Kalat kuolee, apua!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Re: Kalat kuolee, apua!
Juurikin tätä satekin tuotetta olen käyttänyt jo useamman pullon verran, mutta nyt huomasin, että joka kerta kun lisään sitä vedenvaihdon yhteydessä niin heti ilmeestyy viherlevää tiukasti tuohon laseihin kiinni.. Olen nyt testaillut asiaa, kun rapsutan levän irti enkä lisää ainetta niin levää ei synny. Mutta yksikin annostus tuota ainetta niin levä on heti lasissa. Mistä tämä johtuu.. Ohjeen mukaan tämänkin annostelen.
Kasvit kyllä tykkää selvästikkin tästä pmdd:stä mutta minä en tykkää levästä, jota se selvästikkin altaaseeni aiheuttaa..
Kasvit kyllä tykkää selvästikkin tästä pmdd:stä mutta minä en tykkää levästä, jota se selvästikkin altaaseeni aiheuttaa..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Näitä eri aineitten käyttöketjuja lukiessa ja omia kokemuksia ajatellen, ei kyllä kannata laittaa mitään kahta ainetta yhtäaikaa altaaseen. Itse sain myrkytyksen aikaiseksi laittamalla yhtäaikaa easy carboa ja seachem primea. ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Liian iso annostus, tai liian vähän kasveja jota ottavat ravinteita vedestä? Nää tuli mieleen ekas. Ja tosiaan jopa vedenparannusaine ja lannoite eri aikaan.
Edit: Poistettu välimerkkifloodit ja lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Edit: Poistettu välimerkkifloodit ja lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Nyt on onneksi tullut asiaan jo näinkin paljon selvyyttä. Ja uutta asiaa tulee koko ajan. Pienen toivonkipinän jätän vielä yön yli jos loput kalat vaikka selviäisikin. Mutta täydennystä silti kalastoon tarvitaan reilusti, joten laittakaas sanaa kiertään, että milliksiä kaivataan. Rahatilannekkin on nyt niin tiukka, että liikkeeseen ei ole tällä hetkellä mitään asiaa tyhjän lompakon kanssa 

-
- Advanced Member
Jos sulla on Oulussa käyntiä, niin mulla on mustiamolleja ja platyja. Pari omppuakin liikenee.tetra-76 kirjoitti:Nyt on onneksi tullut asiaan jo näinkin paljon selvyyttä. Ja uutta asiaa tulee koko ajan. Pienen toivonkipinän jätän vielä yön yli jos loput kalat vaikka selviäisikin. Mutta täydennystä silti kalastoon tarvitaan reilusti, joten laittakaas sanaa kiertään, että milliksiä kaivataan. Rahatilannekkin on nyt niin tiukka, että liikkeeseen ei ole tällä hetkellä mitään asiaa tyhjän lompakon kanssa

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Meillä on käytössä ainoastaan PMDD (ja initial sticksit isojuurisilla kasveilla) ja sama ongelma on. Mutta olen käsittänyt , että tämä lasiin ilmestyvä viherlevä tykkää samoista oloista kuin kasvitkin niin kun kasvit tykkää niin leväkin tykkää ja toisinpäin. Minusta on pieni murhe välillä raaputtaa lasia ja ihailla muuten täysin levätöntä ja hyvinvoivaa allasta. Tietty jos on superpaljon tai nopeasti kasvavaa se levä niin voi miettiä vaikka valaistuksen muuttamista tai PMDD annoksen pientä vähennystä.tetra-76 kirjoitti:Juurikin tätä satekin tuotetta olen käyttänyt jo useamman pullon verran, mutta nyt huomasin, että joka kerta kun lisään sitä vedenvaihdon yhteydessä niin heti ilmeestyy viherlevää tiukasti tuohon laseihin kiinni.. Olen nyt testaillut asiaa, kun rapsutan levän irti enkä lisää ainetta niin levää ei synny. Mutta yksikin annostus tuota ainetta niin levä on heti lasissa. Mistä tämä johtuu.. Ohjeen mukaan tämänkin annostelen.
Vaikka välillä on jo käynyt niin epätoivoiset ajatukset mielessä, että laitan koko tämän altaan pois käytöstä, niin Oulun ihanat akvaristit ovat saaneet mieleni muuttumaan. Hs75 ja iomeron ovat lupautuneet luopumaan kalasistaan ja kalat muuttavat sitten meille, kun altaani on taas kunnossa. Mutta nyt otan rauhallisesti ja haluan olla varma, että allas on kunnossa ennen kuin otan sinne uusia asukkeja. Mutta kiitos HS:llä ja IOMERONILLE jo etukäteen uusista asukeista. Ja kaikille muille myös suuri kiitos neuvoista ja myötäelämisestä 

-
- Senior Member
- Viesti:
Ketjua olen seurannut, ja vaikken ole osannut kommentoida tai auttaa, niin haluan toivottaa onnea uuteen nousuun! 

