Kultsien outo käytös
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Kultsien outo käytös
Onko normaalia kalan käytöstä kun se syödessään menee selälleen? Lähes aina kun ruokin kultseja ne syödessään kellahtaa selälleen lähelle pintaa joskus koko maha on pinnan yläpuolella. Sit kun on saanut syötyä kääntyy kyllä takaisin oikeinpäin ja jatkaa touhujaan. Muutenkin ovat ihan pirteitä ja normaaleja. tuo vaan hämmästyttää kun pitää syödä selällään...
Pitäisikö huolestua...?

-
- Junior Member
Re: Kultsien outo käytös
Eikö kenelläkään ole mitään ideaa mistä voisi olla kyse?? Salosen Teemu... juhuu... autoit viimeksikin, mikä neuvoksi??
Teemu Salonen ilmoitti lopettamisestaan tällä palstalla 10.8.2009. Syinä hän mainitsi foorumin tason laskemisen ja henkilökohtaisuuksiin menon. RIP hänen käyttäjätunnukselleen.akvaario-noviisi kirjoitti:Eikö kenelläkään ole mitään ideaa mistä voisi olla kyse?? Salosen Teemu... juhuu... autoit viimeksikin, mikä neuvoksi??
-
- Junior Member
No, eikö kukaan muu osaa auttaa tai sanoa mielipidettään??
akvaario-noviisi kirjoitti:No, eikö kukaan muu osaa auttaa tai sanoa mielipidettään??
Luulen, että Aqua-Webissä ei ole kultseihin erikoistuneita tyyppejä...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Tämä vastaus tulee nyt täysin teorian ja lukemani pohjalta. Käytännön kokemusta kultakaloista on sen verran, mitä niitä on kaupoissa nähnyt...
Mutta sinuna en olisi huolestunut, luulen, että ne vaan nielevät ilmaa niin paljon ruoan mukana, että se kääntää ne ylösalaisin. Yksi vaihtoehto voi kyllä olla se, että jos ne itse kääntävät itsensä nurinpäin, jos ovat oppineet, että niin saisi syötyä nopeammin/enemmän..
. Kun eikös nuo aika ahneita syömäreitä ole? Onko se ruoka minkä muotoista, hiutaletta, raetta...? Ovatko ne kalat kovin jalosotettua muotoa? Kun muistelen lukeneeni jostain, että se on "normaalia", että hyvinsyönyt pitkälle jalostettu kultsi kääntyy nurimpäin helposti... Mutta tosiaan, jos vesiarvot ja muut olosuhteet ovat sopivat niille ja kalat ovat muuten mielestäsi pirteitä ja normaaleja, niin en sinuna stressasi. Voitsitko muuten kokeilla, että ruokkisit niitä usemmin mutta pienempiä annoksia, että vaikuttaisiko se asiaan? Tai vaihtoehtoisesti sama määrä, mutta jotain toisenmuotoita sapuskaa.

Mutta sinuna en olisi huolestunut, luulen, että ne vaan nielevät ilmaa niin paljon ruoan mukana, että se kääntää ne ylösalaisin. Yksi vaihtoehto voi kyllä olla se, että jos ne itse kääntävät itsensä nurinpäin, jos ovat oppineet, että niin saisi syötyä nopeammin/enemmän..

-
- Junior Member
Nyt olen aika paljon antanut "kelluvaa" ruokaa joka ei helposti vajoa alas. Ehkä se auttaisi jos ruoka olisi raskaampaa niin ettei kalat haukkoisi ilmaa niin paljon. Ja koska kalat tosiaan muuten ovat pirteitä niin enköhän taas huolestunut turhaan. Nuo ovat huntupyrstöjä ja aikas isoja möllyköitä ja vesiarvot ovat ok.
Ei ole mielestäni mitenkään outoa. Minulla on 4 komeettaa, ja ne syö miten milloinkin. Kultakalat on niin ahneita, että kun ruokaa antaa, ne kilpailevat kuka saa hotkittua eniten. Siinä ei paljon katsota mitenpäin ollaan. Itse syötän 3 kertaa päivässä, sen verran kun saavat pinnalta syödyksi. Sitten kun ruoka alkaa painua pohjaan, on mahat jo täynnä. No, pohjaan painuneet hippusetkin menevät hetken päästä välipalana kaupaksi. Uppoavaa ruokaakin saavat kerran päivässä.
350L
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Huntupyrtöille ei saa antaa kuivaa tai kelluvaa ruokaa. Ei siis esim. pellettejä. Moni raeruoka vajoaa paremmin kun pudottaa korkeammalta veteen. Parasta olisi antaa vain taatusti vajoavaa ( engl. sinking ). Jos tulee paha uimarakkovika, siis mikä ei mene ohi, kala täytyy lopettaa. Taatusti vajoavaa ruokaa saa kyllä tosissaan etsiä. akvaarioon.fi -nettikauppa Lahdessa myy japanilaista Saki Hikari -sarjaa. Pusseissa on merkki kyljessä, onko ruoka kelluvaa ( floating ), vai vajoavaa ( sinking ). Minulle tilasivat japanista, kun heillä ei silloin sattunut olemaan.