Uuden altaan ja harrastuksen pariin?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Booey
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Uuden altaan ja harrastuksen pariin?

Viesti Kirjoittaja Booey »

Olen tässä nyt jonkin aikaa lueskellut ja hakenut kaikkea mahdollista tietoa netistä ja sen ulkopuoleltakin merivesiakvaario harrastuksen aloittamisesta ja pakkohan se on myöntää että vapaa-aika ja rahat on varmaan kohta menneet. Sen verran pahasti on innostus purrut.

Ajattelinkin nyt sitten kysellä mielipiteitä kokeneemmilta harkitsemaani kokoonpanoon.

Allas: 400l-500l johon ala-allas ja refu (yhteensä 150l-200l), ylivuoto Dursolla
(Alustavasti olen foorumilta kysellytkin myynnissä olleista kokoonpanoista)

Valaistus: 6x80W T5, 2xSinivalot (mahdollisesti punaistakin)
...tai 8x54W T5, 2xSinivalot (mahdollisesti punaistakin)
Refuun: 2x39W T5, 2x 39W T8

Valaistuksesta otan mielelläni paaaljon vinkkejä. Joissakin kokoonpanoissa olen punaisia valojakin nähnyt. Kannattaako niiden käyttö? Käytättekö mahdollisesti normaali T5 loisteputkia vai onko kaikki putket värilämpötilaltaan sinne 10k-14k Kelviniä?

Vaahdottajaksi Tunze Doc, koska olen lukenut noista "venturi" (suomeksi en muista nimeä) vaahdottimista hyviä asioita.
-Voiko ylivuodon laittaa suoraan vaahdottimeen vai kannattaako laittaa altaasta pumpun kautta?

Vedenkiertoon: Eheim 1260 (n. 4000l/h ?), tai vastaava nopeuksiltaan. Useampia jos ala-allas ja refu erikseen ja pumpun kautta vaahdottajaan.
- ~10xAltaan tilavuus tunnissa?

2xTunze turbelle 6100 (muistaakseni 6000l/h) ja niihin Wavebox (Yht. 12 000l/h, 30xAltaan tilavuus/h).

Aktiivihiilen puolesta on paljon puhuttu ja fosfaatinpoistajasta ja ajattelin itsekin niitä käyttää, mutta tarvitsevatko ne erikseen suodattimen ja jos niin minkälaista suosittelette? Itse en ole tuohon vielä löytänyt vastausta. Uv-sterilisaattorista on puhuttu paljonkin Amerikkalaisten toimesta, mutta Aqua-web:ssä olevista kokoonpanoista en muista löytäneeni montaakaan tapausta. Ei ilmeisesti ole välttämätön?

Näiden lisäksi iso nippu testejä/mittareita(pH-mittari, hydrometri, Mg, Ca, Nitraatti, Nitriitti jne... jne...) ja 2x200W lämmitin

Asukeiksi olen ajatellut seuraavanlaista eläväistä, näin aluksi ainakin:
2xVuokkokala
Seeprasiipisimppu
Mandariinikala
Kaulusvälskäri tai Raitavälskäri TAI palettivälskäri.

Erakkorapuja, puhdistajarapu, kotiloita, koralleja (SPS, LPS, pehmytkorallit), merisiili (tai kaksi), meritähti, ja joku vuokko kodiksi vuokkokaloille.

Jos jotain triviaalia unohtui niin korjatkaa ihmeessä. Kirjoitan tosiaan kännykällä ja voi olla että jotain hyvinkin tärkeää on unohtunut. Kiitokset valmiiksi vaivannäöstä.
Never get into an argument with an idiot. They'll just drag you down to their level and beat you with experience
Idefix
Member
Member

Re: Uuden altaan ja harrastuksen pariin???

