Miten partiksen käy?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
inka
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Miten partiksen käy?

Viesti Kirjoittaja inka »

Mulle tuotiin eilen illalla siis uusiovanha akvaario, myyjä toi sitten tullessaan pikkukupposessa partamonnin poikasen.
Oli ostanut sen reilu kaksi viikkoa sitten, kala on ollut kokoajan tuossa karkkikipossa, koska hänellä on kalat sairastuneet ja ruvenneet kuolemaan, ni ei ole uskaltanut laittaa partista sinne. Ei ollut kuulema pystynyt tappamaankaan sitä.
Miten kalan käy, kun enhän minä voi sitä kypsymättömään altaaseen laittaa?
Otanko ja teenkö murhan, vai pärjääkö se reppana tuossa purnukassa siihen kunnes olen saanut altaan kypsyteltyä?
mittee mie teen sen kanssa?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Re: Miten partiksen käy

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Laita kala vaikka ämpäriin, tai muuhun isompaan astiaan suodattimen kera. Ruoki maltilla (hyvin vähän), ja tee tarvittavia vedenvaihtoja. Käytä vedenparannusainetta. Tässä minun ehdotukseni.

Myös ilman suodatinta voisi pärjätä, kunhan vaihtaa vettä riittävästi tai käyttää vaikka ilmastusta. Tätä voisi kommentoida joku tietävämpi, sillä itselläni ei ole kokemusta kalojen pidosta ilman suodatinta. :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
inka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja inka »

Nii, sehän tässä onkin, kun suodatin ei kuulunut kauppaan, ja minä saan oman suodattimen tod.näk vasta alkuviikosta.
Auttaako mitään jos puhaltelen pillillä veteen :mrgreen:
Laiton parttiksen aamulla isompaan astiaan, hitto kun ihan surettaa pikkureppana.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Laita sitten vain isompaan astiaan ja tee vedenvaihtoja, lisäten samalla vedenparannusainetta. Kun kypsytät altaasi, laita sinne sitten suodatin pörisemään ja tarkkaile kypsymistä vesiarvoin nitraatti- ja nitriittitesteillä. Katso muuten kypsytysohjeita vaikka täältä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551.

Mikäli ostat kaupallista bakteerivalmistetta (TetraAqua SafeStart- ja Prodibio Bio Digest-valmisteet ovat toimivia), voit lisätä partiksen uuteen altaaseen heti. Tee kuitenkin vesitestejä, ja vaihda vettä tarvittaessa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kerro missä asut, meistä joku voi olla naapurisi ja ottaa partiksen hoitoon? [;)]
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

inka kirjoitti:Auttaako mitään jos puhaltelen pillillä veteen :mrgreen:.
Teoriassa kyllä, eli saat pintaveden liikkuman, kun ne kuplat siirtävät vettä, niistä itse kuplista liukee happea käsittääkseni minimaallisesti. Eli tehokkaampaa voisi olla vaikka ihan vispata vispilällä pintavettä, niin silloin huoneilmasta liukenee happea tehokkaasti pinnan kautta veteen :D [;)]

Suosittelen tosin myös tuota Taavetin mainitsemaa Brodibion BioDigestiä vesitestien kerä käytettynä. Itse olen sillä altaani startannut.
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Kyllä partis viikon pärjää ämpärissä, kun vaihdat vettä välillä, etkä ruoki joka päivä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”