Akvaarion rakentaminen
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaarion rakentaminen
Mitään kokemusta tällaisita rakenteluista ei ole, mutta... Jos tuo rakennelma tulee seinän viereen, voisiko kuvitella, että yläosan kiinnittäisi jotenkin seinään? Siis tietenkin niin, että irroittaminen onnistuu, mutta estäisi kuitenkin yläosan tipahtamisen lattialle. Esim. sen puukehyksen (?) yläreunasta joku "rima", jonka saa ruuvattua esim. seinässä olevaan hyllyyn kiinni tms. Olipas selkeää, kun ei itselläkään ole mitään varsinaista visiota asiasta... 

Be merrier with a terrier!
Moi taas kaikille, vähän kuulumisia projektista.
Eli mitään varsinaista rakennus hommia en ole vieläkään aloittanut, mutta akvaario-osan mitat olen miettinyt valmiiksi. Jos vaikka menisin mittatyönä tilaamaan lähimmän faunattaren kautta. Mitoiksi olen ajatellut tällaisia lukuja: leveys 40cm, pituus 60cm ja korkeus 50cm. Tällöin litroja tulisi tasan 120. Vaikuttaako tuo mittasuhteiltaan, tilavuudeltaan ym. sopivalta, etenkin palloille? Vai pitäisikö jonkun tietyn mitan olla enempi tai vähempi jotain? Mielipiteitä?
Kohta päästään hommiin!
Eli mitään varsinaista rakennus hommia en ole vieläkään aloittanut, mutta akvaario-osan mitat olen miettinyt valmiiksi. Jos vaikka menisin mittatyönä tilaamaan lähimmän faunattaren kautta. Mitoiksi olen ajatellut tällaisia lukuja: leveys 40cm, pituus 60cm ja korkeus 50cm. Tällöin litroja tulisi tasan 120. Vaikuttaako tuo mittasuhteiltaan, tilavuudeltaan ym. sopivalta, etenkin palloille? Vai pitäisikö jonkun tietyn mitan olla enempi tai vähempi jotain? Mielipiteitä?

Kohta päästään hommiin!

112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
+ Lihansyöjäkasveja
Tänä päivänä kävin ostamassa pleksiä valaisimen ja veden väliin. Kerroin mihin tarkoitukseen ja millaisen valaisimen välittömään läheisyyteen pleksi tulee. Sanoivat kaupassa ettei 5 millisen pleksin pitäisi taipua mihinkään.
Sahaan vielä kaksi erillistä listaa jotka silikoonaan pleksin yhteen sivuun, pitämään mattosuodatinta aloillaan.
Eli viisimillisestä ylöspäin kannattanee tuota pleksiä hankkia.
Sahaan vielä kaksi erillistä listaa jotka silikoonaan pleksin yhteen sivuun, pitämään mattosuodatinta aloillaan.
Eli viisimillisestä ylöspäin kannattanee tuota pleksiä hankkia.
Kävisikö kaksipuolinen teippi, jota saa nykyisin todella vahvalla liimalla. Paksummissa laaduissa on myös hieman joustavuutta. Mikäli mitään ymmärsin, olet asentamassa toista allasta toisen päälle- Päällimmäisen altaan paino vain varmistaa asiaa. Jos sinun sensijaan tarvii välillä saada altaat erilleen, teekiinnitys takiaistarralla, äläkä siitä halvimmasta, sillä niidenkin liimoissa on eroa
.

1000, 100 ja 10 litraa
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
En kyllä lähtisi lasirakennelmia pinoamaan toistensa päälle teipin ja/tai tarranauhan avulla!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Amos kirjoitti:Kävisikö kaksipuolinen teippi, jota saa nykyisin todella vahvalla liimalla. Paksummissa laaduissa on myös hieman joustavuutta. Mikäli mitään ymmärsin, olet asentamassa toista allasta toisen päälle- Päällimmäisen altaan paino vain varmistaa asiaa. Jos sinun sensijaan tarvii välillä saada altaat erilleen, teekiinnitys takiaistarralla, äläkä siitä halvimmasta, sillä niidenkin liimoissa on eroa.
Mistä te nyt oikein puhutte?Aqualung kirjoitti:En kyllä lähtisi lasirakennelmia pinoamaan toistensa päälle teipin ja/tai tarranauhan avulla!

