Kalasto 60L (ottaisko taistelukalan?)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Midori
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Kalasto 60L (ottaisko taistelukalan?)

Viesti Kirjoittaja Midori »

Mulla on tossa ollu pystyssä jo yli 12 vuotta 60L allas. Noin vuosisitten uusin kalaston kokonaan jolloin hankin altaaseen 10kpl ruusutetroja ja 10kpl timanttitetroja. Altaaseen jouduin myöskin siirtämään 100L hajottua tähtipartamonnin joka on noin 2v ja kooltaan 8cm. Partis kun on ainoa pohjakala koko altaassa niin on tähänsaakka tila riittänyt hyvin, ja se on viihtynytkin siellä.

Nyt olen sitten miettinyt että voisi ottaa altaaseen vielä jonkun hieman näyttävämmän kalasen uiskentelemaan noitten seuraksi. Ajatuksena olisi taistelukala koiras. Nuo tetrat kun ovat hyvin kilttejä ja rauhallisia, uivalkin vedenpinnan alapuolella eikä pinnalla niinkun taistis yleensä tekee. Niin ajattelin nyt ensalkuun että sellainenhan kaveri ois ihan kiva. Nyt sitten aloin myöskin miettimään että mites on arvot ja nekin on sen näköset että uskaltas laittaa samaan.

Suurin kysymys nyt sitten on että alkaako se taistelukala koiras kiusaamaan ja näykkimään niitä tetroja?
Mulla on ollut aijemminkin taistelukaloja mutta ei näitten tetrojen kanssa. Niin hieman arvelluttaa noitten evien turvallisuus. Kun ruusut mulla on hyvin kirkkaanpunaisia ja timanteilla on tuuhet ja erittäi maukkaan näköiset eväät.

En usko että altaassa tulee tilan puutetta sillä tetrojen määrä on vähentynyt huomattavasti. Kun aikoinaan ne ostin toiselta harrastajalta enkä eläinkaupasta niin ajan myötä niitä on kupsahtellu (ikä). Altaassa ei ole mitään tautia... Et mulla on ihan terveet kalat.

Olisin halukas kuulemaan teidän mielipiteenne tästä asiasta nyt? Että ottaisko tonne nyt sen taistelukalan vai ei?
Olen varma että tosta partamonnista tulee sanomista, mutta nyt tällähetkellä asialle ei voi mitään kun tuo 100L hajos.
Niin ja niitä tetroja on tällähetkellä yhteensä non 8-10kpl.

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
MUIDEN kuin akvaarioon tai veteen liittyvien ELÄINTEN kauppaaminen on kielletty. - Lisa -
Neitokakadu naaras etsii kotia!
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kalasto 60L (ottaisko taistelukalan?)

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Laskepa ne tetrasi. Nuo lajit saattavat elää helpohkosti kolme tai neljä vuotta.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 60L (ottaisko taistelukalan?)

Viesti Kirjoittaja Malys »

Sivuhuomautus, mutta kyllä useiden tetrojen elinikä lähentelee hyvissä oloissa 8-10 vuotta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”