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Booey kirjoitti:
Valaistuksesta otan mielelläni paaaljon vinkkejä. Joissakin kokoonpanoissa olen punaisia valojakin nähnyt. Kannattaako niiden käyttö? Käytättekö mahdollisesti normaali T5 loisteputkia vai onko kaikki putket värilämpötilaltaan sinne 10k-14k Kelviniä?
.
.
. ja 2x200W lämmitin
Itse käytän 50% sinivaloputkia esim. Osram 67, Aqua-medic reef blue tms. 25% valkoisia ja 25% punaisia. Lämmittimissä varmaan vähempikin riittää kun yleinen ongelma on liian korkea lämpötila. Muu tekniikka on makuasia mutta jos uv:n jätät pois niin noilla pitäisi toimia. Kun uv ja toinen lämppäri jää pois niin rahaa jää pinnantasaajaan. Siipisimpuista ei ole kokemusta mutta kannattaa tarkistaa kuuluuko vuokkokalat tuon lajin ruokalistalle.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Mitä mömmöihin tulee (fosfaatinpoistaja ja aktiivihiili) niin kunnon virtaus massojen läpi on paras ratkasiu. Monella on pussukat lillumassa refussa, mutta itse en ole vakuuttunut tämän tavan toimivuudetsta. Itselläni on ollut nanoissa sisäsuodattimia, joihin olen nuo tyrkännyt, nykyään on ulkosuodatin. Joidenkin mielestä ainoastaan reaktorityyppinen ratkaisu on toimiva (ainakin mitä fosfaatinpoistajaan tulee). Itse olen enempi sillä kannalla, että kannattaa satsata edes jonkunasteiseen virtaukseen ja hyvätasoiseen kamaan. Ennen altaassa oli RowaPhos josta näki mömmönvaihdosta seuraavana päivänä eroa kypsyvässäkin altaassa. Nykyistä AquaMedicin kamaa laittaa näköjään enemmän huvikseen altaaseen kuin hyödyksi :roll:

Ja minäkin satsaisin ehdottomasti ennemmin vedenpinnantasaajaan kuin UV-sterilisaattoriin (joka on minusta erittäin keinotekoinen tapa pitää vesi kirkkaana, sillä se tappaa hyvätkin pöpöt altaasta tehokkaammin kuin mikään skimmeri).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tso »

Eikös mandariinit syö pääasiassa elävää ruokaa, joten uuteen altaaseen en kyllä uskaltaisi sitä laittaa. Kuolee nälkään raukka parka. samaa kalaa olen itse suunnitellut, mutta vasta vuoden päästä kun saa altaan rullaamaan kunnolla.

36W UVC suodatin on minulla hyllyssä varoiksi (parhaillaan lainassa leväongelmaa korjaamassa), mutta kiertoon en sitä laita. Menee liian paljon hyvää ruokaa hukkaan.

Minä laitan aktiivihiilen ja fosfaatinpoistajat ulkosuodattimeen ja imu+ulostulo refuun.

Laita kuvia tulemaan kun on kuvattavaa! :)
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Simppu syö myös mielellään elävää, kalojakin.. :) Tosin tuo Zebra on aika pieneksi jäävä.

Osta kerralla joku kunnon vaahdotin. Tunzet on valitettavasti leluja, mun mielestä.
Riippuu vaahdottimesta voiko sen laittaa suoraan ylivuodon päähän. Jotkut(Tunze,AM..) ovat niin herkkiä että niitä ei saa edes toimimaan noin.
Booey
Starting Member
Starting Member

Vastauksia on kiitettävästi tullut sekä topicciin että YV:nä. Kiitoksia paljon.

