Mun akvaarion mitat ovat 91+36+36cm. Montakohan litraa siihen mahtuu? Se myytiin mulle 180 litraisena. Itse arvelisin ja toivosin sen oleva väh. 128 litrainen. Kuinkahan usein allas tulisi puhdistaa? Kerran kuukaudessa vesien vaihto, oli myyjän ohje. Kuinka usein hiekka pohja tulisi puhdistaa lappoamalla vai riittäisikö pelkät kierteiset? Mahtuukohan sinne 6 mustatetraa, 10 neontetraa ja 10 kiilakylkeä sekä 1 kpl partamonni? Pitääkö kasvit ottaa pois altaasta kun puhdistaa hiekkaa lappoamalla? Pienemmästä sorapohjaisesta altaasta otan kasvit 1kerta/kk irti, kun puhdistan pohjan.
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Jos suodatus on hyvä, niin hiekkapohjan päälle ei jää paljon roskaa lillumaan. Eli lapotaan vaan, jos tarvetta. Ei tarvitse irrottaa kasveja ollenkaan.
Veden vaihto kerran VIIKOSSA 30-50% ei kerran kuussa. Siitö on hyvä lähteä ja kalatkin voivat hyvin!
Noilla haluamillasi kaloilla on eri vesivaatimukset mm. lämpötilan suhteen. Itse en myöskään kolmea eri parvea änkeäisi tuohon akvaarioon. Kannattaa päättää yksi päälaji ja sitten haeskella vaikka etsi-toiminnolla näiltä sivuilta tietoa lajista sekä siitä, mitä toiset ovat laittaneet altaisiinsa kaveriksi.
Moi, allas on noin 118 litrainen mun laskelmien mukaan. Vallumaarit antoi ainakin hoito-ohjeet. Kun kaloja lähdet valitsemään niin katot ekana mitä lämpötila mitäkin kala vaatii ja kannattaa ostaa kalat vaiheittais ettei kaikki kerralla. Jos kasveja siirtelee jatkuvasti ne eivät kasva kovinkaan hyvin kun juuret ei pääse kasvamaan kunnolla.