Osaisko joku sanoa tuohon jotain?Sebulon kirjoitti:Mitoiksi olen ajatellut tällaisia lukuja: leveys 40cm, pituus 60cm ja korkeus 50cm. Tällöin litroja tulisi tasan 120. Vaikuttaako tuo mittasuhteiltaan, tilavuudeltaan ym. sopivalta, etenkin palloille? Vai pitäisikö jonkun tietyn mitan olla enempi tai vähempi jotain? Mielipiteitä?![]()
+ Lihansyöjäkasveja
+ Lihansyöjäkasveja
-
- Katalysaattori
Varmaankin tavoista kiinnittää se yläpuolinen rakennelma sen pallokala-altaan päälle ja kuinka sitä ei välttämättä kannata tehdä.Sebulon kirjoitti:Mistä te nyt oikein puhutte?![]()

Tilavuus kuulostaa hyvältä, mutta jos itse tekisin niin vaihtaisin leveyden ja korkeuden keskenään jolloin allas olisi 60x50 pohjalla ja tuon 40 syvä. Ehkä 45.Sebulon kirjoitti:Osaisko joku sanoa tuohon jotain?Sebulon kirjoitti:Mitoiksi olen ajatellut tällaisia lukuja: leveys 40cm, pituus 60cm ja korkeus 50cm. Tällöin litroja tulisi tasan 120. Vaikuttaako tuo mittasuhteiltaan, tilavuudeltaan ym. sopivalta, etenkin palloille? Vai pitäisikö jonkun tietyn mitan olla enempi tai vähempi jotain? Mielipiteitä?![]()
Paljon kiitoksia. Mittailin tässä pöytää pitkin minkä kokonen olis soppeli, ja päädyin tälläsiin mittoihin: leveys = 45, pituus = 60 ja korkeus = 45. (~122 litraa, eli vielä pikkasen isompi!Aqualung kirjoitti:Tilavuus kuulostaa hyvältä, mutta jos itse tekisin niin vaihtaisin leveyden ja korkeuden keskenään jolloin allas olisi 60x50 pohjalla ja tuon 40 syvä. Ehkä 45.

Miksi akvaariot muuten yleensä ovat niin kapeita? Eikö kaloilla oo vähä tukalat oltavat jos naama on koko ajan lasissa kiinni, eikä mahdu edes kääntymään kunnolla?

