Juwel 240 litraisen sisäsuodattimen puhdistus / ulkosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TanjaK
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Juwel 240 litraisen sisäsuodattimen puhdistus / ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja TanjaK »

Hei,

Ensimmäinen akvaario tuli hommattua, Juwel 240 -litrainen, jossa paikallaan pakettiin kuuluva sisäsuodatin...
Nyt vielä kypsytysvaihe meneillään, eikä akvassa ensimmäistäkään kalaa :)

Mutta jatkoa ajatellen:
- Miten se sisäsuodatin puhdistetaan ja milloin, kuinka usein?
- Paljon täällä on myös moitiskeltu Juwelin vakiosuodattimia... Mikähän olisi hyvä ulkosuodatin tilalle, jos sellaisen päätänkin hankkia jo heti alussa? Kalastoksi tulee lehtikalapariskunta, n. 20 kpl monnisia, n. 12 kpl musta-aavetetroja sekä sitruunatetroja, 3 hunajarihmaa ja pari partamonnia..
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Juwel 240 litraisen sisäsuodattimen puhdistus / ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Vähän riippuen kalastosta(virtaus), mutta 2048 Eheim on ainakin tehokas roskan kerääjä tuon kokoisessa altaassa. Sisäsuodattimen voi puhdistaa aina vedenvaihtojen yhteydessä, jos sinulla on vielä ulkosuodatin. Ulkosuodatinta suosittelen tuohon rinnalle.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
TanjaK
Starting Member
Starting Member

...mutta miten suodatin puhdistetaan... ihan siis käytännössä [:I] Mitä osia pestään ja miten, ja mitä ei..?
Tosiaan, en ollut ajatellutkaan, että sen ulkosuodattimen voisi hommata myös tuohon lisäksi...
Deicide
Elite Member
Elite Member

Laske vaihdettavaa vanhaa vettä ämpäriin ja puristele suodatin patruunat siinä puhtaaksi. Vaihda vettä tarvittaessa. Propellin voi purkaa ja harjata vanhalla hammasharjalla muutaman kerran vuodessa. Suodatin kotelot voi myös harjata tuossa ämpärissä, jos tarpeen. Ns. hyvät bakteerit ovat tottuneet tuohon veteen, ja niitä voi säilyä suodattimessa näin toimien.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Suodattimen voi kyllä mielestäni puhdistaa myös ihan vesijohtovedellä, eli ei välttämättä akvaarion vanhalla vedellä. SIsäsuodatinhan pestään, kun sen virtaus on heikentynyt, ja aina se ei osu vedenvaihtoajankohtaan. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1#p6872431
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Oman maun mukaan tuohon ottaisin rinnalle tetratecin EX-700 tai EX-1200 ulkoisen ja olisin ihan tyytyväinen ilman erillistä sisäistä. Juwelin oman kyllä pitäisin siinä yhä käytössä. Loppupeleissä helpompi maskata esim juurakko + jaavansaniaista eteen pystyyn kuin nuo sisäiset. Tuon saa putsattua ilman että tarvitsee sisustukseen kajota.

Itse olen aina putsaillut suodattimia vasta kun virtaus on selkeästi hidastunut. Kuitenkin ennen kuin on 100% tukossa. Ihan juoksevan kädenlämpöisen kraanaveden alla olen ihan reippaasti puristellut massoja kunnes sieltä ei juurikaan mitään tauhkaa/väriä irtoa. Myös joka toinen/kolmas pesukerta olen putsannut moottoripesän ja roottorin pumpulipuikolla. Eipä siinä sen kummemmin huollettavaa ole.