http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Käytän lannoitteena PMDD. Vedenvaihdon jälkeen lisään vedenparannusainetta ja lannoitus alkaa vasta seuraavanapäivänä. Vaihdan vettä n. 150 litraa/vko (300 litraisessa) ja aluksi lisäsin ohjeen (lisätyn vedenmäärän) mukaisesti lannoitetta, levää tuli jonkin verran.
Eri kokeilujen jälkeen aloin lannoittamaan vedenvaihdon jälkeen harvemmin, eli 1/3 annostelumäärästä kolmena perättäisinä päivinä.
Jos levää ilmeni ja kasvit näytti voivan hyvin, vähensin annostelua. Eikä levää ole kuin pieniä tupsuja vanhoissa lehdissä.
Eri kokeilujen jälkeen aloin lannoittamaan vedenvaihdon jälkeen harvemmin, eli 1/3 annostelumäärästä kolmena perättäisinä päivinä.
Jos levää ilmeni ja kasvit näytti voivan hyvin, vähensin annostelua. Eikä levää ole kuin pieniä tupsuja vanhoissa lehdissä.
-
- Senior Member
Unohdinpa laittaa tuonne ylempään viestiini, että meilläkin siis käytetään PMDD lannoituksessa vain noin 1/3 annosteluohjeesta ja sillä on saatu hyvät tulokset. Kasveja saa karsia joka viikko ja lasiin tulevaa minimaalista levää lukuunottamatta (raappailen kuukauden tai parin välein) allas on täysin levätön ja ilo katsella. Uudempi allas hakee vielä tasapainoaan ja kaloja on vielä tosi vähän, joten siellä on leviä jonkin verran, mutta pikkuhiljaa sekin varmasti puhdistuu.
Kasvien ja ravinteiden myyjäkin ilmoittautuu.
Olen todella pahoillani puolestasi, toivottavasti pääset uuteen nousuun! Minulle tuli puhelimessa mieleen, että jos ravinteita on ollut reilusti kasvimäärään nähden ja vesi on mennyt "likaisen" näköiseksi, niin olisiko keijulevillä voinut olla osuutensa tässä sopassa? Myrkytystapauksessa partamonnin olisi kuulunut olla suunnilleen se ensimmäinen menehtyjä, mutta vähähappisia oloja se kestää todella kauan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen todella pahoillani puolestasi, toivottavasti pääset uuteen nousuun! Minulle tuli puhelimessa mieleen, että jos ravinteita on ollut reilusti kasvimäärään nähden ja vesi on mennyt "likaisen" näköiseksi, niin olisiko keijulevillä voinut olla osuutensa tässä sopassa? Myrkytystapauksessa partamonnin olisi kuulunut olla suunnilleen se ensimmäinen menehtyjä, mutta vähähappisia oloja se kestää todella kauan.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Juuri äsken tuossa tarkkailin allasta ja siellä olevaa partamonni naarasta, joka on tähän asti säilynyt vaurioitta niin äsken huomasin, että keskellä sen pyrstöä on lapsen pikkurillin mentävä reikä 

Mistä moinen tieto että partamonni olisi herkkä myrkyille?ninniw81 kirjoitti: Myrkytystapauksessa partamonnin olisi kuulunut olla suunnilleen se ensimmäinen menehtyjä, mutta vähähappisia oloja se kestää todella kauan.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
tetra-76 kirjoitti:Juuri äsken tuossa tarkkailin allasta ja siellä olevaa partamonni naarasta, joka on tähän asti säilynyt vaurioitta niin äsken huomasin, että keskellä sen pyrstöä on lapsen pikkurillin mentävä reikä
Voi ei... No albinopartiksia kasvaa täällä vielä lähemmäs sata... Mä kaipaisin myös tuohon partis juttuun tarkennusta. Kyllä se tahtoo tilanteessa kuin tilanteessa olla altaan viimeisiä sinnittelijöitä.
Viimeksi muokannut Deicide, 14:58, 01.10.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
Minä vien kaloja huomenna tetralle. Pistetäänkö vielä Deicideltä partis kyytiin? 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Mä kyllä odottaisin, että allas on varmasti tasapainossa? Ettei vaan tulisi lisää raatoja!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mulla on tuossa vapaana toinen pienempi allas, joka on ollut mulla kutualtaana. Siirrän sieltä nyt tuon ahvenpariskunnan tänään pois ja se on puhdas, myrkytön allas, johon nyt väliaikaisesti majoitan nuot huomenna tulevat uudet kalat. En laita näistä uusista saapuvista kaloista vielä mitään tuonne myrkytysaltaaseeni, vaan vasta sitten kun allas on varmasti kunnossa. Joten yksikään tulokas ei joudu nyt myrkytykselle alttiiksi. Joten jos deicide sieltä yhden raaskisi luovuttaa niin kiitollisin mielin sen otan vastaan! Ja jos on jo vara valikoida niin mieluummin naaras
Uusia kaloja on tulossa nyt hs75, iomeron, felizeltä lahjoituksena! Ikuisesti olen teille kiitollinen tästä
Ja vielä kiitokset Ninnille mahtavista kasveista! Lannoitteet saa vaan jäädä kaappiin ja palaan takaisin entiseen pmdd:n käyttöön ja kuuliaisesti rapsuttelen ylimääräisen levän lasista nurisematto enää koskaan mitään
------------------------------
Kiitos myös deicide tulevista albiinoista
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Uusia kaloja on tulossa nyt hs75, iomeron, felizeltä lahjoituksena! Ikuisesti olen teille kiitollinen tästä