+ Lihansyöjäkasveja
+ Lihansyöjäkasveja
Hei, ei saa kiusata
. Pahoittelut, jos en ymmärtänyt käyttötarkoitustasi, mutta nuo teipiit on toosiiii hyviä. En kyllä löytänyt uusimman teippini pakkausta, jotta olisin voinut kertoa merkin ja ilmoitetut kiinnityslujuudet. Sininen suoja siitä kuitenkin irtoaa
.
Itselläni on 4 kerrosta altaita räkissä teipattuna, eikä tosiaankaan saa altaita liu-utettua mihinkään. Kun jotain teipattua olen irroitellut, on mattoveistä täytynyt voimalla sovittaa rakennelmien väliin. Tietty pintojen tulee asentaessa olla puhtaat.
Tuo takiaistarrahan sinänsä on jo kulttiasemassa. Ryhtykääs vain keksimään käyttökohteita
.
Ja magneetteja imukuppien sijaan....
Tietysti kannattaa tehdä niin että itse varmasti kokee rakennelmansa turvalliseksi. Insinöörit pystyvät myös laskemaan ihmeellisiä asioita.
Olettekos huomanneet, että allasräkeissä ei altaan pohja tue kuin pitkiltä sivuilta räkkiin, eikä esim liikkeissä mitään pohjalevyjä ole; Ei itsellänikään. (Tosin räkkini ovat kylpyhuoneessa, muussa tapauksessa todennäköisesti varmistaisin pohjalevyillä.)
Esim Juwelin kalustealtaat on saamieni tietojen mukaan rakennettu niin, ettei niiden pohjan edes tule vastata alustaan, vaan pohjan on tarkoitettu joustavan.
Pistekuormitus ainakin vähenee, tiedä mitä muita syitä em:uun on.
Yleensäkin olen huomannut ettei akvaarioihin hurahtaneen ole täytynyt tulla hulluksi, vaan paremminkin harrastajan nerous on löytänyt vapauden toimia
.
Rajansa tietysti kaikella
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Itselläni on 4 kerrosta altaita räkissä teipattuna, eikä tosiaankaan saa altaita liu-utettua mihinkään. Kun jotain teipattua olen irroitellut, on mattoveistä täytynyt voimalla sovittaa rakennelmien väliin. Tietty pintojen tulee asentaessa olla puhtaat.
Tuo takiaistarrahan sinänsä on jo kulttiasemassa. Ryhtykääs vain keksimään käyttökohteita
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja magneetteja imukuppien sijaan....
Tietysti kannattaa tehdä niin että itse varmasti kokee rakennelmansa turvalliseksi. Insinöörit pystyvät myös laskemaan ihmeellisiä asioita.
Olettekos huomanneet, että allasräkeissä ei altaan pohja tue kuin pitkiltä sivuilta räkkiin, eikä esim liikkeissä mitään pohjalevyjä ole; Ei itsellänikään. (Tosin räkkini ovat kylpyhuoneessa, muussa tapauksessa todennäköisesti varmistaisin pohjalevyillä.)
Esim Juwelin kalustealtaat on saamieni tietojen mukaan rakennettu niin, ettei niiden pohjan edes tule vastata alustaan, vaan pohjan on tarkoitettu joustavan.
Pistekuormitus ainakin vähenee, tiedä mitä muita syitä em:uun on.
Yleensäkin olen huomannut ettei akvaarioihin hurahtaneen ole täytynyt tulla hulluksi, vaan paremminkin harrastajan nerous on löytänyt vapauden toimia

Rajansa tietysti kaikella

Oot oikeassa, että teipit ovat nykyään hyviä. Onhan esim. Volvoissa tuulilasi tavallaan teipillä kiinni.
Se on vain tosiasia, ettei taida teippien liima kuitenkaan vieläkään kestää jatkuvaa kosteusrasitusta.
Se on vain tosiasia, ettei taida teippien liima kuitenkaan vieläkään kestää jatkuvaa kosteusrasitusta.
-
- Katalysaattori
Autoista sen verran että aika lailla kaikissa se nykyään on tuolla teippiliimalla kiinni rungossa (jäykistävä rakenne) ja samalla huomattavasti hajoamisherkempi kuin vanhan "vapaasti uivan" mallin lasit jotka oli tiivistekumin varassa reijässään.
Teippi ja tarranauha ihan ok ratkaisuja jos kaikki paine kohdistuisi suoraan ylhäältä alas mutta kun on akvan reunojen päällä vain 3 sivulta (ilmeisesti) tuettu akryylikoppa en luottaisi moisiin jo ihan oman kohellusmääränikään takia saatika muiden. Sitten ehkä jos olisi kiinteä varmistus ettei yläosa pääse luiskahtamaan pois ala-altaan päältä.
Ja neliskanttimen olisi kalaystävällisempi mutta kaikilla ei ole kotonansa tilaa kovin syville ratkaisuille. Ja kun kalasto on valittu altaan mukaan ei asiasta aiheudu ongelmia. Ja mitä kalojen naamoista lasia vasten tulee niin aika usein käy niin että mitä paremmin kaloistaan huolehtii niin sen varmemmin ne ovat siinä pällistelemässä nassut etulasissa vaikka kuinka olisi tilaa pulata ympäri allasta.
Teippi ja tarranauha ihan ok ratkaisuja jos kaikki paine kohdistuisi suoraan ylhäältä alas mutta kun on akvan reunojen päällä vain 3 sivulta (ilmeisesti) tuettu akryylikoppa en luottaisi moisiin jo ihan oman kohellusmääränikään takia saatika muiden. Sitten ehkä jos olisi kiinteä varmistus ettei yläosa pääse luiskahtamaan pois ala-altaan päältä.
Ja neliskanttimen olisi kalaystävällisempi mutta kaikilla ei ole kotonansa tilaa kovin syville ratkaisuille. Ja kun kalasto on valittu altaan mukaan ei asiasta aiheudu ongelmia. Ja mitä kalojen naamoista lasia vasten tulee niin aika usein käy niin että mitä paremmin kaloistaan huolehtii niin sen varmemmin ne ovat siinä pällistelemässä nassut etulasissa vaikka kuinka olisi tilaa pulata ympäri allasta.