Ja mitä tuohon ämpäriin ja akvaarioveteen tulee niin toki sitä tulee suositella - itse teen toisin ja en osaa sanoa käyttämälläni tavalla muuta vaikutusta kalojen käytökseen kuin lisääntyneen kutuinnon kun vesi kiertää taas hiukan reippaammin. Tosin en ole yhdessäkään altaassa laskenut suodatusta yhden suodattimen varaan ja suodattimiahan ei pestä kuin 1 kerrallaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Aqualung kirjoitti:Tosin en ole yhdessäkään altaassa laskenut suodatusta yhden suodattimen varaan ja suodattimiahan ei pestä kuin 1 kerrallaan.
Mulla on 70-litraisessa akvaariossa vain yksi, tehokas (sisä-)suodatin käytössä. Pesen sen aina suodatustehon heikennyttyä. Kalasto on kylläkin niukka.

240-litraiseen suosittelen sisäsuodattimen lisäksi ulkosuodatinta.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Deicide
Elite Member
Elite Member

Suodattimen voi kyllä mielestäni puhdistaa myös ihan vesijohtovedellä
Tietysti voi, mutta jos se on ainoana suodattimena ja haluaa bakteerikantaa säilyttää, niin en suosittele.

Tetratecistä mulla huonompia kokemuksia, mutta Eheimin 2215 tai 2217 on varma valinta. koko riippuuen kalastosta.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Eheimit ovat kyllä ihan ykkösiä. :D Noiden Deiciden mainitsemien Classicien lisäksi suosittelen myös Professionel-malleja. Itselläni on 200-litraisessa käytössä Eheimin Professionel II 2028+ -ulkosuodatin. Tämän ulkosuodatimen valmistus on tosin lopetettu viime vuonna, mutta korvaava tuote on Eheim Professionel 3 2075.
Taavetti kirjoitti:Mulla on 70-litraisessa akvaariossa vain yksi, tehokas (sisä-)suodatin käytössä. Pesen sen aina suodatustehon heikennyttyä. Kalasto on kylläkin niukka.
Deicide kirjoitti:
Suodattimen voi kyllä mielestäni puhdistaa myös ihan vesijohtovedellä
Tietysti voi, mutta jos se on ainoana suodattimena ja haluaa bakteerikantaa säilyttää, niin en suosittele.
Tuon 70-litraisen akvaarion sisäsuodattimen pesen myöskin ihan suoraan hanasta otetulla vedellä.
TanjaK
Starting Member
Starting Member

Ihan vaan väli-ilmoituksena:
Akvaariossa ei ole vielä ensimmäistäkään kalaa ja jo nyt näyttää siltä, että Juwelin oman suodattimen teho ei riitä... Suodattimen vastakkaisessa päässä akvaariota ei vedenpinta juuri värähtele ja vedenpinta näyttää ei-niin-kirkkaalta :(
Eilen kurkistelin suodattimen sisään: sisimmissä sinisissä ja vihreissä "sienissä" ei näkynyt minkäänlaista töhnää, mutta päällimmäinen ennen valkoinen "harsokerros", on muuttunut vaalean ruskeaksi... Mikähän siinäkin on? Huonosti pesty hiekka vai....?
Juwelin oman ohjeen mukaan kyseinen harsokerros tulisi vaihtaa viikoittain, joten taidanpa vaihtaa sen tänään...
Mutta suodatin kauppaan siis täytyy ehdottomasti lähteä!

Nitriittitesti näytti eilen 0,1, joten hakea tänään ensimmäiset kalat...
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Heips!
Itselläni on juurikin samanlainen laitos. Olen sen harson kanssa menetellyt sillä lailla, että olen sen vain pessyt kunnolla ihan hanan alla juoksevalla vedellä puhtaaksi. Olenkohan vaihtanut sen korkeintaa 2 kk välein... Kun se on alkanut tuntua siltä, että se on jo liian rähjäinen. Mutta tosiaan, ei kannata niin usein vaihtaa vaikka ohjeessa siitä niin sanotaankin. [;)] Hiekasta irotaa aina vähän putua, vaikka sen olisi pessyt hyvinkin.