Ja vielä kiitokset Ninnille mahtavista kasveista! Lannoitteet saa vaan jäädä kaappiin ja palaan takaisin entiseen pmdd:n käyttöön ja kuuliaisesti rapsuttelen ylimääräisen levän lasista nurisematto enää koskaan mitään

------------------------------
Kiitos myös deicide tulevista albiinoista

Myrkytysaltaan NO2 näyttää tällä hetkellä 5mg/l. Paljonko sen pitää olla, että kaloja voi sinne laittaa uudelleen asustamaan? Ne muutama pikkutirri sielä vielä sinnittelee hengissä, mutta ovat jo huomattavasti virkeämpiä..
-
- Member
- Akvaarioseurat: OAS
Nitriitin, NO2 tulisi olla 0! Äkkiä vedenvaihtoja! Yritä saada se laskemaan ainakin alle 1mg/l.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
iomeron toi tullessaan aktiivihiiltä, jonka käski laittaa suodattimeen. Eli siis kuinka tämän kanssa toimin? Aamulla olen viimes vaihtanut veden tähän altaaseen! Älä Feliza silti panikoi kalojesi puolesta, ne menevät nyt terveeseen altaaseen kaikki mitä on tänään saapunut!
-
- Senior Member
- Viesti:
Itse varmaan pelastaisin ne jäljelläolevatkin sieltä pois... Itselläni oli nitriittiä 0,5mg ja kalat näyttivät huomattavan huonovointisilta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kokeile millaisen tuloksen saat hanavedestä.
Onko jossain jokin raato mätänemässä? Tuollainen määrä nitriittiä on aika ihmeellinen, kun olet kuitenkin tiuhaan vettä vaihtanut. Jos hanasta ei nitriittiä tule tilalle, akvan NO2 putoaa puoleen, kun vaihdat puolet vedestä.
Onko jossain jokin raato mätänemässä? Tuollainen määrä nitriittiä on aika ihmeellinen, kun olet kuitenkin tiuhaan vettä vaihtanut. Jos hanasta ei nitriittiä tule tilalle, akvan NO2 putoaa puoleen, kun vaihdat puolet vedestä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Siis tosiaan viisi , eikä nolla pilkku viisi se nirtiitti?
Raatoja ei ole, NO2 ei nouse suoraan hanavedestä mitattuna. Mites se nyt on tuo aktiivihiili? Laitanko mää sen pussukan tuonne eheimin sisälle josta poistan yhden suodatuspatruunan vai mitenkä? Ja jätänkö ne muut patruunat paikalleen vai täh? Ja todellakin se näyttää viisi!
-
- Senior Member
- Viesti:
www.akvaariokalat.net kertoo seuraavaa:
"Aktiivihiili
Käytetään lääkeaineiden ja muiden myrkkyjen poistamiseksi akvaariovedestä. Useissa sisäsuodattimissa on mahdollista korvata jokin suodatusmassakorin materiaali aktiivihiilellä, esimerkiksi Eheim Aquaball mallistossa voi yhteen moduliin laittaa suodatinpatruunan tilalle aktiivihiiltä sellaisenaan. Ulkosuodattimissa kannattaa käyttää akvaarioliikkeestä saatavaa erillistä pussia tai sukkahousuista tehtyä pussia."
Jotain tarttis varmaan aika nopsaan tehdä... Et saisi niitä kalasia sieltä mihinkään turvaan?
"Aktiivihiili
Käytetään lääkeaineiden ja muiden myrkkyjen poistamiseksi akvaariovedestä. Useissa sisäsuodattimissa on mahdollista korvata jokin suodatusmassakorin materiaali aktiivihiilellä, esimerkiksi Eheim Aquaball mallistossa voi yhteen moduliin laittaa suodatinpatruunan tilalle aktiivihiiltä sellaisenaan. Ulkosuodattimissa kannattaa käyttää akvaarioliikkeestä saatavaa erillistä pussia tai sukkahousuista tehtyä pussia."
Jotain tarttis varmaan aika nopsaan tehdä... Et saisi niitä kalasia sieltä mihinkään turvaan?