Oho, onko näin!Aqualung kirjoitti:Ja neliskanttimen olisi kalaystävällisempi mutta kaikilla ei ole kotonansa tilaa kovin syville ratkaisuille. Ja kun kalasto on valittu altaan mukaan ei asiasta aiheudu ongelmia. Ja mitä kalojen naamoista lasia vasten tulee niin aika usein käy niin että mitä paremmin kaloistaan huolehtii niin sen varmemmin ne ovat siinä pällistelemässä nassut etulasissa vaikka kuinka olisi tilaa pulata ympäri allasta.

Mä oon tässä miettiny, että jos mä jättäisin sen koko ylä-osan sittenkin pois. Sen rakentamisessa kestäis niin kauan, ja mä haluaisin jo äkkiä päästä laittamaan palloja mun tulevaan akvaariooni.

+ Lihansyöjäkasveja
+ Lihansyöjäkasveja
-
- Junior Member
Jos tekisi mutterimallisen akvaarion, niin pitääkö siinä olla lasi leikattu 45 asteen kulmaan normaalin 90 asteen sijaan, vai kuittaantuuko tuo ihan sillä että sauma tulee paksummaksi ulko kuin sisälaidasta?
Onko kellään tietoa mitä suurinpiirtein maksaa/kannattaa enintään maksaa laseista valmiiksi leikattuina jollekkin esimerkkikoolle, ja tuleeko suurinosa hinnasta siitä leikkauksesta, vai ihan materiaaalista? Lähinnä mietin että mutterimallisessahan ei neliösenttejä paljon tule (kun mutterit on yleensä pieniä) mutta tuplasti on leikattavaa neliöön verrattuna.
Kannattaako pohja olla aina lasia, vai voiko se olla jotain muuta materiaalia? (voisin kuvitella että 8 kulmaisen leikkaus lasista on hankalaa) Pohjaahan ei hiekan takia näe, niin periaatteessa käyttäjälle ihan sama mitä se on.
Onko kellään tietoa mitä suurinpiirtein maksaa/kannattaa enintään maksaa laseista valmiiksi leikattuina jollekkin esimerkkikoolle, ja tuleeko suurinosa hinnasta siitä leikkauksesta, vai ihan materiaaalista? Lähinnä mietin että mutterimallisessahan ei neliösenttejä paljon tule (kun mutterit on yleensä pieniä) mutta tuplasti on leikattavaa neliöön verrattuna.
Kannattaako pohja olla aina lasia, vai voiko se olla jotain muuta materiaalia? (voisin kuvitella että 8 kulmaisen leikkaus lasista on hankalaa) Pohjaahan ei hiekan takia näe, niin periaatteessa käyttäjälle ihan sama mitä se on.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Aqualung kirjoitti: Ja mitä kalojen naamoista lasia vasten tulee niin aika usein käy niin että mitä paremmin kaloistaan huolehtii niin sen varmemmin ne ovat siinä pällistelemässä nassut etulasissa vaikka kuinka olisi tilaa pulata ympäri allasta.
Paremmin huolehtii...

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mulla on 20 litrainen mutterimallinen, jossa näyttää olevan lasit leikattu 45 asteen kulmaan ja toinen olisikohan 40 litrainen, jossa lasit ovat normaalin 90 asteen kulmassa. Siistimpi on tuo pienempi, jossa ei silikoonia ole niin reilusti. Tuossa isommassa on juurikin niin, että ulkolaidalla on reilusti enemmän silikoonia kuin sisälaidalla ja ainakin minun silmään se on paljon rumempi kuin tuo pienempi purkki.suomikala kirjoitti:Jos tekisi mutterimallisen akvaarion, niin pitääkö siinä olla lasi leikattu 45 asteen kulmaan normaalin 90 asteen sijaan, vai kuittaantuuko tuo ihan sillä että sauma tulee paksummaksi ulko kuin sisälaidasta?
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
-
- Starting Member