Niinkun sanotaan nälkä kasvaa syödessä ja yleensä yksi vastaus herättää pari kysymystä lisää. Kirjanippua amazon.com:sta ja eBay:stä odotellessani ajattelin kartuttaa tietoa täällä foorumilla. :)

Mikäli joku haluaa kommentoida kirjavalintoja tai antaa suosituksia niin laitan tänne vielä ylös.
-Water Chemistry for the Marine Aquarium, John H. Tullock, Michele Earle-Bridges
-A PocketExpert Guide to Marine Fishes: 500+ Essential-To-Know Aquarium Species
-The Coral Reef Aquarium (Happy Healthy Pet), Ron Shimek
-The New Marine Aquarium: Step-By-Step Setup & Stocking Guide

Jokainen kirja oli saanut enemmän tai vähemmän hyvän "arvosanan" lukijoiltaan. Lisäksi tuo Ron Shimekin kirja oli saanut täältäkin siunauksensa. [;)]

Olen lueskellut tuosta Balling menetelmästä ja aika monella näyttää se olevan käytössä tuolla aqua-webin sivuillakin. Itse muutamia artikkeleita luettuani olen myöskin lämmennyt tuolle ajatukselle. Tatu Vaajalahden kirjoittama artikkeli (http://www.aqua-web.fi/images/apono/05-2006.pdf) tuosta balling menetelmästä oli mielenkiintoinen ja äärimmäisen hyvä, mutta herätti silti pari kysymystä. Eli laitetaanko nuo lisäaineet tippumaan heti altaan kypsymisvaiheessa vai vasta sitten kun kypsyminen on valmis?

Tuo korvausvesikin hieman mietityttää, eli onko korvausvesi normaalia makeaa (tai RO-DI) vettä kyllästettynä kalkilla vai onko korvausveden suolapitoisuus sama kuin akvaariovedessäkin. Suolahan ei haihdu kuitenkaan akvaariosta siinä missä vesi.

Paljon kysymyksia kysymyksiä herätti myös vaahdotin. Onko kyseinen laite loppujen lopuksi välttämätön? Muutamia englanninkielisiä artikkeleita luettuani olen ymmärtänyt että vaahdotin ei kuitenkaan ole välttämätön. Refulla ja vedenvaihdoilla voidaan kompensoida paljon ja tällöin myöskin hyvää bakteerikantaa/pieneliöstöä ei mene hukkaan. Taitaa lla makuasia käyttääkö vaahdotinta vai ei.
tso kirjoitti:Eikös mandariinit syö pääasiassa elävää ruokaa, joten uuteen altaaseen en kyllä uskaltaisi sitä laittaa. Kuolee nälkään raukka parka. samaa kalaa olen itse suunnitellut, mutta vasta vuoden päästä kun saa altaan rullaamaan kunnolla.
-Check :)
tso kirjoitti:Minä laitan aktiivihiilen ja fosfaatinpoistajat ulkosuodattimeen ja imu+ulostulo refuun.
Eli ilmeisesti tuon suodattimen sisältö paiskataan pihalle ja nuo laitetaan tilalle. Ok. Millainen puhdistusväli tuossa suodattimessa on ?
Idefix kirjoitti:
Booey kirjoitti:
.
.
. ja 2x200W lämmitin
Itse käytän 50% sinivaloputkia esim. Osram 67, Aqua-medic reef blue tms. 25% valkoisia ja 25% punaisia. Lämmittimissä varmaan vähempikin riittää kun yleinen ongelma on liian korkea lämpötila. Muu tekniikka on makuasia mutta jos uv:n jätät pois niin noilla pitäisi toimia. Kun uv ja toinen lämppäri jää pois niin rahaa jää pinnantasaajaan. Siipisimpuista ei ole kokemusta mutta kannattaa tarkistaa kuuluuko vuokkokalat tuon lajin ruokalistalle.
-Alix- kirjoitti:Itse olen enempi sillä kannalla, että kannattaa satsata edes jonkunasteiseen virtaukseen ja hyvätasoiseen kamaan.
Jorg kirjoitti:Simppu syö myös mielellään elävää, kalojakin.. :) Tosin tuo Zebra on aika pieneksi jäävä.
Check :)
tso kirjoitti:Laita kuvia tulemaan kun on kuvattavaa! :)
Sen verran intoa on tällä hetkellä että varmaan tulee kuvattua käynti liikkeessäkin.
"Ja tässä on se akvaarioliikkeen sisäänkäynti...tässä myyjä...tässä se kalanruokapurkkia ja merisuolasäkki minkä ostin...tässä olis kuitti..." :)

