikkasukarapuja ja omenakotiloita
Akvaario 60l:tuliliskoja
Kääpiökanipoika Nuka
Kääpiökanipoika Nuka
-
aquamarina
- Advanced Member

Re: Uusi ylläri-asukki akvaariossa
Jos se joku noista on, niin ei lisäänny itsekseen. Jos taas on joku roskakotilo, niin ei todennäköisesti ole ainut lajiaan. Meille on tullut myös noita roskakotiloita kasvien mukana, tuliliskojenkin altaaseen, heitin sinne petokotilon, eipä ole enää roskakotiloita.
-
Cisu
- Starting Member

No niin, nyt olen päässyt tarkemmin tarkastelemaan kotiloa ja olen tullut siihen tulokseen että ilmeisesti kyseessä on jonkun sortin suipposarvikotilo. Kotilo on tällä hetkellä ehkä n. 1 cm kokoinen, löysin myös toisen paljon pienemmän ja lähes läpinäkyvän. Isompi on väritykseltään läpikuultavan rusehtava ja pilkullinen, muistuttaa touhukotiloa.
Mutta edelleen en tiedä mitä tekisin, annanko niiden olla vai kannattaako ottaa heti pois? Lisääntyvätkö mielettömästi ja ovatko niistä haittaa? Tällä hetkellä päivän kokemuksella huomaan vaan hyödyn, ovat syöneet lehdiltä hyvää tahtia levää.
Edit: Huutaminen (isoilla kirjaimilla kirjoittaminen) ja kuiskaaminen (normaalia pienemmällä fontilla kirjoittaminen) tekee viestistä vaikealukuisen, joten vältä näiden käyttöä. Jatkuvasta huutamisesta seuraa varoitus.
-Ylläpito
Mutta edelleen en tiedä mitä tekisin, annanko niiden olla vai kannattaako ottaa heti pois? Lisääntyvätkö mielettömästi ja ovatko niistä haittaa? Tällä hetkellä päivän kokemuksella huomaan vaan hyödyn, ovat syöneet lehdiltä hyvää tahtia levää.
Edit: Huutaminen (isoilla kirjaimilla kirjoittaminen) ja kuiskaaminen (normaalia pienemmällä fontilla kirjoittaminen) tekee viestistä vaikealukuisen, joten vältä näiden käyttöä. Jatkuvasta huutamisesta seuraa varoitus.
-Ylläpito
Kääpiökanipoika Nuka
Kääpiökanipoika Nuka
-
¤albiinomonninen¤
- Member

- Akvaarioseurat: Tas
- Viesti:
Njoo, eli on sitä lisääntyväisempää sorttia, mutta en silti sinuna poistaisi sitä jos niitä ei vielä ole sillä kovinkaan paljon. Minulla kanta on pysynyt kurissa pelkällä lappoamisella. Ja tuliliskolaan kun tulee niin helposti leviä, niin antaa olla. Tai ihan miten vaan.
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
Tiesin sen, mutta unohdin.
-
Alsshon
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Meinasin juuri postata uuden aiheen kunnes näin tämän. Minäkin löysin muutama päivä sitten altaastani kotilolajin, jota en ole ennen nähnyt:
Mahtaako tämä olla joku noista edellämainituista? Tälläkin yksilöllä on kokoa vajaa sentti ja olen näitä nyt pari kappaletta altaastani bongannut.
Mahtaako tämä olla joku noista edellämainituista? Tälläkin yksilöllä on kokoa vajaa sentti ja olen näitä nyt pari kappaletta altaastani bongannut.
-
iomeron
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Jos näkis ton kotilon naamarin, niin vois helpommin arvella mikä on. Muunnoslimakotiloa veikkaisin.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Touhukotilo kuoren kierteisyyden suunnan ja alla olevan vaipan kuvioinnin perusteella. Lisää erotusvinkkejä tämän aihealueen alussa olevasta kotilontunnistusaiheesta.
-
Cisu
- Starting Member

Sama otus kyseessä minullaki eli touhukotilo. Edelleen olen kahden vaiheilla mitä sen kanssa pitäis tehdä, antaa olla vai hävittää. Toissapäivänä näin pienemmäkin yksilön. Ja tällä hetkellä tuo isompi eli sentin kokoinen kökkii tuossa pinnan tuntumassa. Onko normaalia käytöstä kotioloilta? Mitään kokemusta mulla ei niistä ole.
Kääpiökanipoika Nuka
Kääpiökanipoika Nuka
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Kyllä perus kierteisetkin hengaavat aivan pinnan tuntumassa sille päälle sattuessaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
Alsshon
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Sieltähän se selvisikin ja lisääntymistavan perusteella on juurikin tuo touhukotilo. Olen nimittäin pariin kertaan ihmetellyt altaasta löytyneitä, tiukassa olleita hyytelöklimppejä.rain- kirjoitti:Touhukotilo kuoren kierteisyyden suunnan ja alla olevan vaipan kuvioinnin perusteella. Lisää erotusvinkkejä tämän aihealueen alussa olevasta kotilontunnistusaiheesta.
-
Sinuhesieda
- Junior Member

Älä hävitä vaan annan, pallokaloille maistuuCisu kirjoitti:Sama otus kyseessä minullaki eli touhukotilo. Edelleen olen kahden vaiheilla mitä sen kanssa pitäis tehdä, antaa olla vai hävittää. Toissapäivänä näin pienemmäkin yksilön. Ja tällä hetkellä tuo isompi eli sentin kokoinen kökkii tuossa pinnan tuntumassa. Onko normaalia käytöstä kotioloilta? Mitään kokemusta mulla ei niistä ole.
Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
Minulta on löytynyt nyt vähän useampikin ylläri-asukki akvaariosta. Olen vasta ihan aloittelija, akvaariossa ei viellä ole edes kaloja, kasvit hain pari päivää sitten ja niiden mukana tuli sitten näköjään ihan reilusti kotiloita, tällähetkellä olen löytänyt 7kpl!! Muut ovat varmaankin touhukotiloita tai suipposarvikotiloita mutta eniten kiinnostaa mikä tämä on?

-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Kehäkotilo, Gyraulus sp. ...en viljelisi niitä. Sormella murskaksi lasia vasten ja kalat tykkää