Heips!
Itselläni on juurikin samanlainen laitos. Olen sen harson kanssa menetellyt sillä lailla, että olen sen vain pessyt kunnolla ihan hanan alla juoksevalla vedellä puhtaaksi. Olenkohan vaihtanut sen korkeintaa 2 kk välein... Kun se on alkanut tuntua siltä, että se on jo liian rähjäinen. Mutta tosiaan, ei kannata niin usein vaihtaa vaikka ohjeessa siitä niin sanotaankin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hiekasta irotaa aina vähän putua, vaikka sen olisi pessyt hyvinkin.
Mutta malta veilä sen hetken, että nitriittitesti näyttää puhdasta nollaa. Että se nitriitti on kokonaan hävinnyt ennen kuin tuot kalat.
Mutta tuon Juwelin oman suodattimen putsauksesta. Olen itse tehnyt niin, että veden vaihdon yhteydessä olen laittanut poistoletkun alkuun siihen "korin" kaulukseen, ja laskenut hanasta niin paljon vettä, että sitä tulee akvan suuntaa ja sitten irroittanut hanasta toisen pään ja laskenut sen lattiakaivoin luo, ja kun vesi lähtee lapolla kulkemaan, olen ensin "imuroinut" sen suodattimen päälle tullen kasvijätteen tms. pois ja sitten tukkinut letkun sormella ja sitten nopeasti nostanut sen varsinaiseen akvaan niin että lappoilmiö ei katkea ja jatkanut veden vaihtoa. Akva on ollut minulla kesästä saakka minimaallisella kalastolla ja olen siitä ylimmästä korista tainnut yhden sienen ihan mielenkiinosta pestä, ei ole ollut siis mitään virtausta haittavaa veilä. Mutta sitä harsoa kannattaa pestä joka viikko tai heti kun alkaa virtaus heiketä.