Tosiaan, nyt on tuo tiedonhakuvaihe menossa ja ajattelin että jos tuossa Tammikuun puolella olisi laitteisto kasassa niin viimeistään Helmikuussa voisi sitten uudestaan tehdä konkurrssin ja käydä ostamassa elävää kiveä ja käynnistellä allasta. Ehkä jo aikaisemminkin... Luultavasti...

EDIT: Unohtui vielä kysyä että tarvitaanko jotain erityisiä järjestelyitä JOS tuon vaahdottimen jättää pois?
Never get into an argument with an idiot. They'll just drag you down to their level and beat you with experience
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Eli laitetaanko nuo lisäaineet tippumaan heti altaan kypsymisvaiheessa vai vasta sitten kun kypsyminen on valmis?
Kun tunnet tarvetta eli sitten kun arvot eivät enään pysy haarukassa.
onko korvausvesi normaalia makeaa (tai RO-DI) vettä kyllästettynä kalkilla vai onko korvausveden suolapitoisuus sama kuin akvaariovedessäkin. Suolahan ei haihdu kuitenkaan akvaariosta siinä missä vesi.
Kuten jo tetesitkin, suola ei tosiaankaan haihdu joten korvausvesi on makeaa vettä. Riippuen miten allasta jatkossa pidät kunnossa vesi voi olla myös ns.kalkkivettä tai sitten ei. Tästä on juttua ja perusteluja täällä foorimilla.
Paljon kysymyksia kysymyksiä herätti myös vaahdotin. Onko kyseinen laite loppujen lopuksi välttämätön?
Ei ole välttämätön mutta 98% harrastajista käyttää sitä. Nano kokoluokan altaat on asia erikseen. Ainakin aluksi kannattaa se laittaa. Siitä voi napata töpön pois seinästä jos tuntee olonsa kovin itsevarmaksi :)
Eli ilmeisesti tuon suodattimen sisältö paiskataan pihalle ja nuo laitetaan tilalle. Ok. Millainen puhdistusväli tuossa suodattimessa on ?
Juu. Vanhat massat ja vanut pois. Suodatin ei ole pakollinen. Massat voi laittaa reaktoriin tai ihan vaan ala-altaaseen suodatinpussissa. Hiili vaihdetaan teoriassa 1kk välein. Käytännössä menee yleensä "yliaikaiseksi". PO4 poistaja valmistajan ohjeen mukaan. Näitä on paljon erilaisia.
EDIT: Unohtui vielä kysyä että tarvitaanko jotain erityisiä järjestelyitä JOS tuon vaahdottimen jättää pois?
Sille pitää löytyä paikka jostain kaapista.. :) Paljon suolaa ja valmistaudu vedenvaihtoihin.

Ihan näin alkuperäis Salolaisena. Onko Salossa monta suolavesiharrastajaa? Itse en tunne yhtään.
Booey
Starting Member
Starting Member

Jorg kirjoitti:Ihan näin alkuperäis Salolaisena. Onko Salossa monta suolavesiharrastajaa? Itse en tunne yhtään.
Valitettavasti en itsekkään tunne täältäpäin suolavesiharrastajia. Jos tuon akvaarion saisi hommattua niin pääsisi rakentelemaan valaisinkantta ja putkistoja ja kohtapuoliin sitten voisikin sanoa tuntevansa varmuudella ainakin yhden täältäpäin. :)

Foorumin käyttäjistä haeskelin Salolaisia, mutta ei ainakaan yhtään tällä hetkellä aktiivisia näyttänyt löytyvän.
vaak
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vaak »