Mutta malta veilä sen hetken, että nitriittitesti näyttää puhdasta nollaa. Että se nitriitti on kokonaan hävinnyt ennen kuin tuot kalat. :)

Mutta tuon Juwelin oman suodattimen putsauksesta. Olen itse tehnyt niin, että veden vaihdon yhteydessä olen laittanut poistoletkun alkuun siihen "korin" kaulukseen, ja laskenut hanasta niin paljon vettä, että sitä tulee akvan suuntaa ja sitten irroittanut hanasta toisen pään ja laskenut sen lattiakaivoin luo, ja kun vesi lähtee lapolla kulkemaan, olen ensin "imuroinut" sen suodattimen päälle tullen kasvijätteen tms. pois ja sitten tukkinut letkun sormella ja sitten nopeasti nostanut sen varsinaiseen akvaan niin että lappoilmiö ei katkea ja jatkanut veden vaihtoa. Akva on ollut minulla kesästä saakka minimaallisella kalastolla ja olen siitä ylimmästä korista tainnut yhden sienen ihan mielenkiinosta pestä, ei ole ollut siis mitään virtausta haittavaa veilä. Mutta sitä harsoa kannattaa pestä joka viikko tai heti kun alkaa virtaus heiketä.
TanjaK
Starting Member
Starting Member

Ahaa! :D Kiitoksia vinkistä. Taidanpa siis pestä harson heti tältä istumalta ja malttaa sitä vaihtoväliä, vaikka ohje tosiaan sanookin, että viikon välein pitäisi vaihtaa 8O
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Juueioo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Deicide kirjoitti:Laske vaihdettavaa vanhaa vettä ämpäriin ja puristele suodatin patruunat siinä puhtaaksi. Vaihda vettä tarvittaessa. Propellin voi purkaa ja harjata vanhalla hammasharjalla muutaman kerran vuodessa. Suodatin kotelot voi myös harjata tuossa ämpärissä, jos tarpeen. Ns. hyvät bakteerit ovat tottuneet tuohon veteen, ja niitä voi säilyä suodattimessa näin toimien.
toi propellin purku pari kertaa vuodessa on liian harva, ite puhistin sitä tuolla tahdilla, ja pumppu otti ja kilahti(tarkka syy ei itelle koskaan selvinny). Juwelilla oli joku ohje, muistelisin että kerta/kk pitää puhistaa, tai muuten ei me takuuseen. Ite puhistan sen nykysin abt kerta/kk.

Ite vaihdan sen vanun parin viikon välein (elä osta niitä valmiita juwelin vanutyynyjä, vaan osta pussissa vanua, tulee halvemmaks, pikkasen säätöä tarvihtoo sen saaminen sopivaks).

Suodattimen sienet oon puhistanu abt ohjeen mukaan silleen että samalla kerralla pesen vain puolet sienistä (ihan vesijohtovedellä). Oliskohan joku suositus pari kertaa vuosi. ei mitään hirmeen p**kasia oo olleet, se vanu aika hyvin pitää p**kat pois.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
Deicide
Elite Member
Elite Member

toi propellin purku pari kertaa vuodessa on liian harva, ite puhistin sitä tuolla tahdilla, ja pumppu otti ja kilahti(tarkka syy ei itelle koskaan selvinny). Juwelilla oli joku ohje, muistelisin että kerta/kk pitää puhistaa, tai muuten ei me takuuseen. Ite puhistan sen nykysin abt kerta/kk.
Kyllä mä sanoisin, että tuossa on joku muu vika ollut. Aikas monta suodatinta pyörii, ja juuri tuolla mainitsemallani harvalla puhdistus tahdilla.(siis moottoriosan) Valtaosa suodattimista on merkkiä Eheim.
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Juueioo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

joo, kyl se todennäköisesti on niin, että joku muu syy sen tappoi ton mun suodattimen pumpun(siihen moottoriosan kylkeen tuli paukama), mutta juwelin takuuehtoihin vissiin kuuluu säännöllinen puhistus. Sinällänsä tuo puhdistus on nopee ja simppeli tehdä kun sen oppii.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”