Itse olen tuon lemmikkien ruokinnan suhteen vähän niillä linjoilla, että mitä monipuolisempaa ja lähempänä luonnollista, sen parempi. Jos hamsteri syö luonnossa kaikenlaisia löytämiään selkärangattomia, on hätävarjelun liioittelua väittää että vain ja ainoastaan tarkoitukseen kasvatetut jauhomadot kävisivät liharuuaksi häkkielämässä. Bakteeripelkokaan ei ole oikein perusteltu: eipä niitä jauhomatojakaan taatusti steriileissä oloissa kasvateta. Jos hamsteri tykkää kotiloista, totta kai niitä voi sille antaa mikäli et mitään ihmeempiä myrkkyjä (kuten kalojen lääkkeitä) altaaseen lykkää. Tietenkään mitään ei kannata antaa aivan valtavia määriä, koska kaikki on myrkyllistä riittävän suurina annoksina. Vaikka pelkkä vesikin.
Sama juttu akvaariokasvien kanssa. Ne ovat melkein kaikki myrkyttömiä, ja ainakin kesyrottien keskuudessa tehdyn äänestyksen mukaan herkullisia. Kaapaisen toisinaan ylimääräiset pintakasvit suoraan haavilla rottahäkkiin. Samoin huonekasveja uudelleen istuttaessa ja karsiessa tiputtelen myrkyttömien lajien ylimääräiset lehdet häkinverkon läpi.
VesiEläin kirjoitti:Meitin rottavainaa Valtteri, hyppäsi akvaariovalaisimen päälle ja pyydysteli sieltä pintakasveja, köynnöstäviä syödäkseen, eikä kuollut niihin. Kyllä elikko jättää luultavasti syömättä jos jotain myrkyllistä löytää, luulis?
Rottien suhteen olen kyllä aikani ihmeteltyäni päätynyt tähän lopputulokseen. Rotathan ovat kuuluisia siitä, että ne maistavat kaikkea ensin vähän, ja sitten jäävät odottelemaan tuleeko vatsanväänteitä. Ja niiden maha kestää mitä tahansa. Rottaneitini eivät ole koskaan, kertaakaan saaneet mahaansa sekaisin mistään mitä ovat varastaneet ja syöneet: huulirasvaa, käsivoidetta, hammastahnaa, mausteita suoraan pusseista, karkkeja, pyyhekumeja, kynttilöitä, huone- ja akvaariokasvien osia ja kotiloita on ainakin ruokalistalla ollut. Ainoastaan silloin, kun toisella neidillä oli leikkauksen jälkeen vahva antibioottikuuri, olivat papanat vähän pehmeitä.
En tiedä, kuinka pitkälle muiden eläinten kanssa voi luottaa niiden kykyyn välttää myrkylliset aineet, mutta omiin rottiini olen kyllä päätynyt luottamaan. Ne ovat niin taitavia varkaita, ettei kaikkea niiden syömää kertakaikkiaan voi valvoa vaikka kuinka yrittäisi samassa huoneessa istua ja vartioida.
Muuten, onko joku teistä koskaan kuullut minkäänlaista perustelua sille, miksei eläimille saa antaa mausteita? Suolan toki ymmärrän, kun se ei ole erityisen terveellistä ihmisillekään (mutta pieninä määrinä välttämätöntä kaikille nisäkkäille). Mutta sipuli, valkosipuli, paprika, pippuri, yrtit?