![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Valvoja: Moderaattorit
Kannattaisikohan tutustua kommentoimaansa asiaan paremmin? Aika pitkälle kun näiden itserakennettujen suodatinten sähköteknisestä puolesta vastaa kaupasta hankittu kiertovesipumppu tms. Niinsanottu väsääminen tulee muiden tarvikkeiden hankinnasta ja laskuista minkä paksuista suodatinmattoa tarvitaan ja riittääkö virtausnopeus. Esim. mattosuodattimen rakentaminen on hyvin hlppoa ja vaaratontakin, saa kyllä olla aika epäonnellisten tähtien alla syntynyt jos sen onnistuu tumpeloimaan ja aiheuttaa itselleen sähköiskun.Sinuhesieda kirjoitti:Jos arvostaa omaa henkeään niin en tekisi itse sähkövehjettä joka on vedessä.Tai on ehkä minä uskaltaisin kun olen "lähes ammattilainen"
Käytätkö hiilidioksidilisäystä tuohon kiekkolaasi? Onko sinulla ollut ongelmia pitää pH alhaisena, vai onko hanavetenne pH luonnostaankin happaman puolella? Olenko ymmärtänyt oikein sen, että tuollaiset voimakkaasti ilman kanssa tekemisissä olevat valutussuodattimet haihduttaisivat tehokkaasti hiilidioksidia vedestä ja nostaisivat pH:ta?Mörrikkä kirjoitti:Meidän 1200-litraisessa kiekkolassamme on ~75L vetoinen valutussuodatin koska se nostaa veden happipitoisuuden merkittävästi kaupallisia suodattimia korkeammalle tasolle. Tämän lisäksi suodatusratkaisu on myös todella paljon halvempi ratkaisu kuin useampi iso pönttösuodatin.
olisikohan Crisse ollut tästä kyse eikä eheim compactin koteloimisesta mattoon?fisuli79 kirjoitti:Oukei. Rakenteleeko joku sit ihan moottoreita tms.? Vaikka jostain lelun jämämoottorista tms.?
Kyllä meillä on hiilarille aktiivilevitin, mutta toistaiseksi kovin kummoista tarvetta lisäämiselle ei ole, sillä kalaa on altaassa enemmän kuin tarpeeksi. Hanavesi on täällä kuten varmasti suurimmassa osassa suomea pH 8,5 ja todella pehmeää.Alsshon kirjoitti:Käytätkö hiilidioksidilisäystä tuohon kiekkolaasi? Onko sinulla ollut ongelmia pitää pH alhaisena, vai onko hanavetenne pH luonnostaankin happaman puolella? Olenko ymmärtänyt oikein sen, että tuollaiset voimakkaasti ilman kanssa tekemisissä olevat valutussuodattimet haihduttaisivat tehokkaasti hiilidioksidia vedestä ja nostaisivat pH:ta?
Selvä, kiitos! Olen vain tulevaisuuden projekteja ajatellen pitänyt kovasti silmällä ylivuodon kautta toimivia ala-altaita, tai valutussuodattimia ja näissä kummassakin olen vähän miettinyt tuota hiilidioksidin voimakasta ilmastumista vedestä pois. Toisaalta kun ajattelee tällaisen suodatusratkaisun kanssa aktiivilevitintä, tuskin hiilidioksidin haihtuminen on nopeampaa kuin liukeneminen.Mörrikkä kirjoitti:Kyllä meillä on hiilarille aktiivilevitin, mutta toistaiseksi kovin kummoista tarvetta lisäämiselle ei ole, sillä kalaa on altaassa enemmän kuin tarpeeksi. Hanavesi on täällä kuten varmasti suurimmassa osassa suomea pH 8,5 ja todella pehmeää.Alsshon kirjoitti:Käytätkö hiilidioksidilisäystä tuohon kiekkolaasi? Onko sinulla ollut ongelmia pitää pH alhaisena, vai onko hanavetenne pH luonnostaankin happaman puolella? Olenko ymmärtänyt oikein sen, että tuollaiset voimakkaasti ilman kanssa tekemisissä olevat valutussuodattimet haihduttaisivat tehokkaasti hiilidioksidia vedestä ja nostaisivat pH:ta?
Valutuksessa tosiaankin kaasujenvaihto on erittäin tehokasta, eli hiilari poistuu ja happi sitoutuu veteen. Varmasti tuo vähentää omalta osaltaan happamoitumista, mutta ei pH siitä huolimatta ole ollut milloinkaan ongelmallisen korkea.