Miljoonakala raskaana vai sairaana?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
__joni__
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Miljoonakala raskaana vai sairaana?

Viesti Kirjoittaja __joni__ »

Voisiko joku laittaa tänne raskaana olevasta miljoona kalasta.?Olen vasta aloittanut tämän akvaario homman niin en oikeen tiedä näistä.Yksi kaloista on melko pulleassa kunnossa ja sillä joku musta näkyy mahan takana en kyllä oikeen erota mitään silmiä.Se oleskelee vain päivät pinnassa eikä liiku juuri yhtään joten onkohan se raskaana vai sairaana.Tai jos kukaan ei saa kuvaa tänne niin oisko ketään kelle voisin lähettää kalasta kuvan koska tänne en sitä saa liitettyä.?
tetra-76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: miljoonakala raskaana vai sairaana?

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Veikkaisinpa kalasi olevan lähellä synnytystä! Itsellä ainakin naaraat yrittävät hakeutua omiin oloihinsa hieman ennen poikasten syntymää. Oleilevat lähinnä paikallaan, itseään pienesti "heilutellen" Mulla menevät usein hakemaan rauhaa suodattimen päältä. Milliksillä muuttuu vatsan seutu tummaksi, ihan niinku sellanen musta läntti tulee masuun, kun sielä on poikaset.
__joni__
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja __joni__ »

kuinkahan pitkään niillä kestää tuo raskaus? kun on ollut 2 viikkoa tuollainen siitä asti kun ostin sen.
tetra-76
Member
Member

Naaraat kantavat poikasiaan noin neljä viikkoa :)
Britchen
Junior Member
Junior Member

Re: Miljoonakala raskaana vai sairaana?

Viesti Kirjoittaja Britchen »

Sitten vain poikasia kasvattelemaan! :D
208l myydään + 40l rapula♥
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Poikasten kasvattelu oli kyllä hauskaa puuhaa. Kun vaan ruokki tarpeeksi vähän mutta usein ja piti veden hyvänä, niin pääsi pitkälle. Täytyy kyllä myöntää että mulla oli vuosia paksuna olevia miljoonakaloja ja vaikka kuinka tiirailin, en erottanut silmiä, vain mustan pisteen! [:I]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
tetra-76
Member
Member

Niin niinku mitä silmiä et erottanu 8O Ihmettelin tätä jo tuosa alottajan viestissä!
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Jostakin mie olen lukenu,että voi nähdä muksujen silmät mustina pikkupisteinä :mrgreen: Mulla näyttäs myös olevan 2 millistä paksuna, minkälaisia nuo oikein sitten syntyy? Pintakasveja olen yrittäny haalia,että pikkuiset voi sitten niiden seassa olla piilossa.
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
tetra-76
Member
Member

Enpä ole vielä koskaan tällaista kuullut ja hieman olen epäileväinen väitteen suhteen :roll: Meillä poikaset hakee turvaa ja piiloa enemmänkin esim. karvalehdestä tai vedensuosikki puskasta, kuin pintakasveista.
muppe+
Member
Member

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Kyllä tuo varmaan raskaana on, jos vaan on uroskalan kanssa ollut samassa akvaariossa. Itse ostin 27.8 yhden uros- ja 3 naarasmillaria. Nyt ovat tehneet ainaski 4 poikuetta. Juuri tänään myin 12 poikasta ja akvaarioon (200 litrainen) jäi vielä arviolta 60-70 poikasta. Ainaski yksi naaras on taas paksuna, käyttäytyy ja näyttää juuri samalta kuin mainitsemasi kala.
350L
tetra-76
Member
Member

Onko sulla myyä asti muppe näitä milliksiä? Haluisin uutta verta tuonne omaan millilään ja allaskin isonee, joten senkin puolesta.
muppe+
Member
Member

tetra-76 kirjoitti:Onko sulla myyä asti muppe näitä milliksiä? Haluisin uutta verta tuonne omaan millilään ja allaskin isonee, joten senkin puolesta.
Mulla on "myydään palstalla" ilmoitus näistä.
350L
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Tässäpä kuva, jossa "raskauspiste" erottuu hyvin http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Ar ... y_Full.jpg. Se on siis tuo musta piste vatsaevien ja peräevän välissä. Tuo piste sitten synnytyksen jälkeen menee valkoiseksi tai sellaiseksi hyvin hailakan punaiseksi. Niin ja minä en ainakaan ole niitä silmiä erottanut; piste tuummuu ja kasvaakin hieman, mitä lähemmäs synnytystä mennään. Se on lähes musta ennen synnytystä, aika tarkasti sais varmaan katsoa että sieltä pienet mustat nappisilmät erottaisi...

Miljoonakalan poikaset syntyessään menivät meillä mieluummin heti pohjalle piiloon hiekan tai kivien joukkoon, tai sitten kasvipuskiin. Pintaan eivät ihan heti nouse, kunnes sitten kun alkavat enemmän etsiskellä ruokaa.

Muistan miten ihania ne ekat millispoikueet oli "IHANIA! Miten suojellaan ettei muut laita parempiin suihin?" ja sitten sen saman kuukauden aikana tulleen viidennen poikueen kohdalla "Siis.. MIten paljon näitä tulee? Mitä tehdään että kanta vähän verottuisi? Otetaanko kasveja vähän pois?" Mutta, onhan ne söpöjä ja sitäkin poikimista on jännä seurata, kun penskat lähtee heti uiskentelemaan ja etsimään piilopaikkaa :)
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
tetra-76
Member
Member

Tämä "raskauspiste" eli musta läntti on kyllä ihan tuttu juttu, vaan en vieläkään usko, että kalasta näkisi läpi ja silmät voisi erottua..
muppe+
Member
Member

En ole minäkään silmiä vatsan läpi erottanut, vaikka olen suurennuslasin kanssa yrittänyt katsoa. Onko sitten olemassa joku läpinäkyvämpi muunnos, kun noista silmistä olen juttuja lukenut vaikka kuinka?
350L
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Nyt kun tarkkaan muistelen, niin luulen että olen joskus ala-asteen lopulla kaverin miljoonakalalla nähnyt vatsan läpi pieniä tummia pisteitä ja mietittiin että onko ne niitä silmiä. Omilla milleillä myöhemmin en muista silmiä nähneeni. Muistanko oikein ja oliko ne niitä silmiä, ei voi tietää. Tämmöinen muisto mulle kuitenkin mieleen putkahti.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Minulla oli joskus 90-luvun puolella akvaariokirja, jossa ihan tosi puhuttiin niistä silmistä synnyttävien kohdalla. :D Itse en kyllä koskaan sellaisia erottanut, joten en tiedä millaisella mikroskoopilla niitä pitäisi hakea. Plus että naaraat olivat niin vilkkaita, etteivät ne pysyneet aloillaan jotta olisi tarkemmin voinut tutkailla.

Voi sitä riemua kun ensimmäistä kertaa miljoonakalamme synnyttivät. Ja sitä itkua, kun emo väänsi yhden maailmaan ja samantien pisteli sen poskeensa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”