Booey kirjoitti:
Mikäli joku haluaa kommentoida kirjavalintoja tai antaa suosituksia niin laitan tänne vielä ylös.
-Water Chemistry for the Marine Aquarium, John H. Tullock, Michele Earle-Bridges
-A PocketExpert Guide to Marine Fishes: 500+ Essential-To-Know Aquarium Species
-The Coral Reef Aquarium (Happy Healthy Pet), Ron Shimek
-The New Marine Aquarium: Step-By-Step Setup & Stocking Guide
Tuohon listaan voisi lisätä Delbeekin ja Sprungin kattavan perusteoksen The Reef Aquarium Vol III Science, Art and Technology. Suosittelen!

-Marko
distract
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja distract »

Booey pidäthän meidät taustalla kukkujat ajan tasalla altaasi suhteen, itsellä suht samanlainen projekti täällä espoossa menossa, olisi mukava tietää miten teillä edetään? :))
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

distract kirjoitti:itsellä suht samanlainen projekti täällä espoossa menossa :))
Kylläpä tulee paljon uusia harrastajia.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
TheMrs
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TheMrs »

Tervetuloa, uudet harrastajat. Vähäisellä kokemuksellani haluan antaa yhden neuvon: päiväkirjan pito on hyödyllistä. Sitä voi pitää julkisesti tai ruutuvihkossa, kunhan pitää. Sieltä sitten myöhemmin löytyy vastauksia kysymyksiin "koskas me vaihdettiin nuo lamput", "kauanko meillä kestää yksi pakkaus tätä ainetta", "mitä ruokaa se edellinen mandariinikala söi".
http://eriutta.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

TheMrs kirjoitti:Vähäisellä kokemuksellani haluan antaa yhden neuvon: päiväkirjan pito on hyödyllistä.
Erinomiasista neuvoista erinomaisin! Meikäläinen unohtaa muutamassa päivässä jopa milloin se edellinen vedenvaihto olikaan tehty, joten muistio on kaikki kaikessa tämän poropeukalon puuhissa :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
DnooB
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry

Viesti Kirjoittaja DnooB »

-Alix- kirjoitti:
TheMrs kirjoitti:Vähäisellä kokemuksellani haluan antaa yhden neuvon: päiväkirjan pito on hyödyllistä.
Erinomiasista neuvoista erinomaisin! Meikäläinen unohtaa muutamassa päivässä jopa milloin se edellinen vedenvaihto olikaan tehty, joten muistio on kaikki kaikessa tämän poropeukalon puuhissa :mrgreen:
Olen samaa mieltä. Aikomus oli kova moisen pitoon, oli taulukot ja tietokoneelle värkätyt excelit. Mutta sitten realiteetti on se, että minä sinne mitään muista merkata :roll:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Booey
Starting Member
Starting Member

DnooB kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Aikomus oli kova moisen pitoon, oli taulukot ja tietokoneelle värkätyt excelit. Mutta sitten realiteetti on se, että minä sinne mitään muista merkata :roll:
Jos nyt johonkin tupakka-askin kanteen hiukan saisin raapustettua jotain niin olisin varsin tyytyväinen. :) Siinäkin olisi jo paljon enemmän kuin mitä yleensä teen muistiinpanoja.

Osaako joku sanoa mitä eroa noissa "Conical" vaahdottimissa on rakenteellisesti? Kuvasta kun en näe että miten on toteutettu veden syöttö ja ulostulo. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia toimivuudesta?

Muutama esimerkki:
http://www.reefbuilders.com/2009/03/10/ ... r-roundup/

...ja mitä pystyy tekemään jos on näppärä käsistään. Varsin vaikuttavaa :)
http://theprodigalcube.blogspot.com/200 ... immer.html
http://theprodigalcube.blogspot.com/200 ... raded.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”