Akvaariot liian pienii kaupassa leviksille?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riksu95
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Akvaariot liian pienii kaupassa leviksille?

Viesti Kirjoittaja Riksu95 »

Eli kun hankin levikset 160l ne oli sopivan pieniä. Täällä sain sivistäviä vastauksia että akva on niille liian pieni.
Olin lukenut vanhentunutta tietoo että ne sopisivat 160l akvaan.
Nyt ne ovat venähtäneet aika lailla ja akvani jää auttamattoman pieneksi niiden spurteille :( .
Asun Kajaanissa ja täällä akvaariokaupassa olevat akvaariot eivät ole varmaan 200l joten jos palautan levikset kauppaan
joutuvatko ne silti olemaan liian pienessä akvassa vai lähettääkö kauppa liian isoksi kasvaneet kalat jonnekin toiselle paikkakun-
nille kauppoihin isompiin akvoihin?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Re: Akvaariot liian pienii kaupassa leviksille?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ne ovat kaupoissa vain tilapäismajoituksessa. Kokeille lahjoitetaan palstaa, tai myydä muutamalla eurolla.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
HuoltaMolla
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja HuoltaMolla »

Omat esihistorialliset harrastajatietoni pitivät myös 160 litraista sopivana useammallekin yksilölle, kunnes eilen akvaarioliikkeessä valistettiin. Eivät suositelleet yhtään yksilöä ko. kokoiseen altaaseen. Ymmärsin kyllä syynkin, kun niitä oli pari isoa yksilöä heillä varsin pienen näköisessä altaassa. Toivoa sopii, että isotkin yksilöt kelpaavat vielä harrastajille. En kyllä huomannut kysyä, miten se hinnassa näkyy tuo isompi ja näyttävämpi koko. :roll: Ainakin minulle kelpaisi sellainen komea putsari, jos vaan tila riittäisi.

Onnea uuden kodin etsimiselle!
Deicide
Elite Member
Elite Member

Altaan pituushan on tärkeämpi noiden leviksien kanssa. Mulla on monnisilla 160ltr ja 120cm pitkä allas, joka on yhtä pitkä kuin normaali 240ltr. joka on leviksien minimi altaan koko Varjon kirjan mukaan.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Kun olin 13-vuotias, mulle myytiin 3 levistä 63-litraiseen akvaarioon. Kyllä ne sopii!, sanottiin vaan. Nyt en ottaisi ikinä leviksiä edes tuohon mun 130 cm pitkään, 317-litraiseen altaaseen. Jos joskus leviksiä hankin (niistä kuitenkin tykkään), tulee altaan olla ihan minimissään 150cm, mielellään lähemmäs 200cm. Ihan siksi että ne kyllä osaa spurtata ja on kamalaa kuunneltavaa kun levis ottaa spurtin ja pää kopsahtaa sivulasiin. :( Levikset myös usein hyppää akvaariosta ulos, kun tila loppuu kesken. Näin kävi viimeiselle niistä kolmesta leviksestä (ja silloin altaalla oli jo enemmän kokoa kuin alussa).
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Deicide
Elite Member
Elite Member

Olen samoilla linjoilla, mutta kun puhutaan altaan minimistä. Meillä kaahaa 12 pyrtön parvi 2,5m pitkässä altaassa.
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Mitä itsekin on noita täysikasvuisia joissain yleisöakvaarioissa seurannut, niin eivät ole kyllä pienien altaiden kaloja. Itse noita saattaisi harkita sitten, jos haave 600+ litraisesta, n. 200cm pitkästä altaasta joskus toteutuu. Tuohon omaan 344-litraiseen 125cm pitkään en edes harkitsisi hankkivani. Muutenkin minimisuositukset tuntuvat joskus ihan käsittämättömiltä. Esimerkiksi itse miettii jo partamonninkin sopivuutta tuohon omaan altaaseen, kun yhden harrastajan luona pääsi näkemään sellaisen ikivanhan, noin 17cm partamonnin. Oli kyllä sen verran massiivinen fisu, että teki hieman pahaa ajatella, että nykyistenkin suositustenkin mukaan tuollainen sopii jo 100-128-litraisiin altaisiinkin. Eihän toki kaikista partamonneista noin isoja kasva, mutta sitähän ei poikasesta heti tiedä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”